Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Strategi på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Strategi.
Opinion
Det är en väldigt intressant fråga som Amanda Oxell beskriver. Men för att sticka hål på myten om att gasa sig ur en kris då är det viktigt att särskilja spaningar i nyhetsflöden från historisk data och forskning i ämnet, skriver Claudio Moyano på
Mindshare i en replik
Affärer
Med AI och maskininlärning går världen in i ett nytt stort teknikskifte och byråerna rustar sig i en tid där kampen om specialisterna är hård. ”Jag tror inte att en byrå som bara satsar på vissa delar av organisationen eller vissa roller kommer att lyckas särskilt bra”, säger rekryteraren Lotta Saxe.
Strategi
Den ständiga kanaltillväxten och förändrade konsumentbeteenden driver fram nya lösningar. Här förklarar OMG, Åkestam Holst, Drum, Publicis Groupe, Nord DDB och Forsman & Bodenfors de senaste årens förändring av erbjudandet – och hur de behåller sin spets. ✓ Så gör det skillnad för affären. ✓ Riskkapitalet inte längre rädda för reklambranschen. ✓ ”Kan kombinera olika lösningar med samma insiktsplatta”.
Resumé insikt
Strategibyrån Hints nyrekrytering Stefan Pagréus är tillbaka i kommunikationsbranschen och behöver våga vara lite långsammare. I veckans Resumé Insikt Q & A berättar han om sin största motgång och vad han inspireras av.
Byråer
Perfect Fools, The Amazing Society, Prime, The&Partnership, Westander, Jung, United influencers, Vinter, B-Reel. Rud Pedersen och FLB Europa om sina satsningar och största utmaningar 2023. ✓ ”Många är villiga att gasa ut ur krisen”. ✓ Byråaffärerna som gynnas av tuffare tider. ✓ Varnar för kortsiktigt tänkande hos kunderna.
Byråer
Byrånätverket People People People stärker upp sitt erbjudande och startar en ny byrå med fokus på strategi. ”Som kreativ planner har jag svårt att acceptera att den enda källan för tillväxt att slänga mer pengar på köpt media.”
Strategi
Enligt en färsk studie från System1 finns det stor anledning för varumärken att våga hålla i sin kommunikation lite längre. Resultatet visar nämligen att kampanjeffekten inte avtar med tiden. ”Chansen att få till något så uttjatat att det skapar en negativ effekt är i stort sett omöjligt”, säger Nils Andersson Wimby, head of creative and media på If.
Affärer
Efter elva år lämnar grundarna och majoritetsägarna Birgitta Pagot och Fredrik Runsiö över ledarskapet på Reform Society. Delägarna köper ut duon och efter en tuff pandemi – och med en ny regering – vill de växla upp affären.
Byråer
Byrågruppen Another Media Group består i dag av Roy, a_delivery, Adviser, och Engage. Nu bygger man ut erbjudandet med lanseringen av en strategibyrå med namnet Oh Charlie. Sebastian Tibbling blir vd för tillskottet.
Resumé insikt
Hur skruvades strategin om när pandemin slog till? Ta del av tipsen från Marika Baltscheffsky (Meds), Patrick Grabenbauer (Willys), Sanna Westman (Byggmax) och Carola Tiberg (Netonnet) som alla ökat starkt i Xtremes mätning.
Reklam
Resumé plöjer igenom trendrapporter, artikelarkiv och bokslut för att se in i spåkulan.
✓ Cookiedödens möjligheter för marknadschefen.
✓ Den postpandemiska byråkartan.
✓ Kvalitetsåret 2022.
✓ Kontext, kontext, kontext.
✓ Ulf Kristerssons rants på Tiktok.
Och så Metaverse och NFT förstås...
Folk på väg
Strategikonsulten Lynxeye är just nu inne i en internationaliseringsresa och tar nu in en ny vd. ”I takt med att vi växte uppstod behov av senior förstärkning och en uttalad ledningsroll,” kommenterar Christian Ihre, medgrundare och partner.
Byråval
Varumärkesbyrån Rio står bakom strategin när Cura of Sweden växlar upp från tyngdtäcken med ambitionen att bli ett globalt varumärke inom sömnhälsa. ”Kommer förändra hela marknadsmixen”, säger marknadschefen Peter Tiberg.
Strategi
Vad gör konsumenterna just nu? Den här gången är det specialfokus på resultat från Internetstiftelsens 370 sidor långa rapport ”Svenskarna och Internet 2021” som släpptes förra veckan. Ur den välfyllda presentasken för faktanjutare har marknadsföringsdoktorn Henrik Sjödin plockat några godbitar från det undre lagret.
Opinion
Campaign gjorde felaktiga tolkningar av PHD och Warc:s undersökning om de vanligaste arbetsuppgifterna för marknadsförare. En missuppfattning som sedan Resumé plockade upp och tog vidare. I ett debattinlägg går Kaperos Robert Ryberg af Klintberg igenom siffrorna i studien i syfte att nyansera slutsatserna. ”Vi har fått ett större fokus på kreation, inte mindre”, skriver han.
Byråer
Coronautbrottet har tvärtemot profetiorna fått den svenska kommunikationsbranschen att växa. Resumé har pratat med fyra nystartade bolag – Save Our Souls, Vidd Agency, Garland + Pine och 376 Films. Ta del av deras bästa tips om positionering, pitchande, organisation och drömkunder.
