Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Spotify på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Spotify.
Morgonsvepet
C More, Compricer och Allente bland bolagen som köper personuppgifter från bedrägeriföretag, Tiktok kopierar Instagram och Snapchat och Spotifys sparpaket påverkar byråerna. Det och mer i dagens morgonsvep.
Morgonsvepet
Den kända sneakersdesignern Marcus Floyd sparkar bakut och sadlar om till hästskodesigner för Lexington, Kentucky. Barilla i USA fälls för att ha tillverkat sin ”Italienska pasta” i New York och annonsverksamheten på Google tycks tappa fart, det och andra nyheter i onsdagens morgonsvep.
Morgonsvepet
Marknadsförare känner av budgetåtstramningar, det svenska nyföretagandet går ner och Kim Kardashian tvingas betala miljonbelopp till den amerikanska finansinspektionen efter att ha gjort reklam för en kryptovaluta. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Lars Beckman rasar mot en artikel i Vattenfalls kundtidning. Reklam, menar den moderata ledamoten och säger upp sitt avtal med bolaget. Natos kommunikationsavdelning lägger stor order från svenska Sectra tiger och Vetenskapsrådet gör en utlysning av medel för forskningskommunikation. Det och mer i torsdagens morgonsvep.
Morgonsvepet
Fortum marknadsför sig hårt som gröna, men nu avslöjas att den största delen av elbolagsjättens värmeproduktion är fossil och från Ryssland. Göran Persson byter pr-byrå och Snapchat i nytt samarbete med videoannonsörer, det och mer i onsdagens morgonsvep.
Morgonsvepet
SVT:s Uppdrag granskning tar till en helsideannons för att få en intervju, Ukrainas PR-organisation omfamnas av global samlingsorganisation, och Spotify gör verklighet av löftet om informationshubbar om coronaviruset. Det och mer i dagens morgonsvep.
Morgonsvepet
Accenture Interactive uppges stå inför en stor omstrukturering av reklamaffären, personalen hånar namnbytet för Sandvik-bolag och Spotify tar bort ryska poddar. Det och mer i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Experterna tror inte att kritikstormen mot Spotify kommer drabba affären, Googles reklamintäkter fortsätter att slå rekord och ett stort varumärke gör comeback i Super Bowl. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
PR
Konflikten kring Joe Rogans podcast som fick Neil Young att lämna Spotify har försatt streamingjätten i sin första publicistiska kris. För Resumé analyserar experterna: ✔️ Ris och ros till Spotifys krishantering ✔️ Daniel Eks strategiska dilemman ✔️ De största riskerna framåt.
Morgonsvepet
Apple Music försöker utnyttja Spotifys negativa publicitet för att locka användare från konkurrenten och dryckesjätten visar stark tillväxt efter satsning på marknadsföring. Det och mer i morgonsvepet.
Månadens content
Svenska småbarnsföräldrar har sjungit ”Trollmors vaggvisa” till leda. För att lösa det problemet, och uppmärksamma föräldrarna på Spotify Kids, anlitade Jung artister som Timbuktu och Mapei för att skriva 20-talets vaggvisor. För det prisas de med förstaplatsen i Månadens content.
Morgonsvepet
Google kan stå inför sin andra stämning, Tiktok är den minst trovärdiga annonsplattformen enligt ny studie och Instagram pudlar efter uppståndelse kring ammande bröstvårta. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Efter att selfservice-plattformen funnits tillgänglig i stora delar av världen lanseras den nu även i Sverige, Wikileaks läcker CIA:s europeiska pr-strategi för Afghanistan-kriget och Tove Lo ansiktet utåt för amerikanskt cannabisvarumärke. Det och mer i veckans första morgonsvep.
