Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Stockholm Media Week på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Stockholm Media Week.
Nyheter
Stockholm media award är en av Sveriges största medietävlingar. Nu står det klart vem som blir Årets branschpersonlighet i Stockholm Media award 2022. Prisutdelning sker i samband med Stockholm media week, som just nu pågår på Space arena i Stockholm.
Media
Jenny Kaiser, projektledare på Åkestam Holst, blickar framåt i den digitala transformationen som medierna och samhället i stort står inför. Under Stockholm MediaWeek berättade hon om kommunikationsbranschens framtida roll och sina erfarenheter på Visit Sweden som USA-chef.
Media
Ägarnas intervju med Nyheter Idag må ha skapat en oro kring utvecklingen på Metro. Men det är inte alls säkert att annonserna kommer att svika gratistidningen om man får tro Daniel Collin på MEC och Sveriges Mediebyråers vd Staffan Slörner.
Media
Under en paneldiskussion på Stockholm MediaWeek drev Aftonbladets Jan Helin och Expressens Thomas Mattsson tesen om att DN alltmer börjar närma sig tabloidjournalistiken. En verklighetsbild som inte delas av DN:s chefredaktör Peter Wolodarski.
Media
Tom Beckman, Prime, Claes Pellvik, Ving, Ulrika Saxon, Bonnier Growth Media och Rikard Steiber, MTG, fanns i panelen som diskuterade ”Framtidsspaning i transparensens tid”.
– Analytiker blir det nya heta yrket, spådde Ulrika Saxon, vd för Bonnier Growth Media.
Media
Primes kreative chef Tom Beckman inledde Stockholm Media Week med sitt anförande på Chinateatern på Berns i Stockholm på onsdagsmorgonen. Här berättade Primes kreative chef om hur CSR-frågorna har blivit hårdvaluta för världens ledande varumärken i kölvattnet av den klimatkris och ekonomiskt mörker.
Media
Premier League-rättigheterna för den svenska marknaden omförhandlas i höst. Viasats/MTG:s sportchef Per Tellander befarar att priset skjuter i höjden. Han anser att det är ytterst sannolikt att sporträttighetsagenter som Peter Liljestrand från Medge Consulting håller på med kartellbildning. Han får medhåll från TV-gruppens sportchef Hans Pekkari.
Media
It-entreprenören och Icon-grundaren Johan Stael von Holstein öppningstalade under den andra och sista dagen av Stockholm Media Week. Han gav klara besked om att han gör nya försök med att ta upp kampen med Facebook efter att han blivit utmanövrerad av en investerare kring sin senaste satsning Mycube.
Media
Prinsessan Märtha-Louise, som i Norge hårdbevakas av medierna för sin tro på änglar och sin relation med författaren Ari Behn, besökte Stockholm Media Week på onsdagen. Hon höll intervju med ett antal medier efteråt, men det var många frågor hon vägrade att svara på.
Reklam
Idag, onsdag, inleddes Stockholm Media Week på Chinateatern. Fd SAS-vd:n Jan Carlzon öppnade med att han ogillar reklambyråer som fokuserar på att vinna priser:
– Jag tyckte att det började göras reklam för reklamens skull i samband med krisen på 1990-talet. Det fanns byråer som gjorde blommig reklam, vann priser och jag förstod ingeting, säger han.
Media
Det är tufft när det stormar. Det fick Sven Hagströmer, en av grundarna till HQ Bank, befara. Men hans inställning till medierna är ändå positiv.
– Man kan inte bara hålla sig framme när det är sötebrödsdagar utan även när helvetet fryser till is, säger han till Resume.se.