Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Storbritannien på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Storbritannien.
Morgonsvepet
Markolioo stoppar podduo från att använda ”Millennium 2”, flera brittiska varumärken håller stängt för drottningens begravning, och Hédi Fried-kupp mot Moderaternas partiledare Ulf Kristersson. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.
Morgonsvepet
Meta vill vinna användare från Tiktok genom Instagram Reels, men det verkar inte gå vägen – i alla fall inte än. Charles III kan ta till nya sätt att förespråka hållbarhet och miljön, och Elon Musk försöker avbryta Twitter-köpet en tredje gång. Här är morgonsvepet.
Opinion
Beatles, James Bond och fish and chips i all ära, men drottning Elizabeth II var utan tvekan Storbritanniens främsta, och mest älskade, influencer. Hennes frånfälle väcker frågor om hur Storbritanniens varumärke kommer påverkas, skriver Resumés Amanda Törner i en kommentar.
Reklam
Queen Elizabeth II, 96, har dött under torsdagen, efter mer än 70 år vid tronen i Storbritannien. Resumé listar de fåtal tillfällen då hon synts i reklam- och pr-sammanhang – och förstås de reklamfilmer där hon porträtterats.
Nyheter
Liz Truss blev i går ny partiledare för det konservativa Tory-partiet i Storbritannien och kommer ta över premiärministerämbetet. The Guardian rapporterar att en av hennes närmsta rådgivare, Mark Fullbrook, har varit involverad i flera lobbyingkampanjer mot den egna regeringen.
Morgonsvepet
IPA och ISBA i gemensamt initiativ för att förbättra pitchprocessen, nytt initiativ ska stoppa talangflykten och brittiska konkurrensmyndigheten vill bötfälla influencers som missar reklammärkning. Det och mer i morgonsvepet.
Kampanj
Oatly ville få britter att se över sin mjölkkonsumtion med humor – i stället anklagas en ny kampanj för att trivialisera alkoholism. Somliga konsumenter hotar med bojkott, men Oatly försvarar kampanjen.
Morgonsvepet
Det ljusnar för Sveriges medieinvesteringar, Isabella Löwengrips bolag vänder till förlust och i Storbritannien ryter reklamindustrin ifrån mot vad som kan bli världens tuffaste lag mot digital annonsering av snabbmat. Det och mer i dagens morgonsvep.
Byråer
David Wethey, en av Storbritanniens mest erfarne byråvalskonsulter, slutade 2011 att genomföra pitcher där byråerna inte fick betalt. ”Situationen utnyttjade kundernas makt”, säger han – och förfasas över resultatet av Resumés genomgång, som visar att enbart fem procent av de svenska byråerna får betalt enligt branschens pitchrekommendationer.
Reklam
En sittplats på sportevenemanget som går 32 kilometer i timmen – låter det som något för dig? Samsung har nämligen tagit fram en bänk med fyra sittplatser som låter tittaren följa med i matchen precis där det händer.
PR
Det blir av allt att döma en obligatorisk registrering av lobbyister och lobbyistkontakter i Storbritannien. Ett förslag lades nyligen fram av den brittiska regeringen. Men det har stora brister, menar kritiker. Bland annat undantas "privata" möten och någon uppförandekod blir det inte.