Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Tre på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Tre.
Strategi
Hur downsizar man sin inhouseavdelning på bästa sätt? Hur upsizar man? Och hur skapar man effektiva samarbeten mellan inhousebyrån och den externa byrån? 19 branschexperter svarar på frågor om hur de har lyckats med sin inhouseavdelning.
Opinion
Det sägs att sanningen överträffar dikten. Och det stämmer. Det visar nästan all erfarenhet och en hel del forskning. Så varför handlar då marknadsföring fortfarande om att ljuga så bra som möjligt? Den frågan ställer sig Chiffers Björn Owen Glad.
PR
När Tre tappade i marknadsandelar fick bolaget svårare att behålla talang. Lösningen blev en ny employer brandning-strategi som balanserar varumärkets utmanarposition med rollen som samhällsaktör. I dag rankas operatören som en av Sveriges bästa arbetsgivare: ✓ Så fick Tre upp besöken i intranätet med 15 procent ✓ Sociala medier-strategin gentemot medarbetarna. ✓ Kampanjstrategin för att nå unga kvinnliga säljare. ✓ Så kommunicerar vd:n Haval van Drumpt för att stärka varumärket gentemot medarbetarna.
Sociala medier
Turbulensen kring Twitter har fått internationella varumärken att pausa sin annonsering på plattformen. De svenska annonsörerna är avvaktande. ”Detta innebär ett enormt steg bakåt i utvecklingskurvan”, säger Simon Post, mediechef på Tre.
Kampanj
Tre vill associeras med 5G. I en ny kampanj byter de namn på kända platser i svenska städer för att deras 5G-erbjudande ska få uppmärksamhet: 2Vi går ut brett i alla kanaler, men kopplar all kommunikation till de specifika lokala platserna”, säger Jim Carlberg, marknadschef på Tre.
Resumé insikt
Pandemin har skärpt kraven för många marknadschefer att visa sätta strategi och investeringar efter kortsiktiga resultat. Kanaltillväxten på senare år gör att det ofta saknas pengar för att utveckla kreativ höjd – och skapa räckvidd för stora idéer. ✓ Så kan långsiktiga idéer boosta konverteringen. ✓ Marknadschefen sågar kommunikationen i branschen. ✓ ”Lika viktigt i dag som vid den kreativa revolutionen”.
Resumé insikt
Frilans finans, Trygg-Hansa och Tre är annonsörer med olika mål och mediebudgetar. För Resumé Insikt berättar de hur de ser på podcast-mediet och dess utmaningar. ✓ Här är fördelarna ✓ ”Mått man inte vet vad man ska göra av” ✓ Efterfrågar lösning lik MMS ✓ Då blir mätfrågan viktigare
Resumé insikt
Under pandemin har poddlyssnandet ökat explosionsartat. Men krisen har tvingat marknadscheferna att investera sina reklampengar på säkra kort. Samtidigt blir annonserna som trängs i Sveriges mest populära poddar allt fler, vilket poddentusiasten Frilans finans är kritisk till. Nu byter de strategi.
Varumärke
Varmare, lite roligare och ännu mer distinkt. Tre omprövade sitt beslut att satsa helhjärtat på inhouse. För Resumé berättar marknadschefen Jim Carlberg vad det nya samarbetet med B-Reel ska leda till och hur den nya kommunikationen ska få upp företagets gillande.
Nyheter
När mobiloperatören Tre såg den snabbt ökande trafiken mellan Sverige och Afghanistan fattade bolaget beslutet att ta bort sms- och samtalsavgiften. ”Vår vd känner väldigt starkt för de här frågorna. Han flydde själv från Irak”, säger operatörens kommunikationsdirektör Mårten Lundberg till Resumé.
Varumärke
I ingenmanslandet mitt emellan mellan- och premiumpositionen kämpar Tre och Telenor, två varumärken och bolag som Resumés analytiker Mats Georgson beskriver som ”katastrofer i vardande”. Resumé har tagit en titt på hur de två varumärkena står sig mot varandra.
Radio
För fjärde året arrangerar Resumé Sound Stockholm med fokus på den växande ljudkonsumtionen. Nytt för i år är det att det blir ett digitalt program öppet för alla. Under en timme blir det relevanta spaningar, kreativa case och intressanta panelsamtal. Anmäl dig här!
Data
Googles besked om att förbjuda tredjepartscookies spås få stor inverkan på den digitala annonsmarknaden. För annonsörer innebär det att tillgången till förstahandsdata blir viktigare än någonsin, det menar experter som Resumé talat med.
