På resume.se använder vi cookies för att din läsarupplevelse ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används. Läs mer
Detta är alla artiklar taggade med Reklam
Dela sidan:
Guldägget
Uncle Unicorns 1440 unika lokala nedslag för SR vinner i hantverk
Den 14 februari 2017, hade det gått 40 år sedan Sveriges Radio P4 gjorde sin allra första sändning. Med hjälp av Folke Film lyfte Uncle Unicorn det lokala, med ögonblicksbilder från 25 platser i...
Åkestam Holsts omtalade kisskampanj vinnare i annons
"Att kissa på den här annonsen kan förändra hela ditt liv". Uppmaningen prydde en printannons för Ikeas spjälsäng Sundvik. För den som provade tilltaget och applicerade ett kissprov på en markerad...
Kings starka livsresa för Cancerfonden vinner Guldägg
Cancerfondens julkampanj syftade till att skapa engagemang och få fler svenskar att bidra till cancerforskningen. I reklamfilmen, som gick upp inför julen, får vi följa en familj där pappan drabbas...
Abby Priests penslar fick Guldäggets jury på fall – vinner digital
Våren 2017 var Adobes ambition att engagera en ny generation konstnärer att måla digitalt i Photoshop. Resultatet blev "The original brushes of Edvard Munch ", där byrån Abby Priest tillsammans med...
De visade "hela Sveriges Radio" – kammar hem Guldägg
08:05 Linköping. 07:39 Slite. 16:33 Vansbro. Varje klockslag i Uncle Unicorns kapmanjfilm markerar en svensk ort som på något sätt omfattas av Sveriges Radio P4:s lokaljournalistik. På så vis rikta...
Reklam
Arga blickar på småbarn – inte på McDonald’s
I en färsk undersökning* där svenska föräldrar spontant fick säga vilken restaurang de anser är mest familjevänlig blev McDonald's överlägsen etta på listan. – Att få bekräftat från Sveriges...
Varumärkesbyggandet fortsätter: Zlatan gör reklam för Visa för under VM
Betaljätten Visa, är officiell betalningspartner till FIFA och kommer med hjälp av Zlatan Ibrahimovic att aktivera samarbetet kring VM i Ryssland. – Jag är otroligt stolt över att få jobba...
Debatt
Därför har reklamvärlden mer att lära av konsten
Igår kunde man läsa i Resumé om Guldäggskampanjen. När Fredric Thunholm ifrågasätter om konst och reklam är "besläktat på något sätt, bara för att båda använder bilder" missar han poängen och den...
Kampanj
Eriksberg berättar historien om gitarrbyggaren som trotsade oddsen
För två år sedan presenterade Eriksberg i samarbete med reklambyrån Animal den första delen av konceptet "En god historia". Sedan dess har man bland annat berättat om japansk matlagning i Östersund...
Patrick Ekwall: Sponsorn Svenska spel detaljstyr svensk fotboll
Sedan 2016 har den profilerade sportjournalisten Patrick Ekwall ett reklamsamarbete med spelbolaget Leo Vegas. Samarbetet har bland annat tagit sig uttryck i webb tv-serien Ekwall show och att...
Tink lanserar ny visuell identitet – vill utstråla finansiell lycka
Ekonomitjänsten Tink förknippas kanske främst med sin app där användare får hjälp med att få ordning på sin privatekonomi. I appen kan man bland annat se vilka av ens utgiftsområden som är allra...
Åkestam Holst dominerar One Show-nomineringarna
Precis som i övriga tävlingar det senaste året är det Åkestam Holst som dominerar med 17 av de 41 nomineringarna. Elva av Åkestam-nomineringarna är för arbetet med IKEA, däribland sex nomineringar...
Klarnas nya reklamfilm: Magen vibrerar av ljudvågorna
Sedan 2016 har Klarna gjort en varumärkesresa tillsammans med Nord DDB. I stället för att profilera sig som techbolag brukar, kommunicerar Klarna mer som ett livsstilsvarumärke. Det globala...
Lotto och Christer Fuglesang skickar utvald på "rymdpromenad"
När lotter skrapas och vinster inhämtas berättar många vinnare att det första de ska göra med pengarna är att ge sig ut på en ordentlig resa. Enligt Lotto är det även många som önskar ge sig ut i...
Volvo välkomnar den svenska våren
Volvo Cars koncept "Made by Sweden", framtaget av Forsman & Bodenfors, är sedan flera år inarbetat genom framgångsrika kampanjer med bland annat Zlatan Ibrahimovic. Kampanjerna har ofta tonsatts av...
intervju
Marknadschefens hyperlokala strategi för att bygga nästa mat-startup
John Harmander skolades som luma på Tele2 inom Kinnevik, blev marknadsdirektör på Balkan för operatören vid 26 års ålder och var där med och vände stora förluster till vinst. Erfarenheterna här...
Niklas Ekstedts grillade rödingar ska sälja fler Mitsubishi-bilar
Den senaste tiden har vi sett flertalet lyckade exempel på varumärken som skapat kommunikation utan att nämna produkten som ska säljas. Nästa varumärke att ge sig i kast med strategin är Mitsubish...
Guldäggsnominerade luftrenaren vill göra Donald Trump smartare
Idén om en halsduk sydd med samma material som luftfiltret Ultramare för att undvika spridning av virusinfektioner fick stor medial spridning och nästa vecka har reklambyrån Milk och luftfilterföre...
American Apparel kampanjar igen: ”Sexigt utan sexism”
I flera år väckte American Apparel uppmärksamhet för sin sexistiska marknadsföringen. Först när dåvarande vd:n Dov Charney blev föremål för brottsmål gällande sexuella trakasserier började kritike...
Gröna Lund drar nytta av storfilmen – fimpar tv i strategin för 2018
Den 16 april lanserar Gröna Lunds årliga reklamkampanj som tar utgångspunkt i att tivolit firar 135 år. Kampanjen bygger på kärlekshistorien mellan Gröna Lunds Ninni Nilsson och Nöjesfältets John...
Forsman & Bodenfors tappar storkunden Uber
Den 25 mars meddelade taxitjänsten Uber att bolaget skulle komma att dra sig tillbaka från Sydostasien. I ett mejl till de regionala medarbetarna berättade Uber-vd:n Dara Khosrowshahi att bolaget...
Mediebyråbarometern
Fortsatt stora tapp för printkategorierna
Under mars ökade investeringarna från Sveriges mediebyråers medlemmar med 2,2 procent jämfört med samma period förra år. Ackumulerat ökade investeringarna under det första kvartalet med 4,3 procent...
Youtube kritiseras för att samla in data från barn
Barnrättsgrupperna har lämnat in en anmälan till den amerikanska myndigheten Federal Trade Commission. Enligt anmälarna bryter Youtube mot lagen genom att samla in data som plats, webhistorik och...
Ny bok
”Konsumtionskulturen är här för att stanna ”– så ska marknadsförare agera
"Vi är vad vi köper" ges ut på förlaget Mondial och kommer ut i handeln i veckan. Här resonerar Katarina Graffman , antropolog med konsumtion och media som fält kring moderna konsumtionsmönster...
Vädermaskinen för semesterfirare som njuter av det dåliga vädret i Sverige
En ny internationell undersökning som Ving låtit genomförd i de fem länderna Danmark, Finland, Sverige, Norge och Tyskland visar att dåligt väder hemma är betydelsefullt för att semesterfirare ska...
Återpublicerar citat från tystade journalister i Google street view
Förra året mördades 65 journalister världen över, detta samtidigt som 326 journalister satt fängslade till följd av deras yrkesroll. För att deras röster fortfarande ska höras lanserar Reportrar Ut...
Morgonsvepet
Reklamlegendaren Lars Hall har gått bort
Lars Hall avled under gårdagen. Det rapporterar SVT:s Kulturnyheterna. Lars Hall var en av Sveriges mest kända reklammakare och formgivare. 1973 startade han tillsammans med Jan Cederquist...
Vad händer med WPP om Sir Martin Sorrell skulle tvingas avgå?
Under gårdagen briserade nyheter om att WPP:s grundare och vd Sir Martin Sorrell är föremål för en extern utredning. Utredningen är inledd med anledning av att Sorrell visat på "olämpligt beteende"...
Halebop lanserar nytt koncept – skrotar kärleksbombandet
Halebop har länge försökt hitta en position som "den schyssta operatören" och har i sin kommunikation fokuserat på att sprida kärlek och gemenskap, bland annat genom att kampanja mot näthat , ...
Ung Cancer lanserar nytt koncept – hyllar medlemmarna
För åtta år sedan föddes den ideella stödorganisationen Ung Cancer. Organisationen samlar medlemmar mellan 16 och 30 och har utöver sitt arbete även gjort sig kända för armbandet "Fuck Cancer". Sed...
Youtube lanserar nytt annonsformat
Youtube ervjuder annonsörer en rad olika annonsformat. För två år sedan införde plattformen så kallade "bumper ads", sex sekunder långa annonser som inte går att hoppa över och som visat sig vara e...
