Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer här om hur vi hanterar personuppgifter och cookies. Här hittar du mer information om GDPR.
Detta är alla artiklar taggade med Reklam
Dela sidan:
Reklam
Burger Kings Super Bowl-kampanj fick usla siffror – historien bakom reklamgåtan
Det var många som höjde på ögonbrynen över när de såg Burger Kings reklamfilm i samband med årets upplaga av Super Bowl för några veckor sedan. Resumés redaktion uppfattade de 45 sekunderna av...
Kreatörskvinnor skalar upp: Uppmanar kvinnor världen över att gå med i Ad Women
Initiativet Kreatörskvinnor startades hösten 2016 då Lina Franzon och Johanna Johansson var trötta på att höra "det finns inga kvinnliga kreatörer". Under första dygnet ökade antalet kvinnor i...
Systembolaget vill öka mångfalden – "Vi vill spegla samhället"
Den nya rekryteringskampanjen är framtagen av byrån Populate, samma byrå som tagit fram de senaste årens rekryteringskampanjer. Precis som tidigare är det dock Forsman & Bodenfors som står bakom de...
Middagar i mörkret ska lansera nytt bostadsområde
Det nya bostadsområdet Godisfabriken har fått sitt namn av att det byggs på samma plats där Läkerol länge hade sin fabrik. Som ett led i lanseringen har byggherren Gavlegårdarna tillsammans med...
Fortum vill få oss att fundera över vår relation till Moder Jord
Fortum har tidigare satsat på en skämtsam kommunikation men slår i sin senaste nordiska kampanj, framtagen av TBWA Helsinki, an en allvarligare ton. Att positionera sig som miljövänlig blir allt...
Tidigare MSL-vd:ns första koncept med nya byrån
Det nya kommunikationskonceptet bär namnet "Snabbaste vägen till..." och vänder sig till både salonger och potentiella kunder. I lanseringsfilmen har man fokuserat på att berätta om sajtens fördela...
En vinnares bekännelser – Åkestam Holst om succéåret
Det är naturligtvis jättekul att vi fortsätter vinna många fina priser även i år. Priser är bra för att de ger ambitiösa kreatörer och samarbetspartner fortsatt inspiration och lust. Det finns någ...
Jämförelsetjänsten som uppmanar oss att minska på jämförandet
Det finns jämförelsetjänster för det mesta. Lån, telefonabonnemang, flygresor, hotell och vidare i evigheten. Men kanske borde vi hålla oss från att jämföra exakt allting, som ens nuvarande partner...
Oatly söker bönder som vill dumpa kött- och mejeriproduktionen
Oatly har sedan lanseringen profilerat sig som en rebell kämpandes för ett mer hållbart lantbruk. Varumärket har tagit upp kampen, och åtminstone rättsligt förlorat, mot mejeriindustrin och...
Starkt ekonomiskt år av Tänk Om-gruppen – satsar aggressivt
När Tänk Om-gruppen bildades för sex år sedan var tanken att byråerna skulle hitta ett bättre sätt att möta kundens behov genom en annorlunda organisationsmodell och erbjudande. – Vi såg ett glapp ...
Shekarabi ger spelbolagen sex veckor att skärpa sig
Det svenska folket har de senaste månaderna reagerat kraftigt på mängden spelreklam. Vid årsskiftet trädde dessutom ny lagstiftning i kraft som gör gällande att spelbolagen får annonsera i alla...
Pensionsmyndigheten går "all in" på orange
Det kan vara lurigt att stava till färgen orange, speciellt när färgen ska böjas. I ett förmodat försök att skapa ett samtalsämne om frågan och äga färgen är det temat på utomhusenheterna i...
Bilföretaget Polestar skickar avskedsbrev till fossilbränslet
Polestar har tidigare uppmärksammats för sina estetiskt tilltalande och för bilbranschen avvikande reklamfilmer. Förra årets kampanj "Polestar cyan racing" var bland annat en del av de projekt som...
Beatly tar plats i IAB:s influencerråd
För två år instiftade instiftade branschorganisationen IAB en "task force" som ska jobba för att utveckla influencer marketing-sektorn i Sverige. Gruppen certifierar bland annat agenturer och...
Börsras för byrånätverken: MDC Partners fall nära 70 procent på ett år
De dominerande nätverken har haft en turbulent tid bakom sig. Problemen hopar sig för WPP där Sir. Martin Sorrell lämnade efter oegenligheter under våren 2018, Omnicom vars intäkter föll med 2,2...
Unibet kampanjar för ansvarsfullt spelande
För några veckor sedan presenterade Unibet Henrik Lundqvist som en ny varumärkesambassadör. Ishockeymålvakten och spelbolaget lanserade också 30/30-fonden – ett initiativ där Unibet ger tillbaka...
Oatly tar paus från Forsman & Bodenfors när varumärket satsar inhouse
Forsman & Bodenfors har varit med på och byggt upp Oatlys varumärke till vad det är i dag. Med kaxig och utmanande marknadsföring och förpackningsdesign. Samarbetet har genererat flera priser bland...
Reklambråk mitt i VM i Åre: "Smutskastning och trakasserier"
Sedan i förra veckan pågår Alpina VM i Åre med världseliten på plats. I skuggan av SVT:s dagliga sändningar från mästerskapet och dräpande citat från Kungen har ett reklambråk blossat upp mellan...
Google gör viral succé – igen – med ny Ensamma Hemma-skådis
Tjuren från Bronx, Casino, Maffiabröder... För vissa är Joe Pesci kanske ändå mest känd för sin medverkan som en av de klantiga tjuvarna i Ensamma Hemma-filmerna från 1990-talet. Det är tydligt att...
Var otrogen med sin brors fru: Blir konfronterad i reklamfilm
I helgen släppte Paddy Power en minst sagt kontroversiell reklamfilm med Rhodri Giggs i huvudrollen. Vem är det undrar ni kanske? Jo, förutom att träna en klubb i den brittiska amatörserien är han...
Lendo lanserar nytt reklamkoncept
Lendo som funnits i Sverige i 12 år i dag marknadens största jämförelsetjänst för privat- och företagslån. Varumärket Lendo är välkänt i Sverige, men vissa förväxlar ändå erbjudandet med en bank so...
Felix Sandman och Luana Kiara nya profiler för New Balance
Sedan ett år tillbaka jobbar reklambyrån Split Stockholm tillsammans med det amerikanska varumärket New Balance på den svenska marknaden. Målet är att stärka varumärket på den skandinaviska...
Internt #metoo-arbete ledde till nytt normkreativt erbjudande
Förra veckan ägde Forum Jämställdhet rum i Luleå. Konferensen är den största årligen återkommande jämställdhetskonferensen i Sverige. Ansvariga för att locka till publik till det öppna programmet o...
Bacill expanderar till Göteborg
Från början var byrån Bacill helt inriktad på ljudproduktion men har kommit att utvecklas till en fullservicebyrå med stark närvaro i hela Värmland. Nu väljer man att utforska de Västsvenska marker...
Stendahls skär ned: "Handlar om kompetensväxling"
De senaste åren har reklambyrån Stendahls varit inne i en rejäl tillväxtfas. Mellan 2016 och 2017 ökade man sin omsättning (219 m kr) med 50 miljoner kronor samtidigt som byråintäkten steg från 54...
Riktar udden mot grunden i problemet – våldsutövarna själva
2017 anmäldes över 12 000 misshandelsbrott där gärningspersonen var en närstående. I absolut majoritet är de anmälda män. Nu inleder Länsstyrelserna i Stockholm och Skåne samt organisationen...
Flera upprop vill förbjuda spelreklamen
Under tisdagseftermiddagen gjorde civilminister Ardalan Shekerabi (S) ett kraftigt utspel mot spelbolagen och deras marknadsföring. Shekerabi, som var drivande i arbetet med att få till en ny...
Insikt
Varumärken och byråer – så gör ni succé i Kina
Spelbolagen om ministerns utspel: "Aktörerna agerar som tonåringar"
Det senaste året har uppmärksamheten kring spelbolagens marknadsföring ökat markant, inte bara inom branschen i sig. Många är de som vittnat om hur trötta de har blivit på att varje reklampaus fyll...
Nyheter
Strömhopp från Sveriges Annonsörer: Hälften har lämnat senaste månaderna
I höstas lämnade Anders Ericson rollen som vd på Sveriges Annonsörer efter 19 år. Branschorganisationen befinner sig mitt i processen med att rekrytera en efterträdare, men den mångårige vd:n är in...
Säkerheten i centrum när Audi kampanjar för familjebil
Audi befinner sig just nu ute i en kampanjfas där man både marknadsför sin nya elbils-modell e-tron och familjebilen A6 Avant. I reklamfilmen för den senare modellen, framtagen av TBWA Stockholm, h...
Sven Wollter och Tilde Fröling uppmanar oss att lyssna på kroppen
I februari fokuserar Riksförbundet HjärtLung extra mycket på hjärt- och kärlsjukdomar, en typ av sjukdomar som liggar bakom flest dödsfall i Sverige. För att påvisa hur viktigt det är att lyssna på...
rapport
Det europeiska förtroendet för annonsmarknadens utveckling sjunker
Under det tredje kvartalet 2018 fortsatte det europeiska förtroendet för annonsmarknaden att sjunka, det visar en undersökning från European Association of Communications Agencies (EACA). De senast...
Medieval
Youtube Kids till Sverige
Google-ägda appen Youtube Kids riktar sig till barn under 13 år och bygger på kurerat innehåll. Tjänsten har funnits i USA i fyra år och nu lanseras är det klart för lansering i Sverige. Det...
Här är hela juryn för Guldägget 2019
AKTIVERING, AUDIO OCH INTEGRERAT Malin Wikerberg , Garbergs Malmö (kategoriordförande Aktivering) Sara Haag , Giant & Toys (kategoriordförande Audio) Björn Ståhl , INGO (kategoriordförande...
Henrik Lundqvist – mer schampokille än hockeymålvakt?
I den förra reklamfilmen hade Tre Kronors materialförvaltare tagit Henrik Lundqvist schampoflaska – något som målvakten inte uppskattade alls. I den nya reklamfilmen passar han på att vara generös...
Anmälningar om könsdiskriminerande reklam fortsätter att minska
Förra året tog Reklamombudsmannen (RO) emot 68 anmälningar mot könsdiskrimerande reklam, anmälningarna ledde i sin tur till 66 beslut. Antalet anmälningar om könsdiskriminerande reklam var därmed d...
