Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Sveriges Tidskrifter på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Sveriges Tidskrifter.
Media
Nu kommer de första nomineringarna till Tidskriftspriset 2018 som delas ut av Sveriges Tidskrifter. Resumés Leif Holmkvist – som bland annat avslöjade Telias köp av Bonniers tv-verksamhet tidigare i år – har chansen att vinna priset Årets Journalist.
Resumé insikt
När traditionella företag sätter kommunikationen i centrum är det logiskt att titta på och lära sig av de som alltid har gjort det – medierna. Fredrik Wass skriver i sin första krönika om varför marknadsavdelningen bör arbeta som en redaktion.
Opinion
Just nu duggar riktlinjerna för native advertising tätt. Och det är inte konstigt. Med en väntad tillväxt på 15 procent inom det närmaste året krävs tydlighet och regelverk. Men när kommer det ett förbud mot dålig kvalitet? Det undrar Spoons marknadschef Björn Owen Glad.
Opinion
Mitt i mediernas finansieringskris måste de vara ännu mer pålitliga och relevanta samt försöka återknyta relationen till sina läsare, tittare och lyssnare. Det kommer vara både jobbigt och dyrt, men alternativet kostar desto mer, skriver Fredrik Wass på Sveriges Tidskrifter.
Media
Efter Sörmlands Grafiskas konkurs vidhåller Sveriges Tidskrifter att staten har en skyldighet att se till att förlagen får tillbaka sina pengar. I början av nästa vecka kommer de att presentera en guide för medlemmarna kring vilka tryckerier som de kan vända sig till.
Media
Ove Joanson är arkitekten bakom Sveriges Tidskrifters debattartikel som sågar medieutredningen. För det fick han 15 000 kronor. Ove Joanson är särbo med vd:n Kerstin Neld och ordförande i public service förvaltningsstiftelse.
Opinion
Grattis till kulturministerposten, Alice Bah Kuhnke!
Vi önskar att vi kunde säga att din företrädare krattat manegen för dig – och att du nu kan skörda frukterna av två mandatperioder av framgångsrik mediepolitik. Det vore dessvärre att skönmåla.
Mediepolitiken har gått på tomgång de senaste åtta åren, skriver Kerstin Neld, Charlotta Friborg, Per Hultengård och Unn Edberg.
Media
Vissa av Sveriges Tidskrifters medlemmarna har fått förslag från olika tryckerier om att låna pengar till skattebetalningen av tryckerimomsen.
– Tryckeriernas uppgift är att betala tillbaka momsen, inte att låna ut pengar, säger advokaten Bertil Hübinette som anlitats av Sveriges Tidskrifter som rådgivare till medlemmarna.
Media
Sveriges Tidskrifters vd, Kerstin Neld, är djupt besviken över utslaget i Tryckerimålet. Hon tror att domen får stora konsekvenser för mediebranschen.
– Det handlar om kostnader som motsvarar 10 000 journalister på heltid under ett år, säger hon.
Media
Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter, och Unn Edberg, ordförande, protesterar i dag på SvD:s Brännpunkt mot att Skatteverket kräver tidningsförlagen på ”miljardbelopp, motsvarande 10000 journalisttjänster, heltid, i ett år” för tryckerimomsen.
Media
Landets tidskrifter drog in 47 miljoner kronor i digitala annonsintäkter under andra kvartalet. Det är en ökning med 6 procent jämfört med samma period i fjol.
Siffrorna kommer från en mätning gjord av IRM och Sveriges Tidskrifter.
Reklam
Berghs-elever har inlett kampanjen Stockholmspulsen med fastighetsbolaget Hufvudstaden. Kampanjen går ut på att med hjälp av rörelseenergiplattor dra igång konserten Powered by Stockholmspulsen. Kampanjen är en del av Berghs slututställning, vilket även gäller The Power of Paper samt Adecco-stipendierna.
Opinion
Läsningen av tidskrifter ökade under andra kvartalet 2009. Det skriver Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter, och Tobias Lindberg, medieanalytiker Sveriges Tidskrifter. Inte heller nätet är något hot – de som använder nätet flitigt är också flitigare tidskriftsläsare.