Johan Nerman: ”Ge mig något som känns”Krönika utomhusDet triggade barndomsminnet av kantstötta Garbage Pail Kids-kort marinerade i fickludd fick ordförande Johan Nerman att kapitulera fullkomligt i den här omgången av Månadens utomhus.18 December 2020, 09:19
Effektfull utomhustavla ger guld till Le BureauMånadens utomhusLe Bureaus digitala tavla imponerade på juryn och ger den första platsen i årets sista omgång av Månadens utomhus.18 December 2020, 09:17
Västtrafik släpper sin största utomhuskampanj någonsinKampanjUthomhustavlor över hela regionen och en regnig kampanjfilm. När Västtrafik nu genomför en större förändring bland sina zoner är det tillsammans med Forsman & Bodenfors,...28 Oktober 2020, 12:53
Johan Nerman: ”Äntligen lite knulla och fylla”Krönika utomhusVinnaren i årets tredje omgång av Månadens utomhus är en frisk fläkt mot de senaste månadernas epidemi av coronakommunikation, skriver ordförande Johan Nerman.17 September 2020, 08:45
Könsord och bajshumor vann juryns hjärtan – Åkestam Holst tar hem Månadens utomhusMånadens utomhusÅkestam Holst hamnar på första pallplats i årets tredje omgång av Månadens utomhus med ”Är du säker på ditt lösenord?” för Stöldskyddsföreningen.17 September 2020, 08:38
Visit Östergötland och Greenpeace tar hem ”Call to Swedish Creatives”KampanjReferensgruppen har sagt sitt. Greenpeace och Visit Östergötland går vidare i ”Call to Swedish Creatives” och får utrymme på 2000 digitala utomhusytor. ”Vi hoppade och...17 Juni 2020, 13:21
De väljer ut kampanjerna som tar plats på 2000 digitala ytorByråerResumé och Ocean Outdoor förlänger anmälningstiden till ”Call to Swedish creatives” – och presenterar en referensgrupp bestående av fyra branschprofiler.7 Maj 2020, 12:56
Resumé och Ocean Outdoor öppnar kampanjarena för svenska kreatörerByråerHar du en kampanjidé för DOOH som kan hjälpa andra under coronakrisen? Då bör du delta i Resumés och Ocean Outdoors initiativ ”Call to Swedish...3 April 2020, 08:50
Konsumenter i coronatider: Så bör varumärken marknadsföra sigMorgonsvepetRapport visar vad konsumenterna önskar av varumärken under corona, utomhusmarknaden lider och så tänker tv-annonsörerna i coronatider. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.26 Mars 2020, 07:07
JCDecaux kampanjar för att stötta Sveriges krogar i coronakrisenKampanjCoronakrisen slår hårt mot Sveriges krogar. Situationen har fått utomhusbolaget JCDecaux att lansera en kampanj under eget initiativ för att stötta branschen.20 Mars 2020, 12:12
Därför kan ett förbud mot retuschering i traditionell reklam sakna betydelseReklamNorges förbud mot retuscherad utomhusreklam kan vara verkningslöst vad gäller skeva skönhetsideal och kroppshets. Det tror forskare till en ny studie i vilken ungdomar uppger...14 Januari 2020, 14:01
Hedvig gör kaxig passning till konkurrenterna med utomhuskampanjKampanjStartupen Hedvig vill knäppa de etablerade försäkringsbolagen på näsan. Med sin nya utomhuskampanj visar de att det är betydligt enklare att få ut sin ersättning,...10 Januari 2020, 13:35
Skildrar jul i hemlöshet – tar hem sista Månadens utomhusMånadens utomhusI Stockholms Stadsmissions julkampanj skildras hur ord som ”julstök”, ”uppesittarkväll” och ”julhandel” kan ha olycksbådande innebörd för de kvinnor som lever i hemlöshet. Kampanjen kändes...19 December 2019, 08:50
Så används reklambyråerna för att utveckla digital utomhus som kanalMediaMed ”Stockholm Underground” vill Clear Channel och Åkestam Holst flytta gränserna för det digitala utomhusmediet. Kampanjen är en del i utomhusbolagets byråstrategi. ”Uppdragen blir som...1 November 2019, 10:39
Clear Channels skärmar guidar till närmaste livespelning – ett svar på klubbdödenReklamDe senaste åren har ett antal klassiska klubbar och konsertlokaler i Stockholm tvingats stänga ner. Nu blir 300 av Clear Channels digitala reklamskyltar i kollektivtrafiken...23 Oktober 2019, 07:30