Audis annonsmiss – mil blev kilometer
Det är lätt att göra korrfel, det vet inte minst vi på Resumé. Därför känner vi med Audi och TBWA som i helgens DI Weekend stod för något av en copyblunder. På baksidan kunde intresserade läsa om...
VARUMÄRKEN
Expert om Burger Kings blixtkampanj: "Tydligt varumärkesintrång"
Burger King var snabba på pucken när McDonald's nyligen fick sitt varumärkesskydd för 'Big Mac' hävt i EU av European Union Intellectual Property Office (EUIPO) efter att ha förlorat en tvist mot d...
Kronfågel re-lanserar klassiska jingeln
Årets reklamsnackis är utan tvekan Gillettes försök att skruva på sin klassiska slogan "The best a man can get". Nu försöker en aktör på den svenska marknaden med ett liknande konststycke. Det är...
Morgonsvepet
Reklamsnackisarna från Super Bowl – vinnare och förlorare
Super Bowl är reklamfilmernas mecka, med varumärken som vill bräcka varandra med diverse stora stjärnor och produktioner utan dess like. Super Bowls 53:e upplaga var inget undantag. Här är några av...
Super Bowl: 20 bästa reklamfilmerna 2019
Amazon Budweiser Bubly Devour Doritos Hyundai Microsoft Pepsi Stella Artois Total (Colgate) Bud Light Bumble Hulu Burger King HBO + Bud Light Google NFL...
Helgläsning
Siffrorna som visar varför marknadschefer älskar Super Bowl
Super Bowl är marknadschefens dilemma. För magin har ett pris. Att köpa reklamutrymme eller inte definierar marknadsplanen för USA:s största annonsörer och kräver integrerade insatser kopplade till...
Remake av Leila K:s hitlåt "Electric" i kampanj för Volkswagens elbilar
Den svenska elektropunkaren Rein har gjort en remake av Leila K:s hitlåt Electric som ska användas i en kampanj för Volkswagens elbilar. Kampanjen, som är framtagen av NORD DDB, består av låten, s...
Opinion
Debattör 2: Snoop är rock n'roll-drömmen – men för vem är Klarnas reklam gjord?
Klarna siktade in sig på nya höjder med att engagera Snoop Dogg i sin reklamfilm. Reklamtyckarmaffian kastade sig handlöst över detta "fräcka grepp" och ansåg dessutom att Snoops varumärke passade...
Debattör 1: Klarnas val av Snoop Dogg är inte "anti-metoo" – det är "pro-rebell"
Det debatteras reklam lite överallt just nu. Gilette, Aeromexico, Nikes Kaepernik, Humanium och så Klarna med Snoop förstås. Det skrivs om dem i Forbes, pratas på CNN och bloggas på kända Wharton...
Om konsten att bli inbjuden
"Reklamen är död, den behövs inte", sa han upprymt. Jag minns samtalet på byrån för några år sedan. Han, ett digitalt wizkid på 25 år, skulle köpa en kamera. "Allt man gör är att googla sig fram ti...
Anja och Filippa reser från "böna till kopp" för Löfbergs räkning
I en ny kampanj för Löfbergs ska Anja Pärson och Filippa Rådin ska lära sig mer om kaffe. I en serie filmer som görs inhouse av Löfbergs och som ska gå i kaffeföretagets och Anja och Filippas socia...
De leder Guldäggsjuryn 2019
Kategori aktivering: Malin Wikerberg, vd/copywriter på Garbergs Malmö Arbetat med marknadsföring och kommunikation sedan 1997, på Garbergs sedan 2014 där hon också inledde sin karriär. Har...
Skogsägare gjorde toapapper och näsdukar av influencers julgranar
Skogsägarföreningen Södra som grundades 1938 och har 52 000 medlemmar genomförde i julas sin första influencer-kampanj någonsin. I den levererades julgranar från en av föreningens medlemmar till...
Analys
Spelbolagen lägger 30 procent på reklam – kan de hålla fast vid detta?
Snoop Dogg i varumärkesstrid med NHL-klubb
Rapstjärnan Snoop Dogg är inte bara det nya ansiktet utåt för den svenska betaltjänsten Klarna. Calvin Broadus, som han egentligen heter, är även entreprenör och driver bland annat bolaget Leafs by...
Storannonsören ökar vinsten men spår tuffare 2019
Dagligvarujätten Unilever, som förra året var världens fjärde största annonsör , ökade i fjol vinsten med 51 procent, till 101 miljarder kronor. Det skriver CNBC . Ett av skälen var bolagets foku...
100 under 30
Resumé listar: 100 talanger under 30
Måttfullhet problematiskt – spelbolagen förstår inte själva
Burger King skämtar om Big Mac efter varumärkesstriden
I nära 65 år har Burger King och McDonald's utkämpat en offentlig rivalitet i USA vilket inte minst synts i marknadsföringen. Ofta har matchen utspelats mellan Whooper och Big Mac. Med Ingo som ny...
Trots nya lagen – spelreklamen har inte förändrats alls
Anders Bagge en trafikmagnet – nu blir Blockets kampanj datadriven
I början av januari lanserade Blocket Jobb sin senaste kampanj under kommunikationskonceptet "Bakom varje annons finns en berättelse" där Anders Bagge lever ut sina lärardrömmar. Konceptet, som har...
Hela Sverige blir en restaurang i senaste kampanjen från Visit Sweden
Visit Sweden har de senaste åren hyllats för en rad lyckade kommunikationsinsatser, däribland "Curators of Sweden" och "Sweden on AirBnB". Kampanjerna har prisats både på hemmaplan och internatione...
Sveriges Annonsörer släpper guide för digital annonsering
Strax innan sommaren 2018 bildade Sveriges Annonsörer teamet Expertteam mediekvalité. Teamet, som består av olika experter på digitala medieköp, har i uppgift att driva frågan om transparens inom d...
Första gången på tio år – McCann visar svarta siffror
Under 00-talet var McCann (då Storåkers McCann) en av Sveriges största och främsta reklambyråer. Sedan inledningen av 10-talet har det dock gått tyngre för den en gång så ansedda byrån. Vd:arna...
Svenskar tar plats i juryn för ny normkritisk reklamtävling
Efter 16 år på reklamtävlingen Epica har Lucia Ongay lämnat organisationen för att skapa den nya utmärkelsen Gerety Awards som ett projekt som syftar till "att förändra vad som anses normalt i den...
Månadens kampanj
Idag är det deadline i Månadens kampanj – skicka in ditt bidrag!
Månadens kampanj, Resumés öppna tävling för kreativ aktuell reklam, rullar igång på med möten i Film och Design den 6:e februari. Därför är det viktigt att ni skickar in era bidrag. Deadline är...
Sorell tvingas betala tillbaka pengar till WPP
Sir Martin Sorell får hosta upp för sin avgång. WPP kräver nu att han betalar tillbaka 170 000 pund, motsvarande 2,1 miljoner svenska kronor, bland annat för en skidresa, resor för hans fru och bar...
Botfabriken
Vi köpte följare för över en månad sen – Facebook har ännu inte tagit bort dem
Hur går det till när en person bestämmer sig för att köpa sig till popularitet i sociala medier? Vilka är följarna? Är de riktiga eller botar? Och vilka är bolagen bakom? Detta var frågorna Resumé...
Helgintervjuer
Speljätten: ”Branschen har varit väldigt duktig på att kasta skit på varandra”
– Jag var en ganska aggressiv pokerspelare. Jag spelade mycket en-mot-en. Då måste man våga satsa. Det var en gång en hästbiten gambler från Sala. Uppväxt på travbanan och sifferskolad i sällskap a...
Gillette-kampanjen tros ha påverkat varumärket negativt
Det har gått en knapp månad av det nya året och vi har redan en utmanare om titeln som årets mest omtalade reklamkampanj. Om 2018 dominerades av Nike och Colin Kaepernick-kampanjen "Dream Crazy" ha...
Liberalerna anmäler Ninja Casino till RO
Tidigare i veckan rapporterade Resumé om spelbolaget Ninja Casinos pågående tunnelbanekampanj, en kampanj som i huvudsak fokuserar på att användarna kan få in eventuell vinst på sina egna konton...
Henrik Lundqvist blir ambassadör – Unibet gör syftesdriven satsning på den nya spelmarknaden
Kommunikationskoncept som också ligger i linje med Unibets ambition att komma närmare sporten i samband med den nya spelmarkanden som trädde i kraft vid årsskiftet. Förra sommaren offentliggjordes...
Norwegian med nytt globalt koncept – världen har aldrig varit närmare
Sedan några år tillbaka har Norwegian utökat sina flyglinjer och destinationer enormt. I dag har lågprisaktören destinationer i alla världsdelar. Den insikten har man valt att ta tillvara på i sitt...
Kampanjen som ska göra KIA till det medvetna valet
Under hela perioden, sex år, som Kia jobbat för att bli ett attraktivare varumärke för barnfamiljer har man samarbetat tillsammans med Dentsu Aegis-ägda Isobar. Med den nya kampanjen vill varumärke...
MK 2019
Här är juryn för Månadens kampanj 2019
Under 2018 gick Månadens kampanj igenom stora förändringar. Det innebar bland annat att vi bytte röstningssystem och införde norska Penetrace, skrotade flera kategorier samt lade till nya. Det har...
Ju mindre du surfar – desto mindre betalar du för hotellrummet
Det senaste året har vi sett flera varumärken som uppmanat allmänheten att hålla sig borta från sina mobiler, paddor och bärbara datorer. Ett av de varumärken som gått hårdast in på den skärmfria...
Amatörmodeller i centrum när Cellbes släpper nationell kampanj
Det svenska modeföretaget Cellbes har sitt säte i textilhuvudstaden Borås där bolaget med sina 300 anställda omsätter cirka 600 miljoner kronor. Trots sin storlek är varumärket ganska okänt hos en...
400 varianter av utomhustavlor – Folkspel satsar hyperlokalt
Folkspel står bakom varumärkena Sverigelotten och Bingolotto. Hela överskottet från bolagets verksamhet går till det svenska föreningslivet. I ett försök att stärka kopplingen mellan Sverigelotten...
