Tidigt på morgonen den 24 februari 2022 invaderade Ryssland Ukraina med militärstyrka. Här samlar vi alla nyheter och artiklar som handlar om Ukrainakriget inom ramen för marknadsföring, pr och kommunikation.
Opinion
Att stötta Ukraina är knappast något kontroversiellt i Sverige. Men få svenska influencers har så handfast gett mittenfingret till ryssarna på motsvarande sätt som Johan ”Matgeek” Hedberg. Det skriver Resumés bloggare Johannes Gustavsson.
PR
När Tre tappade i marknadsandelar fick bolaget svårare att behålla talang. Lösningen blev en ny employer brandning-strategi som balanserar varumärkets utmanarposition med rollen som samhällsaktör. I dag rankas operatören som en av Sveriges bästa arbetsgivare: ✓ Så fick Tre upp besöken i intranätet med 15 procent ✓ Sociala medier-strategin gentemot medarbetarna. ✓ Kampanjstrategin för att nå unga kvinnliga säljare. ✓ Så kommunicerar vd:n Haval van Drumpt för att stärka varumärket gentemot medarbetarna.
Opinion
I bloggen ”Krigsdagboken” undersöker varumärkesstrateg Aleksandra Marchenko hur modemärken förhåller sig i kriget och analyserar två av dessas mod under krigstid.
I’ve been following how fashion brands reflect this transformation, and would like to share two examples of how a brand bravely speaks at the times of the war.
Morgonsvepet
Spotify lanserar ljudbokstjänst, låg framtidstro inom svensk handel och människorättsorganisationer uppmanar sponsorerna att sätta press på Fifa inför fotbolls-VM i Qatar. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.
Morgonsvepet
Putin fortsätter kriget i Ukraina, men har svårt att ta mark i de sociala kanalerna, Petra Tungården på Metro mode anklagas för att låta blir att reklammärka sina betalda samarbeten och Twitter har det lite svårt med annonseringen, det är några av nyheterna i onsdagens morgonsvep
Varumärke
Efter den kraftiga kritiken mot Amnesty Internationals pressmeddelande om kriget i Ukraina gick människorättsorganisationen ut med en ursäkt. Samtidigt är budskapet att man fortsatt står bakom rapportens innehåll. ”Det kan gå till historien som ett av de taffligaste försöken till ursäkt någonsin”, säger krishanteraren och pr-strategen Hampus Knutsson.
Opinion
Olena Zelenska, Ukrainas första dam, poserar på senaste omslaget av Vogue. Kritiker kallar det opassande, och onödigt, när hennes landsmän slåss för sin frihet. Aleksandra Marchenko, ukrainsk kreatör bakom Resumé-bloggen Krigsdagboken, förklarar varför Olena Zelenskas Vogue-omslag är viktigt.
Byråer
Efter tre månader av krig tvingas Edisen kapa banden med Ukraina. Omkring 20 utvecklare berörs. Byråns grundare Henric Larsson säger att bolaget även förbereder en omorganisation som kan komma att leda till nedskärningar även i Sverige.
Opinion
”I stora krissituationer orsakade av terror och hot brukar den demokratiska staten stå upp för just sina grundvärderingar om yttrandefrihet, det demokratiska samtalet och vår öppenhet. Med det i åtanke kanske vi faktiskt ska genomföra Almedalen”, skriver Vinters pr-strateg Ronny Olovsson.
Reklam
PÅSKLÄSNING. Har du inte hunnit läsa all bra journalistik som Resumé har skapat hittills i vår? Nu finns en chans att hinna ikapp. Vi har sammanställt vårens mest uppskattade artiklar i en guide. Här hittar du alltifrån marknadsförarens manual till kryptovärlden till granskningar av arbetsmiljön på byråer och en undersökning av varför Sveriges största influencer Anna Nyström står nästan helt utan annonsörer.
Morgonsvepet
Tillsammans med Ukrainas regering vill reklambyrån Banda uppmärksamma befolkningens mod under kriget, Fifa startar en gratis strömningssajt och Unilever byter titel på sin marknadsföringschef. Det och mer i onsdagens morgonsvep.
TV
Vad har Volodymyr Zelenskyjs mediala bakgrund för betydelse för att han når de breda massorna? Hur målgruppsanpassar han? Och vad har svenska politiker för agenda när de använder kriget för sina syften? Det och mycket mer diskuteras i senaste avsnittet av Resumés valserie Påverkarna.
Opinion
Vi lever i en turbulent tid där både pandemi och krig råder, och där desinformation försöker etablera osanningar som skapar konflikt mellan människor. Det är dags att återupprätta godhet och förnuft, och vi kanske kan lära oss något av 1700-talet, skriver Peter Leander kommunikationschef på Lif – de forskande läkemedelsföretagen
Resumé insikt
När Ryssland invaderade Ukraina kunde Resumé Insikts krönikör Nina Åkestam Wikner förnimma den känsla av förlamning som alltid drabbar en arbetsplats vid katastrofer. Men att fortsätta göra jobbet är också ett sätt att visa de onda krafterna att de aldrig kommer vinna.
