Film M 56 visningar

Langarmyter

Serien ”Langarmyter” med karaktärerna Hjärtat och Hjärnan i huvudrollerna hade premiär på valborgsmässoafton 2015. Filmerna ska bidra till att fler storasyskon och kompisar inte köper ut. Bakom kampanjen står Futurniture och uppdragsgivare är CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning. Det finns många myter om langning av alkohol till minderåriga. En av dem är att minderåriga skulle skaffa alkohol på annat håll om en kompis eller ett syskon inte köper ut. Men vi vet att de flesta minderåriga skulle avstå från att skaffa alkohol om de inte fick tag på den genom någon de känner. Vi får följa med Hjärtat och Hjärnan under en helkväll. Hjärtat vill väl, men har inte någon koll och har gått på myterna om varför det skulle vara okej att langa. Hjärnan har förstås tänkt efter. Genom att använda tecknade figurer hoppas vi kunna nå fram till målgruppen unga vuxna, trots att det är ett svårt ämne. Dessutom har vi samarbetat med komikern Klas Eriksson och artisten Ji Nilsson, som är stora i målgruppen. De gör varsin gästroll i serien. Kampanjen ”Hejdå alkoholskador!” drivs av av CAN, Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning med stöd från Folkhälsomyndigheten och i samarbete med länsstyrelserna i Stockholms, Västra Götalands och Skåne län. 2015-06-25 11:36:17