Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om TBWA på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om TBWA.
Byråval
Unicef har de senaste åren bland annat samarbetat med TBWA. Nu har marknadschefen Anna Wemming valt att säga upp samtliga kommunikationspartners, utom mediebyrån. Inför den kommande pitchen har den etiska kravbilden på byråerna skärpts.
Månadens film
Årets första Månadens film-omgång präglades av välgörenhetsorganisationer. Många tog sig vidare till final, men allra bäst lyckades Unicef och TBWA Stockholms stjärntäta ”Dina pengar är värda mer än du tror”.
Tävling
UPPDATERAD. K-Rautas annons ”Tummen mitt i handen”, som gjorts i samarbete med byrån TBWA, kom till final i DN Reklamcupen och hyllades för sin kreativitet. Men bilden av handsken i annonsen kommer från en bildbank. ”Vi har modifierat den rätt så mycket”, säger marknadschefen.
Tävling
I finalen av Reklamcupen stod det mellan K-Rauta/TBWA och Hjärnfonden/Nord DDB. Efter en utslagsröst från Peter Wolodarski blir det Hjärnfonden och Nord DDB som tar hem vinsten. ”För oss är det en bekräftelse på att vi kan säga 'fucking' i DN utan att förlora perspektivet,” säger Hjärnfondens marknads- och kommunikationschef.
Kampanj
Pandemin är inte över förrän den är över överallt. Det menar Unicef Sverige som i dag lanserar en bred kommunikationskampanj framtagen av reklambyrån TBWA. Invånare runtom i Sverige kommer under de kommande veckorna mötas av uppmaningar om att ge en extra spruta – den till världen.
Resumé insikt
Ett år i in i pandemin kan kreativiteten lida pin.
40 duktiga kreatörer berättar om karriärens bästa idéer – för att du ska få inspiration till nya succéer.
Fuck isolering, här lättar vi på din blockering.
Kampanj
Nyårsdikten dök upp i två olika kampanjer, för två olika ideella organisationer. En klassisk juldänga fick en mörk underton i en kampanj för Bris respektive Skåne Stadsmission. Hur påverkas egentligen en kampanj av att konkurrenten anspelar på samma sak?
Kampanj
När Unicef Sverige lanserar sin julkampanj tar de hjälp av tre kända profiler som är auktoriteter inom sina respektive områden: Konstnären Ernst Billgren, artisten Sabina Ddumba och stjärnkocken Niklas Ekstedt. Budskapet: Det är inte tanken som räknas.
Nyheter
Personlig eller sval, omfattande eller snabb, seriös eller skojig? Det finns lika många former på natives i podcasts som myror i brallan på dagisbarn. Vi har listat tio av dem. Tillsammans med tre experter har vi gått igenom några av Sveriges största podcasts i jakt på den perfekta spoten. Det här är en artikel från Resumé Insikt som innehåller bland annat: - Den stora poddkartläggningen: Hur ska man utforma en nativespot i podd för att den ska ge effekt? - Vi gör innehållsanalys – 10 poddar och 30 sponsrade meddelanden – vad funkar? - Till vår hjälp: Experterna Lina Franzon, TBWA, Danielle Kisch, Abby Priest och Anna Olivemark, Nord DDB - Frekvensproblemet – Sigge Eklund svarar på kritiken Prova Resumé Insikt i 30 dagar Är du redan prenumerant? Logga in här!
Reklam
I den konkurrensutsatta julen lanserar Unicef en kampanj med temat "Vissa julklappar räddar fler barn än andra". TBWA:s reklamfilm vill på ett explicit sätt ställa de livräddande produkterna i Unicef:s gåvoshop i relation till våra vanligare julklappar.
Nyheter
Han var en gång en framgångsrik art director. Men nu är hans yrke att vårda skogen. Enis Püpülek berättar hur marknadsföring lyfte honom efter den svåra familjetragedin – och vad som sedan fick honom att inse att reklam inte är en del av ett hållbart samhälle.
Reklam
I TBWA:s första film för Unicef får vi följa föräldrar som upplever ”katastrofer” som drabbar deras barn i vårt land idag. Vi får bland annat känna en förälder som tycker det är en katastrof när en förskolelärare säger ”sandlåda” inför barnen.
Resumé insikt
Gör vi kommunikation som blir för logisk och relevant svarar vi bara på det kunden vill ha och förväntar sig och således inte flyttar varumärket framåt, säger Carl-Johan Schultz, nytillträdd planner på TBWA.
Nyheter
Byrågrundare i Stockholm och kreativ chef på stora reklamjättar i New York. Adam Kerj har en gedigen karriärresa bakom sig – men hösten 2017 sitter han sysslolös i ett hörn på Epicenter. Resumé tittade förbi och frågade varför.
Reklam
I dagarna börjar SJ:s nya reklamfilmer att rulla. Det handlar om personliga berättelser om händelser som gett livet en ny inriktning eller resor för att få vardagspusslet att gå ihop.Filmerna innebär starten för SJ:s nya kommunikationskoncept.
Helgintervjuer
Tove Eriksen Hillblom drömde om att göra skillnad. Nu har hon och kollegorna på F&B gjort succé i diktaturens Kina med 40 miljoner visningar i en kampanj som lyfter osannolika orättvisor för landets unga kvinnor – medan västvärlden står aningslös. Här är berättelsen bakom Cannesvinnaren som kapade marknaden med de ogifta kvinnorna.
Reklam
Har man missat tv-serien True Detective så kan det hända att man inte förstår att det är en psykopatmördare vars lik man ber sina scouter bära genom skogen. För det är precis vad som händer i den här reklamfilmen.
Reklam
"Om man inte längre vill leva ser man världen med andra ögon". Det är budskapet i Minds insamlingskampanj. För Resumé berättar TBWA:s kreatör Alexander Fredlund om hur byrån vill bryta tabut kring psykisk ohälsa och vilka risker man ville undvika.
Medieval
För att marknadsföra två nya streaming- och on demand-tjänster har Canal Digital och TBWA tagit fram två nya reklamfilmer. Här använder man skräckfilmsreferenser för att visa att det är viktigare att se på tv än vad många tror. Samtidigt har den animerade karaktären "Bob" fått ta ett steg tillbaka.