Nyheter
Sedan Ukrainakriget bröt ut har Anatoliy Davydov, Leo Burnett Ukrainas creative director, bland annat jobbat på en kampanj för att kriget ska kallas krig och inte kris. Det här är hans historia.
Morgonsvepet
Ukrainske presidenten riktar skarp kritik mot företag som är fortsatt verksamma i Ryssland, Instagram återinför kronologiskt flöde och Crypto.com kliver in som sponsor av fotbolls-VM. Det och mer i dagens morgonsvep.
Resumé insikt
Efter Putins invasion har vi sätt flera varumärken sluta upp bakom Ukraina. Resumé Insikts krönikör Erik Modig har grävt i do's and don’ts för hur företag kan stödja i kris för att få en positiv marknadsföringseffekt och kommer med tre konkreta tips.
Nyheter
”De senaste dagarna har mina medarbetare hört av sig till mig och andra chefer och frågat om att få arbetsuppgifter. Folk säger att vardagliga sysslor hjälper dig att ta dig bort från de dagliga nyheterna om kriget”, säger Aleksey Lyah delägare på martechbyrån Newage i Kiev.
Nyheter
Vlad Wojciechowski var creative director på en av Ukrainas mest kreativa byråer, Twiga Ukraine. Efter krigsutbrottet har han skickat sin familj till Polen. Det här är hans berättelse.
Design
På grund av förpackningsdesignen med lökkupoler plockar Arla tillfälligt bort Kefir från sitt sortiment, men inte Smetana. ”På Kefiren är det specifikt Röda torget i Moskva som är illustrerat,” säger kommunikationschefen.
Nyheter
De ledande branschmedierna i Danmark, Norge och Sverige – Markedsføring, Kampanje och Resumé – sammanställer de viktigaste nyheterna från månaden som gått. Och sätter alltsammans i en nordisk kontext.
Nyheter
Efter Rysslands invasion av Ukraina har jobbet blivit ett sätt för Khrystyna Boyko, medgrundare av ukrainska digitalbrån And action, att koppla bort. ”Om du har en chans att anlita ukrainska flyktingar, ukrainska företag eller bara gör så lite som att skriva under ett upprop har du gjort skillnad.” berättar hon.
Morgonsvepet
Omnicom sjätte holdingbolaget att göra exit från Ryssland, Spotify planerar satsning på NFT och Geelmuyden Kiese gör sitt bästa resultat någonsin i Sverige. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Nyheter
Kate Vasylenko är vd för det digitala marknadsföringsbolaget 42DM. Flera av hennes anställda är fortfarande fast i krigsdrabbade Ukraina. ”Vi har gjort vårt bästa för att hjälpa våra anställda komma bort från de allra farligaste områdena,” berättar hon.
Opinion
”Myndigheten har totalt misslyckats med förberedelserna för den här krisen och i den meningen också förberett det här misslyckandet. Flyktingar från Ukraina får betala priset”, skriver krisexperten och Wings PR-grundaren Hampus Knutsson ett debattinlägg.
Nyheter
För bara tre veckor sedan levde de helt vanliga liv, gick till sina jobb i reklambranschen. Sedan slog kriget till – och allt kastades om. Resumé har i veckan fått kontakt med ett antal kreatörer från Ukraina. Några har flytt och några stannar kvar och fortsätter jobba för att hålla landets ekonomi i rullning. Det här är deras berättelser.
Affärer
Designbyrån BVD fick förfrågan att samarbeta med ett stort ryskt bolag. Men bolagets beroendeställning mot ryska staten och kriget i Ukraina fick dem att säga nej: ”Det var otänkbart att samarbete med dem”, säger BVD:s medgrundare Catrin Vagnemark till Resumé.
Varumärke
UPPDATERAD. Handtag, famntag, klapp eller kyss? Inget av det. Budföretaget Ryska posten byter namn till Bara posten efter Rysslands invasion av Ukraina, trots att kritiken har uteblivit. Jesper Bringby är vd och förklarar resonemanget bakom namnbytet: ”Det är viktigt att reflektera och markera.”
Opinion
”Ryssland vill kontrollera, styra och få ut en förvrängd verklighet medan Ukraina velat visa världen hur det ser ut i realtid. Ukrainska ledare tar selfies strax innan de lyfter mot nya samtal med Ryssland, som en dagbok i realtid kan vi följa utvecklingen.” Cecilia Kärrholm, vd på Digitalsnack, skriver om vilken roll sociala medier har i kriget i Ukraina.
Tävling
Tävlingen D&AD gör en kovändning och har nu stoppat alla tävlingsbidrag från Ryssland. ”Allt eftersom konflikten har fortsatt att eskalera till alarmerande nivåer de senaste veckorna har vi omprövat vår hållning”, skriver D&AD i ett uttalande, enligt Campaign.
