Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Swedbank på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Swedbank.
Byråval
Pandemin har fått flera kunder att rensa upp i leverantörslistorna. Resumé har hört med fyra annonsörer som inlett nya byråsamarbeten om vad som fanns på kravlistan nu som inte var med senast. ”Kunderna letar efter trygghet på ett helt annat sätt än tidigare”, säger byråvalskonsulten Gunilla Bergh.
Media
I Framgångspoddens senaste avsnitt lyftes stark kritik mot coronavaccin och Pfizer kallades för ett hustlerföretag. Efter att detta uppmärksammats valde Acast att ta bort annonser från avsnittet. ”Vi har ett ansvar att reagera i händelse av att innehåll bedöms som olagligt eller på annat sätt strider mot våra riktlinjer”, skriver Acast till Resumé.
Byråval
UPPDATERAD. Efter en pitch med många storbyråer inbjudna väljer Swedbank att inleda ett samarbete med Åkestam Holst. ”Vi ser likheter i flera av Åkestams kunder som har gjort samma typ av resa som vi ämnar göra”, säger marknadschefen Johan Bryngelson till Resumé.
Affärer
Att byta jobb lönar sig... Flera av kommunikationscheferna som bytte jobb inför eller under 2020 ökade sina inkomster mest visar Resumés kartläggning. Ett av toppnamnen ökade sin förvärvsinkomst med 137 procent.
Byråval
Storbanken Swedbank är i pitch och Forsman & Bodenfors riskerar ett kundtapp. För Resumé berättar marknadschefen Johan Bryngelson om förändringarna som ledde fram till upphandlingen.
Varumärke
Handlar varumärken och varumärkeskommunikation bara om relevant differentiering och förstahandsval? Resumé frågade samtidsanalytikern och programledaren för P3 Klubben Nanna Olasdotter Hallberg. Nu har hon tittat närmare på några av våra mest omtalade varumärken.
Resumé insikt
Penningtvättskandalen har präglat året för Swedbank och Danske Bank. Norwegian har tampats med miljötrenden. Kristrion kämpar alla med sjunkande siffror i Yougovs varumärkesmätning men säger sig ha egna, positiva mätningar. Vi har tagit ett snack med dem för att ta reda på hur de ska vända den negativa trenden.
Månadens film
Med ”Höna av en fjäder” tar Åkestam Holst och SVT hem den senaste omgången av Månadens film. På andraplatsen landar ICA och Kings Rosa bandet-kampanj medan bronspengen går till Forsman & Bodenfors och Swedbank.
Nyheter
De senaste veckornas kris har fått Swedbanks varumärke att fullkomligt krascha, det visar en undersökning från Yougov på uppdrag av Resumé. Krisen har dessutom förvärrats av bristande kommunikation – så anser experterna att Swedbank bör agera framöver.
Nyheter
Postnords nya kommunikationsdirektör är envis. Oavsett om det gäller att cykla uppför en fransk alptopp eller att rätta journalister under krisåren på Swedbank. Men har han följt reglerna? I en intervju med Resumé berättar Thomas Backteman om karriärens "nödlögner".
Reklam
Förra hösten bröt Swedbank ett långvarigt samarbete med byrån Lowe Brindfors, och började istället jobba med Forsman & Bodenfors. Nu har de kommit ut med ett nytt reklamkoncept där det snackas pension – men tankarna är någon helt annanstans.
Reklam
Koncernmarknadsdirektören Björn Larsson lämnar Swedbank och går till Coop där han i princip får samma roll, med plats i koncernledningen.
– Coop har en fantastisk position och vi ska fortsätta att polera den gröna skölden, säger han till Resumé.
PR
Thomas Backteman hoppade av som kommunikationsdirektör för Swedbank under förra året och har jobbat ideellt med S valrörelse under ett halvår. Han tror att det komplicerade parlamentariska läget där Sverigedemokraterna har fått nära 13 procent av rösterna ger branschen mycket uppdrag inom Public Affairs.
Resumé insikt
Nu startar satsningen Resumé Analys tillsammans med Xtreme Nordic. Bolaget kartlägger 15 branscher. Bankerna är först ut.
– Bankerna har svårt att differentiera sig och en bank som verkligen skulle vinna på att göra det är ICA-banken, säger Fredrik Siljelöf, analyschef och ansvarig för verktyget Xtreme Brand Explorer.