Reklam
Tres nya reklamkoncept ska bygga bilden av teleoperatören som en flexibel kompis. Till sin hjälp har de den amerikanska skådespelerskan Jaime Pressly – och en ordlek. ”Vi har verkligen ansträngt oss för att reklamen inte ska uppfattas som en av alla andra”, säger marknadschefen Jim Carlberg.
Kampanj
I år har videosamtal fått ett genombrott och bufferface, där långsamt internet får videon att buffra och ansiktet att frysa i fula miner, har blivit ett fenomen. I Tres senaste kampanj slår man mynt av att kraftfullt 5G gör bufferface till ett minne blott.
Resumé insikt
Tres marknadschef Jim Carlberg uppmanar företag och byråer att ta större ansvar för att skapa kommunikation som underhåller och berör. Dessutom följer han utvecklingen kring hur Fred Perrys klassiska pikétröja kapats av högerextrema Proud Boys. Läs mer i Resumé Insikts Q&A.
Resumé insikt
Tyngdtäcken, mobiltelefoner, onlinekasinon och glasögon. Marknadscheferna för några av Sveriges största annonsörer – Cura of Sweden, 3, Kindred och Synsam – berättar om vägskäl under pandemin och sin strategi för kanalval, budskap och organisation framåt.
Varumärke
Efter år av sjunkande kundbas och intäkter nådde Tre i början av 2020 för första gången en marknadsandel på över 14 procent. Bakom vändningen ligger ökat fokus på kommunikation, och aktivt arbete för att profilera vd:n Haval van Drumpt. ”Vi har blivit lite fega”, säger kommunikationsdirektören Mårten Lundberg.
Varumärke
2019 försöker Telia, Tele2, Tre och Telenor försvara sina positioner med kraftigt ökade medieinvesteringar. Resumé kartlägger utvecklingen för telekombolagen de senaste åren – känner konsumenten till deras reklam? Vilka varumärken skapar starkast lojalitet och vilka har tappat plats i medvetandet?
Resumé insikt
Mobilen kan vara nyckeln till världen eller prestationsångesten om man så vill. Den kan också vara en förskräcklig tidstjuv. Annonsörerna har snappat upp den digitala backlashen – och nu är det många som springer på samma boll.
Medieval
Investeringarna i digitala medier har ökat från drygt 8 miljarder till över 20 miljarder kronor mellan 2013 och 2017. Samtidigt har reklamerinran sjunkit. I nya Resumé tittar vi närmare på de digitala mediernas utmaningar.
Reklam
Mobiloperatören Tre gör en rejäl satsning på företagsmarknaden. I en ny reklamfilm på 90 sekunder får tittarna följa med på en kärlekshistoria över 100 år. Till sin hjälp har de anlitat INGO och produktionsbolaget Stink London med regissören Nacho Gayan.
Reklam
Nästan 400 000 visningar. Det har Norrköpingsbaserade produktionsbolaget Crazy Pictures fått sedan de släppte sin senaste kortfilm på Youtube för ett dygn sedan. Än så länge har bolaget gått runt tack vare sina reklamfilmsproduktioner – men nu är planen att för första gången göra långfilm.
Reklam
UPPDATERAD Tre Konsument har valt Åkestam Holst som ny reklambyrå. Det innebär att McCann tappar uppdraget:
– McCanns koncept Mannen från 3 har blivit lite av vår själ, men vi har jobbat med McCann i fyra år och precis som alla andra ser vi över våra byråsamarbeten, säger Gina Azaric, marknadschef på Tre Konsument.
Reklam
Bristande information, oskäliga villkor och vilseledande marknadsföring. KO riktar skarp och omfattande kritik mot fem försäkringsgivare av mobilförsäkringar. Bland återförsäljarna som granskas finns bland annat Telia, Telenor och Tre.
Media
Här är de saker som gör dig mest irriterad i sociala medier.
– Förmodligen är det så att man irriterar sig mer på en persons digitala liv snarare än det faktiska livet i köttrymden, säger Malin Harman på mobiloperatören Tre som gjort undersökningen.
Reklam
Initiativ Nya Grey Ogilvy eller som byrån kallas, Ingo, gör en rörelsevinst före omstruktureringskostnader på 527 000 kronor för 2012. Resultat efter finansiella poster, finansnetto, ligger fortfarande minus eftersom man fortfarande bär med sig omstruktureringskostnader i och med sammanslagningen mellan Grey och Ogilvy, men förlusten har änd minskat med drygt 4 miljoner kronor till 6,2 miljoner kronor.