PR
Många svenska bolag har fått utstå hård kritik för deras hantering av kriget i Ukraina. Här berättar ett par av Sveriges ledande krisexperter om hur de skött sin kommunikation: ”Måste lyssna på sin omvärld”.
Kampanj
Det började omkring jul som en kampanj för att utbilda och ge ungdomar verktyg för att hantera sitt eget mående. Och när Ryssland invaderade Ukraina aktualiserades ämnet ytterligare : ”Det kändes då naturligt för oss att intensifiera kommunikationen”, säger marknadschefen Emma Brandt-Johnsson.
Kampanj
Utomhusbolagen i Ukraina gör om sina billboards för att stötta försvaret och uppmuntra befolkningen till motstånd: ”Vi uppmanar ryssarna att dra åt helvete”, skriver utomhusbolaget RTM-Ukraines pr-ansvariga i en artikel på Billboardinsider.
Morgonsvepet
Efter den ryska medielagen tar TikTok bort möjligheten att publicera innehåll för användare i landet, Generation Z extra kritiska mot varumärken enligt ny rapport och flera företag bojkottar Ryssland. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Annonsörer
Invasionen av Ukraina fick flera varumärken att pausa annonseringen i sociala medier och styra om medieköpen. Andra marknadschefer bedömer att krigssituationen gett deras kommunikationskoncept ny relevans: ”Vi ökar trycket ytterligare för att sprida vår utbildning i psykisk hälsa”, säger Trygg-Hansas marknadschef Emma Brandt-Johnsson.
Opinion
Plötsligt tycks alla partier hittat till den gula och blåa färgburken. Att driva sakpolitiska intressen och stjäla grafik från ett land i krig, det anser jag vara varumärkesstöld. Det skriver retorikexperten Elaine Eksvärd i en debattartikel.
Tävling
Den internationella reklamtävlingen Cresta Awards och deras publikation Lürzer's Archive bojkottar Ryssland efter Vladimir Putins invasion av landet: ”Vi kan och måste alla spela vår roll för att stå emot den oprovocerade ryska aggressionen”, skriver arrangören i ett uttalande.
Varumärke
Arket ställde in all marknadsföring och PR kring en butiksöppning i Moskva. Personal fick heller inte svara på frågor. I övrigt tänkte man gå vidare med öppningen som planerat. För mig blir det uppenbart att kommersiella intressen väger tyngre än det krig som rasar, säger en av Resumés källor.
Opinion
”En svensk tiger” var ledorden under beredskapstiden. I dag är det H&M och Ikea som inte vill svara på huruvida de stänger ned sina ryska butiker. Den avvaktande strategin kan få inverkningar på bolagens varumärken, det skriver PR-strategen Ronny Olovsson.
Nyheter
I kriget mellan Ryssland och Ukraina spelar kommunikationsstrategin från de båda ländernas ledare en allt större roll. Experter inom kommunikation menar att Volodomy Zelenskiys slagkraftiga kommunikationsstrategi ger resultat i krigföringen.
✓ Så har Zelenskiys bakgrund betydelse för att kommunikationsstrategin går hem.
✓ Forskaren: ”Propagandan känns väldigt genuin”.
✓ Så bidrar presidentens kommunikation till stärkt försvarsvilja.
PR
I helgen har Rud Pedersens band till den kontroversiella gasledningen Nord Stream 2 mött hård kritik på sociala medier. Nu bekräftar Jonas Juul Bisserup, vd för Rud Pedersen Danmark att kundrelationen är avslutad.
Reklam
Samtidigt som CNN visade bilder på ett ockuperat Kiev dök en reklamfilm för den amerikanska restaurangkedjan Applebees upp i rutan. Blundern har sedan dess fått kraftig kritik på sociala medier.
Byråer
I Sverige finns ett antal byråer som har haft samarbeten med bolag i Ryssland eller med koppling till regimen i Kreml. Nu svarar några av dem hur samarbetena ser ut nu och hur de agerar. ”Samarbetet är nu avslutat”, uppger Kreabs globale koncernchef Charlotte Erkhammer för Resumé.
Morgonsvepet
Sanktionerna skapar ett dilemma för Youtube, reklamjättarna följer utvecklingen för sina byråer i Ryssland och tyska storklubben tar bort sponsorn Gazprom från tröjorna. Det är några av rubrikerna i morgonsvepet.
Nyheter
På Linkedin lade Hallvarsson & Halvarsson upp ett inlägg som snabbt kritiserades av följare. ”Osmakligt”, ”Okänsligt”, ”Obegripligt”, dundrade kritikerna. Nu ber bolaget om ursäkt: ”Vi är jätteledsna”, säger vd:n Anna Grönlund Krantz.
Nyheter
Efter att Vladimir Putins invasion av östra Ukraina inleddes och bomberna föll över Kiev ringde Edisens vd, Henric Larsson, sina medarbetare i Ukraina och erbjöd dem en fristad i EU. ”Vi har tjatat hål i huvudet på dem men ingen har velat lämna”.