Morgonsvepet
Spotify kan komma att få Apple att lägga om affärsmodellen för sin appbutik, Lays tar fram funktion som sätter på undertexter vid ljudet av chipsätande och RO summerar årets mest anmälda reklam. Det och mer i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Google häver bojkott av politiska annonser, Spotify satsar på annonsverktyg för kreatörer och e-handeln nästan dubblades under 2020 – men nu spår Postnords experter att tillväxten saktar ner rejält. Det och mer i dagens morgonsvep.
Medieval
Med en kör vill Röda Korset väcka igenkänning hos människor genom ursäkter man slänger ur sig för att undvika att donera pengar. Ursäktskören leds av Julia Frej som framför låten till melodin av ”Gläns Över Sjö och Strand”. House of Radon har skapat kampanjen.
Morgonsvepet
De var de mest lyssnade poddarna på Spotify 2020, Apple tvingas böta 100 miljoner kronor för vilseledande reklam och ny undersökning från Paypal visar att äldre nu nätshoppar lika mycket som yngre. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Bolag bakom falska kändisannonser har avslöjats genom en internationell granskning, skolpersonal i Skåne gjorde obetald reklam för Santa Maria och Joe Biden skriver historia genom att enbart välja kvinnor till kommunikationsavdelningens tyngsta poster. Det och mer i dagens morgonsvep.
Medieval
Istället för att betala för medieutrymme har Göteborgsbandet Bye Bye Bicycle i stället bytt namn på alla sina gamla låtar – med en uppmaning om att lyssna på det nya albumet. ”Idag behöver artister göra mer än bara bra musik för att nå ut”, säger Anders Malm, copywriter på reklambyrån Milk.
Morgonsvepet
Det ljusnar för Sveriges medieinvesteringar, Isabella Löwengrips bolag vänder till förlust och i Storbritannien ryter reklamindustrin ifrån mot vad som kan bli världens tuffaste lag mot digital annonsering av snabbmat. Det och mer i dagens morgonsvep.
Morgonsvepet
Reklaminvesteringarna väntas stagnera för videobolagen, Burger King uppmanar kunder att besöka McDonald's och ny rapport visar att varumärkens politiska kampanjer aldrig väckt så mycket engagemang som nu. Det och mer i dagens morgonsvepet.
Resumé insikt
Tres marknadschef Jim Carlberg uppmanar företag och byråer att ta större ansvar för att skapa kommunikation som underhåller och berör. Dessutom följer han utvecklingen kring hur Fred Perrys klassiska pikétröja kapats av högerextrema Proud Boys. Läs mer i Resumé Insikts Q&A.
Morgonsvepet
Apple sätter press på Spotify, Laholm vill locka besökare med hjälp av influencer och ny undersökning vittnar om stor diskrepans mellan reklamen som konsumenterna vill ha – och reklamen som marknadsförare vill satsa på. Det och mer i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Norges medieinvesteringar faller med en miljard norska kronor under det andra kvartalet, bilden av Sverige som besöksland bra trots annorlunda coronastrategi och sjunkande reklamintäkter gör influencers mer syftesdrivna. Det och mer i morgonsvepet.
Resumé insikt
Många varumärken slängde ut en svart ruta på Instagram under #blackouttuesday, men en del låter inte svarta personer synas i den egna kommunikationen på plattformen. Hur trovärdigt blir det egentligen? Vad riskerar man när i att ta ställning? Och framför allt: Hur ser vägen framåt ut för varumärken som vill arbeta mer aktivt med representation? Vi har vänt oss till experterna för svar.
Morgonsvepet
Spotify twittrar sitt stöd till protesterna mot polisvåld mot svarta, influencers förlorar miljoner under coronakrisen och Klarna börjar skicka pushnotiser för reklam. Det och mer i dagens nyhetssvep.