Hallon: Det är insidan (av mobilerna) som räknas
I reklamfilmerna lyfter Hallon upp det mobila livet, utan att visa upp själva hårdvaran. På så vis sätter de fokus på mobilens innehåll och abonnemang. – Vi på Hallon vill leva som vi lär genom att...
Intervju
Marknadschefen: Så ska Zlatan hjälpa oss att bygga varumärket
Unibet, Bet365, Betsson, Betsafe, Expekt, Nordic Bet, Ladbrokes, Bwin, Mobilbet, Betfair, Comeon.... Och då ha vi inte ens börjat rabbla Svenska Spels alla varumärken. Det finns många stjärnor på...
Helgintervjuer
”Kreativitet är ett misshandlat, missbrukat och missuppfattat ord”
Entrén till S:t Görans sjukhus den 1 december 2017. En man pulsar visslande ut i snön. I händerna bär han två kassar fyllda med Legobyggsatser, pruttkuddar och skämtglasögon. Några dagar tidigare h...
Beckmans-studentens sajt visar exakt hur många Diet Coke Trump dricker
Julius Tuvenvall har tidigare varit ateljéassistent på reklambyrån King i två år. Nu läser 23-åringen sitt första år på Beckmans Designhögskola. I utbildningen skulle studenterna bygga varsin "one...
Här är byråerna som tävlar i Guldvågen
I maj är det dags för den fjärde upplagan av Guldvågen. Antalet byråer som tävlar är fler än någonsin, 46 mot fjolårets 37. Efter #metoo och branschupproret #sistabriefen har Guldvågen adderat fråg...
Efter skandalen: Facebook gör det enklare att skydda personlig data
Flera mätningar visar hur förtroendet för Facebook har sjunkit bland användarna efter den senaste veckans skandaler där konsultbolaget Cambridge Analytica misstänks ha samlat personlig information ...
Aprilskämt: Sodastreams innovativa bubbelbad
I en video som starkt präglas av ironi presenterar Sodastream den nya uppfinningen SodaSoak, en add-on produkt som gör det möjligt för alla bubbeldyrkare att njuta av kolsyrat vattnet i badkaret. V...
Kampanj visar upp ”nordiska värderingar” för att profilera regionen i världen
Under de senaste åren har de nordiska statsministrarna satsat stort på att etablera bilden av Norden som en samlad region. Profileringen syftar till att stärka konkurrenskraften och stärka...
Alexander Skarsgårds reklamjobb – spion jorden runt på 21 dagar
Med produktioner som True Blood och Big Little Lies har Alexander Skarsgårds skådespelarkarriär och berömmelse nått nya nivåer de senaste åren. I en reklamfilm för väskföretaget Tumi spelar han en...
Heineken drar tillbaka kampanj – anklagas för rasism
Heineken har tidigare hyllats för reklamkonceptet "Open Your World" som lanserades 2017 där människor med olika bakgrund diskuterade sina olika perspektiv på tillvaron. De senaste dagarna har...
De leder Guldäggsgalan 2018
Josefin Johansson är komiker och programledare med bakgrund inom public service. För några veckor sedan vann hon På Spåret i par med Johan Benjdelloul. – Så kul att Josefin ska leda årets...
Ministern besökte Åkestam Holst: ”Reklambranschen spelar stor roll för Sverigebilden”
Titt som tätt dyker regeringens ministrar upp med bygghjälmar, i sjukhusmiljöer eller på förskolor i arbetsplatsbesök som ofta fångas upp av svenska medier. I dag besökte näringsminister Mikael...
Naturskyddsföreningen lyfter bins utsatta position
Forskningsrapporter tar sällan till brösttoner i sin prosa. Därför var det många som förra året reagerade när forskare vid Universidad Nacional Autónoma de México berättade att vi de senaste...
talang
Omnicom, DDB och Schibsted skapar traineeprogram
Syftet med "Pionjär" är att bejaka kommunikationsbranschens behov av arbetskraft som förstår hela affären utifrån såväl ett medie- som ett kreativt och publicistiskt perspektiv,. Omnicom Media Grou...
morgonsvepet
Prognos: Annonsörerna ökar sina digitala investeringar – ordentligt
Prognos: Så ökar annonsörerna sina digitala investeringar under 2018 Enligt en färsk global prognos från mediebyrånätverket Zenith kommer annonsörer spendera 40,2 procent av sina budgetar i digital...
Sonos pausar all annonsering i sociala medier
För en vecka sedan publicerade The Observer, New York Times och Channel 4 en gemensam granskning av hur dataanalysföretaget Cambridge Analytica på ett otillbörligt sett använt data från Facebook fö...
Rapport: Sveriges största annonsörer riskerar att bryta mot GDPR
Dataskandalen kring Cambridge Analytica har varit den senaste veckans stora nyhetshändelse i branschen. The Observers avslöjande har ökat trycket på Facebook under press, men också visat hur...
"Framåt!" – Centerpartiet lanserar sin första valkampanj
I mitten av januari meddelade Centerpartiet att man i den kommande valkampanjen skulle samarbeta med reklambyrån M&C Saatchi. Partiets kommunikationschef Ola Spännar berättade att man i valrörelsen...
Grotesco-stjärnan testar Stena Line-personalen med dold kamera
Komikern och skådespelaren Per Andersson , är mest känd från humorgruppen Grotesco. I Ehrenstråhles nya reklamkampanj för Stena Line har han fått uppdraget att testa serviceviljan hos färjebolagets...
Direkt
Här är vinnarna i Guldnyckeln
Abby Priest vannDiamantnyckeln för kampanjen "The Original Brushes of Edvard Munch" där man för Adobes räkning digitaliserade konstnären Edvard Munchs över 100 år gamla penslar i samarbete med Munc...
Tävling
Prime tar hem flest priser i Strategy Awards
Strategy Awards lyfter fram Sveriges främsta marknadsföringsstrategier. De sju kategorierna i tävlingen utgår från syftet eller de utmaningar kommunikationen används för. VINNARE AV STRATEGY AWARDS...
Kampanj: Svarar på jobbannonser där ”hungriga” medarbetare sökes
Hungerprojektet är en ideell organisation vars utvecklingsprogram syftar till att få bort hunger och fattigdom i världen. Byrån Round & Round arbetar pro bono för Hungerprojektet och har, i samarbe...
Apple låser upp världen i ny kampanj
Häromveckan släppte Apple en uppmärksammad och färgsprakande kampanj för sitt nya Homepodsystem, regisserad av Spike Jonze . Nu är man tillbaka med en minst lika lekfull reklamfilm, den här gången...
Spaning
Därför blir den nya gallerian en dinosaurie
AMF Fastigheter har lättat på förhängena till den nya nya Citygalleran på Regeringsgatan i Stockholm, vilket har uppmärksammats i såväl Studio Ett på Sveriges Radio och i SvD Näringsliv. I ett led...
Facebook ansluter sig till viewabilitystandard
Sociala medie-jättarna har ofta kritiserats för sin bristande transparens gällande hur länge och hur många som faktiskt sett annonserna på plattformarna. I mitten av förra året anslöt sig både Goog...
Guldägget 2018
Kreatörerna som kan ta hem Guldblick och Guldskrift
Guldskrift och Guldblick är branschens utmärkelser till de starkaste individuella insatserna inom det skrivna ordet och det visuella hantverket. Det förstnämnda priset har delats ut sedan 1994 meda...
Åkestam Holst dominerar
I samband med fjolårets Guldäggsgala skedde ett tronskifte. Åkestam Holst plockade hem två guldägg och åtta silverägg och blev Guldäggets vinnare efter en epok med Forsman & Bodenfors som tydliga...
LISTA: De kan vinna Guldägget 2018
Under tisdagen presenterades de 114 bidrag som är nominerade till Guldägget 2018 vid den årliga vernissagen i Stockholm. IKEA kniper hela 11 nomineringar och Åkestam Holst dominerar bland byråerna...
De utser årets Kycklingstipendiater
Juryn består av: Johanna Johansson (AD på Volt) Petter Ödeen (CD på Garbergs) Fredrik Simonsson (CD på NORD DDB) Linn Tornérhielm (COO på Berghs School of Communication) Sedir Ajeenah (VD på...
IKEA:s lekprogram matchar smak för möbler via AR
Att välja möbler är en vanlig källa till irritation hos människor som lever tillsammans. När IKEA Place lanseras för android passar IKEA och 72andSunny Amsterdam omvandlat det potentiella bråket ti...
Sveriges Annonsörer lanserar självservice-verktyg för programmatic
I ett pressmeddelande skriver Sveriges Annonsörer att de vill demokratisera den digitala annonshandel och föra in mer transparens i branschen. Vilket i förlängningen ska förbättra upplevelsen för...
Nike stoppar succékampanj
Wieden & Kennedys reklamfilm för Nike i Storbritannien "Nothing beats a londoner" har hyllats stort. Filmen lyfter fram de ungas passion för staden och innehåller 258 kända och okända londonbor. Nu...
