Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Springtime-Intellecta på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Springtime-Intellecta.
PR
H&H Group fusionerar byråerna Savvy, Identx och Springtime–Intellecta till en enda byrå under namnet Intellecta. Resultatet blir att det klassiska pr-byråvarumärket Springtime upphör. Samtidigt skapas ett integrerat erbjudande med fokus på samhällsutmaningarna.
Strategi
”Att tala respektfullt om varandras företrädare”. Det är en skrivning som regleras i Tidöavtalet, överenskommelsen mellan M, SD, KD och L. Kommunikationsexperterna Paul Ronge och Hampus Brynolf höjer på ögonbrynen åt skrivningen som de menar är ytterst ovanlig.
Byråer
Pandemin fick H&H Groups byråer att tappa 20 procent i byråintäkt och minska personalstyrkan med 36 personer. Men koncernchefen Martin Petersson spår att 2021 kan bli gruppen bästa år någonsin: ”Upplever stark marknad på bred front.”
PR
Världen hyllar Barack Obamas tweet till 14-årige Ahmed Mohamed. Enligt Intellectas strategichef Hampus Brynolf handlar genomslaget mer om tajming än innehåll. Han tror inte att aktionen bygger på opportunism.
– Den är nog äkta, med det sagt är jag lång ifrån säker på att Barack Obama själv har skrivit den.
Reklam
Kommunikationskoncernen Intellecta startar ISBIT Games för att möta en växande efterfrågan på spel. Bolaget ägs till 75 procent av Intellectas dotterbolag River och den resterande delen ägs av Markus Koos, som är partner och senior producent på River.
Media
Han har haft Bisonblog.se sedan 2004.
Nu börjar kommunikationsrådgivaren Fredrik Wass blogga på Resume.se.
– Nina Åkestam drev en av de viktigaste kommunikationsbloggarna i Sverige hos Resumé och jag vill försöka ta med mig några av hennes tankar in den nya bloggen, samtidigt som jag lyfter mitt digitala perspektiv ännu mer, säger han.
Reklam
Kommunikationskoncernen Intellecta drar igång filmbolaget Unreel för rörliga medier.
– Vi ser hur marknaden snabbt förändras och hur rörliga medier driver mobil och digital trafik. Varje minut laddas det upp 100 timmar video på YouTube och snart beräknas 90 procent av all webbtrafik att vara videobaserad, säger Intellectas vd Yann Blandy i ett pressmeddelande.
Reklam
Den finska byrån Hasan & Partners köper 51 procent i svenska Perfect Fools. Köpeskillingen är konfidentiell, men en del av betalningen sker i aktier. Målet är att växa med kunderna både i Europa och i världen och konkurrera med konstellationer som Wieden & Kennedy, R/GA, The North Alliance, NOA, och Intellecta.
Reklam
Investeringsexperten Dawid Myslinski lyfte nyligen fram Intellecta som ”veckans affärsförslag” i sin börsanalys i DI. Intelleca-koncernen meddelar nu att man har vunnit en rad nya kunduppdrag – bland annat har nyligen förvärvade River fått en ny kund.
Reklam
Koncernen visar ett resultat före skatt på 21,9 miljoner kronor för årets första nio månader, vilket kan jämföras med en förlust på 43,5 miljoner kronor för motsvarande period förra året. Intellecta visade en förlust när det gällde rörelseresultatet för Q3 med 6,9 miljoner kronor, vilket var en minskning av förlusten under Q3 förra året som hamnade på minus 8,5 miljoner kronor.
Reklam
Journalisten och den digitala profilen, Fredrik Wass, går in som strategisk rådgivare på Intellecta Corporate. Han har bevakat den digitala utvecklingen inom medievärlden i nära femton år med uppdrag för alltifrån SR och Svenska Dagbladet till Internetworld och Veckans Affärer.
Reklam
Intellecta köpte den danska digitalbyrån Propeole igår. Avanzas sparekonom Claes Hemberg vill inte rekommendera sina sparare köp i bolaget – trots att Intellecta räknar med ett förbättrat resultat för Q3.
– Det är svåra saker det här med kunskapsbolag. Personerna som har kapitalet kan när som helst gå ut genom dörren och ta med sig kunder för miljontals kronor, säger Claes Hemberg.
Reklam
Resumé har tidigare berättat att Intellecta befinner sig i slutfasen för ett köp av en större nordisk kommunikationsbyrå. Intellecta köper nu 60 procent av den danska digitala byrån Propeople. Intellecta räknar också med ytterligare förvärv under hösten.
Reklam
Hilanders vinner Siemens Security Products pitch mot byråer från bland
annat Tyskland och Storbritannien. Kring årsskiftet lanseras den
första kampanjen – en internationell repositionering av bolagets
portfölj av övervakningskameror.
Reklam
1995 var Ulf Strömqvist med och grundade Hilanders. I går fick han beskedet att Intellecta lägger ned reklambyråns verksamhet i Malmö och lämnar sin Skåneförankring via branschpress.
– Jag lider med alla som drabbas, säger Ulf Strömqvist till Resumé.
Reklam
Intellecta gör en brakförlust under tredje kvartalet i år. Merparten är en nedskrivning på 51,7 miljoner kronor av goodwill och immateriella tillgångar.
– Vi har tittat på helheten och skrivit ner ett antal poster, säger koncernchefen Yann Blandy.
Reklam
(UPPDATERAD) Jacob Fant, vd, och Bernhard Lüthi, vice vd, lämnar den Intellecta-ägda varumärkesbyrån Rewir.
– Intellecta är inte rätt sammanhang för oss längre, det är inte värt att fortsätta, säger Jacob Fant till Resume.se.
PR
År 2010 stod momsåterbetalningen för 69 procent av årsresultatet för Intellecta. I början av 2011 räknade de med att få ytterligare 70 miljoner i år. Nu är det ovisst:
– Vi kan inte räkna det som våra pengar förrän nästa år, säger den avgående koncernchefen Richard Ohlson.
Reklam
Kommunikationskoncernen Intellectas köp av varumärkesbyrån Rewir är inte den enda affären som leder till höga kostnader för Intellecta. Köpet av tryckeriföretaget Ekotryck Redners kan ge en nästan lika hög prislapp: 115 miljoner. Reklambyrån Hilanders däremot en betydligt lägre – drygt 30 miljoner.
Reklam
Intellectas köp av varumärkesbyrån Rewir har blivit en extremt bra affär för Rewirs grundare Stefan Ölander. Resumé kan berätta att han sammanlagt tjänar 85 miljoner på affären. Stefan Ölander fortsätter som styrelseordförande i Rewir, men tänker nu bygga en verksamhet som riskkapitalist.
Reklam
Storåkers rekryterar Elias Betinakis – Intellectas seniora rådgivare kring digital strategi. Han har ett långt förflutet inom reklambranschen och var bland annat delägare på Bosse Rönnbergs Collaborate:
– Jag har haft ögonen på honom länge, säger Pia Grahn Brikell, vd Storåkers.
Nyheter
Intellecta gör med tanke på lågkonjunkturen ett riktigt hyfsat resultat för 2009. Nu tror de på fortsatt tillväxt för koncernen under 2010, och den kan ske genom både organisk tillväxt och förvärv av kommunikationsföretag som passar in i deras b2b-inriktning.