Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om TikTok på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om TikTok.
Strategi
Resumé har scannat av framtidsspaningarna inför nästa år och sammanfattar sju trender som kommer sätta tonen 2023. ✓ Kategorin som de flesta marknadsförare satsar på ✓ gen Z-dilemmat ✓ Vad händer med metaverse? ✓ Tiktoks framtidssatsningar ✓ Formaten som dominerar ✓ AI. ✓ Så påverkar lågkonjunkturen.
Morgonsvepet
Corona Extra släpper retro reklam med augmented reality och svenskarna gillade att shoppa retroprylar under 2022. Men samtidigt väntas julen bli tuff för många, och julhandeln kan komma att påverkas, det och mer i veckans första morgonsvep.
Morgonsvepet
C More, Compricer och Allente bland bolagen som köper personuppgifter från bedrägeriföretag, Tiktok kopierar Instagram och Snapchat och Spotifys sparpaket påverkar byråerna. Det och mer i dagens morgonsvep.
Opinion
Vi tolkar emojis olika, bland annat beroende på vilken ålder vi har. Därmed använder vi också emojis på olika vis, för att kommunicera olika saker. Så, vilka är de viktigaste insikterna att ta med sig? Resumés bloggare Karin Winther går igenom.
Morgonsvepet
Nyheterna kring Elon Musks ägarskap av Twitter, tycks aldrig vilja sina. Nu vill Washington ha svar från miljardären kring hur Twitter skyddar data och integritet. Elgigantens reklam på TikTok får kritik och Egyptens klimatmöte har landat i ett magplask ur ett pr-perspektiv. Så lyder några av nyheterna i morgonsvepet.
Opinion
”Utrymmet för nyansering och fördjupning är näst intill obefintligt. Men samtidigt måste politikerna vara där väljarna är och när det kommer till de unga så är det i dagsläget TikTok.”, skriver Obeyas vd i Köpenhamn Joakim Johansson som beskriver två partiledare som fått gehör hos unga väljare tack vare närvaron på plattformen.
Media
Nyligen släpptes Maktbarometern där Sveriges största Tiktok-konton för första gången listades. Den baserades dock helt på följare från Sverige, men det finns svenska konton vars räckvidd sträcker sig runt hela världen. Johannes Gustavsson från Medieakademins styrelse har listat dem.
Morgonsvepet
Tidöavtalets skrivelse om respekt kring hur man talar om varandras företrädare har redan fått sig en smäll, från oväntat håll. Mastercard jobbar fram ett audiovarumärke, Meta tvingas sälja av Gif-leverantör, och Publicis ger bonus till anställda efter ett starkt Q3. Här är onsdagens morgonsvep.
PR
Vad i allsin dar är det som pågår i Borås? Den frågan har många Tiktokare ställt sig på senare tid. Staden har fått utstå en hel del hån på sociala medier, och svarade med en egen version av meme:t. ”Det är ju enormt genomslag i det här virala, vilket kanske är något nytt för oss som stad”, säger stadsdirektör Svante Stomberg.
Sociala medier
Familjen Lundell toppar Maktbarometern 2022, medan Sverigedemokraterna kniper andraplatsen. Experterna Natalie Eriksson och Johannes Gustavsson trendspanar på resultatet, och analyserar vad varumärken kan lära av sociala mediers mäktigaste.
Opinion
Ingen förstår de unga. Det verkar vara slutsatsen av de otaliga analyserna av den yngre generationens röstbeteende. Om 18 till 21-åringar fick välja hade M, KD, L och SD mottagit hela 58 procent och bland skolungdomarna tog högerblocket hem segern med nästan en kvalificerad majoritet. Men chocken över de ungas åsikter berör inte bara politiken utan ringar även in ett vanligt missförstånd om generation Z, menar Laura Ingemarsson på 500 Stockholm.
Morgonsvepet
Netflix annonsmodell möter hård kritik innan lansering, effekt undervärderad på marknadsavdelningar och Sveriges varumärke stiger i värde. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Många varumärken kommer förmodligen behöva göra om sin design, eftersom de inte längre från använda det kungliga vapnet på sina produkter, när drottning Elizabeth begravs. Det har varit stökigt för flera influencers under helgen och Youtube satsar på fler annonser, det och mer i måndagens morgonsvep.