Byråval
Øresundsbron väljer nya byråer
I uppdraget ingår att marknadsföra den 16 kilometer långa bron mellan Sverige och Danmark. Reklamuppdraget går till Advance efter att tidigare ha legat hos Nord DDB. Mediebyråuppdraget har tidigare...
Ninja Casino stämdes för reklamen – "Vi måste kunna marknadsföra vår USP"
Den 17 december förra året valde Konsumentombudsmannen, KO, att lämna in en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen gällande Elec Games, moderbolaget bakom varumärket Ninja Casino. KO...
Abby Priest gör årets Guldäggskampanj
Årets Guldäggskampanj tas fram av Abby Priest i samarbete med Komm. Kampanjen lanseras under våren. – Att få samarbeta kring kampanjen för Guldägget 2019 tillsammans med Abby Priest känns väldigt...
Kartläggning
Kasinokartan 2019: Här är 263 varumärken som byråerna kan haffa
Satte pulsklockor på par – gjorde reklamfilm av mest exalterande ögonblicken
Varje gång vi känner något, oavsett om det är bra eller dåligt, så ändras vår puls. Pulsförändringarna är någonting som Publicis London och BRF tog fasta på i sin senaste kampanj för Tourism...
Gustav Martner tar över ICA Reklam
För några år sedan lämnade Gustav Martner reklambranschen. Den upplyfte kreatören hade byggt upp Daddy som sedan köptes av CP+B där han blev kreativ chef och sedermera vd. Under fyra år (2011-2015)...
Så motiverar KOMM årets förändringar i Guldägget
Inför i princip varje år väljer Guldägget och arrangören Komm att skruva på några av de olika kategorierna och tävlingsreglerna. Sedan 2015 har man bland annat delat upp designkategorin i identitet...
Tunga chefsavhopp från Tele2:s marknadsavdelning
I slutet av november meddelade Tele2:s marknads- och kommunikationsdirektör Åse Holmberg att hon lämnar företaget efter elva år lagom till implementeringen av den nya organisationsstrukturen där...
Zmarta elchockar kunderna för att påminna om dyra elavtal
Sedan den finansiella tjänsten Zmarta lanserades för fyra år sedan har bolaget snurrat runt mellan en rad olika byråer. Inledningsvis anlitade Zmarta M&C Saatchi för att därefter gå över till McCan...
Allt började med kreatörsduons "dumma" idé – historien bakom Smoooth Dogg
I början av förra veckan annonserade Snoop Dogg annonserade sitt namnbyte till "Smoooth Dogg". Han har tidigare bytt namn till "Snoop Lion" och "Snoopzilla" i olika kommersiella syften och...
Mats Georgson: "Varför kunden inte förstår dig – det krävs en passionerad kreatör"
debatt
Jag oroas över vilka aktörer som kommer följa samma väg som Gillette
Egentligen är det för tidigt att skriva denna text. Den borde skrivas om ett halvår eller kanske ännu hellre ett år. För det är först då vi på djupet kommer kunna se och analysera de konkreta...
IKEA bjuder in kunderna till pyjamasparty
Kampanjen görs i samarbete med The Sleep School, en brittisk organisation som jobbar för att sprida information om sömn. I de aktiveringar som görs kring kampanjen bjuder IKEA in familjer till der...
Lexus släpper svensk version av AI-kampanj
Den artificiella intelligensens intåg på reklammarknaden är något som diskuterats länge. Än så länge är det dock få reklamare som behövt oroa sig för att de inom en överskådlig tid kommer att...
Samsung lanserar dejtingtjänst med fokus på kylskåpsinnehåll
En gammal klyscha säger att magen är den närmsta vägen till kärleken. Det är fortfarande oklart hur mycket det ligger i ordspråket, men Samsung och Wenderfalck har i alla fall beslutat sig för att...
Kungen av kitsch – Snoop Doggs bästa reklamsamarbeten
Vid sidan av sin musik har Snoop Dogg länge gjort sig känd som en av cannabis-industrins främsta ansikten utåt. För 2017 års Super Bowl valde den amerikanska mobiloperatören T-Mobile att para ihop...
David Sandström: ”Fame är viktigast av allt för Klarna som varumärke"
Uppståndelsen har varit stor sedan Klarna presenterade Snoop Dogg som ny delägare och frontfigur för varumärket. Resan fram till i dag har varit lång, från möten mellan Klarnas vd Sebastian...
Snoop Dogg går in i Klarna och byter namn till Smooth Dogg – här är kampanjen
Det var tidigare i veckan som den legendariske rapparen Snoop Dogg annonserade att han avser att byta namn till "Smooth Dogg". Han har tidigare bytt namn till "Snoop Lion" och "Snoopzilla" i olika...
morgonsvepet
P&G testar en ny mediemodell – låter inhouseteamet pitcha
Procter & Gamble är världens största annonsör och har vid många tillfällen tidigare pratat om att de vill skära ner på antalet samarbetspartners. Nu experimenterar de med en ny mediemodell – där...
Kampanj: Skidhjältar vill krossa OS-myter
Tillsammans med Stockholm stad och Åre har Sveriges Olympiska Kommitté (SOK) och Sveriges Paralympiska Kommitté (SPK) lämnat in en ansökan om att få arrangera vinter-OS och Paralympics 2026 till...
Terapi och nytt erbjudande ska bota din roamingrädsla
Trots att roamingen inom EU sedan två år tillbaka inte innebär några extrakostnader är det många som fortfarande känner sig nervösa när de surfar utomlands. Enligt en undersökning från Novus, på...
Norr gör marknadssatsning – släpper första reklamkampanjen
Under förra året etablerade sig Norr hos butikskedjorna Pressbyrån, 7-Eleven, Ica och Hemköp. Totalt har man sålt cirka 500 000 flaskor av drycken. Nu gör man en marknadssatsning och lanserar sin...
Nord DDB:s Volkswagen-kampanj – en kopia av BMW:s utomhuslösning
För att marknadsföra night vision-tekniken i Volkswagens uppdaterade Tuareg-modell valde Nord DDB att utrusta en utomhustavla på en olycksdrabbad väg utanför Stockholm med teknologin. I vintermörkr...
Starka reaktioner mot Gillettes metoo-kampanj: "Kränker 99 procent av målgruppen"
We believe: The best men can be" är onekligen något annat än den ikoniska varumärkesbyggande "The best a man can get" från 1989. I kampanjen som lanserades i måndags väljer Gillette, som så sent so...
content
Betssons SHL-satsning – gör webbserie om alla klubbar
När Betsson i höstas tog över som huvudsponsor för Swedish Hockey League, SHL, gjorde man det efter det konkurrerande spelbolaget Nordic Bet. I samband med att man tog över sponsorskapet aviserade...
Gillette ifrågasätter mansrollen – 30 år efter den ikoniska reklamfilmen
1989 lanserade Gillette den ikoniska reklamfilmen "The best a man get get" där framgångsosande män med rakbladsvassa käklinjer gör high-five på Wall Street, förför, sportar och vandrar mot...
Osminkat när Ellos lanserar nya sportkollektionen
Ellos säger själva att kampanjen ska förmedla "känslan av den energi och gemenskap som träning medför". Kampanjen är helt framtagen av Ellos inhouse-byrå och skådespelarna är hämtade från det egna...
Telenor skippar hastighetshetsen – fokuserar på flexibilitet
I augusti förra året stod det klart att varumärket Bredbandsbolaget i samband med fusioneringen med Telenor skulle komma att läggas ned. Sammanslagningen har bland anant skildrats i en reklamkampan...
Volkswagen marknadsför senaste tekniken via utomhustavla
I slutet på förra året lanserade Volkswagen en uppdaterad version på sin Tuareg-modell. Den nya modellen är utrustad med en ny night vision-teknik som ska underlätta för förarna att upptäcka både...
Rättviseförmedlingen lägger ner – här är tio höjdpunkter
Rättviseförmedlingen grundades 2010 av SVT:s programledare Lina Thomsgård som då var år pr-konsult. Syftet var att öka medvetenheten om bristen på jömställdhet inom olika branscher. Lina Thomsgård...
Inhouse
Färsk rapport: Därför väljer alltfler varumärken inhouse
I en ny rapport, framtagen i samarbete med Digiday, har Bannerflow gjort ett nedslag i inhouse-trenden. Undersökningen omfattar 200 beslutsfattare inom marknadsföring från varumärken och...
Svenska Spel lanserar nätcasino – här är första kampanjen
Med omregleringen av spelmarknaden som trädde i kraft vid årsskiftet måste även Svenska Spel omdefiniera sitt varumärke. Beslutet att lansera spelprodukten nätcasino har kritiserats. Nu på måndag d...
Kondomkampanjen stoppades – influencers gav spinn i sociala medier
Annonser och filmer innehållandes sexualupplysning blir ofta stoppade på sociala medier, något som Resumé rapporterade om i samband med RFSUs kampanj Dear Condom i höstas . Inte jätteförvånande bl...
Virtuella modeller när Weekday lanserar skärmtidskritiska kläder
Den 10:e januari släpper Weekday herrkampanjen Disconnect som inspirerats av gamingkultur och hur människor är ständlig uppkopplade. Klädkollektionen består av t-shirts, hoodies och accesoarer...
Milka hakar på retrotrenden – återupplivar 20 år gammalt koncept
På den franska marknaden är det ett klassiskt reklamögonblick när Milkas murmeldjur drar av foliet från Milkas chokladkaka. Den kultförklarade reklamfilmen gick upp 1999 överraskades en hajkare öve...
KFC marknadsför billiga måltider med 90-talsfrisyr
Den kycklingbaserade snabbmatsrestaurangen erbjuder gäster i USA klassiska 90-talsfrisyrer, kända som "bowl cuts", för att marknadsföra rätten "famous bowl", en kreation för tre dollar som består a...
Byråtoppen 2018
Här är kategorivinnarna i Månadens kampanj
Åkestam Holst dominerade stort i Månadens kampanj 2018 – och återfinns på topplistan i sju kategorier. Flest poäng plockades i kategorin Alternativa medier/innovation. Bland de kampanjer som lyckad...
byråtoppen 2018
Åkestam Holst överlägsen vinnare i Månadens Kampanj – här är topp 20-listan
Under året som gått har Åkestam Holst skrapat ihop tre gånger så många poäng som tvåan när vi räknar ihop vinsterna för hela Månadens Kampanj 2018. Volt kommer tvåa och Garbergs placerar sig på...