Media
Konkurrensverket har långt gångna planer på att granska sammanslagningen av Fastighetsbyrån och Svensk Fastighetsförmedling. Oron är nämligen stor för att Swedbank ska missbruka sin position – inte minst med anledning av man kommer att äga 50 procent av Hemnet.
Media
Swedbanks tidigare kommunikationsdirektör, Thomas Backteman, går över till Socialdemokraterna. Han säger till DI Dimension att han ska göra sin ”politiska värnplikt” samt lägga upp den strategi som ska göra Stefan Löfven till statsminister.
Media
Resumé kunde nyligen rapportera om Swedbanks stora webb-tv-satsning. Banken hämtar inspiration från Lyxfällan, vill ha Fredrik Wikingsson som programledare och ger samtidigt en känga åt Handelsbankens studioprogram.
Nu kontrar Lisa Rennerstedt, operativ chef på Handelsbankens tv-satsning EFN.
Reklam
Swedbank anser att framtiden stavas webb-tv. Storbanken har nu långt gångna planer på en nysatsning inom webb-tv. Banken tänker dock inte göra någon variant på EFN, tidigare Handelsbanken TV, med seriösa studiodiskussioner, utan vill snarare hämta inspiration från program som Lyxfällan. Avgående kommunikationsdirektören Thomas Backteman ser gärna att Fredrik Wikingsson i komikerduon Filip & Fredrik hakar på.
Reklam
Swedbanks marknads- och försäljningschef Patrik Nygren-Bonnier blir ny marknadschef för IKEA Sverige från och med den 1 september. Han är idag 48 år och har tillbringat hela 15 år i reklambranschen, varav nio år på Vargen Reklambyrå. Patrik Nygren-Bonnier har inga som helst planer på att se över det nuvarande byråsamarbetet med Åkestam Holst.
Media
TV4:s Jens B Nordström blev irriterad över att Swedbank inte ville svara på hans frågor och såg sig som svartlistad av kommunikationsdirektören. Thomas Backteman slår ifrån sig i kritiken och hävdar att banken redan uttryck vad banken har för ståndpunkt i frågan.
TV
TV4:s ekonomireporter Jens B Nordström försökte få till en intervju med Swedbank. Han fick inte bara ett nej. Kommunikationsdirektören Thomas Backteman är tydlig med att Jens B Nordström inte står högst upp på bankens prioriteringslista.
Tävling
Swedbanks vd Michael Wolf är näringslivets bästa kommunikatör, enligt Resumés jury. Utmärkelsen tog han emot i dag på Fotografiska museet i Stockholm.
– Om man hittar logiken i varför företaget finns till kan man kommunicera på ett bra sätt, säger han.
Nyheter
Under helgen har ett stort antal Swedbank-automater i Lettland tömts av bankens kunder. Anledningen är rykten som säger att banken har ekonomiska problem.
– Sociala medier har varit källan till de här problemen, säger Swedbanks kommunikationsdirektör Thomas Backteman.
Reklam
En ekorre och en anka. Under eken. Med idén ”den som spar han har”. Det var ingredienserna när Swedbank laddade om och storlanserade sitt nya manér efter månader av förberedelser. Nu kommer del två, med budskapet att lansera Swedbank som en relationsbank.
Reklam
Röjning tar hem det nationella storuppdraget för nationalarenan – Swedbank Arena. Mitt framför näsan på de större nätverksbyråerna.
Inom det kommande året ska byrån sätta strategi, design och namn på samtliga av arenans produkter.
– Jag trodde först att någon hade ringt fel när de bjöd in oss till pitch, säger Göran Broberg, vd på Röjning.
Reklam
Flera källor till Resume.se utpekar Swedbank som nästa arbetsplats för Björn Larsson, vd för Lowe Brindfors. Och som hans ersättare på byrån utpekas Lars ”Laxen” Axelsson, i dag på DDB:
– Det har jag inga kommentarer till, säger han
Media
Anna Hedenmo, Lennart Persson, K-G Bergström, Erika Bjerström, Lotta Bouvin-Sundberg – tunga SVT-profiler som extraknäcker åt Kvalitetsmässan. Bland sponsorerna finns KPMG, Swedbank, Apoteket, Microsoft och Intel.
– Nej, jag vet inte vad de får betalt, säger deras chef Per Yng som har godkänt extraknäcken.