Skandia hyllar Sveriges företagare
Förra året valde Skandia reklambyrån Tillsammans till sin nya huvudbyrå. Byrån hjälpte bolaget att ta fram ett nytt koncept som ska lyfta Skandias tjänstepensioner. I november presenterade de den...
Insikt
Därför tappar mobilen status – mobile only hotad mediestrategi
Telenorfamiljen utökas – hundanpassar abonnemanget
Hundar ligger ofta sina ägare nära, vissa familjer ser också sitt husdjur som en extra familjemedlem. Den insikten har nu lett till att Telenor släpper in hunden i sitt familjeabonnemang. De som...
Kampanjen som ska ta Getinge närmre kunderna
Sedan 1904 har det svenska bolaget Getinge levererat bland annat steriliseringsverktyg till sjukhus världen över. Inte den sexigaste av verksamheter, om än livsnödvändig. I en ny global kampanj ska...
Kritiserar Arbetsförmedlingens kampanj: "Extremt förminskande"
I veckan lanserade Arbetsförmedlingen kampanjen "Gör Plats". Många har hyllat kampanjen och bara på Resumé har närmare 2000 Facebookanvändare antingen delat, likeat eller kommenterat den. Kampanjen...
Rihanna uppmanar till bojkott mot Snapchat efter annons med misshandelsskämt
"Hade du helst daskat till Rihanna eller slagit Chris Brown ?" Det var budskapet i en Snapchat-annons som uppmärksammades av en användare i söndags. Annonsen innehöll också bilder på artisterna. De...
Zlatan inleder långsiktigt samarbete med Samsung
Zlatan Ibrahimović är Sveriges mest populära idrottare. Kanske är det då inte så konstigt att svenska företag slåss om att knyta till sig stjärnan till just sitt varumärke. Hittills har det rendera...
Nyheter
The Social Few inleder samarbete med Hobo
Samarbetet har som mål att avdramatisera inkluderande och normkreativ kommunikation genom att erbjuda en mötesplats för dialog mellan startups och etablerade företag. Samtalen kommer att kretsa kri...
Så ska tvångsvården locka nya medarbetare
I ett pressmeddelande beskriver Statens institutionsstyrelse, SiS, sig själva som den "osynliga myndigheten". Myndigheten ansvarar för individuellt anpassad tvångsvård och sluten ungdomsvård för...
Motorola ifrågasätter vårt mobilberoende
De senaste månaderna har det kommit en rad uttalanden och rapporter som varnat oss för överdrivet användande av våra mobiltelefoner. Isobars agency director tillika Resumébloggaren Nils Andersson...
Nikes bombastiska hyllning till Barca efter 20 år som sponsor
Reklamfilmen är framtagen av Wieden + Kennedy Amsterdam, med katalansk voiceover av skådespelaren Carles Francino (som är född i Barcelona). Filmen har ett bildspråk som sticker ut—där skärmen är...
Funktionsnedsatta bakom Arbetsförmedlingens kampanj: Fick ja av Yoko Ono
Arbetsförmedlingens kampanj är framtagen av Le Bureau och går under parollen "Gör Plats". Det är en långsiktig kommunikationsinsats för att öka kännedomen om hur man kan bredda sin rekrytering med...
KAMPANJ
Folksam vill påminna om det som finns bakom försäkringarna
I en serie reklamfilmer sedan 2010 har Folksam använt konceptet "Folksam - för allt du bryr dig om". I en ny kampanj på samma tema vill försäkringsbolaget bjuda på igenkänning och ta fasta på alla...
McDonald's vände bågarna på kvinnodagen
Under torsdagen vändes McDonald's gyllene bågar upp och ned i USA i syfte att uppmärksamma internationella kvinnodagen. Istället för ett 'M' visades alltså ett 'W', för 'women', i digitala kanaler,...
AFFÄRER
Unilever bryter med byråer – minskar kostnaderna med 30 procent
Förra året aviserade Unilever, som 2016 var världens fjärde största annonsköpare, att de skulle bryta banden med hälften av de kreativa byråer och 40 procent av de konsultbyråer som var koppladde...
JO Waldner gör kampanj med Toyota inför Paralympics
Anna-Carin Ahlquist, guldmedaljör i Paralympics och Jan-Ove Waldner, guldmedaljör i OS, ska drabba samman i en pingismatch i fem set i en kampanj från Toyota som har tagits fram av The&Partnership....
Annonsrådet och The Amazing Society startar jämställdhetspanel
Annonsrådet har gjort sig kända för att slå ner på varumärken som sprider sexistiska, rasistiska och stereotypa budskap i sin kommunikation. Jämställdhetspanen handlar om att en beställare kan få...
Idé
Efter debatten: Kan Brommapojkarna bli Brommapolarna?
Inför internationella kvinnodagen den 8 mars har Pool tagit fram ett innovativt svar på debatten kring namnet Brommapojkarna. Lösningen möjliggör att klubben kan behålla sin logotyp och sitt...
Verktyg hjälper annonsören att stoppa sexistisk reklam
Sexistisk reklam är en ständigt pågående branschdebatt och så sent som i höstas föreslog majoriteten i Stockholms kommunfullmäktige ett förbud mot sexistisk utomhusreklam på särskilda ytor i...
Namnkunnig jury för 48H
Reklamtävlingen 48H har arrangerats i Stockholm de första 19 åren. När tävlingen byter stad är det Göteborg som står för värd. Det är mediesektorn på Yrgo som står bakom årets tävling. – Att 48H...
Mätning: Reklambranschens digitalisering släpar efter
En undersökning som Regi genomförde i samband med Årets Byrå i februari visade att digital kompetens var den viktigaste egenskapen en kund eftersökte hos sin byrå. Nu visar en ny rapport att...
Pritchard: "Tre av fyra byråanställda borde vara kreatörer"
När Marc Pritchard under förra årets IAB Leadership Meeting slog näven i bordet och menade att den digitala annonsindustrin var tvungen att lösa sitt problem med transparens var det första gången e...
P&G-chefens nya utspel: Har snart halverat det ”digitala slöseriet”
Procter & Gambles marknadschef Marc Pritchard säger att bolaget snart kommer att ha av dragit ner på de medieinvesteringar som varumärkena "slösar" på digitala medier med 50 procent. Under 2017...
Apple anlitar FKA Twigs och Spike Jonze för Homepod-kampanj
För ett par år sedan väckte den amerikanske stjärnregissören Spike Jonze stor uppmärksamhet i reklamvärlden med sin flippade kampanj för parfymvarumärket Kenzo. Nu är han tillbaka med en ny kampanj...
Forsman & Bodenfors: ”Konstig och missvisande"
Den framgångsrika re-brandingen av Oatly för några år sedan blev startskottet för samarbetet mellan havreentreprenören och Sveriges ledande reklambyrå Forsman & Bodenfors. Marknadsföringen och...
Socialdemokraterna vänder upp och ned på Nya Karolinska
Sedan Moderaterna i januari sparkade igång valåret med en omdebatterad kampanj har diskussionen om de olika partiernas valkampanjer gått varm. Lokala kampanjer som Göteborgsmoderaternas har fått...
Anti-våldskampanj gör ursäkten till medieval
Varje år sker 69 600 fall av partnervåld i Sverige, men bara 17 400 av dem anmäls. Att så få av fallen anmäls leder till att 52 000 utsatta behöver hitta på ursäkter för vad som egentligen hänt....
Comviq testar miniserie med Karim och Christer
Comviqs reklamkoncept med kioskägaren Karim och polisen Christer har sedan lanseringen 2013 varit ett av landets mest välkända. Reklamfilmerna är framtagna i samarbete med ANR BBDO och regisserade ...
Twitter öppnar upp dörren till programmatic
Den programmatiska annonsmarknaden har de senaste åren växt ordentligt. De automatiserade annonsköpen har sina problem, något som tidigare kartlagts av Resumé Insikt. Än så länge har sociala...
Apotek Hjärtat kampanjar för sänkt moms på mensskydd
Apotek Hjärtat har på senare år gjort sig kända för både innovativa och humoristiska utspel både med hjälp av reklambyrån Åkestam Holst och kommunikationsbyrån Wenderfalck. I dag lanseras en kampan...
Falcon sätter bryggarna i huvudrollen i den nya reklamfilmen
Den nya reklamfilmen visar tittaren ölets resa från råvara till glaset, och alla de människor som tillsammans varje dag arbetar för att brygga en Falcon. Bryggeripersonal som i en snabb odyssé...
Får man ta hunden med sig in på byrån?...
Idén till Byrårackor föddes när Anton Eriksson och Viktor Eriksson, studenter på Yrgo, Art Director & Copywriter, skulle söka praktik. Det ville köpa hund, men hade ingen aning om vilka byråer som...
Åhléns lyfter kläders kraft i ny kampanj
Att kläder något om den som bär dem är nästintill en slentrianmässig tanke. Nu nu inför Åhléns senaste kampanj har varuhuset samlat på sig forskning som visar klädernas djupare psykologisk inverkan...