Smal bild av äldre i reklam riskerar att leda till minskad empati
Strax innan jul fick en reklamkampanj från gymkedjan Sats viral spridning. Kampanjen, som gick på Facebook, visade den 88-åriga Sats-medlemmen Kari som trots sin höga ålder klarade av att gå ned i...
Ankungen som avgudar Kalle Anka – rörande reklam för Disneyland
Att ha en idol som man följer I varje steg, vill efterlikna och drömma om att kanske en dag få gå i dennes fotspår hör barndomen till. Nu har BETC Paris skapat en varumärkesbyggande reklamfilm fö...
Därför använder sig spelbolagen av kändisar i marknadsföringen
Omregleringen av spelmarknaden trädde i kraft vid årsskiftet och kommer i allra högsta grad att påverka bolagens marknadsföring. Under 2017 investerade spelannonsörerna 5,5 miljarder kronor i...
Rekord för medieinvesteringarna – igen
Under helåret 2018 ökade de sammanlagda medieinvesteringarna med 6,2 procent, vilket motsvarar omkring 896 miljoner kronor. Det är alltså återigen den högsta noteringen sedan Mediebyråbarometern...
Spotify öppnar dörren för nytt annonsformat – Microsoft först ut
Fram tills nu har sektionen "Discover Weekly" – personliga genererade låtlistor – varit en stängd dörr för varumärken på Spotify. Men det ändras från och med nu. Microsoft är först ut i ett betates...
Filmbilsnostalgi ska locka fler kunder till Walmarts nya tjänst
Under gårdagskvällen gick Golden Globe-galan av stapeln, en tävling där en svensk designat vinnarstatyetten. Under tävlingen uppmärksammas inte bara de främsta skådespelarinsatserna från året som...
digitalt
Malmöbyrån Resultify skär ned
Hur mår reklamstaden Malmö? Byråer som Sitrus har försvunnit från den lokala marknaden. Därtill har vi sett flera sammanslagningar det senaste året däribland de fem byråerna IQQ, Campfire Marketing...
Enkät
Svenska marknadschefer: 23 utmaningar de kommande åren
Inför Sveriges Bästa Marknadschefer i höstas skickade Resumé ut en enkät till samtliga marknadschefer som hade en chans att vinna i sin kategori. Data, AI, kanalstrategi samt balansen mellan...
ATG kapar hockeyns powerbreaks – sänder från egen studio
Sedan en vecka är den nya spellagen på plats, en lag som gör att spelbolagen just nu kämpar för att hitta nya positioner på marknaden. Lagen innebär en helt ny verklighet för aktörer som tidigare...
Omtalad kampanj för brittiska armén ska tilltala ny generation
En ny reklamkampanj för brittiska armén riktar sig till nya målgrupper, då man senaste åren haft en ambition att öka mångfalden i armén. Kampanjen är riktad till generation snöflinga, som generellt...
Marknadsföring
P&G vill hitta nya strategier – Pritchard tittar på startups
De senaste två åren har Marc Pritchard , varumärkeschef på världens största annonsör Procter & Gamble, varit ute på något av ett korståg med målet att förändra moderna marknadsföringsstrategier....
Sponsring
Reklamfilmen som lanserar Crafts samarbete med Hammarby fotboll
Förra året var ett av Hammarby Fotbolls herrlags mest framgångsrika med succé både på planen och på läktaren. Sedan tidigare har man haft klädsamarbete med Puma, ett samarbete som nu går i graven n...
McDonalds vet hur viktiga de kan vara på nyårsdagen
Klockan är 14.29 och du har precis vaknat. Det är den första dagen på det nya året. Du mår skit. När det nu gått två dagar sedan dess hoppas vi på Resumé att de allra flesta har botat sina bakfyllo...
Gymgrossisten ska hjälpa dig hålla dina nyårslöften
Såhär några dagar efter nyår är det knökfullt på gym runtom i världen. Många är de som inför 2019 satt ambitiösa träningsmål, mål som i många fall aldrig kommer att uppnås. För att hjälpa sina...
Fernando di Luca reser tillbaka till Zetas vagga i tredje delen
Kampanjen har precis som tidigare tagits fram av Hummingbirds, Mattias Jersild och Kim Saxberg i tätt samarbete med Zetas marknadsavdelning och familjen Di Luca. Regissör för filmerna är även denna...
Hallå där..
Så hyllas Åkestam Holsts synkade reklam i sociala medier
Resumé berättade i mellandagarna om hur Åkestam Holst samkört annonser med sina kunder Tele2 och Norrlands Guld i tunnelbanan i Stockholm. De spegelvända budskapen löd ”koppla upp” och ”koppla ner”...
Lista
Mathias Wikström: "Här är initiativen du ska hålla koll på för ett hållbart 2019"
Klimatfrågan har minst sagt präglat 2018, den svenska klimatstrejkande 15-åringen Greta Thunberg är numera en internationell celebritet, klimatmötet i Katowice, larmrapporter om koldioxidutsläpp, e...
Spellagen är här – räkna med högtryck för reklamen
Spelreklamen är rejält omtvistad och missnöjdheten är hög. Resumé Insikts wallraffande i våras visade att det finns mycket att önska från just marknadsföringen. Spelare bombas med jackpotts,...
Apple tar parkour till en ny nivå med stor färgexplosion
Sporten parkour innehåller rörelser som hopp och rullar och olika tekniker för att forcera hinder. Det är en kittlande och något farlig sport som blivit omåttligt trendig på senare tid. Nu har Appl...
Kampanj
ATG väljer bort hästen Vinnie – satsar på nytt sportkoncept
Konkurrensen på spelmarknaden växer och spelbolagen radar upp sina erbjudanden. Så även ATG. För att etablera bolaget på den nya arenan har de i sitt nya kommunikationskoncept valt att skrota häste...
Krönika
"Därför misslyckas KF Stockholm i sitt mångfaldstänk"
Coop skyltar gärna i sin marknadsföring och i sina butiker med att de har mat för recept från hela världen, vilket kan attrahera kunder med ursprung från alla världens hörn. Men när The Show of...
Italien inför totalförbud mot spelreklam
Förbudet klubbades redan i somras och innebär ett totalförbud för spelbolag att marknadsföra sig i italiensk radio, tv och på nätet. Detta kommer innebära stora förluster för de italienska...
20 kampanjer 2018 – redaktionens val
"Wool" av Ogilvy Bangkok. Att skapa en könsla av en termos genom en printannons, det är grejer det. Apple, "Welcome home by Spike Jonze" Apple, "Holiday – Share your gifts"/ TBWA Media Artslab...
Resume väljer: 15 svenska reklamfilmer 2018
Nord DDB, Elgiganten, "Att ge mer" Åkestam Holst, Arla, "Bara mjölk smakar mjölk" Nord DDB, Klarna, "Smooth Bass" ANR BBDO, Vinge Advokatbyrå, "The seat" Ingo, Folkoperan, "Stora Stjärnor på lill...
Annonsen som får ett nytt slut i mörkret
Varje år sker omkring 60 000 viltolyckor på de svenska vägarna. För att marknadsföra den nya funktionen Night vision på modellen Tuareg valde Volkswagen den 21 december, årets mörkaste dag, att...
Signal Signal byter namn
2016 grundade Tor Rauden Källstigen och Håkan Waara mediebevakningsttjänsten Signal Signal. Med hjälp av tjänsten kan kunder söka och analysera på vilket sätt varumärken, eller annat, omnämds i...
Cancerdrabbades ögonblick ska visa traumat efter sjukdomen
Just nu är trycket på CncerRehabFonden så hårt att man inte ens kan ställa sig i kö till rehabiliteringen. Samtidigt är det många cancerdrabbade som sällan blir kvitt sin sjukdom bara för att de är...
Vilseledande reklam på mellandagsrean
Antalet klagomål som Konsumentverket får in har fyrfaldigats de senaste tio åren, från 3 700 år 2008 till över 15 000 i år. Det rapporterar Ekot. Många av dem droppar in runt stora reor, och då är...
Tui vill förmedla känslor när konceptet går in i ny fas
Det är nu i mellandagarna som den nya kampanjen, framtagen av Tui:s reklambyrå Forsman & Bodenfors, går live i samtliga europeiska länder. Den producerades på Mallorca och ska förmedla känslan av a...
Åkestam Holsts kupp – synkar kundernas reklam i tunnelbanan
Norrlands Guld och Tele2:s tunnelbanekampanjer sida vid sida kan skapa både huvudbry och uppdragna smilband. Men samkörningen är kanske inte så konstig som man kan tro. Annonsörerna har nämligen bå...
Nordeas nya koncept – går tillbaka till rötterna
I lanseringskampanjen, framtagen av Nord DDB, dras paralleller mellan historiska exempel från Nordeas historia och bankens tjänster och produkter i dag. Exempelvis gjorde Nordea ett försök med driv...
8 av 10 negativa till kändisar i spelreklam
Snart träder en omreglering av spelmarknaden i kraft, och den kommer i allra högsta grad påverka bolagens marknadsföring och reklam. Inför den fick 1024 svenskar frågan "Idag gör flera kända person...
Stefan Ingves sparar in på glasyren
Bakgrunden till filmen är Gunnar Westerbergs bok Pengarna och Makten som handlar om Riksbanken och som släpptes i samband med 350-års jubileumet. Tårtfilmen är utformad tillsammans med...
Från EKG till Tipp tapp i Ronald McDonald hus ljudspot
För en knapp månad sedan släppte Ronald McDonald Hus sin julkampanj "Så nära en vanlig jul man kan komma". Ronald McDonald Hus är hus där svårt sjuka barn eller de barn som väntar på operation kan ...
Öppet hus i Sector Alarms julkampanj
I semestertider ökar heminbrotten. Speciellt vanligt är det under juletid då det är mörkt ute och många reser bort. En perfekt tid för Sector Alarm att kampanja alltså. I den senaste kampanjen,...
Deeped Strandh: Tre digitala önskningar till tomten
Snart jul: Dags för Vings sommarkampanj "Designed for you"
Kampanjen drar igång under julhelgen och pågår till slutet av mars. Kampanjen uppmärksammar främst Vings breda sortiment: från sol- och badresor till kryssningar, cityresor och träningsresor....