Morgonsvepet
Det blir allt tuffare för byråer i USA att kamma hem nya kunder, Adobe köper designstartup för 214 miljarder kronor och Kanye West lämnar samarbetet med Gap – det är några av nyheterna i fredagens Morgonsvep.
Morgonsvepet
Meta vill vinna användare från Tiktok genom Instagram Reels, men det verkar inte gå vägen – i alla fall inte än. Charles III kan ta till nya sätt att förespråka hållbarhet och miljön, och Elon Musk försöker avbryta Twitter-köpet en tredje gång. Här är morgonsvepet.
Sociala medier
Ulf Kristersson lånar Johan Pehrsons slips, Annie Lööf kickar boll med Margaux Dietz och Miljöpartiet producerar Tiktoks till den virala låten ”It´s about damn time”. När valrörelsen tar över sociala medier är det tydligt vilka väljare man vill åt. I år får nämligen 439 232 medborgare rösta för första gången.
✓ Dyngbaggegalans Leo Vene om sin anti-SD-agenda.
✓ Forskaren om vilka partier som lyckas bäst i sociala medier.
✓ Frågorna, inläggen, tonen: minianalys över alla partiledares konton – kanal för kanal.
✓ Den minst personliga partiledaren.
✓ Ungdomsförbundens succé på Tiktok – över tre miljoner visningar.
Morgonsvepet
Statsministern till hård attack mot SD:s kommunikation, Uppsägningar på Tiktoks annonsavdelning och Carlsberg kopplar in jurist efter SD:s Pripps-kopia. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Putin fortsätter kriget i Ukraina, men har svårt att ta mark i de sociala kanalerna, Petra Tungården på Metro mode anklagas för att låta blir att reklammärka sina betalda samarbeten och Twitter har det lite svårt med annonseringen, det är några av nyheterna i onsdagens morgonsvep
Nyheter
Annonsörer spenderar betydligt mer pengar på influencer marketing på Instagram än andra plattformar, visar en kartläggning av Insider Intelligence. De spår också att framtiden ligger hos de allra minsta profilerna.
Opinion
Efter pandemin har användare vant sig med kreativt videoinnehåll – och det höjer ribban för kreatörer och företag, som behöver ha en smart strategi för sociala medier, skriver Jenni Laapotti, delägare och operativ chef på Digitalsnack, som gästbloggar i Sociala medier-bloggen.
Morgonsvepet
Metas produktchef är oroad över hur integritetsskyddet kommer påverka intäkterna, Publicis släpper siffror över personalens mångfald och Tiktok anklagas för att läcka känslig data om amerikanska användare. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
H&M, och flera andra modejättar, har slutat använda ett hållbarhetsverktyg från Sustainable Apparel Coalition efter hot om ekonomiska sanktioner. Sociala mediejättar rensar bort inlägg om abortpiller, Amazon ska utvärdera behovet av marknadsföringschef, och i Kalifornien kan Tiktok hållas rättsligt ansvariga för ungas beroende.
Sociala medier
40 miljoner visningar har lett till att 500, mestadels långtidsarbetslösa, personer fått jobb via Hello Lillys Tiktok-kanal. Arbetsförmedlingens reform har blivit en lyckträff för privata aktörer. Resumé har snackat med Hello Lillys vd för att ta reda på hur de har lyckats med att bygga communitykänsla kring ett så ”torrt” ämne som arbetssökande.
Morgonsvepet
Lars Beckman rasar mot en artikel i Vattenfalls kundtidning. Reklam, menar den moderata ledamoten och säger upp sitt avtal med bolaget. Natos kommunikationsavdelning lägger stor order från svenska Sectra tiger och Vetenskapsrådet gör en utlysning av medel för forskningskommunikation. Det och mer i torsdagens morgonsvep.
Morgonsvepet
Klarna krävs på skadestånd av Unionen efter massuppgäsgningarna, webbläsaren Internet Explorer går i graven och Ikea Norge tar fasta på pandemins baby boom i en ny kampanj. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.
Medieval
I USA ser man annonspriser som stiger med 30, 40, till och med 70 procent. I Sverige har mediebyråerna märkt en tendens av ökande annonspriser – och trenden ser ut att fortsätta, samtidigt som effektiviteten blir lägre. ”Vi som annonsörer har under en längre tid blivit bortskämda av de algoritmer som erbjudits. Vi kan inte längre förlita oss på att dom erbjuder samma effekt som tidigare”, säger Screams sociala medier-ansvariga.