Spotify påminner användarna om hur de brukade lyssna på musikReklamSpotify UK:s nya utomhuskampanj "Listen like you used to" påminner publiken om hur de brukade lyssna på musik. Kampanjen hyllas i sociala medier för sin...17 September 2019, 08:13
Satte upp brev gjorda av autentiska självmordsbrev utanför riksdagenReklamOrganisationen Make a Change arbetar för att få till en lagstiftning mot mobbning på arbetsplatsen. I en kampanj framtagen av Nord DDB har man utgått...11 September 2019, 12:31
SL drar in 410 miljoner på reklam – lanserar nya skärmar med Clear ChannelMedievalSL gör tillsammans med Clear Channel en storsatsning på digitala skärmar i Stockholms busskurer. Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) tror att den nya tekniken kommer att...3 September 2019, 12:21
Utomhus exploderar i USA – största tillväxten på ett decenniumNyheterÖkade intäkter för utomhusannonsering, ny analys visar att marknadscheferna lämnar sina positioner tidigare och Amazon satsar stort på Indien. Det är några av nyheterna i...22 Augusti 2019, 06:14
Anna Bager: "Den äldsta formen av reklam har aldrig varit hetare"ReklamSvenskan Anna Bager har precis utnämnts till vd för utomhusbolagens branschorganisation i USA. För Resumé berättar hon om utmaningarna, de viktigaste lärdomarna inom ledarskap –...26 Juli 2019, 08:26
Anna Bager får ny topproll – blir vd för utomhusbolagens branschorganFolk på vägAnna Bager är något av en doldis här hemma. I USA har hon lett IAB genom den digitala utvecklingen sedan 2010. Nu tar hon ännu...22 Juli 2019, 14:05
Sverigedemokraterna kontrar – anklagar (S) för nazisamarbeteNyheterI en ny kampanj hävdar Sverigedemokraterna att Socialdemokraterna var det parti som i störst utsträckning hjälpte nazityskland under kriget. Kampanjen har bland annat fått justitieminister...14 Maj 2019, 12:28
Unga mer mottagliga för utomhusreklamMedievalUtomhusreklam har starkare observationsvärden och driver försäljning i en större utsträckning bland unga jämfört med äldre målgrupper. Det visar en sammanställning av Clear Channels kampanjdata.16 April 2019, 09:06
Nord DDB:s Volkswagen-kampanj – en kopia av BMW:s utomhuslösningReklamI veckan lanserade Volkswagen en utomhuslösning där night vision-teknik ska minska viltolyckorna. För tre år sedan kom konkurrenten BMW med en snarlik lösning i Österrike.16 Januari 2019, 09:38
Så kan nya smarta skärmar skapa mer relevant utomhusreklamMedievalSnart lanserar teknikbolaget Teleste sitt nya koncept för en tryggare publik miljö. De intelligenta skyltarna har också har stort potential att bli ytor för innovativ...9 Oktober 2018, 09:10
Start för Jernhusens eventtävlingMediaJernhusen Media utlyser eventtävlingen Jernspiran för att uppmana till att förändra världen. Här tävlar syftesdrivna projekt om 900 000 kronor och två miljoner mottagare i...17 September 2018, 11:21
Klart: Stockholm inför etiska riktlinjer för utomhusreklamReklamNu börjar de etiska riktlinjerna för sexistisk reklam på reklamytor kontrollerade av Stockholms stad att gälla.13 Juni 2018, 08:57
Tipsa förbundskaptenen under hans morgonpromenader till jobbetMedievalJanne Andersson går ofta de 12 kilometrarna från hemmet till jobbet. Nu har Oddset satt upp digitala utomhusskärmar längs vägen som människor kan fylla med...8 Maj 2018, 11:02
All time high för utomhusMedievalUtomhusannonseringen ökade med 51,5 procent i april, vilket är den högsta noteringen för kategorin sedan Mediebyråbarometern startades.8 Maj 2018, 09:06
Clear Channels digitala jättetavlaReklamClear Channel storsatsar i Stockholm och lanserar sin historiskt största digitala reklamskylt på Medborgarplatsen i Stockholm.3 Maj 2018, 14:23
Snabb utomhus sveper hem GuldäggetReklamAmnesty summerade sin verksamhet i två talande bilder. Insamlingskampanjen belönas med Guldägg i utomhuskategorin.19 April 2018, 09:20
24 nya timmar för Clear Channels konkurshotade ägare – kan innebära att utomhusbolaget säljsNyheterClear Channels skuldtyngda storägare Iheartmedia får ytterligare ett dygn på sig att komma fram till en uppgörelse med sina långivare. Det är tredje gången som...12 Mars 2018, 15:00
Forsman & Bodenfors: ”Konstig och missvisande"ReklamOatlys affischer har väckt nyfikenhet på sociala medier. Inte minst eftersom varumärket antyder att de inte har tagit hjälp av en reklambyrå. För Resumé berättar...6 Mars 2018, 14:28
McDonald’s förvandlar sina klassiska bågar till vägskyltarMedievalI stort sett alla känner till den gyllene logotypen. McDonald's utnyttjar faktumet med självförtroende i en smart utomhuskampanj.5 Mars 2018, 09:26
AdCityMedia köper bolag i NorgeMediaAdCityMedia köper OOH-bolaget Prego Media i Norge som omsätter 32 miljoner norska kronor.21 Februari 2018, 09:07
Utomhusreklamen fortsätter ökaMedievalMedieinvesteringarna backade med 9,3 procent i januari, jämfört med samma månad i fjol. Utomhus gick dock mot strömmen och ökade med drygt 30 procent, enligt...6 Februari 2018, 08:01
Klart: Förbud mot sexistisk och rasistisk utomhusreklam i StockholmReklam(UPPDATERAD) I dag beslutade Trafiknämnden i Stockholm stad att införa riktlinjer mot sexistisk och rasistisk reklam på ett antal utomhusytor i huvudstaden. Reglerna börjar gälla...14 December 2017, 13:04
Säljer reklamplats på en av Stockholms attraktivaste ytor – utan bygglovReklamDen 12 juni gick bygglovet för LED-skärmen i korsningen Sveavägen/Kungsgatan ut. Trots det har bolaget Atracta fortsatt sälja reklamplats på skylten. Atracta och fastighetsägaren Hufvudstaden...13 December 2017, 14:45
Rekordsiffror för utomhus och radio i MediebyråbarometernMediaLandsortspress, utomhus och radio de stora vinnarna i månadens Mediebyråbarometern. Medieinvesteringarna i helhet minskade med 5,3 procent i jämförelse med samma period föregående år.12 December 2017, 08:13
Barncancerfondens innovativa luciakampanjMedievalLys upp skärmen med mobilen – och Barncancerfondens Lucia avtecknar sig.27 November 2017, 12:20
Norrlands Gulds utomhusannons ska läsas åt "fel" hållMedievalÖlmärket sätter upp en stor utomhusvepa som ska läsas nedifrån och upp. Syftet? Att stretcha nacken.10 November 2017, 13:41
Unibet skippar reklambudskapen inför kvällens ödesmatchMedievalSpelbolaget har köpt den stora reklamytan vid Stureplan och gjort den "reklamfri".10 November 2017, 13:06
Hon blir vd på Wallstreet MediaFolk på vägSanna Kindmark är ny vd på Stampens utomhusbolaget Wallstreet Media.31 Oktober 2017, 15:58
Okänt polskt bolag överklagar cykelavtalet i StockholmMediaDet polska bolaget Ad i Media har överklagat upphandlingen om offentliga cyklar i Stockholms Stad. Bolaget har idag ingen verksamhet i Sverige och lämnade inget...30 Oktober 2017, 13:46
Människor interagerar med annonserna i Fonus nya kampanjMedieval"Jag är vegan", "Säg förlåt till mamma" och "Var snäll". En helt vanlig utomhuskampanj har blivit interaktiv.16 Oktober 2017, 09:21
Ny valuta för digital utomhusreklamReklamI dag lanserar Outdoor Impact en ny mätvaluta för digital utomhusreklam. Valutan har tagits fram i samarbete med forskare vid London University och en rad...9 Oktober 2017, 09:51
Missen som fick Clear Channel att gå miste om cykelavtaletMediaUnder gårdagen bekräftade Stockholms Stad att JCDecaux tog hem avtalet gällande offentliga cyklar. Konkurrenten Clear Channel valdes bort efter ha missat med formalian och tänker...27 September 2017, 09:05
Lanserar programmatic för utomhusMedievalClear Channel är först ut i Skandinavien med att lansera programmatiska köp för digital utomhusreklam.15 September 2017, 08:17
Visual Art expanderar i DanmarkMediaSvenska Visual Art köper danska City Media med några av landets mest eftertraktade ytor.5 September 2017, 08:58
Clear Channel når 20 miljoner – med ett knapptryckReklamUtomhus tar en allt större del av reklamkakan. Clear Channel har gått från klistrade pelar till att tjäna 50 procent av intäkterna på digitalt. Nu...23 Augusti 2017, 13:56
Moderaterna reklamkuppar nyinvigda CitybananMedievalI samband med invidgningen av infrastruktursatsningen Citybanan går Moderaterna ut med budskapet att partiet "byggt en ny arbetslinje" på digitala stortavlor. För Resumé berättar kommunikationschefen...10 Juli 2017, 12:47
Innovativ fönstershopping vinner Guldägg i utomhusReklamVolts kampanj för Svenssons i Lammhult tar hem guldägget i kategorin utomhus.4 Maj 2017, 12:11
Clear Channel presenterar vårsatsningarReklamClear Channel satsar på mer rörligt runtom i Sverige.25 April 2017, 07:09
JCDecaux vinner Västtrafiks upphandlingMedievalJCDecaux vinner Västtrafiks reklamupphandling. De tar därmed över drygt 1000 ytor från konkurrenten Clear Channel.18 April 2017, 08:18
Ajax tunnelbanekupp – ”städar rent” bakom reklamskyltarnaReklamPuts väck! När Clear Channel byter ut sina reklamskyltar i tunnelbanan passar Ajax på att "tvätta bort" årtionden av smuts.4 April 2017, 11:59
Visual Art vinner flygplatserMedievalVisual Art utökar sitt kommersiella nätverk genom att teckna avtal med 13 regionala flygplatser, bland annat i Kalmar, Skellefteå och Ängelholm.30 Mars 2017, 07:57
Betsson låter fansen få makt över reklamskyltar i StockholmMedievalSpelbolaget släpper kampanjen Visafärgerna där fotbollsfans själva kan välja vilket allsvenskt fotbollslags färger och budskap som ska synas på JCDecauxs annonsskyltar.27 Mars 2017, 09:06
Brandkåren släckte OLW:s "rykande" reklamskyltReklamBrandkåren rycker vanligtvis ut och gör viktiga samhällsinsatser. På torsdagsmorgonen blev det dock lite fel när de försökte släcka OLW:s "rykande" reklamskylt.2 Mars 2017, 13:07
Patagonia tar över Londons fasaderReklamPatagonia är företaget som tar CSR på allvar. Efter den berömda "Don't buy this jacket"-annonsen är man nu tillbaka med en ny kampanj i samma...28 Februari 2017, 08:10
Kreativ utomhusreklam ska få göteborgare att åka skidor i UlricehamnMedievalI dag är det premiär för Turistrådet Västsveriges och Forsman & Bodenfors Inhouses senaste kampanj som ska lyfta Ulricehamn som skiddestination.1 Februari 2017, 14:44
Utomhustavlan som hostar när du rökerReklamAtt ta en rök i väntan på bussen är en populär sysselsättning. Med Apotek Hjärtats utomhusreklam kan du inte göra det obemärkt. Den börjar nämligen hosta.9 Januari 2017, 09:01
JCDecaux börjar med dynamiska utomhustavlorMedievalReklamtavlor som ändrar budskap beroende på exempelvis väder och vind. Det lanserar nu JCDecaux med annonsören Goretex.28 December 2016, 10:18
Visual Art skriver exklusivt avtalMedievalUnibail-Rodamco och Visual Art skriver avtal om fortsatt samarbete. Visual Art blir därmed exklusiv DOOH-partner vid köpcentrum i Stockholmsregionen de kommande 10 åren.12 December 2016, 11:40
Medieinvesteringarna på väg mot all time high i årMedievalÅrets tredje kvartal blev rekord med en tillväxt på 7,3 procent enligt IRM:s siffror.8 November 2016, 10:41
Reklamen för Sebastian Ingrossos spritglass fällsReklamAnnonsörerna N1CE och MatHem marknadsförde under försommaren den alkoholhaltiga isglassen "N1CE Frozen Cocktail" på reklamtavlor utomhus. Nu fälls kampanjen av Reklamombudsmannen (RO).24 Oktober 2016, 10:52
Utomhusreklam ökar 20 procentMedievalSeptember blev en kanonmånad för utomhusreklam. Däremot fortsätter printkategorierna att backa.11 Oktober 2016, 07:05
Nu börjar striden om Stockholms gatorMedievalNya regler gör att animerade annonsplatser dyker upp i Stockholm. Inom några månader kommer skärmar att tändas kring shoppingstråk i städer runtom i Sverige.29 September 2016, 08:10
Gör reklam för bildelning – i tunnelbananMedievalDriveNow kör igång en stor utomhuskampanj signerad Jung Von Matt.15 Augusti 2016, 11:52
Här är nya Idol-kampanjenTVI höst sänds Idol med en rykande färsk jury. Nu kommer lanseringskampanjen signerad reklambyrån DDB.5 Augusti 2016, 07:54
Så gör de om lägenheten till skyltfönsterMedievalIstället för att ta bilder på produkterna låter Svenssons i Lammhult förbipassernade spana in dem på riktigt. Installationen finns just nu i en lägenhet på...24 Maj 2016, 10:59
Utomhus växer när andra krisar – så ska Clear Channel utvecklasMedievalUtomhusreklam är världens äldsta marknadsföringskanal. Ändå tillhör medieslaget de som ökar mest. Clear Channel tog nyligen hem miljardkontraktet med Stockholms Lokaltrafik och tänker se till...19 Februari 2016, 16:15
”SL:s reklamintäkter stiger med minst 50 procent”MedievalTrafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) gläds över SL:s miljardupphandling. Kollektivtrafiken får nu ett välbehövligt tillskott till kassan.11 Januari 2016, 14:41
Ny chef på Jernhusen MediaFolk på vägTomas Nodbrink blir permanent chef på utomhusbolaget Jernhusen Media efter Nina Cronehag. I samma veva rekryteras Jimmy Svensson som ny KAM-säljare från GP.14 December 2015, 09:54
Vill bromsa övervikten – med digitala vägskyltarReklamEn serie blinkande utomhustavlor vid vägkanten har fått bilisterna på Lidingö att sakta in. Kampanjen görs av Fältman & Malmén.11 December 2015, 13:05
Rapparen Drake bakom ”världens mest virala utomhustavla”MedievalEn enda utomhusannons gjorde att sociala medier började koka.8 December 2015, 10:20
Protesterar inför klimatmötet med fejkade reklamaffischerReklamInför klimattoppmötet COP21 i Paris har ett gäng aktivister gått ut på stan och satt upp fejkade utomhusannonser.30 November 2015, 15:18
Annonsen där människor fick plågas – i 24 timmarMedievalI 24 timmar fick de tävlande kämpa emot hårda väderförhållanden som bestämdes av publiken. Vinnaren tog hem en resa inspirerad av spelet Rise of the...13 November 2015, 11:06
Ikea i rikstäckande kampanj för LattjoPRPå söndag förvandlar Ikea Gamla Riksarkivet till ett lekhus. Det är en del i kampanjen för lanseringen av nya leksakskollektionen Lattjo i Sverige.23 Oktober 2015, 13:50
Annonserna som byter skepnad när mörkret kommerMedievalGulligt när solen skiner – läskigt när mörkret har lagt sig. Så har Liseberg och DDB Göteborg tänkt i kampanjen för Halloween.13 Oktober 2015, 11:56
Kungens kurva till JCDecauxMedievalJCDecaux vinner avtalet om reklamytorna vid Sveriges största handelsplats. Kontraktet sträcker sig över minst 10 år.1 Oktober 2015, 08:21
SD tävlar med tiggeri-kampanjen i 100-WattarenReklamSD nådde 92 procent av Sveriges befolkning med sin tiggerikampanj, enligt Sifo. Nu tävlar de med den i 100-Wattaren – tävlingen som belönar effektiv reklam.24 September 2015, 12:18
Jernhusens stora utomhussatsningMedievalJernhusen Media etablerar egna eurosize-serier på landets tågstationer.22 September 2015, 09:00
Så satsar Sveriges största annonsörer på utomhusMedievalSveriges 20 största annonsörer har investerat 318 miljoner kronor på utomhusreklam hittills i år. En andel på 7 procent av reklamköparnas totala bruttoinvesteringar som uppgick...27 Augusti 2015, 12:22
Annonsen som gömmer sig för polisenMedievalI fjol införde Ryssland embargo mot livsmedelsprodukter från EU. Tufft läge för den lilla delibutiken Don Giulio Salumeria. Men det löses genom en annons som...20 Maj 2015, 11:56