Människor möter snö första gången i årets julkampanj från Coca-Cola
Coca-Cola-lastbilen som ofta ses i läskens julreklamer, tar i år Natalie från Kenya, Thao från Vietnam, Omar från Egypten, och Emilio från Mexiko upp till Finland – där de får första gången möta...
Håll dig varm i jul med hjälp av Subways "lagom heta mackor"
Bras-filmerna fick sitt ordentliga genomslag i samband med att dvd-spelarna började bli ett vanligare inslag i de svenska vardagsrummen. I dag har aktörer som Netflix och HBO sina egna brasfilmer s...
Google gör remake på julklassikern "Ensam hemma"
I en fjärde inofficiell uppföljare till 90-talsklassikern "Ensam Hemma" har Kevin McCallisters föräldrar återigen glömt honom hemma när de stuckit iväg på julsemester. Den här gången har han dock...
Inte bara vita stränder när Apollo lanserar nytt koncept
I somras bröt resebyrån Apollo sitt långvariga samarbete med reklambyrån Tillsammans STHLM. Istället valde man att inleda ett strategiskt byråsamarbete med Nord DDB som under året jobbat fram ett...
Växter som sjunger Stilla Natt – årets julkampanj från Plantagen
Forskning har visat att växter reagerar på sin omgivning och hur de behandlas – exempelvis om de får för mycket eller för lite vatten. På samma tema går årets julkampanj, utformad av Nord DDB....
Arbetsförmedlingen skickar jobbansökningar som DR till chefer
Bakgrunden till "Gör Plats" som lanserades i samarbete med reklambyrån Le Bureau i mars 2018 är att arbetslösheten är högre bland de personer med funktionsnedsättning som tillhör arbetskraften än i...
Har globalt avtal med B-Reel – gjorde "avstickare" med Graviz
I januari tidigare i år inleddes det globala samarbetet mellan B-Reel och Storytel. De första enheterna, del av kampanjen "Read the way you want", rulades ut i somras och fokuserade på att lansera...
Pantamera återvinner förra årets julreklam
Reklamfilmen ger tips på en ny tomteursäkt istället för att "gå och köpa tidningen", nämligen att "gå och panta". – Vi tyckte att det var dags för ytterligare en tomteursäkt. Och pantning är vanli...
Här har du din marknadsföring 2019 – börja samtalsträna!
Flygbussarna lyfter fram bekvämlighet i ny kampanj
Med kampanjen "Den skönaste vägen till Arlanda" passar Flygbussarna på att under årets stressigaste tid visa hur lugnt det kan vara på flygbussen. – Idag ska allt gå fort. Många lever fullmatade...
Animal inleder samarbete med Edelman – tar över Deportivos kunder
Tidigare i höstas avslöjade Resumé att Edelman Deportivo lade ned sitt Stockholmskontor. Anledningen ska ha varit kraftigt stigande produktionskostnader samt att byrån tappat en del av sina större...
Unicef försöker rädda barn med chokladpraliner i jul
Filmen utspelar sig i länder där vi får följa Unicef i arbetet med att rädda barns liv. Men det är något som inte stämmer? En Unicef-medarbetare vill hjälpa ett barn med en julstjärna på kruka. I...
Jula klipper loggan i nya julkampanjen
Ibland behöver man inte krångla till reklamen. Så har man ett namn som till tre fjärdedelar består av årets kanske mest uppskattade högtid så kan man ta tillvara på det, vilket är exakt vad Jula oc...
Könsstereotyp reklam förbjuds i Storbritannien
De nya reglerna införs juni 2019, och kommer bland att reglera exempelvis reklam som gestaltar att kvinnor inte kan parkera och som förminskar män som gör typiskt "kvinnliga" sysslor, skriver The...
Tävling
Bakslag för Sverige i Eurobest
Fjolåret genererade totalt 27 vinster för svenska byråer och tre Grand Prix. Åkestam Holst för kampanjerna "Retail therapy" (Interactive) och "Humanium" (Grand Prix for good) som de gjort tillsamma...
Stefan Löven köpte korv – Socialdemokraternas valfilm fick rekordeffekt i bio
Det har varit en ödesmättad vecka för Socialdemokraterna sedan lösningen med Allianspartierna Liberalerna och Centerpartiet sprack. Som en tröst i vintermörkret kan medarbetarna på Sveavägen 68...
Årets julkampanj från Mind sätter närståendes berättelser i fokus
Med julkampanjen vill den ideela organisationen som arbetar för psykisk hälsa uppmärksamma de cirka 1500 personer som varje år tar stt liv – och att julen för många är den tuffaste högtiden för de...
Burger King driver med plagiatanklagelsen mot Prins Carl Philips – lanserar eldskärm
Minns ni H.K.H Prins Carl Philips eldskärm "Slottet brinner"? 2010 lanserade prinsen en eldskärm som var inspirerad av när slotten Tre Kronor brann ner till grunden i Stockholm i maj 1697. Genom at...
Årets julkampanj från SOS Barnbyar hyllar vardagstjatet
Kampanjen är utformad av reklambyrån Granath, samtidigt som Trickle ansvarar för digitala medieköp. Kampanjen frontas av artisten och SOS Barnbyars ambassadör Darin Zanyar , och syftet uppger...
AFFÄRER
Kaplan slår alla rekord
Resumé berättade i november att Accenture Interactive stärker sin kompetens inom datadriven marknadsföring, CRM och lojalitetsprogram genom ett förvärv av digitalbyrån Kaplan. Nu har Kaplans bokslu...
Rapmusikvideo med Björn Gustafsson – SBABs senaste drag i "Boendeekonomi är jättekul"
Bostadslånaktören forstätter den 100watt-prisbelönade kampanjen "boendeekonomi är jättekul" med en nya säsong. Den nya andra säsongen frontas av bland annat komikern Björn Gustafsson , som i senast...
Clas Ohlson byter ut julmusiken mot mindfulness i sina butiker
För några veckor sedan slog Handelsanställdas förbund larmom att julmusiken i butik uppfattas mycket negativt av butikspersonal. En färsk undersökning, genomförd av Inizio på uppdrag av Clas Ohlson...
Hypnotisk kampanj uppmärksammar Brooklyn Brewerys första alkoholfria öl
Konkurrensen mellan alkoholfria öl blir allt tuffare då trenden fortsätter att växa, och exempelvis Coop och Ica uppger att försäljningen ökat med mer än 40 procent de senaste året. Nu lanserar äve...
Akademikernas A-kassa riktar sig till DN Kultur – i DN Kultur
För 15 år sedan började mediernas annonsbaserade affärsmodell att börja knaka i fogarna. I takt med att pengarna sedan dess sipprat iväg till digitala spelare som Facebook och Google är det många...
Hjärt- och lungfonden uppmärksammar saknad under julen
Detta då sju av tio svenskar saknar någon som dött i förtid enligt en Sifoundersökning. De trasiga pepparkakorna kommer med namn spsom "mamma", "pappa", "kollega" och "livskamrat" i glasyr. Detta f...
Eric Gadd frontar Friends julkampanj
I årets kampanj uppmärksammar antimobbningsorganisationen Friends vad "ett litet hej" kan göra för skillnad, och i kampanjen medverkar artisten Eric Gadd , som uppger att han haft egna erfarenheter...
Svenska Akademin tipsas om bättre stolar av AJ produkter
AJ produkter tar på Nobeldagen tillfället i akt och uppmärksammar under sloganen "ärade ledamöter" sina moderna kontorsstolar, och lanserar en reklamkampanj i Dagens Industri, DN samt i AJ produkte...
Svajphamstrar och bananpianon – ny reklamkampanj från Evry
Trots att Evry med sina 8500 medarbetare är ett av nordens största it-tjänsteföretag är de relativt okända utanför it-branschen. Detta ska den nya reklamkampanjen, utformad av reklambyrån Emakina D...
Greenpeace lanserar gåvobeviset "The Amazing Earth"
Insamlingskampanjen visas i Sverige, Norge, Danmark och Finland, i sociala medier samt print, och är framtagen First Lady Agency. Med gåvobeviset tillkommer en inbyggd knapp – en "klimatkris-alert"...
Med-el lanserar hörselkampanj på arabiska och persiska
Syftet med kampanjen är att nå bland annat utländska kvinnor, som Med-el menar enligt undersökningar ofta missar viktig information som rör hälsan. Vidare kan 600 000 personer i Sverige arabiska...
Köp en julklapp till dig själv – Canon uppmuntrar till otraditonell julklappsshopping
Det är svårt att bli besviken när man köper en julklapp till sig själv, något som annars nio av tio någon gång blir när det fått en julklapp av någon annan, enligt en undersökning från YouGov....
Burger Kings känga mot McDonalds – supersuccé
Burger King i USA lanserade tidigare i veckan en kampanj där de sålde Whoppers för en cent i närheten av McDonalds-restauranger. I praktiken har det fungerat genom att Burger King-appen genom gps...
Telia lyser upp julmörkret – visar hjärteemojisar i realtid
Snapchat-filtren blir glittriga än vanligt, Instagram översvämmas av pepparkakshus och alla är vi lite extra juliga. Vissa med tomteluvor, andra med glitterbälten. Varför inte en jultröja? Kampanje...
Brittiska spelbolag överens: Slutar med tv-reklam under matcher
Brittiska (RGA) som inkluderar Bet365, Ladbrokes och Paddy Power har gemensamt tagit fram ett initiativ om att sluta med reklamfilmer i tv medan direktsända matcher pågår. Beslutet kommer efter en...
Folk på väg
Marknadschefen lämnar Sveriges Annonsörer
Ulf Hermansson Samell är den senaste chefen som väljer att lämna Sveriges Annonsörer sedan vd:n Anders Ericsons sorti under hösten. I november lämnade även Lin Eriksson Nordström, som varit...
Affärer
Forsman & Bodenfors ägare krisar - nära att säljas till Accenture
Tidigare i höstas rapporterade The Wall Street Journal att New York-baserade byrånätverket MDC Partners som har haft en kämpig ekonomisk period under de senaste åren öppnade för en försäljing och...
När spelmarknaden ritas om: Så ska Svenska Spel sticka ut
Vid årsskiftet träder nya regler i kraft på spel- och bettingmarknaden. De nya reglerna är tänkta att skapa ordning och reda i en bransch som de senaste åren präglats av något av en vilda...