Morgonsvepet
Tiktok större än Youtube när det kommer till sponsrade samarbeten visar ny rapport, ny studie undersöker effekten av katter och hundar i reklamen och Miljöpartiet lägger fram valkampanjen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
Twitter-cheferna menar att Elon Musks hot om att pausa affären bara är tomt prat, Tiktok uppges satsa på spel och brittiska konsumentsjälvförtroendet lägre än någonsin. Det och mer i veckans sista morgonsvep.
Morgonsvepet
Matt Damon, Reese Witherspoon, Gwyneth Paltrow, Paris Hilton och Mila Kunis står svarslösa, när den kryptovaluta de marknadsfört rasat i värde – det visar sig att stjärnorna glömde att berätta om riskerna med att investera. Disney plus lanserar reklambaserad streamingtjänst och Tiktok gör det möjligt för användare att tjäna pengar, det och mer i torsdagens morgonsvep.
Morgonsvepet
WPP betalar för amerikanska anställda som behöver resa för att utnyttja rätten till fri abort, Netflix Clark Olofsson-staty kritiseras och ny rapport visar att det för första gången sitter fler kvinnor på höga marknadschefspositioner än män. Det och mer i veckans första morgonsvep.
Reklam
PÅSKLÄSNING. Har du inte hunnit läsa all bra journalistik som Resumé har skapat hittills i vår? Nu finns en chans att hinna ikapp. Vi har sammanställt vårens mest uppskattade artiklar i en guide. Här hittar du alltifrån marknadsförarens manual till kryptovärlden till granskningar av arbetsmiljön på byråer och en undersökning av varför Sveriges största influencer Anna Nyström står nästan helt utan annonsörer.
Morgonsvepet
Den kinesiska plattformen har blivit annonsörernas bästa kompis, Filmstadens godisförbud sågas som ”total pr-katastrof” och Elon Musk tar INTE plats i Twitters styrelse. Det och mer i morgonsvepet.
Opinion
Metas försök att smutskasta TikTok visar att förståelsen för ditt varumärkes image i den offentliga sfären är en nyckel till framgångsrik marknadsdesign, skriver Alexander Flaig medgrundare av Shape Agency.
Morgonsvepet
Nu gör Google tester för att ersätta cookies, det kan komma att innebära stora förändringar för annonsmarknaden online framöver, eftersom användare kommer kunna stänga av möjligheten att bli spårade. TikToks annonsamarknad går som tåget och Nike försöker nå yngre generation genom Robox, det och mer i måndagens morgonsvep.
Morgonsvepet
Meta vill positionera TikTok som ett ”verkligt hot” enligt Washington Posts källor, Nocco bryter med svenske basketsstjärnan efter ryska klubbvalet och prognosen för amerikanska reklammarknaden skrivs ned efter kriget i Ukraina. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Morgonsvepet
SVT:s Uppdrag granskning tar till en helsideannons för att få en intervju, Ukrainas PR-organisation omfamnas av global samlingsorganisation, och Spotify gör verklighet av löftet om informationshubbar om coronaviruset. Det och mer i dagens morgonsvep.
Opinion
Även om TikTok växer snabbast av alla plattformar ligger marknadsförarnas fokus fortfarande på traditionella sociala medier. Ett hinder för utvecklingen av social live-shopping, menar Meltwaters Peter Heurling.
Liveshopping är det närmsta e-handeln kan komma interaktionen vi får och söker vid fysiska butiksbesök. Formatet tillåter inte bara konsumenten att trycka på spara eller köp direkt i live-videon; det tillåter en spontan och okonstlad tvåvägskommunikation som skapar en transparens och närhet vi tidigare inte kunnat förknippa med e-handel.
Morgonsvepet
Efter den ryska medielagen tar TikTok bort möjligheten att publicera innehåll för användare i landet, Generation Z extra kritiska mot varumärken enligt ny rapport och flera företag bojkottar Ryssland. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Helgintervjuer
På tre år växte Creed Media Group från sex till åttio anställda och omsatte över 100 miljoner kronor. Bakom byrån står Timothy Collins, med expertis om Tiktok som efterfrågas av många marknadschefer. I Resumés helgintervju berättar han om bolagsbygget, fejden med byråns medgrundare, och vilken arbetsplats han vill skapa för att attrahera talangerna inom generation z.
