Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Telia på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Telia.
Design
Nytt typsnitt, varmare färger och en design som enklare kan översättas till digitala kanaler. Telia moderniserar den visuella identiteten för att förenkla arbetet för designers och göra varumärket tydligare för användaren.
Strategi
Vi har frågat de nominerade i Sveriges Bästa Marknadschefer om framtiden. Vad ligger de sömnlösa över 2022? Och vilka områden tycker de är viktigast att satsa på under året – som liksom det förra är ett av de mest osäkra i modern tid.
✓ McDonald's om den scenarioplanering som krävs.
✓ Apotek Hjärtat om att de snabbrörliga konsumentbeteendena kommer att bestå post-pandemin.
✓ Coop, Avanza, Folksam, Ica med flera om sina största marknadsföringssatsningar i år.
✓ Mediekanalerna som Sveriges Bästa Marknadschefer prioriterar 2022.
Nyheter
Den digitala byrån EY Doberman har tillsammans med Telia släppt ett verktyg som spårar och hjälper företag minska klimatpåverkan vid resor och transporter. Verktyget visar utsläpp av CO2 från transporter – och hur de kan reduceras.
Kampanj
Telia har från och med den här säsongen rättigheterna till Champions League, en av världens största fotbollsturneringar och den mest prestigefyllda klubblagsturneringen. I en reklamfilm har Telia värvat Zlatan Ibrahimovic och Dejan Kulusevski för att fronta satsningen.
Resumé insikt
Gamla sanningar ställs på ända när 61 vd:ar delar med sig av sitt perspektiv på marknadsföring. Nu ger bland andra McDonald's vd Joachim Knudsen, ATG:s vd Hans Skarplöth och Telias vd Anders Olsson sin syn på ✓ marknadschefens roll i ledningsgruppen ✓ marknadsföringens betydelse för affären ✓ vad som kännetecknar bra marknadsföring ✓ om de föredrar långsiktig eller kortsiktig marknadsföring.
Resumé insikt
Under 2020 var det stora medieinvesteringsskillnader inom telekom, bilar och dagligvaruhandeln. Men vad har det fått för effekt på varumärkena? Resumé har tittat närmre på de största annonsörerna inom kategorierna.
Affärer
Nyfiken på vem som tjänar mest i kommunikationsbranschen? Resumé har kartlagt inkomsterna för flera hundra branschledare, från byrå-och kommunikationschefer till marknadschefer och creative directors. Se vilka som tjänar alla mest i listan nedan.
Morgonsvepet
Per Carleö får rollen som head of brand på Telia, USA:s justitiedepartement stämmer Google för brott mot konkurrensregler och Procter & Gamble ökar reklaminvesteringarna. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Reklam
Telias nya reklamfilm vill inge hopp och glädje i en period präglad av coronaviruset. Men på sociala medier har den på senare kritiserats av bland annat Lars-Åke ”Babsan” Wilhelmsson som kallar filmen för ”den värsta reklamen som finns”. Nu svarar marknadschefen Gina Azaric på kritiken.
Månadens film
Högsta hantverksklass gör att Forsman & Bodenfors och Telia tar hem senaste omgången i månadens film. Silvermedaljen går till Volt och Försvarsmakten medan bronset delas ut till Åkestam Holst och ATG.
Kampanj
Telias syftesdrivna kommunikationskoncept ”Folknätet” har väckt både hyllningar och kritik. Med lanseringen av Telias vårkampanj kommer nästa steg inom konceptet. De två nya reklamfilmerna ska hjälpa telekomjätten att nå både konsumenter och företagskunder.
Varumärke
2019 försöker Telia, Tele2, Tre och Telenor försvara sina positioner med kraftigt ökade medieinvesteringar. Resumé kartlägger utvecklingen för telekombolagen de senaste åren – känner konsumenten till deras reklam? Vilka varumärken skapar starkast lojalitet och vilka har tappat plats i medvetandet?
PR
Att HUI utsåg mobillådan till Årets julklapp har fått många att lyfta på ögonbrynen. Jonas Arnberg, vd på HUI, berättar att analysföretaget de senaste åren börjat blicka bortom de mer kommersiella produkterna.
Reklam
Telia bygger vidare på Folknätet tillsammans med Umeåbaserade Dolce som gör en nyversion av sin hit ”Vilken värld”. Julkampanjen har ett episkt anslag och visar att livet inte alltid blir som man önskar, men nätet kan vara räddningen.
PR
När Telias köp av Bonniers tv-verksamhet fick grönt ljus skickade konkurrenten Telenor ut ett pressmeddelande där man kritiserade EU-kommissionens villkor för köpet – som Telenor menar kan leda till negativa inlåsningseffekter. Bolagets kommunikationschef Aron Samuelsson berättar om kommunikationsstrategin: ”Tv är ett område där vi utmanar Telias hela synsätt”.