Forsman & Bodenfors visar distans i rekryteringsannons för Sveriges Annonsörer
Sveriges Annonsörer är mitt uppe i rekryteringsprocessen av Anders Ericsons efterträdare sedan medlemsorganisationens vd avgick i höstas efter 19 år på posten. I onsdagens printupplaga av Dagens...
Storytel kampanjar – för ökad skärmtid
Under 2018 har flera varumärken, däribland Clas Ohlson, Länsförsäkringar och Stadium marknadsfört alternativ till ett liv framför skärmar. I Storytels kampanj lyfter Graviz fram en lösning på ett a...
Kappahl svarar på kritiken om bristande representation
För en vecka sedan lanserade Kappahl sin julkampanj "Let all kids be heard". Kampanjen är en del av konceptet "Bra som jag är" som tagits fram av bolagets inhousebyrå. De senaste dagarna har dock...
Guldgibbet
Tredje gången gillt för reklambranschens e-sportturnering
För tre år sedan arrangerade Garbergs för första gången Guldgibbet för att utse vem i kommunikationsbranschen som egentligen pangar hårdast. Och på torsdag är det dags för den tredje upplagan av...
Förbjudna reklamkampanjen utsedd till årets mest effektfulla julkampanj
För en dryg månad sedan blev reklamfilmen "No palm oil" för Greenpeace viral efter att den förbjudits från att visas på amerikanska tv-kanaler för att ha varit för skrämmande. Reklamfilmen, som är...
Designen i centrum när Toyota lanserar ny modell
Design sägs vara allt viktigare när konsumenter gör sina val, och bilindustrin är inget undantag. När Toyota nu lanserar den nya upplagan av sin SUV RAV4 väljer man därför att lyfta fram bolagets...
Frossat för mycket i jul? LloydsApotek hjälper dig
Å ena sidan fettspäckad och extra sockrad julmat, å andra sidan de mediciner som följer i frossandets fotspår. Julen tillhör inte våra hälsosammaste högtider och runtom i Sverige kommer...
Återvinning i fokus när Tele2 släpper julkampanj
För en knapp månad sedan utsåg HUI Research det återvunna plagget till årets julklapp. Tanken bakom utnämningen är att återvinning och en cirkulär ekonomi börjar bli allt viktigare för konsumenter....
Sir Martin Sorrells S4 Capital köper ytterligare byrå
Tidigare i år tvingades Sir Martin Sorrell lämna det WPP han för 33 år sedan grundade. Sorrell fick lämna rollen som vd för WPP efter att en intern utredning funnit att han missbrukat företagets...
Konkurserna i branschen ökar: "Vi gjorde ett klassiskt misstag"
Mellan 1 januari och 30 november gick 239 företag i kommunikations- och informationsbranschen i konkurs, det är en ökning med 16 procent jämfört med motsvarande period 2017 (206).. Antalet aktiva...
Bara en av tio ser skillnad på artiklar och nativeannonser
De senaste fyra-fem åren har native advertising-marknaden världen över fullkomligt exploderat. Annonsformatet lånar journalistikens metoder för att i såg hög utsträckning som möjligt likna den...
New York
Mothers grundare: Därför är självständighet viktigt för framgång
Svenska byråerna som kan vinna i Eurobest
Totalt knep Sverige 39 av de nomineringar som tillkännagavs i fredags. Med elva rader på shortlist är Forsman & Bodenfors den svenska byrå som har flest chanser till triumf nr vinnarna avslöjas den...
Stadium lanserar Augmented Reality-spel för att aktivera julen
Stadium julkampanjsspel finns på Facebook, och uppmuntrar till aktivitet genom att spelaren bland tar sig till de fysiska butikerna, sär spelet aktiveras genom att man läser av en symbol i exempelv...
100-wattaren
Vann 100-wattare kort efter lansering – så funkar bedömningen
Under gårdagskvällen arrangerade Sveriges Annonsörer för 28:e året i rad tävlingen 100-wattaren, tävlingen som belönar reklamkampanjers effektivitet. Jurygrupperna ses vid två tillfällen, den först...
podd
Tove Langseth: Så bygger du en karriär i reklambranschen
För några veckor sedan lanserade Resumé tillsammans med produktionsbolaget Bsmart webb-tv formatet "Creative Talks". Här möter samtalsledaren Göran Åkestam den Platinabelönade kreatören Tove Langse...
Lexus släpper reklamfilm skapad av artificiell intelligens
Reklamfilmen producerats med regissören Kevin MacDonald . AI-programmet är skapat av tech-företaget i samarbete med kreativa byrån The&Partnership London. Man har även tagit hjälp av IBM Watsons...
Röda Korset visar att filmtrailers ibland är väl nära verkligheten
Oavsett vilket nyhetsprogram du om kvällarna väljer att titta på så kommer det att visas inslag från krigsdrabbade områden. Förra året pågick 134 väpnade konflikter världen över, visserligen en...
Kända e-sportare extraknäcker på Mediamarkt i ny kampanj
I samband med Mediamarkts nya reklamkampanj lanserar e-sportarna sponsrade vloggar på YouTube, där de testar på att jobba på Mediamarkt och guidar tittarna genom Mediamarkts sortiment. – Vi har et...
Elgiganten följer i Clas Ohlsons spår – släpper episk julkampanj
John Lewis, Sainsburys och Marks & Spencers. De brittiska varuhusen har en lång tradition av att ta fram påkostade och storslagna reklamkampanjer inför jul. Inte sällan försöker man visa på att en...
Klarna och Åkestam Holst lyser starkast i 100-wattaren
Under kvällen anordnade branschorganisationen Sveriges Annonsörer den 28:e 100-wattaren på Stadshuset i Stockholm. I tävlingen prisas den kommunikation och de marknadsinsatser som under året har ge...
Volvo Cars "Made by Sweden" tar hem långsiktigt
I början av 2014 lanserade Volvo Cars och Forsman & Bodenfors det första uttagen "Made by Sweden" med den pampiga kampanjen där Zlatan Ibrahimovic gjorde sin egen version av svenska nationalsånge...
Ikeas otroligt tråkiga filmer tar hem konsument singel
Marknadsförares dröm med pre-roll kampanjer på YouTube är att få tittaren att stanna kvar efter fem sekunderna. I verkligheten är detta något få lyckas med och reklamen klickas som allra oftast bor...
Halebop tar hem historiens första 100-fattare
Specialpriset 100-fattaren togs från början fram av en grupp nyexaminerade studenter på Berghs School of Communication med syfte att uppmärksamma ansvarsfull och inkluderande kommunikation. Priset...
Klarna vågade göra betalsystem sexigt – prisas för sin design
. Förra året gavs Klarna en ny logotyp och ett mer lekfullt grafiskt manér. Alla enheter i varumärkets nya visuella uttryck skulle signalera "Smooth". Bland annat en långhårig hund, en smält glass...
Fyllde Globen med boendeekonomi – SBAB och Emakina DBG prisas med 100-wattare
Kan man göra boendeekonomi "jättekul"? Den frågan försökte Erik Haag besvara under flera månader 2017 tillsammans med SBAB och byrån Emakina DBG. I en kampanj som hade sitt nav två serier på...
Dubbelvinst för Adobe och Abby Priest
Tillsammans med Abby Priest vill Adobe lyfta fram kulturskatter, digitalisera dem och göra dem tillgängliga för dagens kreatörer. Förra året återskapades Edvard Munchs penslar i Photoshop...
Ikeas jättesnackis vinner i internationellt
Ni lär känna till den vid det här laget – Ikeas träffsäkra svar på 2017 års lansering av Balenciaga-väskan Carry Shopper (som kostar 18 800 kronor mot FRAKTA:s 5 kronor). Blixtkampanjen "The...
Kulturskatt i modern tappning tar hem 100-watt i företagskategorin
Under förra året innebar Edvard Munchs penslar i Adobes Photoshop prisregn för Abby Priest. 2018 kom turen till det tyska designinstitutet Bauhaus som kom att forma moderismen. Trots sin kortlivade...
Kryphålet skapade innovativ utomhuskampanj – vinner i ideellt
Reportrar utan gränsers arbete förs i en omvärld där situationer för journalister blir alltmer ansatt. Under årets första nio månader har antalet mördade journalister (56) överstigit det totala und...
Elgiganten väcker eftertanke och reflektion i ny julfilm
Elgiganten och DDB Nord inledde sitt samarbete 2016 med julkampanjen " Säg det med en grej ". Efter det har samarbetet mynnat ut i flera reklamkoncept. Nu släpper man den nya julkampanjen "Att ge...
Voice
Google-chefen: Så ska du använda de smarta högtalarna
Var fjärde amerikan har nu en smart högtalare i sitt hem och marknadscheferna står i kö för att hitta en väg in. Förväntningarna kunde inte vara högre när Resumé Insikts reportrar bestämde sig för...
KappAhl satsar på syftesdrivet till jul
Reklamkampanjen är uformad av creative director Helena Bielke och copywriter Rebecka Osvald i samarbete med KappAhls inhouse-byrå, samtidigt som Special Projects skött produktionen. Det...
Orosmolnet som skildrar barnens utsatthet under julen
Många barn upplever julen som en högtid fylld med bråk, våld och missbruk i hemmet. För varje jul ökar antalet barn som söker sig till organisationen Bris, och istället för en glädjande stund så...
Hockeysupporterns udda frieri under reklampausen
Många nyttjar sportsammanhang för att fria till sin eventuella själsfrände. En Maple Leafs-supporter valde dock en egen och kreativ väg för att fria till sin flickvän i samband med en hockeymatch...
"Alexa donate to Toys for Tots" – ny reklamfilm för Amazon lyfter fram röststyrning
Reklamfilmen lanseras i samband med Giving Tuesday, en av motreaktionerna tillsammans med "White Monday" mot Black Friday,. Giving Tuesday syftar till att få allmänheten donera till välgörenhet...
Röda Korsets känslomässiga kampanj – Tomten mitt i kriget
Den Internationella Rödakorskommittén, ICRC, levererar en annorlunda och känslomässig julkampanj. Istället för tjo och tjim så riktar kampanjen istället fokus till en vardag i krigsdrabbade områden...
Libresse vill bryta tabut kring vulvan
Till den amerikanska artisten Camille Yarbroughs låt "Take yo praise" får tittaren i kampanjen "Viva la vulva" se en rad vulvaliknande föremål (grapefrukter, lyckokakor, snäckor" sjunga ikapp med...
