Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Sveriges Mediebyråer på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Sveriges Mediebyråer.
Kampanj
Efter att ha återhämtat sig och uppvisat tillväxt flera månader i rad minskade medieinvesteringarna i september. Enligt Sveriges Mediebyråers styrelseordförande Daniel Eriksson är nedgången ett tecken på att den kraftiga återhämtningen för marknaden håller på att plana ut.
Rapporter
På måndag den 21 juni sjösätter The World Federation of Advertisers (WFA) världens första globala studie av mångfald, rättvisa och inkludering i marknads- och kommunikationsbranschen. Syftet är att få in ett stort och konkret underlag till det fortsatta arbetet med att skapa förbättringsåtgärder.
Affärer
Medieköpen förmedlade av mediebyråerna minskade med 17,8 procent till 12,4 miljarder under helåret 2020. Enda mediekategorin som går emot trenden är online video. Det visar sammanställningen av Sveriges Mediebyråers statistik.
Opinion
Sveriges Mediebyråer har tappat sin relevans, anser byrågrundaren Kenneth Danielsson som nu uppmanar organisationen att lägga ned. ”Innehållet och distributionen är närmare varandra än någonsin och det behövs en förändring”, skriver han i Resumé.
Rapporter
Det är ännu svårt att överblicka hur coronaviruset kommer drabba den svenska reklambranschen, men flera undersökningar ger en indikation om att en dyster utveckling väntar. En färsk undersökning från Sveriges Annonsörer visar att 66 procent av annonsörerna redan har dragit ner sina medieinvesteringar – varav hälften kraftigt.
Rapporter
Rensat för periodiseringseffekter minskade tv-investeringarna i mars med uppåt 25 procent, nästan lika stort tapp var det i de digitala kanalerna medan kvällspress redovisar nya bottenrekord. Och Sveriges mediebyråer tror att vi bara sett början.
Medieval
Mediebyråbarometern visar på en fortsatt konjunkturavmattning på mediemarknaden. Medieinvesteringarna minskade med 16,3 procent under februari – den största nedgången sedan finanskrisen. Tuffast var månaden för tv.
Medieval
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, ökade med 15 procent under september, jämfört med samma period föregående år. De starka siffrorna kan till viss del tillskrivas icke periodiserad data. Bio ökade mest.
Nyheter
Den svenska kommunikationssektorn har elva branschorganisationer. Men är de relevanta? Den frågan aktualiseras när Sveriges Marknadsförbunds vd Francesca O'Brien Apelgren nu vill slå ihop alla organisationerna till en enda – där hon själv vill ha en ledande roll.
Nyheter
Enligt uppgifter till Resumé kan så mycket som 10-15 procent av vissa mediebyråers intäkter komma från dolda kickbacks hämtade från mediebudgetar. Detta trots att uppläggen bryter mot branschorganisationernas stadgar. "Det finns i princip ingen som är ren", berättar en källa.
Reklam
Det mesta tyder på högkonjunkturen har peakat, men det kan dröja upp till två år innan de sötebrödsdagarna är över. Resumé har pratat med branschorganisationerna och byråcheferna för att reda ut vad som finns i skafferiet när kurvan vänder nedåt.
Reklam
Medieinvesteringarna, förmedlade via landets mediebyråer ökade med fyra procent till 1,8 miljarder kronor i oktober, vilket är den högsta noteringen för i år. Den stora vinnaren var utomhus med en tillväxt på 20 procent. Det visar Mediebyråbarometern.
Medieval
När Mediebyråbarometern i morse presenterades var det första gången man delade upp kategorin internet i tre delar. Siffrorna visar att endast 12 procent av mediebyråernas köp i rörlig bild går till online video, resterande tar traditionell tv hand om.
Medieval
Nu går Sveriges Annonsörer ut och varnar sina medlemmar för mediebyråers tilläggsavtal, som bland annat rör programmatiska köp. – Det hade varit bättre att handla på det gamla sättet, men så ser inte verkligheten ut, kontrar Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.
