Thomas Baekdal: Här är nästa steg inom programmaticResumé insiktFramtiden för programmatic ser intressant ut trots att det fortfarande finns många problem med den. Så här kommer marknaden omdefinieras, enligt Resumé Insikts analytiker Thomas...11 Februari 2019, 09:37
Nya orosmolnet för papperet: Brand safetyResumé insiktAnnonsörer styr om sina budgetar och vägrar hamna i dålig dager. Flera studier visar att framtidens annonsmarknad kommer avgöras av brand safety, skriver Thomas Baekdal.15 Januari 2019, 08:58
Digital trötthet får stor inverkan på marknaden 2019Resumé insiktResumé Insikts analytiker Thomas Baekdal låter sig inte förföras av kortvariga trender, men pekar ut digital backlash som en trend som är här för att...12 December 2018, 15:47
Thomas Baekdal: Därför är dagens röstassistenter riktigt dummaResumé insiktMed Google Home på svenska och Nordens första voicebyrå – dags att på allvar börja ge sig in i voice-kriget. Men dagens exempel är bara...12 November 2018, 10:53
Varumärken – dumpa kändisarna och lyssna på "vanliga" människorResumé insiktKändisar är ute och genomskådade som influencers. Både varumärken och medier måste lyssna på människor som är "precis som vi". Titta bara på vad som...17 Oktober 2018, 13:25
Så fungerar IGTV som marknadsföringskanal – värd att investera i?Resumé insiktIGTV spås bli nya influencerkanalen, men vi väntar fortfarande på intäktsmodellen. Hur bra är kanalen och är det läge för varumärken eller mediehus att gå...13 Augusti 2018, 08:42
Thomas Baekdal: ”Därför är cross-publicering en dålig idé”MediaTidskrifterna ligger långt bak i digitaliseringen. Och att spara pengar genom ämnesdeskar med cross-publicering ger konsekvenser. Vår krönikör Thomas Baekdal ger råd kring hur du...25 Juni 2018, 08:38
Thomas Baekdal: ”Därför är cross-publicering en dålig idé”Resumé insiktTidskrifterna ligger långt bak i digitaliseringen. Och att spara pengar genom ämnesdeskar med cross-publicering ger konsekvenser. Vår krönikör Thomas Baekdal ger råd kring hur du...16 Juni 2018, 18:01
Thomas Baekdal: Så bygger du bäst sponsrat innehållResumé insiktMedierna måste sluta oroa sig över om journalister ska inkluderas i produktionen av sponsrat innehåll – och mer hur du gör det på rätt sätt.16 Maj 2018, 07:59
GDPR påverkar mediernas intäkter dramatiskt – detta krävsResumé insiktMedierna missar poängen med GDPR – och måste ompröva sin inställning. Annons, strategi och redaktionella processer drabbas kraftigt när lagen slår in i maj, men...4 April 2018, 10:06
Varför ”playwalls” aldrig kommer fungera som betalmodellResumé insiktAtt bli ombedd att betala medierna genom mini-tasks istället för pengar är en dålig idé. Men som marknadsföring – javisst. Medieanalytiker Thomas Baekdal förklarar varför.8 Februari 2018, 09:47
Varumärken luras på trafik – dags att ställa kravResumé insiktNår din annons rätt publik? Varumärken luras in i gråzoner där de betalar för värden som inte uppnås. Ad fraud har gått in i ett...16 Januari 2018, 10:41
Så lyckas du på annonsmarknaden 2018 – med hjälp av AmazonResumé insiktSlumpmässiga banners är inte längre en annonsprodukt – medierna måste börja konkurrera om budgetar igen. Så innoverar du på annonsmarknaden 2018, enligt medieanalytiker Thomas Baekdal.13 December 2017, 09:48
Så kan medierna vända programmatics brister till fördelarResumé insiktGör rätt i det som programmatic misslyckas med – så här kan du som mediehus nå tillväxt genom långsiktigt varumärkesbyggande, skriver medieanalytiker Thomas Baekdal.15 November 2017, 13:35
Trendanalys om röst: Detta måste du tänka påResumé insiktRöststyrning handlar om att aktivera sina lyssnare – men vi är inte ens i närheten av detta idag. Medieanalytikern Thomas Baekdal om hur du kan...20 Oktober 2017, 14:26
Thomas Baekdal: Så kan mediehus lära av influencersResumé insikt”Framtiden handlar mindre om fokus på redaktionellt innehåll, utan mer om hur du kan bli en influencer”, skriver medieanalytikern Thomas Baekdal.29 September 2017, 12:50
Så blir mediehusen bäst på automatiseringResumé insiktAtt automatisera det som dina journalister redan gör idag är fel fokus, skriver Thomas Baekdal. Nej, det finns andra värdefulla sätt att använda tekniken på...30 Augusti 2017, 09:29
Thomas Baekdal: Slumpmässigt innehåll räddar inte din tidningsaffärResumé insiktTidningskiosken är över. Varför har då mediehusen fortfarande kvar sitt gamla fokus? Lär av digital natives och skapa en hjälteprodukt, skriver medieanalytikern Thomas Baekdal.21 Juni 2017, 12:18
Glöm mikrobetalningar – tänk så här iställetResumé insiktAtt använda mikrobetalningar i din affär är ingen god idé. Här är de stegen du behöver ha koll på, skriver medieanalytiker Thomas Baekdal.19 Maj 2017, 09:40
Så kan mediehus lära av digital nativesResumé insiktDigital natives är mästare på massiv exponering, skriver medieanalytikern Thomas Baekdal.28 April 2017, 09:03
Thomas Baekdal: Så löjligt är mediebolagens fokus på millennialsResumé insiktMillennials har ett otroligt brett åldersspann. Har du tänkt på hur dumt det låter att göra en förändring med fokus på denna målgrupp? Medieanalytiken Thomas...4 April 2017, 08:02
Baekdal: Trenderna som formar mediebranschen 2017MediaVilka trender möter mediebranschen under 2017? Det berättar analytikern Thomas Baekdal i veckans analysbrev.1 Februari 2017, 14:04
Hyperlokalt - framtidens affär?Media24-familjen i Kalmar, vars målsättning är att anställa ytterligare 50 journalister, har fått branschen att nyfiket spänna öronen. Hur kan de satsa så hårt? Och...16 December 2016, 14:46
Medier – dags att innovera på riktigt!MediaMediebranschen har misslyckats med att hålla jämna steg med befolkningsutvecklingen, skriver Thomas Baekdal, och menar att medierna nu måste sluta ge ”lite av allt”.15 November 2016, 15:02
Hallå, du konverterar väl rätt?MediaPrint och linjärt ska bli digitalt, köpknappar ska klickas på och nyhetsbrev ska signas. Därför är konvertering allt i dagens medievärld. Resumé Insikt Media guidar...21 September 2016, 13:15
Här är Resumé Insikts experterMediaResumé Insikt har rekryterat tre av Sveriges och Nordens bästa kommunikationsanalytiker som skribenter. De ska med sin expertis ge nya perspektiv på en snabbt föränderlig...17 Juni 2016, 07:12