Strategi
I ett decennium har dataanalytiker och UX-designer varit marknadsfolkets önskerekrytering. Men världen förändras och i dag finns nya behov att fylla. Här är 2020-talets nya kärnkompetenser inom marknadsföringen.
Resumé insikt
ANALYS. När Tiktok blir en allt större del av våra liv ger sig fler branscher in på appen, så även skivbolagen. Men glöm inte att målgruppen vill ha något som är äkta, eller i alla fall ärligt.
Resumé insikt
En e-handel har ökat försäljningen med 320 procent, SSU engagerar unga politiskt med 15-sekundersklipp, och Ica-butiken i Brottby har Sveriges kändaste handlare. Vi har frågat varumärkena på Tiktok hur de jobbar.
Morgonsvepet
Greenpeace och New Weather Institute har räknat ut hur koldioxidutsläpp påverkas av reklam. Dessutom lanserar Meta fler sätt för kreatörer att tjäna pengar på Reels, och Amazon stämmer fejkrecensenter.
Resumé insikt
Prestationsångest, virala raketer och polariserade kommentarsfält. Vår fyra månader långa resa för att bli Sveriges nästa Tiktokstjärna har sannerligen varit en berg- och dalbana. Vi har använt kändistricket, hemliga låtknepet, varit på hashtagg-jakt – och fått till ett och annat superklipp med hjälp av råden från landets ledande Tiktokexperter. Nej, Resumé blev inte nya Zlatan, men på vägen har vi samlat på oss elva gyllene regler för alla företag som vill lyckas på kidsens plattform.
Morgonsvepet
Airbnb tackar strategiförändring mot mer varumärkesbyggande marknadsföring för stark rapport, Tiktok snor konkurrenternas moderatorer och Burger king vill gå tillbaka till grunderna. Det och mer i dagens morgonsvep.
Morgonsvepet
Supportarna kritiserar Frölunda HC:s brist på dialog i arbetet med logotypen, Tiktok testar abonnemangslösningar och både Twitter och Meta satsar på NFT:er. Det och mer i veckans sista morgonsvep.
Morgonsvepet
Charli D'Amelio är mer välbetald än McDonald's och Starbucks vd:ar, Unilevers investerare kritiserar det syftesdrivna spåret och reklambyrå byter namn för att distansera sig från skandalgrundare. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Sociala medier
Tiktok är den mest snabbväxande sociala medier-kanalen. Men ändå prioriteras den inte av organisationer. Det visar en undersökning som analysföretaget Meltwater har gjort. ”Det är dags för marknadsförare att börja prioritera TikTok”, säger bolagets marknadschef Frida Fors Wallsbeck.
Reklam
Resumé plöjer igenom trendrapporter, artikelarkiv och bokslut för att se in i spåkulan.
✓ Cookiedödens möjligheter för marknadschefen.
✓ Den postpandemiska byråkartan.
✓ Kvalitetsåret 2022.
✓ Kontext, kontext, kontext.
✓ Ulf Kristerssons rants på Tiktok.
Och så Metaverse och NFT förstås...
Resumé insikt
Trendrapporter kan vara fyllda av fluff, men de innehåller även små guldkorn som är viktiga för dig som marknadsförare att hålla koll på. Har du inte tid att plöja igenom dem? Lugn, Resumé har plockat ihop det viktigaste.
Opinion
Det är dags för marknadsförare att förstå värdet i Tiktok, det skriver Arash Gilan i en krönika. Appen har nått succé snabbare än någon annan plattform, och nu är det mer än bara en hajp, skriver han.
Resumé insikt
Seventys medgrundare Sandra Lindholm-Wu kan titta på Tiktok till klockan ett på natten. Vad är det som gör appen så otroligt beroendeframkallande? Hon och kollegan Alexandra plockar fram tre anledningar.
Morgonsvepet
Greenpeace kräver att Konsumentverket delar ut fler bötesstraff för greenwashing, Googles adtech-övertag kan begränsas i Australien och Tiktok fortsätter utveckla shoppingfunktionen på plattformen. Läs om detta i onsdagens morgonsvep.