Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Svenska Fotbollförbundet på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Svenska Fotbollförbundet.
Sponsring/Event
Det är inte bara de officiella sponsorerna som skor sig på EM-hajpen, vilket blivit ett stort problem för Uefa och Svenska fotbollförbundet. Arrangörerna riskerar att både tappa stora summor pengar och få sina varumärken urvattnade. ”Flera gånger i veckan kontaktar vi företag som gått över gränsen”, säger Helena Taube Rehnmark, marknads- och försäljningschef på Svenska fotbollförbundet.
Reklam
För att få bära den nya landslagströjan måste både spelare och supportrar gå med på ett antal villkor som ska motverka intoleransen, hatet och hoten som blivit allt vanligare inom svensk fotboll. Kampanjen görs av Svenska Fotbollförbundet och samarbetspartnern Adidas, och är framtagen av M&C Saatchi.
Reklam
Vid Fotbollsgalan i höstas höll landslagsstjärnan Nilla Fischer ett uppmärksammat tal för jämställdheten på och utanför planen. Nu används hennes ord i Coca-Cola och fotbollsförbundets gemensamma initiativ Football Forevher inför VM.
PR
I ett år har Svenska Fotbollsförbundet genomfört ett varumärkesarbete tillsammans med designbyrån Silver. När landslaget går ut på Friends Arena till matchen mot Vitryssland i kväll har spelarna Sverige på tröjorna i stället för det omtvistade SvFF.
Media
Dokumentären om Zlatan var en idé av Zlatan och hans varumärkeschef Mika Lepistö.
Nu hoppas de kunna kunna sälja den världen över.
Den svenske superstjärnan äger rättigheterna, ihop med Svenska Fotbollförbundet, SvFF.
– Vi äger den "fifty-fifty" med Zlatan, säger Camilla Hagman, SvFF:s marknadschef, till fotbollskanalen.se.
PR
Bilgåvan till Anders Svensson på Fotbollsgalan har fått kritik på många håll. Förbundets generalsekreterare Mikael Santoft hävdade igår att det var ett initiativ av sponsorn Volvo. Men det är inte sant, enligt Volvo själva.
– Jag vet inte varför det uttrycktes så, säger presschefen Bjarne Darwall.
TV
Det är ännu inte klart vilken svensk tv-kanal som sänder den första play off-matchen – Sveriges bortamöte mot Portugal den 15 november.
– Vi vet att det finns ett intresse från flera svenska kanaler, säger Camilla Lindgren på Fotbollförbundet.
PR
Sedan en tid tillbaka står det klart att fotbollslandslaget väljer att gå tillbaka till adidas som leverantör. Nu anklagar den tidigare samarbetspartnern Umbro konkurrenten för varumärkesintrång och menar att Adidas har börjat tillverka produkterna för tidigt.
PR
Efter nära tio år med Umbro som tröjsponsor är svenska fotbollslandslaget på väg att gå tillbaka till Adidas. Men Umbro gör allt för att behålla landslaget och anklagar Fotbollsförbundet för kontraktsbrott, det skriver Expressen.
Reklam
Svenska Friidrottsförbundet har gjort klart med en ny marknadschef. Jan Larsson hämtas från Svenska Fotbollförbundet där han har arbetat som marknadschef i tio år. Tjänsten är ny och han tillträder under första kvartalet 2013.
Media
Hans Hultman hoppar av jobbet som presschef för det svenska fotbollslandslaget efter tre år på posten. Han flyttar nu till Schweiz för en tjänst på Fifa där han kommer att jobba med mediefrågor.
– Det är jättetråkigt, det har varit kryddan på det som jag sysslat med, säger Hans Hultman till fotbollskanalen.se.
TV
TV4-gruppen har köpt rättigheterna till fotbollslandslagets matcher mot Danmark och England i november. Matchen mot Danmark kommer att sändas i Canal+ och matchen mot England i TV4 Sport.
– Alternativet hade kunnat bli att de inte sänts alls, säger Hans Pekkari, spotchef på TV4-gruppen.
Media
Det blir knökfullt på pressläktaren på Parken i Köpenhamn i morgon kväll.
Svenska medier ville ha över 80 platser men fick nöja sig med 52 platser – det är rekord i antal utländska journalister på arenan.
– Nu hoppas vi att inte starelvan läcker ut i förväg, säger Jonas Nystedt, informationschef på Svenska fotbollförbundet.
Media
Efter gårdagens blåsning då en privatperson lurade TT att publicera felaktiga uppgifter kritiseras nu TT hårt av fotbollförbundets informationschef Jonas Nystedt:
– Det är allvarligt att TT, som vi har de bästa arbetsrelationer med normalt sett, inte från början kontrollerade riktigheten i påståendet.