Nyheter
Telias syftesdrivna koncept Folknätet har väckt både hyllningar och kritik. Telia räds dock inte för att sätta ned foten i sociala medier. "Någon verkar ha glömt att inkludera 'stå ut med vuxenbebisar' i min arbetsbeskrivning", skriver telekomjättens medarbetare som svar till en kritisk person på Twitter.
Nyheter
I Telias reklamkoncept "Folknätet" vill de bredda bilden av den svenska folksjälen. Det uppskattades inte av kommunalrådet Christina Miltton (SD) som hörde av sig till Telia. Som svar på kritiken uppmanades hon att byta teleoperatör.
Reklam
Hypen är stor kring den sista säsongen av succéserien Game of Thrones – både bland tittare och annonsörer. Med bara timmar kvar tills det fösta avsnittet läggs ut på HBO Nordic listar Resumé några kreativa exempel på hur streamingjättens kommersiella partners aktiverar sina samarbeten inför finalen.
Reklam
Nyligen slutade Telia erbjuda fri surf när surfpotten är slut på utvalda sociala medier . I dag annonserade operatören för fri surf utan att berätta att erbjudandet bara gäller så länge surfen räcker. Efter Resumés samtal väljer operatören att förtydliga villkoren på hemsidan.
Helgintervjuer
Anne Gro Gulla kom till en bransch med feta budgetar och folk som vallfärdade till butikerna. När marknadsdirektören lanserar Telias nya kommunikationskoncept är telefoni sammansvetsat med konsumenternas liv. Kommer produkterna att leva upp till anspråket som ryms i Folknätet?
Nyheter
Hanna Belander, idag creative director på Prime, och Jonas Frank, frilansande art director, var båda involverade i arbetet med Telias mångåriga koncept "Teliafamiljen". Nu tycker de till om Telias splitter nya kommunikationskoncept "Folknätet", som ska förmedla varumärkets själ.
Resumé insikt
Nike tog syftesdrivet till en ny nivå när de släppte kampanjen med Colin Kaepernick. Allt fler företag vill visa att de står för fina värderingar, men finns det verkligen någon ekonomisk uppsida med det? Vi har grävt i rapporter för att ta reda på vad forskningen säger om saken.
Media
Moderaterna har ett färdigt förslag om Telias framtid. Partiet tänker inte försöka stoppa köpet av Bonnier Broadcasting. Men statens ägande i Telia ska avvecklas och Telias viktiga infrastruktur av telemaster och kablar som förbinder bostäder och andra anläggningar ska samordnas i ett nytt statligt telekombolag.
Media
Som näringsminister privatiserade Björn Rosengren Telia. Nu riktar han hård kritik mot regeringen som inte reagerat på "Telialedningens kupp": – En huvudägare som inte har kontroll över sin verksamhet är en dålig ägare. Stycka Telia, rädda infrastrukturen i statens ägo och sälj resten.
Media
Bonniers är för små för den stora tv-världen, har för stora skulder och för liten plånbok för de dyra rättigheterna. Tillväxtstrategin byggde på tv, men sprack redan 2012. Därför säljer de till Telia. Efter fyra års förhandlingar. Läs Leif Holmkvists omfattande reportage om Sveriges största medieaffär.
Media
Schibsted Sveriges vd Raoul Grünthal berättar för Resumé om hur han ser på Telia-affären och hur jättar som Google snedvrider konkurrensen och undergräver samhällsmodellen. "Vi måste återskapa en balans som gör att vi får en fungerande mediemarknad",
Media
Mikael Damberg kommenterade under morgonen affären mellan Telia och Bonnier Broadcasting. Nu möts han av kritik från Olof Lavesson, riksdagsledamot för Moderaterna och Ordförande för riksdagens kulturutskott.
Media
Enligt Olle Lidbom, medieanalytiker och kommunikationschef på Norstedts, ställer Telias köp av Bonnier Broadcasting frågor om svenska statens aktieinnehav i teleoperatören. Och vad Bonnier ska göra av pengarna som kommer in.
Medieval
Investeringarna i digitala medier har ökat från drygt 8 miljarder till över 20 miljarder kronor mellan 2013 och 2017. Samtidigt har reklamerinran sjunkit. I nya Resumé tittar vi närmare på de digitala mediernas utmaningar.
Nyheter
Han var en gång en framgångsrik art director. Men nu är hans yrke att vårda skogen. Enis Püpülek berättar hur marknadsföring lyfte honom efter den svåra familjetragedin – och vad som sedan fick honom att inse att reklam inte är en del av ett hållbart samhälle.
TV
Förhandlingarna mellan Discovery Netoworks och Telia har pågått i över ett halvår och avbröts i slutet av förra veckan. Med tre dagar kvar är det fortfarande osäkert när parterna kommer att börja prata igen och många Telia-kunder riskerar att missa VM-kvalmatchen mellan Sverige och Frankrike på fredag.
Media
Efter lördagens terrordåd – May vill att internets största aktörer tar ansvar för vilket material som sprids, Telia och Discovery fortfarande inte överens och Facebook skapar tonårsversion av Messenger. Det och mer i dagens morgonsvep.