Här är de bästa reklamfilmerna från Oscarsgalan
Även om Oscarsgalan ur reklamfilmssynvinkel inte är på samma nivå som Super Bowl har varumärken de senaste åren satsat alltmer på att synas bland cineasterna. Galan kom i mångt och mycket att prägl...
Medieval
McDonald’s förvandlar sina klassiska bågar till vägskyltar
McDonald's varumärke och logotyp är så ikoniska att de stundtals unnar sig att vara avskalade och minimalistiska i sin kommunikation. I en uppmärksammad kanadenisk utomhuskampanj, framtagen av byrå...
Åkestam Holsts kreativa chef nominerad till prestigepris
Det senaste året har varit något av ett segertåg för Åkestam Holst. Byrån har hyllats både i Sverige och internationellt för sitt arbete med kunder som IKEA och Individuell Människohjälp. Åkestam...
Forsman & Bodenfors ska hjälpa Nokia tillbaka till mobiltoppen
Under 90- och början av 00-talet stod Nokia på topp i mobilbranschen och Nokia 3310 var ett populärkulturellt fenomen. Men när åren gick och Apple gjorde entré fick den finska mobiltillverkaren...
Nike får jorden att snurra
Nike har den senaste tiden varit ordentligt på hugget och producerat en rad hyllade kampanjer, bland annat genom att hylla staden London och dess invånare. Nu släpper man ytterligare en stjärnspäck...
P&G drog ned på sin digitala marknadsföring – ökade räckvidden
Med 10,5 miljarder dollar i årlig marknadsföringsbudget är Procter & Gamble världens största annonsör. Förra året meddelade koncerngruppens varumärkeschef Marc Pritchard att han tröttnat på det...
Marknad
Så blir Peak Performance nya marknadsteam
Jeanette Francke får en utökad och ny roll hos Peak Performance som ansvarig för både design- och marknad. Hon arbetar sedan tidigare som bolagets marknadschef. Ny marknadschef blir istället Louis...
Annonsrådet rasar mot H&M:s barnkläder
Annonsrådets Amanda Oxell har tidigare kritiserat H&M för att använda för smala Plus Size-modeller. Nu uppmanar hon till kritiska kommentarer mot klädjättens barnkläder där företaget annonserar en...
Bildbanken som visar en bredare bild av teknikbranschen
De senaste tre åren har Teknikföretagen samarbetat med YouTubern och influencern Therese Lindgren för att locka fler tjejer att söka tekniskt inriktade program på gymnasiet. Men för att bryta mönst...
Tvillingpar tar över TUI:s musical.ly-konto
Även om Instagram och Snapchat fortfarande dominerar bland svenska ungdomar har musikappen musical.ly de senaste åren stärkt sin position alltmer. I appen kan användare göra 15 sekunder långa...
Vita och smala modeller dominerar svensk reklam – fortfarande
2015 briserade en långdragen debatt om representation i svensk reklam. Bakom låg Komm och Volontairs Guldäggskampanj "Vem får synas i svensk reklam", där man dels valde att kartlägga mångfalden i...
VR-satsning: Testa hur Volvon reagerar i mötet med en älg
Kundupplevelsen ska bli starkare i Volvo Cars nya satsning på VR. Köparen ska inte bara kunna testa Volvos nya säkerhetssystem i tuffa trafikhändelser utan även designa sin egen Volvo, kolla in...
Kreatörsduo sätter nyord på kränkningar i branschen
Under höstens #metoo-rörelse delade en mängd kvinnor från vitt skilda yrkeskategorier med sig av erfarenheter av sexuella trakasserier, övergrepp och sexism i olika upprop. Kommunikations- och...
Kampanjen som ska få nyanlända och svenska ungdomar att prata
Den ideella Kinnevikstiftelsen Reach for Change har sedan starten 2009 arbetat för att stärka sociala entrepenörer genom sitt inkubatorprogram. Nu teamar de upp sig med telekombolagen Tele2 och Nok...
Jeep bygger varumärke med skruvad familjesaga
Saatchi & Saatchi och Jeep har gjort det igen – en printannons som har blivit en stor snackis i sociala medier. Annonsen "Familjen Junkers resa till fjällen" gick i både SvD och DN i helgen för att...
Kommunal ska bli mer relevanta med nytt kommunikationskoncept
"Vi vill mer" ska signalera en attityd och en strävan för Kommunal som fackförbund och gestalta effekten av det fackliga arbetet. Ruths kommunikation ska också visa det mervärde Kommunal skapar för...
Klirr går vidare – byter namn och vd
När Klirr Stockholm 2001 lanserades var det som en renodlad action marketing-byrå. I takt med att branschen sedan dess utvecklats har även Klirr ändrat sitt erbjudande till att i dag vara en...
Nu skärps kraven för politisk annonsering på Facebook
"Så lurade Putilov till sig svenskt medborgarskap" Den ryske mannen bakom pseudonymen Egor Putilov bedömdes som en potentiell säkerhetsrisk när han jobbade för SD i riksdagen. Under falskt namn...
Utmaningen: laga Sveriges mest ätbara rätt
Omkring 20 procent av Sveriges befolkning har någon form av allergi eller är överkänsliga mot någon typ av matvara. I ett försök att skapa en mer inkluderande matlagningskultur utmanar nu Astma- o...
Ny studie visar på inhousebyråernas framfart
Den 21 februari är det dags för den 18:e upplagan av Årets Byrå-galan på Münchenbryggeriet i Stockholm. I samband med med galan presenterar även Regi del årliga studien "Årets byrå Sverige 2018"....
Nike hyllar luften vi andas
Det går att andas på en rad olika sätt. Fokuserat, som precis innan ett lopp eller inledningen av en match, ansträngt, som mitt under loppet och matchen och tungt, som strax efter mållinjen eller...
Stort genomslag för Nikes osminkade hyllning till London
Den tre minuter långa reklamfilmen lanserades i fredags och har i dagsläget 2,6 miljoner visningar på Youtube, inom några timmar trendade den på plattformar och brittiska tidningar har skrivit en...
Zeta vill få dig att byta från smör till olivolja på mackan
Vi svenskar gillar våra mackor. Samtidigt är ett tjockt lager smör inte det nyttigaste att stoppa i sig. Tio procent av det fett vi får i oss kommer faktiskt från smöret på mackan. Med den insikten...
"Att en halvår gammal film får så mycket uppmärksamhet visar på mediernas Stockholmscentrering"
Den 9 september 2017 arrangerade Moderaterna i Göteborg Göteborgsdagen, en dag där lokala företrädare för partiet samlades för att diskutera det kommande valåret. Till dagen hade en kampanjfilm...
Moderaterna: ”Hoppas vi inte gör samma sak igen"
De senaste dagarna har Göteborgsmoderaterna kritiserats för sin kampanjfilm som anses svartmåla staden. Filmen som är producerat blandar typiska bilder av staden som Feskekörka, varvsarbetare och N...
Fiats alla hjärtans dag-kampanj: "Unfrienda" ditt ex – få en cab
Bakom idén står reklambyrån Saatchi & Saatchi i Stockholm som de senaste åren har tagit fram flera uppmärksammade och just oortodoxa kampanjer för Fiats varumärken, inte minst Jeep. Kampanjen infö...
Moderaternas valfilm om problemen i Göteborg – visar bilbränder som filmades i Kanada
Moderaternas kampanjfilm i Göteborg får kritik En kampanjfilm från Moderaterna i Göteborg har väckt starka reaktioner sedan den började spridas i helgen. Filmen varvar bilder på klassiska göteborgs...
Tre år efter bytet av ICA-Stig: Genomslaget för reklamsåpan minskar
Under stor uppmärksamhet gjorde Hans Mosesson sitt sista framträdande som "ICA-Stig" den 1 februari 2015. Hans sorti skapade stor uppmärksamhet med många spekulationer kring vem som skulle axla...
Kantar Sifos nya affärsområde: Sensemiotics
Kantar Sifo ser en omvärld där varumärkesstrategi och marknadsföring med multisensoriska inslag får en större betydelse när kanalerna blir fler. Känslobaserad uppmärksamhet är en drivkraft på...
Unicef låter dig uppleva våld ur barnets perspektiv – med datorspel
I dag lanserar Unicef Sverige datorspelet "Violence of Reality" – här får spelaren uppleva våld ur barnets perspektiv. Spelet är baserat på verkliga händelser om våld i hemmet berättade av ett...
Efter nya skandalen: Youtube stoppar all annonsering på Logan Pauls kanal
Youtubern Logan Paul har 16,6 miljoner prenumeranter av sin kanal. Kring årsskiftet blåste det ordentligt kring 22-åringen sedan han lade upp en video som vidade en död kropp i Aokigaharaskogen i...
Googles nya annonsfilter ska mota hotet från adblockers
För snart tre år sedan lanserades det internationella initiativet Coalition for Better Ads. Med ombord finns alltifrån branschorganisationer som IAB, mediebyråer som GroupM, publicister som The...
