Varför kunders påstådda ansvarstagande och agerande inte är samma sak – del 1Resumé insiktHur kan företag förbättra sina mätningar kring ansvartagande för att bättre förstå hur försäljningen kommer att påverkas? Forskarna Martin Söndergaard och Erik Modig vägleder.Igår 12:05
Nya siffror: Nio av tio negativa till reklam för konsumtionslånReklamEn ny undersökning från Sifo beställd av UC visar att 90 procent av svenskarna är ganska eller mycket negativt inställda till reklam för lån utan...26 Januari, 09:03
Prognoserna som visar hur svenska reklammarknaden kan påverkas av corona: ”En mörk bild”RapporterDet är ännu svårt att överblicka hur coronaviruset kommer drabba den svenska reklambranschen, men flera undersökningar ger en indikation om att en dyster utveckling väntar.7 April 2020, 13:02
ASAP Rocky-effekten: Så mycket omnämns varumärket SverigeNyheterUppståndelsen kring varumärket Sverige har fullkomligt exploderat i världsmedierna och på Twitter, visar en mediemätning som Meltwater gjort på uppdrag av Resumé.25 Juli 2019, 12:49
Amazon snor Facebooks annonsörerMediaAnnonsörerna flyttar sin pengar till följd av dataskandalerna, 90 procent av Super Bowl-utrymmet sålt och nytt storkonto ute på marknaden. Det och mer i morgonsvepet.11 Januari 2019, 07:18
Undersökning: Dålig arbetsmiljö ger 80 procent högre sjukfrånvaroNyheterUndersökningen visar också att 13 procent under de senaste 12 månaderna blivit utsattsa för kränkande särbehandling på sina arbetsplatser.6 Juli 2018, 09:41
Allt fler riksdagskandidater vill se öppenhet av lobbyfirmorMediaNy undersökning från pr-byrån Westander visar att sju av tio riksdagskandidater vill att lobbyfirmor öppet redovisar sina lobbyuppdrag.4 Juli 2018, 12:38
Framtidstron för småföretagare inom kommunikation sjunkerMediaVismas senaste affärsbarometer visar att allt fler småföretagare inom kommunikation är pessimistiska inför framtiden.27 Juni 2018, 08:03
Spelbranschen i botten av reklamtrovärdighetPRI en ny undersökning listar Novus vilka branscher som gör trovärdigast reklam, enligt det svenska folket. I botten av listan hamnar spelbranschen, som tappar två...9 Maj 2018, 06:32
Nya siffror visar läget inom tidsskriftsbranschenNyheterUnder 2017 omsatte branschen 8,02 miljarder kronor, vilket är ett tapp med 1.5 procent sedan 2016. Bakom kulisserna ser man dock stora förändringar.4 Maj 2018, 12:27
Trendbrott: Facebook rasar bland unga användareMediaSociala mediejätten Facebook tappar unga användare i en allt snabbare takt. Nära var tionde amerikanske användare i åldersgruppen 12-17 år slutade facebooka under förra året,...12 Februari 2018, 14:58
”Varför jublar redaktionerna åt en undermålig undersökning?”OpinionEkonomijournalistrankingen är en skräpundersökning med oerhört få svarande. Ändå marknadsför nästan alla ekonomiredaktioner den mangrant. Kan vi inte sluta med det?, undrar Jens B Nordström,...14 Juni 2017, 08:07
Nytt nätcasino tar reda på vad svenska kvinnor drömmer omMedievalNär Mr Green lanserar nya onlinekasinot Garbo gör man det med en kommunikation framtagen av byrån Brand New Content. I stället för free-spins och lockrop...12 Juni 2017, 11:06
Svenskar allt mindre lojala mot varumärkenPREnligt en ny undersökning från Accenture Strategy är svenskar idag är mer illojala mot varumärken än tidigare, samtidigt har lojalitetsfaktorerna ändrats.27 Mars 2017, 08:09
”Pakistan bättre än Sverige på att låta kvinnor komma till tals”MediaTidigare låg Sverige i topp bland länderna som hade högst andel kvinnor som fick komma till tals i media.23 November 2015, 10:51
Undersökning: Marknadscheferna ökar investeringarna nästa årMedievalByråbranschen har anledning att se fram emot 2016. Hälften av marknadscheferna tänker öka sina investeringar nästa år, enligt en ny undersökning.16 November 2015, 12:44
Studie: Första tio sekunderna viktigast i videoreklamMedievalVårt känslomässiga engagemang stiger snabbast i början av reklamfilmer. Men mönstret skiljer sig sedan beroende på vilken unhet du tittar på. Det visar en studie...26 Oktober 2015, 09:56
Tonåringar – så funkar deMediaUniversum har undersökt attityderna hos 50 000 tonåringar, födda mellan 1996 och 2000. Studien visar en generation som kommer att göra att arbetsmarknaden aldrig kommer...16 Oktober 2015, 12:29
Undersökning: Reklambranschen förstår inte programmaticMedievalDet finns en stor kunskapsbrist i reklambranschen kring programmatisk handel med annonser, visar en färsk rapport.25 September 2015, 08:45
Svensk studie: Det krävs av annonsörer på SnapchatMedievalSociala medier-byrån Patchwork har gjort en fokusgrupp bland unga kring vilken typ av marknadsföring som fungerar på Snapchat.25 Augusti 2015, 14:21