Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om The North Alliance på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om The North Alliance.
Reklam
Den nya riktningen för kommunikationen ska få marknadsledaren att sticka ut på en generisk telekommarknad och försöka etablera Telias företagsnamn som ett begrepp: ”Vi vill leka med den dynamiken på ett underhållande sätt”, säger CMO:n Gina Azaric.
Byråer
Förra månaden lades ett större varsel på Noa-byrån Bkry. Nu står det klart att varumärket försvinner och att de personer som finns kvar på byrån uppgår i nya Noa Elevate. Vd Henrik Berglind berättar om det nya erbjudandet.
– Det kommer innebära att vi blir ännu mer snabbfotade i den kreativa produktionen, säger han.
Byråer
Strategisk förändring och minskad efterfrågan gör att The North Alliance varslar 35 medarbetare på Bkry och North Kingdom om uppsägning. ”Vi är inte helt nöjda med hur det har utvecklat sig ekonomiskt” säger Noas Sverigechef Jonathan Petterson.
Folk på väg
UPPDATERAD. The North Alliance förlorar sin chief creative officer, Magnus Jakobsson. ”Det viktiga är att det blir rätt och intressant. Och explosivt”, säger den flerfaldigt belönade kreatören om nästa steg i karriären.
Resumé insikt
Vilka äger Sveriges byråer anno 2022? Vilka har slukats upp eller gjort gemensamma satsningar? Och hur går affärerna efter uppköpen – egentligen? Resumé Insikt har sammanställt en nätverkskarta med över 30 storägare i den svenska byråbranschen.
Resumé insikt
När de traditionella holdingbolagen blivit mer defensiva har spelplanen öppnats upp för riskkapitalet och byrågrupper som är mer att likna vid ”digitala McKinsey”. Samtidigt står de nya grupperingarna inför en rad utmaningar.
Resumé insikt
En aggressiv tillväxt- och uppköpsstrategi har ritat om landskapet för svenska byråer kraftigt de senaste åren. Källor med insyn – och byråägare själva – beskriver vägen framåt.
✓ The North Alliance brytningstid – därför har en börsnotering dröjt.
✓ Därför har Arc blivit en föregångare med sitt bolagsbygge.
✓ Äleven gick från 0 till 575 miljoner på 18 månader – så gick det till.
✓ Volt är en av få stora independentbyråer – så konkurrerar de med jättarna.
Byråer
UPPDATERAD. Siffrorna från The North Alliances bokslut 2021 har kommit. Byrågruppen har gjort ett rejält hopp i såväl omsättning som byråintäkten, som landar på mer än 440 miljoner kronor. Enligt vd:n Jonathan Pettersson ligger man i linje med sina mål.
Affärer
I dag, två månader efter att The North Alliance (NoA) lanserat och expanderat till Finland, kommer köpet av Bluebird som ökade omsättningen med 83 procent förra året. Syftet är att vässa erbjudandet inom digital marknadsföring och e-handel i hela Norden.
Rapporter
Snabba leveranser, bra priser och enkel retur är inte tillräckligt för att vinna kunder och bygga varumärke inom e-handeln. Nej, det krävs fler och andra värden – det visar en ny studie från NoA, gjord av forskarna Niklas Bondesson och John Karsberg.
Byråer
I våras tillträdde Adam Fors för vd för North Alliance, NoA, i Sverige. Redan nu efterträds han och byrån plockar in Jonathan Pettersson som Sverige-vd för NoA. ”Vi är väldigt tacksamma över Adams tid som vd”, Mikael Jørgensen, koncernchef för The North Alliance.
Resumé insikt
Data ska inte få stå i vägen för kreativiteten. Ändå är det här många varumärken hamnar snett. ”Jag är så trött på stela robotbudskap, varför ska du nöja dig med att det ’rullar på’ när du kan få en explosiv succé?”, skriver en förbluffad Magnus Jakobsson i texten alla marknadsförare borde ta till sig.
Tävling
”Årets Tillväxtpris” heter det nya priset, som instiftats av Noa i samarbete med Resumé. Det delas ut till den marknadsavdelning som på ett tydligt sätt bidragit starkt till ett bolags tillväxt. Prisutdelningen sker under Resumés gala för Sveriges Bästa Marknadschefer, som äger rum den 25 november.
Resumé insikt
Den interna konkurrensen på Sveriges byråer är ohälsosamt låg. Magnus Jakobsson vill dumpa den svenska alla-ska-med-kulturen. ”En tydlig motståndare är ofta det bränsle som lyfter medioker konsensus till unikt guld” skriver han i veckans krönika.
Resumé insikt
”Mange, berätta, hur fan gör du?”, frågade byrå-vd:n när Åkestam Holst kammat hem ännu ett pris. Det enda receptet för att lyckas i reklamvärlden är att vara ett freak och att anställa sådana. Det skriver Magnus Jakobsson, kreativ chef på The North Alliance, i sin första krönika för Resumé Insikt.
Byråer
Pandemin ledde till att NoA Sverige tappade 11,5 procent av sin byråintäkt. Den minskade efterfrågan slog dock olika hårt mot byrågruppens åtta bolag. Den byrå som drabbades hårdast var kronjuvelen Åkestam Holst.
Affärer
UPPDATERAD. NoA gör nästa förvärv på den svenska marknaden. I dag står det klart att Axenon, ett konsultbolag som jobbar med Salesforces plattformar, blir en del av nätverket. ”Det blir ett bra nästa steg för oss att komma in i en otroligt spännande organisation som NoA, med ett härligt framåtlutat tänk”, säger Niklas Hartog, vd på Axenon.
Byråer
NoA har ett av byråbranschens mest ambitiösa partnerprogram, med hela 160 aktiva delägare. Styrelseordförande Thomas Høgebøl berättar varför han ser det breda ägandet som en av nätverkets största framgångsfaktorer.