Reklam
I november månad skedde ett paradigm-skifte när online blev större än print i Mediebyråbarometern. Staffan Slörner, vd på Sverige Mediebyråer, tror att 2014 kan bli året då det definitiva skiftet äger rum. Han tycker inte heller att mediehusen behöver deppa över utvecklingen.
Reklam
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, växte med 4,5 procent i november jämfört med samma månad året innan. Internet ökar med nästan 37 procent under månaden och är nu större än printmedierna tillsammans – något som aldrig tidigare inträffat i Mediebyråbarometern.
Medieval
Val – då lyfte medieinvesteringarna. Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, fortsatte att växa under september månad jämfört med samma månad i fjol. Den totala uppgången var 2,8 procent – men tv sjönk som en sten.
Reklam
Medieinvesteringarna förmedlade via landets mediebyråer fortsatte att växa under augusti – upp 4 procent. Det stundande riksdagsvalet påverkar marknaden positivt, förutom i print. Ljusglimtarna är främst digitalt och tv, enligt Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.
Reklam
Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, minskar i maj med drygt 6 procent jämfört med samma månad föregående år. Nedgången i maj kan till stor del förklaras av minskade investeringar i den största mediekategorin tv samt en bred nedgång inom printmedia. Totalt förmedlades under maj månad drygt 1,1 miljarder kronor.
Reklam
Reklamköpen, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, backade en aning under november månad efter en betydlig nedgång månaden innan. Medieinvesteringarna backar drygt 1 procent vilket är bättre än den totala nedgången för året på nästan 5 procent.
Reklam
Glädjebeskeden avlöser varandra. IRM spår att det blir ett plus för reklamammarknaden 2014, och nu redovisar Sveriges Mediebyråer att medieinvesteringarna, förmedlade via medlemmarna, ökade markant i september jämfört med samma månad föregående år – en tillväxt med nästan 24 procent.
Reklam
Medieinvesteringarna för juni och juli föll med 9 respektive 8 procent i förhållande till motsvarande period förra året. Främsta orsaken till nedgången stavas printmedier. 1,4 miljarder kronor förmedlades under sommarmånaderna.
Reklam
Medieinvesteringarna i maj, förmedlade via Sveriges Mediebyråer, backade med tre procent jämfört med samma månad 2012. Minskningen har dock dämpats i relation till tillbakagången på drygt 7 procent hittills i år. Totalt förmedlades nästan 1,2 miljarder kronor i maj. Samtidigt ökade TV med två procent jämfört med i fjol.
Byråer
Medieinvesteringarna backar kraftigt i mars, men Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, ser ändå en ljusning för TV: – Tappet under januari och februari har varit uppemot 20 procent, medan TV endast backar med 8,4 procent under mars. Jag skulle säga att TV-marknaden är på väg att hamna i balans. Det blir inget 2012, men det tror jag ingen vill ha, säger Staffan Slörner.
Medieval
Medieinvesteringarna hos medlemsföretagens vid Sveriges Mediebyråer rasar. De totala investeringarna under februari minskade med 15 procent jämfört med motsvarande månad för ett år sedan - endast kategorin Internet visade tillväxt. De totala investeringarna har minskat med drygt 13 procent än så länge i år.
Reklam
Medieinvesteringarna sjönk under september månad med nästan 7 procent jämfört med samma månad föregående år. Det visar statistik från Sveriges Mediebyråers medlemmar. Samtidigt ligger de totala investeringarna i linje med 2011 hittills i år.
Reklam
I förra veckan skrev Resume.se att Sveriges Mediebyråer och Sveriges Annonsörer är överens om att det behövs tydligare riktlinjer för digital annonsering. Nu får man vatten på sin kvarn av Interactive Advertising Bureau, IAB, som hyllar initiativet.
Media
Sveriges Annonsörer och Sveriges Mediebyråer hade nyligen ett möte där man bestämde att man måste skapa tydligare riktlinjer för digital annonsering. Ytterst handlar det om att synliggöra vad kunden får för pengarna: – Det är inte så att man har tre tv-hus att förhandla med, utan när det gäller digital annonsering kan en kund gå i flera tusen kanaler under ett och samma dygn, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer.