Här hittar du samtliga artiklar, fördjupningar och analyser om Volvo Cars på resumé.se. Följ ämnet för att uppdatera dig i händelseutvecklingen om Volvo Cars.
Kampanj
Vinterbad, fika-kultur och pappalediga män syns i produktionsbolaget Låt det regnas reklamfilm för Volvo Cars Japan.
– Idén var en talande bil som tar föraren runt staden, säger Florian Dezfoulian, medgrundare och exekutiv producent.
Byråer
Efter kundtapp och varsel kommer nu en ny våg av avhopp på Forsman & Bodenfors. En rad erfarna kreatörer, projektledare och chefer har lämnat byrån de senaste månaderna. De senaste namnen är två stjärnkreatörer med Grand Prix i Cannes Lions på meritlisan.
Byråer
Kampanjerna har blivit belönade, men de senaste åren allt färre. Forsman & Bodenfors relation med Volvo präglas av en viss skepsis, enligt källor till Resumé. Resumé benar ut vad som har hänt med det en gång så framgångsrika samarbetet.
Varumärke
De två Volvobolagen bygger ett 22 000 kvadratmeter stort hem för sitt varumärke bredvid Liseberg mitt i Göteborg. Resumé har tagit del av strategin för projektet där svenskarna kan förvänta sig utställningar, konferenser, evenemang, bra mat och artister.
Kostnaden landar på över en halv miljard kronor. Frågan är vad Volvobolagen får för pengarna.
Varumärke
Volvo och modemärket 3.1 Phillip Lim gör lyxväska tillsammans och vill visa att de brinner för hållbarhet. Men den går inte att köpa. ”Vi producerar en väska som är inspirerad av framtidens material”, säger Robin Page, designchef på Volvo Cars.
Varumärke
De två Volvo-bolagen, Volvo Cars och Volvo Group, har utvecklat en gemensam logotyp. Det klassiska järnmärket förenklas och optimeras för digital kommunikation genom att bli tvådimensionellt. ”Även fast vi fortsätter vara två företag tar vi gemensamt ansvar för att ha ett modernt varumärke,” säger Caroline Fransson, varumärkesansvarig på Volvo.
Månadens film
Efter segern lyfter byrån fram regissören Laerke Herthoni, som de menar kan skapa maximal känsla ur en avskalad studio. Bakom vinnarna hittar vi Abby Priests och Hjärtebarnsfondens känslosamma ”Heartbeats”-tolkning och Granath och Pantameras hyllning till vardagshjältarna.
Morgonsvepet
Volvo Cars och Forsman & Bodenfors klipper om reklamfilmen för kampanjen ”A million more”, kommunikationskriget har börjat för presidentkandidaterna och populär app ber om ursäkt efter sexskämt. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.
Folk på väg
Resumé har sedan i höstas löpande fått uppgifter om att Per Carleö skulle vara på väg bort från Volvo Cars och jobbet som marknadsdirektör. Nu går Dagens Industri ut med uppgifter om internt missnöje på biljätten sedan han har petats från ledningsgruppen.
Morgonsvepet
Fusionen med kinesiska Geely kan ha negativ effekt på Volvos varumärke enligt experten, BBC gör dokumentärserie om Greta Thunbergs klimatkamp och rekordlåga tittarsiffror för Oscarsgalan. Det är några av nyheterna i Morgonsvepet.
Resumé insikt
Bilindustrin är en av de branscher som spenderar mest på reklam och ironiskt nog blir den branschen ofta anklagad för att göra de tråkigaste annonserna. Vi gav oss ut på stan för att en gång för alla få svar på frågan: är bilreklamen generisk?
– Helt intetsägande – slätstruket, säger flera av de vi möter.
Varumärke
Volvo lever inte upp till sina hållbarhetslöften, menar klimatrörelsen Extinction Rebellion, som i helgen anordnade en demonstration mot biljätten. Men när det kommer till frågan om hållbarhet har Volvo ett stort försprång gentemot konkurrenterna.
Kampanj
Inför Super Bowl passar Volvo på att dra uppmärksamhet till sitt säkerhetsengagemang. Kampanjen ”Safety Sunday” kan innebära att Volvo skänker bort bilar till ett värde av 9,5 miljoner kronor – men bara om det sker en safety under matchen.
Trend
Zlatan skriver historia ihop med Volvo, alla vill äga begreppet ”content marketing” och kvällstidnings-tv har högtflygande ambitioner med Niklas Svensson i spetsen. 2014 var ett år av nybyggaranda i branschen.
Varumärke
KW Bruun samlar krafterna kring Peugeot, Opel, DS och Citroën. Robin Jacobsson blir marknadschef för samtliga varumärken, som tillsammans bildar kategorins näst största annonsör. Resumé passar också på att titta närmare på relationen mellan medieinvesteringar och försäljningssiffror på bilmarknaden.
Nyheter
Nord DDB:s misstankar om att Forsman & Bodenfors "E.V.A Initiative" bygger på en idé som uppkom hos dem har ännu en gång aktualiserat frågan om vem som egentligen äger en idé. Resumé passar på att titta tillbaka på några av reklambranschen minnesvärda krockar.
Nyheter
Volvo Cars E.V.A Initiative belönade Forsman & Bodenfors med reklamvärldens finaste pris – grand prix i Cannes Lions. Nu kan Resumé berätta att Nord DDB misstänker att den hyllade kampanjen baseras på en idé som har sitt ursprung hos dem.
Nyheter
Forsman & Bodenfors vd Silla Levin tillbakavisar bestämt Nord DDB:s misstankar om att E.V.A Initiative har sitt ursprung i en idé som kommer från dem. "Vi är uppriktigt förvånade över deras utspel, det de hävdar är helt främmande för en byrå som Forsman & Bodenfors", säger hon till Resumé.
Reklam
Volvo Cars och Forsman & Bodenfors fortsätter sätta kvinnors ökade skaderisk i samband med trafikolyckor i fokus. I den senaste printkampanjen visar man hur de med mindre händer, ofta kvinnor, glöms bort när biltillverkarna testar sina modeller.
Reklam
Med "Made by Sweden" ville Volvo Cars omdefiniera sitt varumärke och skapa en ny typ av storslagen kommunikation. Nu belönas Forsman & Bodenfors kommunikationskoncept för biljätten med en 100-wattare i prestigekatoegorin långsiktigt.
Medieval
Skodas reklambyrå DDB Stockholm förde samtal med Kristoffer Triumf om en poddsatsning med människor som bryter med sina karriärer förra året, men valde att göra podden på ett annat sätt. Nu gör Animal ett snarlikt poddformat med medieprofilen – för Volvo Cars.
Reklam
Det smällde till i Bilsverige när Zlatan frontade Volvos reklam för två år sedan. Zlataneffekten bidrog till att försäljningen av V70 dubblerades. Men går det att upprepa en supersuccé? Det har Resumé Insikt Kommunikation försökt ta reda på.
Reklam
Forsman & Bodenfors reklamkoncept "Made by Sweden" har hjälpt Volvo att höja sin marknadsandel. För Resumé berättar Volvo Cars marknadsdirketör Per Carleö varför man satsar på svenskhet, vikten av att vara långsiktig och hur man tog hjälp av Zlatan för att hitta sitt senaste reklamansikte.
Reklam
Volvo spelade in en reklamfilm där Stellan Skarsgård skulle marknadsföra Volvo XC90. Kampanjen gick aldrig upp och i stället blev det Avicii som frontade bilmodellen. Enligt uppgifter till Resumé nobbade Volvo filmen eftersom den inte höll måttet.
Reklam
Tidigare har Zlatan, Robyn, Avicii skrivit sina kapitel i Volvo Cars koncept Made By Sweden. Nu blir den svenske fiskeprofilen Claes "Svartzonker" Claesson huvudperson tillsammans med Volvo V60 Cross Country.