Forskare: Reklam kan vara farligt för demokratin
De senaste tio åren har Johan Wejryd vid Uppsala universitet forskat kring hur vi påverkas av att omges av så mycket reklambudskap. I fredags, på Black friday, publicerade han den avhandling han...
Paf väcker liv i 38 år gammal rivalitet
Att väcka liv i gamla sportrivaliteter är ett klassiskt grepp för alla varumärken som rör sig inom sportens värld. Och när det kommer till rivaliteter inom längdskidåkningen blir det inte mer...
Naturmys med alkoholfri starköl – ny kampanj med Mariestad
Reklamkampanjen är utformad av Åkestam Holst och reklamfilmerna är gjorda tillsammans med Newsland och Olivia Kasterbring som regissör. Filmen visar hur en den alkoholfria starkölen dricks i en...
Ronald McDonald Hus visar att vardagen fortsätter
På Ronald McDonald Hus kan sjuka barn få bo i närheten av det sjukhus de behandlas på, för att de under sin behandling ska få leva så normala familjeliv som det går. Det första huset öppnade i...
Stadsmissionen uppmärksammar barn i hemlöshet i ny julkampanj
Kampanjen "Hur ska tomten hitta?" belyser Stockholms stads kartläggning 2017 som visar att 718 barn i Stockholm lever i hemlöshet – en siffra som ökat med 83 sedan 2015. Kampanjen startar 26:e...
Kampanjserie ska lyfta H&M inför jul
För två år sedan hyllades H&M för sin julkampanj signerad Wes Anderson, en kampanj som hämtade inspiration från Andersons "Grand Budapest Hotel". I årets julkampanj "Hotel Mauritz" har H&M återige...
Riksteatern gör pastisch på Djävulen bär Prada
Vogues mångåriga och legendariska chefredaktör Anna Wintour är inte känd för att vara den varma typen. Wintours ledarstil, och modejournalistiken som bransch, porträtterades 2003 av Lauren Weisberg...
Byråns ställningstagande – tackar nej till spelreklam
I oktober tog fotbollsmagasinet Offside beslutet att tacka nej till spelreklam. Spelbolagen hade stått för en betydande del av tidningens annonsintäkter, men enligt chefredaktörerna också skapat et...
"Listen to Yourself" – Urbanears vidareutvecklar samarbete med Joy
Hörlursvarumärket Urbanears började i våras att samarbeta med Joy M'Batha för lanseringen av högtalaren Lotsen. Nu fortsätter smarbetet under initiativet "Listen to Yourself". Varumärksinitiativet...
WPP slår ihop Wunderman och JWT
Tidigare i år meddelade WPP:s nya vd Mark Read att byråerna VML och Y&R skulle komma att slås ihop, och nu meddelar världens största byrånätverk att ytterligare en traditionell reklambyrå slås ihop...
Clas Ohlsons nya pampiga film andas brittisk julreklam
John Lewis, Marks & Spencer, Sainsbury, Target... julen är lite av Storbrianniens motsvarighet till Super Bowl – en högtid för sprakande reklamfilmer med högt hantverksvärde där varumärkena skapar...
Clear Channel inför restriktiva regler för spelreklam
Den 1 januari träder den nya spellagstiftningen i kraft. De nya reglerna innebär att spelbolag kommer att få annonsera i alla typer av medier, till skillnad från tidigare då de varit begränsade til...
De är byråerna som prisats mest vid 100-wattaren
På torsdag är det dags för årets 100-wattaren på Stadshuset i Stockholm. Tävlingen, som anordnas av Sveriges Annonsörer, prisar varje år de byråer och kunder som under det gångna året fått bäst...
Burger King hackar sig in i Red Dead Redemption
Tidigare under hösten släppte spelutvecklaren Rockstar det efterlängtade spelet Red Dead Redemption 2. Spelet har sedan dess varit en av spelvärldens största snackisar samtidigt som det hyllats av...
Blossa har momentum – växlar upp med ny vinterkampanj
Resumé rapporterade tidigare i höstas om att årets Blossaglögg-smak blir limoncello , och att glöggen marknadsförts med en omgjort vinterversion av den klassiska skolavslutningslåten "Den blomstert...
Restaurang Söders Hjärta lanserar reklamfilmsserie
Södermalmsrestaurangen Söders Hjärta har hängt med i 42 år och har under tiden varit sig likt. Den traditionen vill man bevara. Nu uppmärksammar r estaurangens ägare Christian Wabnig och Niclaes...
Media
Allt fler svenskar kritiska till engelsk reklam
Reklam på engelska ökar i tidningar, tv och radio. En ny Novusundersökning, som tagits fram på uppdrag av Sveriges Annonsörer, visar dock att nästan hälften (46 procent) av alla svenskar är kritisk...
Gött häng med Falcon – ny kampanj från det ikoniska ölmärket
Filmen visar falken, ölets symbol, som med sitt fågelperspektiv iakta människor långt nere på marken. – Falcon är Falken. Men Falken är mer än en maskot. Vad den står för är en 120-årig syn på...
Konsumtionshetskritiken – här samlas motreaktionerna till Black Friday
Konsumtionshetskritik har lång historia i Sverige – redan 1968 etablerades rörelsen " alternativ jul " som en protest mot kommersialisering av julhandeln. Speciellt amerikanska importhögtider, såso...
Ford vinner mot KO – reklamen uppmanar inte till olovlig körning
Det var i fredags som Patent- och marknadsdomstolens beslut kom i målet som har pågått sedan KO lämnade in sin stämningansökan 2016. Beslutet gäller den reklam som Ford har gjort i Sverige och på d...
The replication crisis – och vad den betyder för dig
För drygt fem år sedan startade det som kallas "the replication crisis" - ungefär "omtestningskrisen" på svenska antar jag - inom beteendevetenskapen och främst psykologin. Gradvis upptäckte forska...
Kvinnorna högst upp i vd-topplistan
61 av de 105 på listan över de bäst betalda vd:arna i branschen arbetar på en pr-byrå. Pr-vd:arna är även bättre på att löneförhandla med styrelsen – de ökar mer. Bland de som lyfter högst lön på...
Alpina landslaget och Vattenfall lanserar tv-serie med klimatfokus
I filmerna får man följa programledaren Jens Byggmark , som i seriens fem avsnitt besöker Frida Hansdotter , André Myhrer , Mattias Hargin , Matts Olsson och Sara Hector från det alpina landslaget...
”Fanns inte en tillräckligt spännande plats för mig”
I går meddelade Tele2:s Åse Holmberg att hon lämnar företaget i podcasten "Bakom varumärket". Hon lämnar rollen som marknads- och kommunikationsdirektör på Tele2 lagom till implementeringen av de...
Naturskyddsföreningen ifrågasätter konsumtionshets i ny julkampanj
Kampanjen ska sälja gåvobevis till Naturskyddsföreningen och baseras på berättelser och bilder inskickade av föreningens medlemmar. Bilderna och berättelserna i kampanjen visar vad föreningsmedlemm...
Sponsorn Åbros överraskning till AIK:s guldvinnare
Efter 23 år som huvudsponsor skalade Åbro inför årets allsvenska säsong ned sitt engagemang i föreningen. Anledningen till att Åbro valde att bryta var att det konkurrerande varumärket Carlsberg äg...
Marknadscheferna som tjänar mest
Bäst betalt under 2017 var Jeff Jackett som under året lämnade rollen som marknadsdirektör på McDonald's förra hösten. Enligt Resumés källor ska hans sorti ha handlat om oenighet med de nya ägarn...
Doldisen som tjänar mest i reklambranschen
Cheil Nordic etablerades i Stockholm 2013 med kontor i Kista. Den Samsungägda byrån har närvaro på 41 markander, inklusive affiliates. I Sverige har byrån omkring 30 anställda. Verksamheten omsatte...
Mångfacetterad reklamkampanj ska locka fler till polisyrket
Sverige har senaste åren haft en uppmärksammad polisbrist, och senast i våras rapporterade Sveriges Television att polistätheten är lägst på tio år och att åtta av tio poliser tycker att de sällan...
Ica stöttar Röda Korsets integrationsinitiativ i ny julkampanj
Pengarna kommer främst gå till tre av Röda Korsets intergrationsrelaterade initiativ: mötesplatser runt i landet för att bryta ofrivillig isolering, frukostklubbar på högstadie- och gymnasieskolor ...
John Cena som ett helt pojkband i patriotisk vodka-kampanj
Kampanjen består bland annat av en åttiotalsinspirerad musikvideo och en video med ögonblick ur John Cenas liv, skriver AdWeek . Kampanjen är skapad tillsammans med kreativa byrån VMLY&R, Paper...
Efter den folkliga vreden – PostNord släpper kampanj med F&B
E-handeln i Sverige växte med 21 procent mellan 2016 och 2017. Enligt PostNords egna bedömningar kommer tillväxttakten att hålla i sig under 2018 och hela markanden väntar på Amazons inträde på d...
Sälj, sälj, sälj – Så blev Michael Grimborg Sveriges Bästa Marknadschef
Han är i grunden en säljare. – Det är sälj, sälj, sälj. Michael Grimborg äter lunch på Två Systrar & En Kock på Kronobergsgatan i Stockholm. Ett ambitiöst "hål i väggen" på en av Kungsholmens mer...
Arla och Splay One aktuella med framgångsrik YouTube-serie
I YouTube-serien Gårdkampen besöker Instagram-kändisen Lucas Simonsson , vloggaren Antonija Mandir och komikern Hampus Hedström en Arla-gård i Vingåker och tävlar och mäter sin kunskaper som...
NK bjuder in till AR-show under årets julskyltning
Nordiska Kompaniets julskyltning på Hamngatan i Stockholm är förmodligen Sveriges mest välkända. Traditionen med ett nytt tema varje år har hållit i sig sedan 1950-talet. Inga produkter som säljs i...
Sålde till nätverket för 46 miljoner – köpte tillbaka till vrakpris
Resumé Insikt har granskat nätverksekonomin. I artikelserien får vi ta del av fallgroparna och framgångsrecepten när svenska byråer säljs till nätverk. I mars 2006 sålde Johan Eidmann och den andra...
