Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Solsidan på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Solsidan.
Media
Journalisten, digitala experten och bloggaren Emanuel Karlsten har sammanställt vad svenskar gillar allra mest på Facebook. Solsidan toppar listan med drygt 243 000 likes, men har få delningar. Emanuel Karlsten menar dock att det finns ett inlägg som skulle slagit Solsidan om inte Like-funktionen hade varit avstängd.
Media
Felix Herngrens bolag, FLX, fick in förre Jarowskij-vd:n Pontus Edgren, Lowe Brindfors förre cd, Niclas Carlsson, och Bonnier Growth Media som nya delägare för cirka ett år sedan. Räkenskaperna för FLX Tvåpunktnoll och FLX tv AB visar nu att man har full vind i seglen. FLX Holdingbolaget Stockholm Showrunners delar ut 5,2 miljoner kronor till aktieägarna.
TV
Kvartetten huvudrollsinnehavare i TV4:s komedisuccé Solsidan kammade hem 6,6 miljoner kronor förra året – att jämföra med strax över 3 miljoner kronor under förra året. Det finns dock stora skillnader mellan ”Alex”, ”Anna”, ”Fredde” och ”Mickan”.
TV
TV4:s programchef Fredrik Arefalk är mycket nöjd och stolt över tittarsiffran för säsongspremiären av Solsidan – 1 775 000, plus 160 000 startade strömmar på Play fram till midnatt i går.
Men han räknar inte med samma höga tittande som tidigare säsonger.
– Jag tror inte att Solsidan kommer att snitta lika mycket som förra säsongen, säger han till Resumé.
Reklam
Delikatessbolaget Ridderheims & Falbygdens vill få svenskarna att unna sig mer lyx i vardagen. Bolaget tar nu tillfället i akt och blir huvudsponsor för Solsidan då programmet kör igång den 20 oktober.
– Vi hade en timme på oss att fatta ett beslut, säger Agneta Olsson, marknadschef på Ridderheims&Falbygdens.
Media
Produktionsbolaget FLX har knutit till sig toppnamnen Michael Storåkers och Ulrika Saxon till styrelsen för att öka trycket. FLX vd Pontus Edgren menar att affärsklimatet för produktionsbolag är extra gynnsamt just nu:
– Branschen är i större förändring än någonsin. Antalet potentiella köpare och samarbetspartners är fler än vad vi är vana vid i en traditonellt sett köparens marknad, med alltifrån globala aktörer som Netflix och Amazon till svenska United Screens och kvällspressens webb-TV satsningar, säger han.
Reklam
Igår, onsdag, stod det klart att Jarowskijs tidigare vd Pontus Edgren och Lowe Brindfors före detta cd, Niclas Carlsson, går till Felix Herngrens produktionsbolag FLX. Niclas Carlsson ligger bakom stora reklamsuccér och nu berättar han varför han valde att lämna reklambranschen efter nära 20 år där.
TV
Lowe Brindfors kreativa chef Niclas Carlsson har fått förtroendet att regissera ett avsnitt av Solsidan. Inspelningarna av Solsidan säsong 3 drar igång på tisdag:
– Jag är väl lite lagom nervös, men det ska nog ändå gå bra, säger Niclas Carlsson.
TV
Melodifestivalen hade 3 319 000 tittare i lördags och en rating på 36,5 i målgruppen 3-99 år. Så ska det låta fick 2 059 000 tittare och en rating på 23 procent:
– Många hittar till public service så det känns som att SVT har medvind just nu, säger Niklas Ahlgren på SVT Kommunikation.
TV
TV4:s nya komedi Kontoret har premiär i kväll, söndag. Solsidans snålaste man Ove Sundberg, som spelas av Henrik Dorsin, har huvudrollen:
– Jag fick först en fråga om att spela chefen, men det var Felix Herngren som kom på att chefen kunde vara Ove Sundberg, säger han till Resume.se.
TV
I ”Greiders Segway to heaven” åker journalisten Göran Greider runt i Solsidan på en Segway.
Inslaget, som sändes i SVT:s Babel, har nu blivit en riktig snackis.
– Jag har fått mycket respons. Vissa av de som hört av sig har varit ilskna och andra har varit glada, säger Göran Greider själv om klippet, till Resume.se.
TV
Sista avsnittet av den omåttligt populära komediserien ”Solsidan” visades i söndags – men det finns hopp för framtiden, flera nya humorserier är på väg.
Nu kan Resume.se avslöja att produktionsbolaget Jarowskij är på gång med en komediserie i ”Solsidan-nivå”.
– Produktionen är långt gången, säger Pontus Edgren, vd på Jarowskij, till Resume.se.
Media
Företaget Middagsfrid, som leverarar matkassar till dörren, fick ett rejält uppsving på sajten efter senaste Solsidan-avsnittet.
Effekten syntes efter att premiumavsnittet släppts på TV4 Play – inte när det sändes i tv.
– Vi blev förbluffade över ökningen, säger Victor Theander, operativ chef på Middagsfrid, till Resume.se.
TV
Annonsörer pumpar in stora belopp för att deras produkter och varumärken ska synas i succéserien Solsidan. Men lyxbutiken Nathalie Schuterman – som nämns frekvent – får reklam som är värd flera hundra tusen, helt gratis.
– Det har definitivt ett värde för dem, säger Johnnie Åkerström, tv-chef och mediestrateg på Bizkit.
TV
Det är kraftig medvind för Jarowskij. Vd:n Pontus Edgren hoppas på en tredje säsong av Solsidan. Samtidigt har produktionsbolaget gjort klart med ytterligare en humorserie i TV4, en svensk version av The Office.
– Det är roligt att det är Dorsin i huvudrollen, säger Pontus Edgren till Resume.se.
TV
Fyran ville att tittarvågen från Solsidan skulle skölja över Time Out med Martin Timell. Därför lade kanalen ett sex minuter långt reklamblock i mitten av succéserien.
– Det berodde på att vi inte ville ha reklam mellan Solsidan och Time Out, säger Malte Andreasson, planeringschef på TV4.
TV
Som Resume.se tidigare rapporterat har produktionsbolaget Jarowskij fått i uppdrag att göra två nya dramakomediserier. Enligt uppgift har Jarowskij ingått en storaffär med TV4:
– Vi kommenterar aldrig sådant här, utan jag får hänvisa till tv-kanalerna, säger Pontus Edgren, vd på Jarowskij.
TV
Amerikanska ABC köper manusidén till Solsidan. En stor framgång för manusförfattaren och huvudrollsinnehavaren Felix Herngren. Men några feta pengar handlar det inte om. Åtminstone inte i dagsläget.
– Det räcker väl till att skåla i glögg här hemma just nu, säger han till Resume.se.
TV
Felix Herngrens bolag FLX tog fram idén och samproducerade Kristallen-prisade ”Solsidan” med Jarowskij.
Men på galan i fredags glömde arrangörerna nämna FLX – bara Jarowskij fick cred.
– Jättetråkigt för oss, vi är lika delaktiga som Jarowskij, säger Ylva Axell, producent på FLX.
TV
Felix Herngrens succéserie Solsidan i TV4 har redan exporterats till Finland och Norge.
Avsitten har översatts till engelska och ska nu hårdlanseras på tv-mässan i Cannes.
– Vi hoppas kunna exportera Solsidan till tre, fyra europeiska länder till och sälja manus till USA, säger producenten Kerstin Andersson på produktionsbolaget Jarowskij.