De var Sveriges största annonsörer 2017
ICA investerade i vanligt ordning mest i reklam under 2017. Under fjolåret lade de drygt 1,1 miljarder kronor på reklamköp framförallt i kanalerna oadresserad direktreklam, landsortspress och tv....
Nathanel Goldman startar syftesdrivna byrån Human
Nathanel Goldman har tidigare drivit produktionsbolaget Nanushka & Adflix, ett bolag som bland annat stod bakom den Kristallenbelönade SVT-serien "Modellpojkar". Produktionsbolaget inlämmas nu i de...
Mercedes-Benz ber om ursäkt till Kina för Dalai Lama-citat
Den senaste tiden har flertalet globala varumärken, bland annat Delta och Zara, känt sig tvingade att be om ursäkt efter ha tassat in på politiskt känsliga områden. Nu sällar sig även den tyska...
Folk på väg
”Pisskreatörer” till Nord DDB
Kreatörsduon Svante Pårup och Anton Bolin går under namnet "Svanton" och möttes på Berghs där de tillsammans prisades i tävlingar som One Show och D&AD. Efter ett och ett halvt år på Acne, där de...
Skidlegendarer ska ta ICA närmre Vasaloppet
ICA har länge sponsrat både Vasaloppet och Svenska Skidförbundet. Vasaloppet förknippas som bekant med blåbärssoppa och nu ska Sveriges största dagligvaruhandel knyta sin matkunskap närmre...
Ratades från IKEA-reklam – för att han är svart
Det var i november som den svenska ståuppkomikern och skådespelaren Fernando sökte en roll för en IKEA-reklamfilm tänkt att visas på den grekiska marknaden. Fernando spelade in en kort videosekvens...
Idun Minerals nya koncept ska tydliggöra bolagets nordiska ursprung
Hösten 2017 gick Brindfors vinnande ur Idun Minerals pitch. Sedan dess har byrån jobbat med att ta fram ett nytt kommunikationskoncept för Idun Minerals. Det nya konceptet syftar till att stärka...
Absoluts medarbetare är nakna – "har ingenting att dölja"
Filmen är ett sätt att dramatisera Absolut Vodkas hållbara produktion och öppenhet. Inte minst vad gäller den koldioxidneutrala destilleringen och att vodkan tillverkas i Åhus på en bas av lokalt...
Mariestads recenserar film – på bio
Det gångna året har Mariestads i sina reklamfilmer, framtagna av Åkestam Holst, mer marknadsfört en livsstil snarare än själva ölen, trygga i att Mariestads som varumärke inte behöver någon större...
Stor spridning för #MissLyckad kampanj
Förra veckan berättade Resumé om Länsförsäkringars kampanj #MissLyckad, framtagen av Stendahls. Inom ramen för kampanjen skickade en Länsförsäkringar i Bohuslän ut ett mejlutskick till sina kunder....
Någon har snott Henke Lundqvists schampo
Henrik Lundqvist är sedan drygt fem år tillbaka reklamansiktet för mjällschampot Head & Shoulders. Men hans huvudsakliga syssla är som målvakt i New York Rangers och det svenska hockeylandslaget Tr...
Redaktionens val: 12 bästa reklamfilmerna från Super Bowl
Tide - "It's a Tide ad" Toyota – "One team" Amazon "Alexa loses her voice" Srint – "Evelyn" Balcture – Be celebrated Jeep – "Jeep Jurassic" Budweiser – "Stand by you" Squarespace – "Make it...
Super Bowl vill få dig att skratta: Resumé ger dig höjdpunkterna
New England Patriots och Philadelphia Eagels gör upp om den 52:e upplagan av Super Bowl på US Bank Stadium i Minneapolis inför 67 000 åskådare på plats – och långt över 100 miljoner tv-tittare...
Konstnären Makode Linde anklagar Guldägget för att erbjuda gratisjobb
Inför Guldägget den 19 april har Komm gett reklambyrån Ingo uppdraget att göra kampanjen som ska uppmärksamma tävlingen. Under torsdagen publicerade konstnären Makode Linde ett kritiskt inlägg på...
Affärer
You Are Here köper upp Kream
Uppköpet innebär att You Are Here nu har åtta anställda. Byrån har profilerat sig med ett erbjudande inom besöksnäringen och destinationskampanjer. Bland kunderna finns bland annat Gnesta Kommub,...
Folkoperan driver med uppblåsta kulturgenier
Under hösten har det framkommit en rad komprommeterande uppgifter om diverse kulturprofiler runtom i Sverige. Många av dem var nästintill brottsliga och parallellt med att uppgifterna kom fram...
Forsman & Bodenfors copy ska hjälpa Socialdemokraterna i valet
Valrörelsen 2018 är i full gång. Moderaternas Stockholmskampanj, signerad Honesty, blev en stor snackis i förra veckan. Socialdemokraterna kommer att satsa 100 miljoner under valkampanjen – mest a...
Brådskande budskap i Miljöpartiets första valkampanj
För snart ett år sedan valde Miljöpartiet att inleda ett samarbete med kommunikationsbyrån Bloomy för långsiktigt samarbete, ett samarbete som fortsätter in i årets valrörelse. Bloomy har tidigare...
Branschprofiler sågar Kissie-domen: "Nätverken slipper undan"
Det så kallade "Kissie-målet" mot influencern Alexandra "Kissie" Nilsson har varit något av en långkörare i branschen. Redan hösten 2016 valde Konsumentombudsmannen, KO, att anmäla influencern och...
Kissie fälls i uppmärksammade målet – Tourn frias
Hösten 2016 valde Konsumentombudsmannen att anmäla Alexandra " Kissie" Nilsson och hennes bloggportal/influencernätverk Tourn för bristande reklammärkning i två blogg- och ett Instagraminlägg. KO...
United Influencers värvar Anine Bing – och öppnar i Göteborg
Anine Bing är grundare och kreativ chef på det globala livsstilsvarumärket Anine Bing Corporation där sociala medier har haft en central roll från start. Nu blir hon en del av United Influencers...
Så förs Kamprads arv vidare: ”Det sitter i väggarna”
Under söndagen avled IKEA-grundaren Ingvar Kamprad vid 91 års ålder. Trots att Kamprad befann sig långt från marknadschefen Patrik Nygren-Bonniers dagliga processer under de sista åren, så är det...
Hillmarketings vd Lars Andersson om byråns konkurs
Den 16 januari rapporterade Hela Gotland att reklambyrån Hillmarketings vd Lars Andersson lämnat in en konkursansökan till Gotlands tingsrätt. Byrån har sedan 2014, då Lars Andersson klev in som vd...
Länsförsäkringar ber om ursäkt för misslyckat utskick
I kampanjen #MissLyckad ville Länsförsäkringar ifrågasätta den prestationshets innefattande "bländade leenden, vältrimmade kroppar, galna festnätter, en mils löpning innan solen gått upp,...
Kenza blir Schwarzkopfs ansikte utåt
Det senaste året har Schwarzkopfs moderbolag Henkel siktat på att styra om varumärket till att bli mer moderna och inkluderande. För att lyckas med det har de på den svenska marknaden tagit hjälp a...
Trots kritiken – stort genomslag för Moderaternas valkampanj
Sedan Moderaterna i inledningen av förra veckan lanserade årets första valkampanj #slutsnackat har det snackats friskt om kampanjen, både i sociala och traditionella medier. Kampanjen har bland ann...
Volvo Cars nya kampanj ifrågasätter konsumtionshetsen
Stressad budbilspersonal, drönare med paket, pianon som hissas mellan. skyskrapor, massleveranser av paket och hysterin utanför ett köpcenter vid produktlansering. I Volvo Cars nya reklamfilm för...
Så gick det för Sushi Yamas kampanj som skulle få fler gravida kvinnor att äta lax
Enligt en undersökning från Kantar/TNS på uppdrag från Norges Sjömatsråd förknippar sju av tio svenskar rå lax med hälsorisker för gravida, detta trots att Livsmedelsverket menar att rå odlax lax ä...
Matsajter lanserar nytt annonsnätverk
Annonsnätverket, som fått namnet "Smakligt!", ska bland annat leverera annonser i form av sponsrade recept. Först ut att testa formatet är Di Luca & Di Luca med varumärket Zeta. Enligt ett...
Lasse Holm inleder samarbete med Paf.com
Lasse Holm har skrivit en mängd bidrag till Melodifestivalen och har vid fem tillfällen gått vinnande ur den årliga tävlingen. Mest känd i schlagersammanhang är han kanske för sitt bidrag "Cannelon...
Konstnär vänder på könsrollerna i sexistisk reklam
Sexistisk reklam med föråldrade stereotyper är varken någon nyhet eller något som inte längre existerar. Ett effektivt sätt att påvisa hur märkligt olika grupper i samhället porträtteras är att byt...
"The Mauler" utmanas av Mobilebet – repellerar nedför Skurubron
Alexander "The Mauler" Gustafsson är främst känd för sina framgångar inom kampsporten MMA. I en serie kampanjfilmer från Mobilebet kommer han under året att utmanas att testa sina gränser och jaga...