Morgonsvepet
Ikea uppmärksammar Internationella dagen mot homo-, bi- och transfobi med ny global kampanj, Facebook satsar på e-handel för att möta coronapandemin och fortsatt mörkt i den svenska handeln. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Nike gör en stjärnspäckad finalvecka i sin ”Living Room Cup”-kampanj, Ikea Ryssland vill hjälpa föräldrar underhålla uttråkade barn i coronakarantän och Procter & Gamble utvecklar sin digitala shoppingupplevelse. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Kampanj
Enligt Spotify trycker 30 000 människor i gång samma låt samtidigt på deras streamingtjänst. Det tar de nu fasta på i en ny kampanj, med en interaktiv hemsida som slumpvis visar olika matchningar mellan lyssnare jorden runt.
Morgonsvepet
Ett hett reklamevent samlade flera influencers trots coronakrisen – nu kritiseras de, ny granskning pekar ut konsult med nära band till industrin som mannen som tog Nyamko Sabuni till makten och Spotify experimenterar med videopoddar. Det och mer i dagens morgonsvep.
Morgonsvepet
Nike ger alla gratis tillgång till sin träningsapp, efterfrågan på digital kultur öppnar nya möjligheter för produktionsbolag och svenska artister i coronaupprop mot Spotify. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Spotify och Google uppmanar anställda att jobba hemifrån som följd av Coronaviruset, Netflix får boost av Coronaskräcken och Blocket förbjuder annonser för handsprit. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.
Morgonsvepet
Donald Trumps omvalskampanj ska göra reklam under Super Bowl, Netflix får kritik för serie med Gwyneth Paltrows kontroversiella livsstilsvarumärke Goop och Michelle Obama gör koncept för IGTV. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.
Medieval
Nyligen släppte artisten Albin Johnsén sin nya singel. I samband med det upplät artisten och fan-funding plattformen Corite låtens Spotifycanvas till fansen att publicera kärlekshälsningar, vilket resulterade i det första frieriet någonsin på Spotify.
Morgonsvepet
Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor är positiv till Staffanstorps kritiserade informationsfilm, svenska annonsörer syns på ryska informationskanaler på Youtube och The Weeknd premierar ny låt i Mercedes-Benz-reklam. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.
Nyheter
Clear Channel plockar ned anti-abortorganisationen CBR:s utomhuskampanj efter stark kritik, Com Hem stoppar sin annonsering i Svenska Mordhistorier efter plagiatavslöjandet och svenska myndigheter lägger miljontals kronor på poddsatsningar. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Nyheter
Twitterbotar med syfte att påverka den demokratiska processen blir allt mer sofistikerade, Johnson & Johnsons varumärke tycks inte ha drabbats av opioidskandalen och Mark Zuckerbergs mentor starkt kritisk till Facebook. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Nyheter
Svenska elscooterbolaget Voi vill revolutionera vårt sätt att ta oss fram i urbana miljöer. Marknadsdirektör Caroline Hjelm berättar för Resumé om strategin bakom Vois varumärkesbygge – och om målsättningen att bli världsledare inom mikromobilitet.
Nyheter
Här är strategin bakom Amazons kraftigt ökade varumärkesvärde, Uber väljer Melbourne som första internationella stad för sin flygsatsning Uber Air och Tesla beslutar om "gigafabrik" i Europa under 2019. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.
Nyheter
Sofie Grant styrde Spotifys kommunikation under resan från lovande startup till världsherravälde. Nu ska hon hjälpa en ny generation unga uppstartsbolag att bygga varumärke genom den egna satsningen Emerge & Co.
Nyheter
Google stramar åt sitt regelverk för abortannonser efter Alabamas totalförbud, Google drar in Huaweis Android-licens och sociala medier-fenomenet Grumpy Cat har gått bort. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.
Nyheter
Kongressen offentliggör alla ryska annonser från påverkanskampanjen under det amerikanska presidentvalet, svenska medaljer i One Show och Facebook i stor chefsomorganisation. Det och mycket mer i veckans sista morgonsvep.
Media
Metros förre chefredaktör Eric Ljunggren kliver in som ordförande i AIK Fotboll efter pr-profilen Simon Strands intitiativ till ny styrelse, Apple köper magasintjänst och Spotify låter användarna redigera låtinformation. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.