Julreklam
Nu har julkampanjerna börjat dra igång runt om i världen – här är de första
Medan julen inte riktigt nått reklambranschen i Sverige än, är den i andra delar av världen i full gång. Detta signalerades inte minst genom att den årliga reklamen för det brittiska varuhuset John...
Forsman & Bodenfors om vinsten i Epica
Det blev ett prisregn över Forsman & Bodenfors när vinnarna av Epica Awards tillkännagavs på en gala i Amsterdam under torsdagskvällen. Totalt blev det fem guld, två silver och tre brons. Men krona...
Björn Larsson var vd för A-Com – i dag sågar han nätverkets affärsmodell
Resumé Insikt har granskat nätverksekonomin – dess vinnare och förlorare. En som intervjuats i artikelserien är Björn Larsson . Coops marknadsdirketör var vd för A-Com fram till 2002 då han avgick...
Rädda en stockholmare – Örebro lanserar räddningskampanj
I samband med kampanjen som har utformats tillsammans med örebrobyrån Lebowski, lanseras flera filmer; dels med anonyma intervjuer och dels med ögonblick ur den stressade Stockholmarens vardag....
”Copyranter” ny krönikör i Resumé – hatar dålig reklam
Mark Duffy spelade ishockey när han gick på college. Möjligtvis är det från hockeyrinken han lärt sig sin hårda stil. Som skribent ryggar han aldrig för hårda tacklingar och tuff attityd. – Jag...
Omnicoms nya byrå ska matcha insikter med innehåll
Sent i går eftermiddag meddelade Omnicom Media Group (OMG) att de lanserar byrån Drum på den svenska marknaden. På den brittiska marknaden har Drum varit etablerade i 25 år och för några år sedan...
Motrörelsen: Målet är att få H&M och Ikea att bojkotta Black Friday
Nästa fredag, 23 november, väntas Black Friday slå alla tänkbara försäljningsrekord. Igen. Alla kurvor pekar uppåt och fler och fler branscher ser tillfälle att dra nytta av konsumtionshögtiden....
Byråstart
Berghsprofil startar ny byrå i Köpenhamn
Sedan i maj tidigare i år har Christopher Waldekrantz och den norska designern Jone Fjellstad smugit igång sin kreativa byrå Odd Society. Waldekrantz har de senaste åren jobbat som creative directo...
Ögonblick ur Elton Johns karriär – Här är årets John Lewis-julkampanj
– Det är svårt att överskatta hur viktig John Lewis julreklam är i julkalendern. För många signalerar reklamen början på nedräkningen till jul, och har efter ett decenium sen den blev känd, blivit...
Ömsom vin, ömsom piss
Det är lördag eftermiddag i det lilla centrumet vars existensberättigande utgörs av ett Systembolag. Två 40-åriga män möts av en skjutdörr i glas som dras igen framför dem. Klockan är 15.02. De har...
Omnicom lanserar en fjärde byrå i Sverige – Drum
Omnicombyrån Drum är sedan flera år lanserad och etablerad i London och Köpenhamn. Byrån verkar främst inom content marketing och har bland annat gjort contentproject för Porsche i samarbete med...
En straffspark tar hem årets Jernspiran
Under gårdagskvällen avgjordes den årliga eventtävlingen Jernspiran. Tävlingen arrangeras av Jernhusen och syftar till att uppmuntra event som också gör en samhällelig insats. Vinnaren belönas,...
Inget kan stoppa tomten i Julas kampanj
I julkampanjen, som är regisserad av Traktor, får vi följa tomten när han realiserar drömmen om att fixa världens bästa jul för hela familjen. Längs hans resa dyker det upp hinder, men han full av...
När Maltajättarna flyttar in ska Svenska Spel bli världens svenskaste spelbolag
Den 1 januari träder den nya spelregleringen i kraft. Kort sammanfattat innebär det att de aktörer som vill verka på den svenska spelmarknaden behöver skaffa en licens, och att de då blir fria att...
tävling
Renée Nyberg leder 100-wattaren
Den 29 november äger 100-wattsgalan rum på Stockholms stadshus, Sveriges Annonsörers kommunikationstävlinn som sedan år 1990 belönat kreativ reklam som gett effekt. Leder prisutdelningen i år gör...
Dubbeldusch släpper första reklamkampanjen på 15 år
Dubbeldusch är en riktig klassiker bland svenska duschtvålar, men har framtill nu haft ett något otydligt varumärke. Varumärket har funnits på den svenska marknaden sedan 1977 och är i dag Sveriges...
Nio jurysvenskar i Eurobest
Nu i november samlas samtliga Eurobest-jurymedlemmar i London för att gå igenom och kora de mest kreativa och effektiva kampanjerna i Europa. Årtets jury i Eurobest uppnår en helt jämn fördelning...
Innovation
Videoannons med 3D-ljud marknadsför A Star Is Born
Annonsen har skapats av Warner Bros tillsammans med Spotifys in-house byrå samt den kreativa byrån Red Apple. – Annonser som denna tränger igenom bruset i en fullproppad content-miljö och ger...
Fyra effektiva strategier för syftesdriven kommunikation
I dag lanserar Warc rapporten "Effective Use of Brand Purpose " som bygger på en analys av metadata från vinnarna i kategorin Brand Purpose under WARC Awards 2018. Rapporten visar fyra gemensamma...
webb-tv
Tove Langseth: Det var lite chockartat när man började se strukturerna
I första avsnittet av webb-tv formatet "Creative Talks", som produceras av Bsmart, möter samtalsledaren Göran Åkestam den Platinabelönade kreatören Tove Langseth som lämnade rollen som vd för Nord...
Allt mer investeras i mobilannonser
Rapporten visar att i Europa har 40 procent av alla investeringar i digital annonsering investerats i mobilannonser under första halvåret 2018, och att det närmar sig 50 procent av de totala digita...
Rod Stewart sjunger som en sköldpadda i SodaStreams nya reklamfilm
Reklamfilmen fokuserar på den globala skadan som orsakas av engångsflaskor och Rod Stewart sjunger i videon att människor därför ska ta sitt ansvar och använda återvändbar plast. – Plast har bliv...
Så förbättrar ingenjörer och samhällsplanerare världen – ny rekryteringskampanj från Ramboll
I filmerna kan man följa hur barn skryter om sina föräldrars arbetsinsatser som ingenjörer och samhällsplanerare. Filmerna baserar sig på kommunikationskonceptet Engineering for Life. Med...
Relaaax: Nord DDB:s flippade filmer för danska Uber-utmanaren
Moove lanserades på den danska marknaden i slutet av 2016. Med över 100 000 kunder (siffror från i juli 2018) är taxiappen en tydlig konkurrent till Uber. Tjänsten var också en kronjuve när ägarna...
Ska locka talang: Nyexade tar plats i ledningsgruppen
I ANR BBDO:s okonventionella och en aning mystiska kortfilm med namnet "The Seat" visas processen där en stol tillverkas med ett alldeles speciellt syfte, höljt i dunkel. I huvudrollerna återfinns...
Utomhus driver upp medieköpen
Flertalet mediekategorier ökade under oktober. Utöver utomus ökar kategorierna radio, online video, TV, sök och online display uppvisade positiv tillväxt under månaden. – Medieinvesteringarna...
Göran Åkestam leder webb tv-satsningen Creative Talks
Tomas Lestrup grundade Bsmart för snart 25 år sedan och under perioden har produktionsbolaget arbetat med de flesta byråer i branschen. 2014 lämnade han över vd-posten till Akram Janzi för att ägna...
Case
Livet efter "fredagsmys" – så ska OLW hitta tillbaka till rötterna
Det har gått snart tio år sedan OLW och Åkestam Holst tillsammans med OMD rullade ut "Fredagsmys" i maj 2009. Ett koncept tydligt riktat till familjer som samlas i hemmamiljön framför tv:n när en...
Klarna hyllade singlar med kampanj på sexleksaker
Efter 25 år lanserades Singles' Day som shoppinghögtid på den svenska marknaden under förra året. I år räknar flera branschkännare att konceptet får ett brett genomslag i Sverige där många retailer...
Kampanj: Keolis lyfter fram sin betydelse för ett hållbart Stockholm
Keolis ansvarar för delar av SL:s busstrafik i Stockholmsregionen. I dagsläget gör infrastruktursatsningar och vägarbeten som kräver trafikomläggningar att det är svårt att ta sig fram i...
Affärsstrategin som ska säkra Buzzfeeds framtid
Ett filmteam som spelar in dagens reportage på gatan utanför vittnar om vilka som sitter i den höga byggnaden. Hissen har (såklart) inga knappar utan enbart touch. ”LOL” och ”WTF” pryder dörrhandta...
Zlatan skämtar om sina reklamsamarbeten – i en ny reklamfilm
Visa, Bethard, Samsung och hudårdsmärket Zlatan Sports. Under våren pågick en debatt om hur många reklamsamarbeten Zlatan egentligen kunde vara med i. Fotbollsstjärnan fick ta emot en hel del kriti...
Skräcksifforna på börsen – hur påverkas de svenska byråerna av nätverkens fall?
Studie
Marknadsförare se hit: Här är egenskaperna som är hetast
Att vara driven är det mest efterfrågade karaktärsdraget på arbetsmarknaden oavsett bransch, enligt utbildning.se:s undersökning. Föga överraskande toppas listan bland vad som efterfrågas av...
Little Jinders nya gig – sparcoach
För drygt ett år sedan avslöjade artisten Little Jinder i "Breaking News" att hon varje månad kunde lägga uppåt tio tusen kronor på taxiresor. I programmet var hon föremål för en hemmasvarvad versi...
Så går byråerna efter uppköpen
American Express breddar varumärkesbilden
American Express uppfattas nog av de flesta som ett kreditkort där man måste ha de stora spenderarbyxorna på sig för att kortet ska vara värt det. I en ny kampanj försöker man nu bredda bilden av...
Podd
"Låt inte modellen styra verkligheten"
Veckans gäst i Kommunikationspodden är varumärkesgurun Mats Georgson , som bland annat gör en trendspaning mot 2019 och delar ut tips till hur du ska tänka i förhållande till ditt eget varumärke. –...
Tobaksjätten försvarar sin anti-röknings kampanj
Tobaksjätten försvarar sin anti-röknings kampanj Nyligen lanserade Philip Morris International en kampanj i Storbritannien som uppmanar rökare att sluta. Tillverkaren som bland annat står bakom...