Tävling
Caset för ölvarumärket Budweiser syftar till att göra festandet på amerikanska universitet mer jämställt. Nu vinner de nyutexaminerade Berghs-studenterna en prestigefull penna i One Shows tävling Young Ones för unga kreatörer – för strategiarbetet bakom lösningen.
Resumé insikt
UR ARKIVET. Marknadschefen har inte förmågan att påverka andra chefer. Det står klart i en rapport som konsultbolaget Deloitte har släppt. Resumé Insikts krönikör Mats Georgson ställer frågorna som kan ge marknadschefen mer inflytande i bolaget.
Varumärke
Originalplanen fick stryka på foten när McDonald's lade om marknadsföringen under 2020. Nu inför de en ny typ av funktion som ska öka försäljningen till kunder som vill hålla distans – tio månader efter att konkurrenten gjort det. ”Formatet ger oss fler fördelar”, säger marknadschefen Staffan Ekstam.
Byråer
Resumé har pratat med nystartade byråer från tech till public affairs om största utmaningarna med att bygga bolag under coronaåret. ”Även om vi hade en plan för det värsta scenariot, så tär det lite på psyket”, säger pr-byrågrundaren André Frisk.
Resumé insikt
Långsiktigheten får ofta stryka på foten i kristider till förmån för mer taktiska och konverterande insatser. Men det finns de som vågar hålla i varumärkesbygget. Vi har pratat med Coca-Cola, Vattenfall och Thule om hur de använder kraften i sina varumärken under coronapandemin.
Trend
Efter några decennier med subkulturer och ett fragmentariskt konsumtionssamhälle verkar vanlisar och mainstreamkultur göra comeback. Men vem är vanlig 2020? Och varför ska du bry dig? Resumé tog hjälp av strateger, marknadschefer och forskare för att reda ut kampen om vanlisarna.
Rapporter
Coronapandemin driver på förflyttningen från traditionella till digitala kanaler, samtidigt ökar företagens satsningar inom samhällsansvar. Det visar en ny undersökning från Avaus och IAB Sverige. Emma Storbacka, vd på Avaus, tror samtidigt att många marknadschefer missar det momentum som coronakrisen innebär.
Sponsring/Event
I kväll fylls Södermalm av 27 000 löpare – varken mer eller mindre än 2018. Midnattsloppet bryter sviten av fyra raka år med minskat deltagande där antalet löpare minskat med 35 procent sedan 2014. Loppets marknadsansvarige berättar om strategin.
Resumé insikt
En dynamisk organisation kräver en ny form av ledarskap. För chefer är det idag mer relevant att tvivla och erfarna branschspecialister kan vara ett stort hinder i förändringen. Det skriver konsulten och krönikören Patrik Widlund som ger dig sju steg viktiga i ledarskap.
Helgintervjuer
Populärkultur, entreprenörskap och fuck-off-likviditet har format Jung Relations. Grundaren Claes Bodén lämnade byrån i förra veckan, efter 17 år. Snart börjar hans sökande efter att bygga något som inte finns.
Resumé insikt
Ett syfte som stakar ut riktningen, gör en organisation snabbare och mer fokuserad. Men mogna företag med inifrån-tänk saknar tydligheten. Det visas inte minst när digitala startups tar över. Så gör du för att utveckla din vision, skriver Patrik Widlund, författare till boken “Digital transformation, strategier för affärsutveckling”.
Reklam
Volt har hjälpt OLW att fasa ut det klassiska "fredagsmys". Med "Livet med en nypa salt" vill OLW positionerar sig som ett alternativ till en kravfyllda vardag. I veckans case pratar Resumé med marknadschefen och byrån för att lyfta fram de viktigaste pusselbitarna när ett nytt kommunikationskoncept ska lanseras.
Karriärsöndag
Spy Bar lärde Daniel Glasman att lätta på allvaret. Föräldrarnas bortgång blev den yttersta lärdomen om optimism. Nu jagar Norrsken Foundaitons nya creative director efter den perfekta balansen mellan nytta och nöje, i Stockholms kommunikationsbransch.
Opinion
Målgruppstänkandet ifrågasätts i kölvattnet av Cambridge Analyticas kontroversiella datainsamling. Det är dags att börja tänka medverkan istället för påverkan i kommunikationen, skriver Martin Svendsen och Jacob Östberg på Stockholms universitet.
Resumé insikt
Instagram skruvar ner den organiska räckvidden, vilket tvingar både annonsörer och influencers att göra bättre innehåll. Svenska Daniel Wellington och Na-kd är superbolagen du borde inspireras av. Här är deras strategier.
PR
Efter it-skandalen står Socialdemokraterna utan valgeneral. Nu ska partiet göra två nyckelrekryteringar med bara ett år till valet. För Resumé berättar kanslichefen och tidigare Prime-konsulten Lisa Hedin om de största kommunikationsutmaningarna.
Reklam
För ett par år sedan kom han ut med lyrikboken Liv, en superanalog praktupplaga med klassisk formgivning. Nu lanserar Carl-Henrik Monrad-Aas den helt digitala uppföljaren, en lyriksajt med samma namn som boken och som gör hans unika fotopoesi tillgänglig för alla, direkt i mobilen.
Folk på väg
Edelman Deportivo värvar Mimmi Sköldberg som client strategist. Hon arbetade senast som Brand Manager på Comviq där hon etablerat varumärkets kommunikationsplattform "Billigt, Billigt, Billigt" och deras framgångsrika reklamkoncept med Karim.