Reklam
Ett år in i pandemin, där hemarbete präglat vardagen och fysiska möten ofta lyst med sin frånvaro, kan kreativiteten och inspirationen tryta. NoA:s kreative chef Magnus Jakobsson berättar om utmaningarna med kreativitet på distans och om karriärens bästa idé.
Resumé insikt
Ett år i in i pandemin kan kreativiteten lida pin.
40 duktiga kreatörer berättar om karriärens bästa idéer – för att du ska få inspiration till nya succéer.
Fuck isolering, här lättar vi på din blockering.
Morgonsvepet
Nyförvärvade Oakwood slås ihop med Making Waves och Hello Great Works och bildar koncernens största affärsområde i NoA Ignite, Facebook blockerar nyhetsdelning i Australien och så utvecklas mediepriserna 2021. Det och mer i dagens morgonsvep.
Resumé insikt
Adam Fors är tillträdande vd på North Alliance Sverige. I Resumé Insikts Q&A berättar han om de intressantaste kommunikationsprojekten, mest spännande trenderna och vilket vanligt misstag som leder till pengar i sjön för annonsörerna.
Affärer
The North Alliance satsar stort på att erbjuda ett heltäckande erbjudande inom e-handel. Nu förvärvar de den digitala designbyrån Oakwood. ”NoA delar vår holistiska syn på e-handel och hur den hänger samman med varumärket”, säger Oakwood-vdn Sebastian Broms.
Byråer
The North Alliance har de senaste två åren satsat mer på datadriven marknadsföring än tidigare. När siffrorna för 2020 nu presenteras visar det sig att området är vad som till stor del ligger bakom omsättningsökningen.
Resumé insikt
Det ÄR svårt att inte bara utgå från sig själv och det ÄR svårt att göra bra reklam. Hur kan man vara förvånad över det? Det frågar sig Noas avgående Sverigechef Petronella Panérus i Resumé Insikts Q&A, apropå en ny undersökning som visar på en djup klyfta mellan marknadsföring och vanligt folk.
Byråer
(Rättad version) Vinsten för North Alliance byråer i Sverige krympte från 45 till 15 miljoner kronor under 2019 och 3 av 7 byråer visar röda siffror. Värst är utvecklingen för Making Waves som gör en rörelseförlust på -14,6 miljoner kronor. Samtidigt förbättrade Åkestam Holst, Evidence och BKRY både intäkter och rörelseresultat.
Affärer
De närmsta åren kommer datadrivna NoA Connect, där Peregrine införlivas, att vara den tillväxtmotor som driver The North Alliance framåt. För Resumé berättar Thomas Høgebøl, Anders Nygren och Jannis Hristofilopoulos om affären och planerna.
Byråer
Johan Östlund återvänder till Åkestam Holst och NoA efter tre år som vd för McCann i Sverige och övertar vd-rollen på Åkestam Holst. Samtidigt väljer Petronella Panérus att lämna efter sju år inom NoA varav det sista som Sverigechef för nätverket.
Byråer
Proletar är byrån som ska göra byrånätverket The North Alliance mer datadrivet. För Resumé berättar byråns Sverigechef Alexander Edgren om tredje vågens performance marketing och vilka synergier han ser med de övriga byråerna inom nätverket.
Reklam
Magnus Jakobsson lämnade Åkestam Holst och startade byrå med en misstro mot de stora byråernas arbetssätt. På måndag återvänder han till NoA i en roll som kreativ chef för hela nätverket. Sverigechefen Petronella Panerus förklarar hur den nya rollen fungerar.
Nyheter
Det kommande året siktar det nordiska byrånätverket The North Alliance, NoA, på att stärka sin internationella närvaro. Bland annat plockar man in den brittiske byrå-vd:n Michael Olaye som ska hjälpa nätverket att etablera sig i Storbritannien. Utöver det blir Bolds tidigare vd Carl Fredrik af Sandeberg ansvarig för nätverkets tillväxt i Sverige.
Helgintervjuer
Med Petronella Panerus i ny roll, riskkapital i ryggen och Thomas Høgebøl på köpjakt samlar The North Alliance sina byråer under ett och samma tak för att skapa ett kommunikationshus som ska stå sig i konkurrensen mot konsultjättarna.
Helgintervjuer
Making Waves nye designchef är oroad över den modell som samtida design sitter fast i. För Resumé berättar Alfredo Aponte varför han anser att fokus på konvertering riskerar att ta död på den huvudsakliga uppgiften – att lösa problem i människors vardag.
Resumé insikt
Efter mindre än fem år har det byrånätverket The North Alliance redan passerat flera miljardgränser. Men det är långt kvar till målgång. Blir det börsnotering? Och hur stort är hotet från konsultjättarna? Läs stor intervju med vd Thomas Høgebøl och branschexperter som analyserar nätverket.
Reklam
Digge Zetterberg Odh, tidigare ansvarig för internationella relationer på Berghs, har rekryterats till nya reklambyrånätverket The North Alliance, NOA.
Där får hon titeln titeln Head of Talent and Promotion.
En av uppgifterna: Rekrytera toppnamn till byråerna i nätverket.
Reklam
Resumé kunde tidigare idag berätta att Capman bildat ett nordiskt reklamnätverk, North Alliance. Sveriges Kommunikationsbyråers vd, Jessica Bjurström, tror att det här kan bli startskottet för fler nordiska allianser.
Reklam
Affären är i hamn – Åkestam Holst och Great Works köps upp och blir en del av Thomas Høgebøls nya nordiska nätverk. Namnet på projektet är The North Alliance (NOA) och finansiär är private equity-bolaget Capman. Köpeskillingarna vill de inte offentliggöra.