Löfbergs vill få dig att sörpla i dig kaffeslatten – för världens skull
Enligt statistik från SCB och Naturvårdsverket häller den genomsnittlige svensken ut en hel kopp kaffe hemma i slasken. Enligt Löfbergs egna beräkningar innebär svinnet att över 300 miljoner liter...
"Irriterande PK-tjafs!” – så kallar Sydsvenskan sig själva i ny kampanj
Reklamfilmerna lanseras i en tid där tidningar och journalister ifrågasätts. Sydsvenskan vill bemöta dessa åsikter med och passar på att visa självdistans. – Sverige går in i ett valår som...
Reklamfilm
FLX värvar regissör
Linda Callenholt började sin resa på Design for Communication på Chelsea College of Arts i London. Hon gick ut som kursetta och belönades med prestigefyllda filmjobb för formgivaren Peter Saville ....
Universal och Hyresgästföreningen i gemensam bostadskampanj
Enligt Hyresgästföreningens rapport Unga vuxnas boende är 213 000 av Sveriges unga vuxna ofrivilligt hemmaboende. Samtidigt lever 40 procent av de unga som lyckats hitta en bostad under utsatta...
Här är Bartholf Scheibels första kampanj för Min Doktor
Bartholf Scheibel startades av Lowe Brindfors-veteranerna Martin Bartholf och Tim Scheibel . Duon valde att starta upp byrån i smyg men har sedan sommaren 2016 knytit till sig en rad kunder. Nu...
Mamman till H&M-modellen: Ropa inte varg
I inledningen av veckan rasade en kritikstorm mot svenska H&M. Bakgrunden är att den brittiska avdelningen av bolaget i sin marknadsföring använt sig av en mörkhyad pojke som bar en tröja med texte...
Global succé för Åkestam Holsts kissannons
Efter att Åkestam Holst i sin senaste printannons för IKEA uppmanade läsarna att använda annonsen som graviditetstest har uppmärksamheten varit enorm. Annonsen har uppmärksammats av tidningar som t...
Ministern: Facebook och Google måste ta ansvar för smygreklamen
I dag presenterade regeringens utredare Gunnar Larsson och konsumentminister Per Bolund förslagen i betänkandet ”Ett reklamlandskap i förändring – konsumentskydd och tillsyn i en digitaliserad värl...
Utredningen klar: Så ska smygreklamen stoppas
Utredningen för att komma åt smygreklam tillsattes i oktober 2016 och har letts av Gunnar Larsson, tidigare generaldirektör för Konsumentverket och nu i samma roll för Kammarkollegiet. I samband me...
Västeråsbon är med och utvecklar branschens nya snackis
Problemet med Adfraud och fejkad trafik till sajter är något som i och med den ökande programatiska handeln lyfts allt oftare inom den digitala annonsbranschen. När Financial Times förra året testa...
Grannen i Beck blir actionfigur
Actionfiguren kommer fullspäckad med tillbehör som de tonade glasögonen, den ikoniska stödkragen, cigarill och självklart "stänkare" av olika slag. Figuren lanseras som en del av kampanjen...
Nu ska den sexistiska reklamen kartläggas
I mitten av december beslutade trafiknämnden i Stockholm stad att införa etiska riktlinjer för utomhusytor. Konsekvensen blir att Trafikkontoret kan ta ned en kampanj i fall budskapet bedöms som...
Audis saga hyllar pappor som får sina döttrar att bryta mot normen
I filmen, som går i klassisk Disney-anda, ber en flicka sin pappa läsa sin favorithistoria som godnattsaga. Den animerade sagan inleds också som askungen med en ung kvinna som sitter i sitt torn oc...
”Varumärket Com Hem kommer att bestå under överskådlig framtid”
Sammanslagningen innebär att Com Hem går upp i nyskapelsen ”Nya Tele2”där Kinnevik blir största ägare med 27,3 procent av aktierna. Stenbeckssfärens investmentbolag köpte våren 2017 18 procent av...
Anomaly New York värvar svenskt CD-team
Jonas Wittenmark och Tobias Carlson värvas till Anomaly NY som creative directors för Hershey's, däribland annat varumärken som Kit Kat ingår. Kreatörsduon har nyligen två framgångsrika år bakom...
Tele2 och Com Hem går ihop
Bredbands- och kabel tv-bolaget Com Hem går upp i teleoperatören Tele2. Com Hems vd Anders Nilsson blir vd för det "Nya Tele2" efter sammanslagningen. Det rapporterar bland annat Dagens industri "N...
IKEA vill att du ska kissa på deras senaste annons
IKEA:s senaste kampanj inom ramen för "Där livet händer" tar fasta på en av de avgörande punkterna i människors liv. I samarbete med Marcene Labs har Åkestam Holst tagit fram en printannons som äve...
Öppenhet och tolerans ska marknadsföra Stockholm som turistmål
Kampanjen initierades under gårdagen med ett brev adresserat till världens resenärer. I brevet vänder man sig till de som älskar, hatar eller är tveksamma till Stockholm som resmål. I kampanjen "Th...
ATG lanserar nytt Harry Boy-koncept
Under morgondagen rullar ATG ut ett nytt koncept som kretsar kring spelformen Harry Boy. Bolaget byggde länge mycket av sin kommunikation runt just Harry Boy men klassikern har de senaste åren fått...
Senior Lowe Brindforsduo startar egen byrå
Det senaste året har den tidigare Lowe Brindforsduon Martin Bartholf och Tim Scheibel smygstartat en egen byrå vid namn Bartholf Scheibel. Duon lämnade Lowe Brindfors vid sommaren 2016 och började ...
Black Mirror tar över Londons tunnelbana
Förra fredagen släpptes den fjärde säsongen av Netflix-serien Black Mirror. Serien har hyllats för sitt ofta dystopiska sätt att måla upp en framtid där tekniska landvinningar gjort mänskligheten...
Mötesplatsen vill bli den seriösa dejtingsajten – släpper kampanj med David Sundin
Tinder, Badoo, Happn, Match.com, eDarling, Grindr, Elitsinglar. Det finns en uppsjö av dejtingsajter och appar för den som letar efter kärleken på nätet. I sin senaste kampanj, den första sedan man...
Markus Reklambyrå öppnar i Stockholm
Reklambyrån Markus har tidigare varit baserade i Linköping. I och med samarbetet med digitala marknadsföringsbyrån Social Media Lab kommer Markus i framtiden att utlokalisera några av sina...
Skämtade om självmordsoffer – nu växer kritiken mot Youtube
Logan Paul , är den amerikansak Youtubestjärna som under en semester i Japan gjorde ett besök på den så kallade självmordsplatsen Aokigaharaskogen. I klippet som publicerades i söndags filmade Loga...
USA:s armés ineffektiva kampanjer: ”Miljoner skattedollar slösas bort”
Den interna utredningen av den amerikanska försvarsmaktens budget ifrågasätter effektiviteten av de hundratals miljoner som myndigheten årligen investerar i reklam och marknadsföring. Rapporten vis...
Snapchat funderar på TrueView-annonser
Snapchat har länge varit försiktiga med annonser på sin plattform. Idag kan användarna snabbt klicka bort de annonser som dyker upp mellan de olika videoklippen, något de allra flesta gör inom mind...
B Reel släpper global lanseringsfilm för Black Mirror
På bara fem timmar har filmen samlat in tusentals kommentarer och reaktioner på sociala medier. På Facebook har den i skrivande stund 28 000 reaktioner, 2 400 kommentarer och 7 000 delningar. På...
Reklamprofilen drabbades av TBE – nu uppmanar han andra att vaccinera sig
Den 5 september var allt som vanligt i Thomas Brenemarks liv. Den tidigare DDB och McCann-medarbetaren som idag driver egna byrån Whygency hade varit ute och kört motorcykel vid sommarstället i...
Canal Digital hyllar bortglömda statister
Minns du också med värme den kvinna som i kön till ett dansställe i filmen Black Jack som sa "Nä."? Inte? Statister för i allmänhet en tillvaro i skuggan av rampljuset. Imorgon, den 29 december, ä...
McDonalds lanserar alternativt omslagspapper till julklapparna
Traditionen är stark kring hur omslagspapper för julklappar är designade. Julgranarna och snöstjärnorna duggar tätt på klapparna under granen. I ett försök att bryta ny mark på omslagspappersplanet...
Ving kickar igång sommarkampanjen
Julhelgerna och veckorna och de kommande veckorna är den viktigaste försäljningsperioden av resor inför sommaren. Det är också under julen som många svenskar har tid att planera för kommande...
adidas hyllar kreativitet i stjärnspäckad kampanj
I en ny kampanj, "Here to create", framtagen av 72andSunny visar adidas upp sitt breda galleri av profiler knutna till varumärket. Superstjärnor som fotbollsspelaren Lionel Messi , basketstjärnan...
Folke Film lägger ned efter tio år
2013 var en milstolpe för Folke Film och regissören Andreas Nilsson som då representerades av produktionsbolaget. Priserna haglade över filmkonceptet ”Live Test Series” för Volvo Trucks. På hösten...
Burger Kings julklapp till sitt största fan: Slår in en hel restaurang
Burger King har internationellt sätt gjort flera uppmärksammade kampanjer under året, bland annat utomhuskampanjen med fotografier där kedjans egna restaunger. Nu sätter de guldkant på avslutninge...
Tele2:s svar på #metoo: En klausul för en tryggare arbetsmiljö i branschen
– Efter alla #metoo-upprop så har jag funderat kring vad jag som marknadsdirektör på Tele2 och stor köpare av kommunikation och media kan göra. Inspirerad av det arbetet många av mina företrädare p...
Gerillakampanj för Göteborgs hemlösa
Problemet med hemlöshet Göteborg förvärras för varje år, inte minst bland barnfamiljer. Totalt lever 1 600 människor i akut hemlöshet, varav 600 av dessa är barn. Vissa människor i satden tvingas...
Länsstyrelserna slår ett slag mot nätsexhandeln
Medan gatuprostitutionen de senaste åren minskat ökar sexhandeln via nätet lavinartat. Enligt Malin Ström (M), vice ordförande i socialnämnden i Stockholm Stad, läggs tusentals annonser om sexköp u...
Eminem skapar hajp för nya plattan – med fejkad läkemedelsreklam
Atrox Rithimus är i själva verket en påhittad diagnos som pumpats in i den massmediala kroppen genom en sajt, videor på Youtube och utomhusreklam i amerikanska storstäder. Allt i en kampanj från...
Klart: Förbud mot sexistisk och rasistisk utomhusreklam i Stockholm
Frågan om könsdiskriminerande reklam i utomhusmiljon har varit omdebatterad i flera år. I dag torsdag beslutade trafiknämnden i Stockholms stad att införa etiska riktlinjer för utomhusreklam....
Säljer reklamplats på en av Stockholms attraktivaste ytor – utan bygglov
På säljbolaget Atractas hemsida presenteras korsningen Sveavägen/Kungsgatan som "en av Stockholms mest livliga och aktiva korsningar". Sedan i mars säljer bolaget reklamplats på en 140 kvadratmeter...
Pepsis film med Kendall Jenner är årets reklamkalkon 2017
April 2017. Pepsi gör en stor reklamfilmslansering. Ansiktet som frontar kampanjen är symbolen för influencerkulturen – Kendall Jenner ”För mig är Pepsi mer än en dryck, det är en popkulturell iko...
Stjärna över Stockholm blinkar för varje barn som kontaktar Bris
Samtalen till Bris har ökat under hela året i takt med att den psykiska ohälsan bland barn blir värre. Julen kan vara en extra svår för många barn, som lämnas ensamma med föräldrar som är fulla,...
Samtidskampanj: Flygbussarna lyfter sina låga avgångsvederlag
I samband med #metoo har medierna uppmärksammat att flera av de män inom det kulturella, mediala och politiska etablissemanget som anklagats för sexuella trakasserier och övergrepp fått lämna med...
Oväntad vinnare när YouTube listar årets mest sedda reklamfilmer
Samsung i topp när YouTube listar världens mest sedda reklamfilmer Varje år listar YouTube de mest sedda reklamfilmerna på plattformen. Många av filmerna som toppar rankingen tillhör årets mest kän...
Här är juryn för Guldnyckeln
Den 22 mars 2018 arrangeras den 36:e upplagan av Guldnyckeln. Tävlingen arrangeras av Swedma och ämnar prisa det gångna årets bästa direkt- och datadrivna marknadsföring. Juryn, som leds av INGO:s...
Reklamdoktorn Nina Åkestam: Så lyckas du med mångfald i reklam
De senaste fem åren har Nina Åkestam bedrivit forskning på Handelshögskolan. Ämnet för doktorsavhandlingen, "Understanding Advertising Stereotypes" , har varit hur olika sorters stereotyper...
Här är världens största annonsörer
I AdAge:s rankingen toppar fortfarandeProcter & Gamble som lade 10,5 miljarder på reklam och marknadsföring under 2016. I år gjorde annonsören ett ordentligt omtag strategiskt då man kraftigt...
Lista
Redaktionen väljer: 2017 års bästa julkampanjer
Juletid är en av årets mest kritiska månaderna för detaljhandeln. Därför satsar varumärken världen över på att ta fram känslomässiga kampanjer som ska locka kunderna till butiken. Resumé har samlat...
Kreatörskvinnor jagar kapital till global ”Rättviseförmedling” för branschen
För drygt ett år sedan lanserades plattformen Kreatörskvinnor – en sökmotor som ska synliggöra kvinnlig kompetens "för att en gång för alla slå hål på myten om bristen på kvinnliga kreatörer" skrev...
Möt Sveriges enda (?) pölhoppar-fantast i ny adidas-kampanj
I en ny kampanj för adidas Sneakersnstuff-exklusiva sko "Adidas Originals Stockholm GORE-TEX" får vi träffa Thomas. Thomas älskar att hoppa i vattenpölar. Hade Thomas inte älskat att hoppa i pölar ...
Brindfors ger NHL-stjärnans klassiska felsägning i Lilla Sportspegeln nytt liv
Annonsen som är framtagen av Brindfors finns i det senaste numret av Offside på en helsida med texten "Hej Amir du hade en... fan en fråga till mig". Avsändare är Welcome App, tjänsten som bidrar...
Ett år av kärlek i IKEA Kanadas nya julkampanj
Under det gångna året har Åkestam Holsts IKEA-koncept "Där livet händer" hyllats världen över. Konceptet tar avstamp i den inte alltid glamourösa och spännande vardagen för barnfamiljer. I en ny...
Reklamfilmerna där Zlatan visar en självdistans du trodde var förlorad
När Zlatan Ibrahimovic slog igenom i början av 2000-talet charmades alla av hans charm och förmåga att bjuda på sig själv. Med åren i proffslivet har det känts som att den där självdistansen...
Lägre tillväxt för programmatic än väntat
Under morgonen släppte WPP-ägda GroupM sin prognos för 2018 års reklaminvesteringar världen över. Föga förvånande visar prognosen att de digitala reklaminvesteringarna fortsätter att öka, om än i...
Friends julkampanj sätter ord på den mörka verkligheten
Friends kampanj, som har tagits fram av river, vill påvisa att beteenden som skulle vara fullständigt oacceptabla mot vuxna förminskas så fort det rör barn. – Vi vuxna har en förmåga att inte ta...
Åkestam Holst prisad som årets internationella byrå
Under det gångna året har Åkestam Holst presenterat en rad hyllade koncept, kanske främst "Där livet händer" för IKEA och Humanium för IM. Byrån har vunnit bland annat Tele2, Spendrups, Hemköp och...
Omni Ekonomi hyllar egna pushnotiserna
I inledningen av november lanserade Omni den nya tjänsten Omni Ekonomi. Den nya appens funktion liknar i mångt och mycket den ursprungliga Omni-appen men med fokus på ekonomifrågor. Grunden i den n...
En epok går i graven – Blossa skrotar Blossa-sången för gott
Blossa har vid flertalet tillfällen valt att skippa den klassiska Blossa-jingeln i sina julkampanjer. Men nu har vi alltså sett den för sista gången. Istället väljer man att satsa på ett helt nytt...
IKEA Place hjälper användarna hitta rätt plats för julgranen
IKEA:s AR-app IKEA Place lanserades tidigare i höst. IKEA hoppas att appen ska revolutionera sättet vi handlar möbler på och ta deras klassiska katalog in i det 21:a århundradet. Inför jul vill de ...
Spotify fortsätter att driva med sina användare i ny julkampanj
Spotify har tidigare uppmärksammats för sina kampanjer där de utnyttjar sina egna användares minst sagt udda lyssningsvanor. Man har bland annat hyllat d en stockholmare som på Alla hjärtans dag...
Min önskelista till alla marknadsförare och journalister med anledning av lucia
I luciatid vill vissa vuxna tvångsmässigt ordkriga i sociala medier om nationell identitet och genus. Det är ett mediafenomen som numera är lika pålitligt som Kalle Anka på julafton. Vissa...
Ikano Bostad vill bredda innebörden av ett bostadsbolag
Ikano Bostad har under flera år genomfört ett stort CSR-projekt med satsningar inom social hållbarhet för barn och ungdomar. I satsningen ingår gratis friidrotts- och fotbollsskolor, fritidsgårdar...
Hon är Guldäggets juryordförande 2018
Malin von Werder är utbildad på Beckmans Designhögskola där hon tog examen år 1996. Därefter har hon varit på Paradiset DDB, samt byrån Mother i London. År 2004 gick Malin över till Garbergs och...
Triss gör omtag på "Plötsligt händer det" med nytt filmkoncept
I det Kings nya filmkoncept för varumärket får vi följa Triss-vinnare före och efter deras vinst. Detta illustreras genom att det skrapas i själva scenerna och lyxigare inslag i deras nya, rikare,...
Tobaksbolag i stor annonskampanj: Rökning dödar
I veckan kommer tobaksbolagen att lägga pengar på tv-reklam i USA. Inte för att sälja cigaretter, utan för att varna för rökningens skadeverkan. Bakom annonserna, som formmässigt sett är väldigt...
TUI lanserar lokala Snapchat-filter
Från och med den 22 november kan resenärer från någon av de 18 flygplatser TUI har avgångar från använda sig av resebyråns geofilter på Snapchat. Det är första gången Snapchat lanserar geofilter fö...
Pensionärslaget "Silver Snipers" ska visa att e-sport är för alla
Bakom kampanjen står Ehrenstråhle på uppdrag av PC-tillverkaren Lenovo. Det är första gången ett lag bestående av seniorer är med och tävlar i Dreamhack. Spelarna Teen Slayer, Berra-Bang, Birdie oc...
Reklambyrån där alla tvingas jobba tills de blir 85
PP Pensions val av Bloomy Ideas skedde i våras och byrån har sedan dess jobbat med att ta fram en ny designplattform och sajt. Nu presenterar Bloomy även sin första kampanj för pensionsbolaget....
Se Kristdemokraternas svar på Daidalos "bokkupp"
Förra veckan fick Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor det svettigt i Aktuellt-studion. Med anledning av att partiet vill införa en litterär kanon för skolbarn blev partiledaren utfrågad ...
Kärlek vid första ögonkastet i Apples julkampanj
De senaste veckorna har de flesta stora varumärken lanserat sina julkampanjer. Mest uppmärksamhet har kanske det brittiska varuhuset John Lewis fått f ör sin kampanj med Moz the Monster. Nu är de...
Marknadschefen bakom SBAB:s show i Globen värvas av Tele2
I slutet av 2016 genomförde kommunikations- och marknadsdirektören Åse Holmberg och Tele2 en omorganisation. I samband med förvärvet av den danska operatören TDC tidigare under året försvann rollen...
I reklamen ska den aktiva mannen få den passiva kvinnan att njuta
Inför en presentation av ett koncept letade den mycket meriterade art directorn efter skissbilder på människor som njöt när de åt. Hon hittade bara bilder på kvinnor som gjorde detta. Sökningen...
Bussbolaget blir fossilfritt – kastar av "dinosaurier" från bussen
För att uppmärksamma att Luleå lokaltrafiks bussar från och med nu kommer att tankas med fossilfritt bränsle har bolaget tillsammans med kommunikationsbyrån Vinter tagit fram en ny reklamfilm....
Cancerfondens känslomässiga julfilm: Följer en pappas kamp på liv och död
Cancerfondens julkampanj är en insamlingskampanj som syftar till att skapa engagemang och få fler att bidra till svensk cancerforskning. I reklamfilmen får vi följa en familj där pappan drabbas av...
Hannah & Amanda fälls av Reklamombudsmannen
Fällningen kommer efter att en privatperson anmält den populära podcastduon Hannah Widell och Amanda Schulman för smygreklam i Fredagspodden. I det fällda podcastavsnittet pratar Widell och Schulma...
Ny agentur öppnar i Sverige med flera tunga namn
Martina Österling (fd Ternström) och Elin Sandström Lundh ligger tillsammans bakom Albatros Agency. Martina Österling har tidigare arbetat med filmdistribution och inköp av rättigheter till film o...
IKEA:s hyllade blixtkampanj på försäljningen av världens dyraste tavla
I våras drev IKEA med de hutlösa priserna på Balenciaga väskor, som i hög grad påminde om IKEA-kassen. Nu fortsätter möbelvaruhuset med sina lekfulla svar på väldigt dyra saker. Den här gången tar...
Åkestam Holst och DDB om nya Cannes Lions-reglerna
I somras fick byråkoncernen Publicis Groupe enorm uppmärksamhet efter att bolagets v d Arthur Sadoun meddelade att de inte skulle ställa upp i 2018 års Cannes Lions eller några andra tävlingar....
Här är Tele2s nya julkampanj – julkören sjunger om erbjudandena
I våras lanserade Tele2 sitt koncept "The School of Power" efter operatörens byte från King. I julkampanjen tar Åkestam Holst konceptet vidare genom en utbudsfilm med skruv. Julkampanjen inleder me...
Planning Awards blir Strategy Awards
I Strategy Awards kommer tävlingen att ha kategorier indelade efter syfte. Efter förändringen har antalet tävlingsbidrag tredubblats inför årets tävling. Strategy Awards kommer att belöna tävlande...
Byråval
Peugeot förlänger med IUM
Peugeot har jobbat med IUM sedan 2014. Nu förlänger de avtalet med mediebyrån inför en kommande storsatsning i Sverige. – Vi har rätt produkter och en väletablerad marknadsstrategi. Nu ska vi skruv...
Le Bureau bistår afrikansk byrå – med samma namn
Le Bureau är en nystartad byrå i Rwandas huvudstad Kigali. Kreatörerna på byrån har olika typer av funktionshinder och bakom den står svenska organisationen FUB. FUB verkar för att alla lla människ...
TV
TV4:s reklamuppmaning kostar 50.000
Reklamfilmen "Made by people" skulle sändas i en reklampaus vintern 2016 och fick en tydlig påannonsering av TV4:s presentatör. "Ett nonchalant agerande från kanalens sida", tycker kammarrätten som...
Mind manar oss att prata om psykisk ohälsa i interaktiv utomhus-kampanj
Efter förra årets succé med boken "Ord inuti", som belönades med Guldskrift vid Guldäggsgalan tidigare i år, är Mind och TBWA tillbaka med en ny kampanj. För att lyfta upp organisationens nya...
Varumärket ger fingret åt nynazister efter kritikstorm
Tweetsen från Papa John's officiella Twitterkonto kom i tisdags sedan grundaren och vd:n John Schnatter kritiserat NFL:s spelarnas protester. Skriver AdAge . I det sista meddelandet förknunnar...
Linus Karlsson: ”Jag är en reklamare som hatar reklam”
I höstas blev Linus Karlsson utsedd till global kreativ chef på CP+B, nätverket där Erik Sollenberg är global vd. I ett långt reportage tecknar journalisten Johan Lindskog , som känt stjärnkreatöre...
SL påminner om att du har närmre till tuben än du tror
Ehrenstråhle har jobbat ihop med SL sedan 2014 och fick i somras förnyat förtroende efter en offentlig upphandling. Nu presenterar de en kampanj som kommer att visas på bio, utomhus och i sociala...
100-wattsvinnaren om mäns våld mot kvinnor stoppades av Facebook
Facebookfilmen för Kvinnojouren Ellinor var den första enheten som Markus Reklambyrå tog fram åt organisationen. Kund och byrå träffades först förutsättningslöst och idén om en Facebookfilm kom...
Månadens digitalt
Edelman Deportivos ADHD-kampanj tar hem månadens digitalt
E.ON förnyar Sverige med naturens kraft i nya kampanjen
I höstens kampanj berättar E.ON, genom vardagssituationer, hur bolaget "framtidssäkrar" elnätet och hjälper till att ställa om Sverige till helt förnybar energi från sol, vind eller vatten i...
DIK påminner kommunikationsbranschen om vikten av kollektivavtal
I september presenterade Åkestam Holst Tele2-appen "Power nap" som lät Tele2:s kunder fortsätta surfa medan de sov. Nu lanserar kultur- och kommunikationsfacket DIK tillsammans med Edelman Deportiv...
Mental styrka i fokus när Renault sponsrar En svensk klassiker
Renault har under flera år sponsrat tävlingen En svensk klassiker där deltävlingarna Vasaloppet, Vansbrosimmet, Vätternrundan och Lidingöloppet ingår. Förra året valde man att aktivera sponsorskape...
John Lewis julkampanj – inte alla monster under sängen är läskiga
I veckan har flertalet julkampanjer börjat presenteras. I torsdags visade Marks & Spencer upp sin Paddington-centrerade kampanj och idag drar konkurrenten John Lewis bort skynket för sin egen...
De ska representera Sverige i Eurobest Young Creatives
Under sommaren kunde svenska kreatörer yngre än 30 år anmäla sitt intresse till KOMM om att representera Sverige när tävlingen Eurobest Young Creatives går av staplen den 28-30 november. Nu har KOM...
Amazon släpper julkampanj fylld av sjungande paket
För bara en vecka sedan lanserade Uber i Asian/Pacific en kampanj, framtagen av svenska Forsman & Bodenfors, där kartonger står i centrum. Nu vill Amazon inte vara sämre när de lanserar sin årliga...
Haute couture när Scania släpper ny förarjacka
Tidigare i år belönades designern Bea Szenfeld och River med ett Guldägg i kategorin förpackningsdesign för sitt arbete med Stora Enso. Nu har hon återigen anlitats för ett uppdrag inom...
Paddington frontar Marks & Spencers senaste julkampanj
De brittiska julkampanjerna är något utav Storbrittaniens svar på den amerikanska Superbow-bonanzan. Varuhus som Marks & Spencer, John Lewis och Sainsburys presenterar varje år påkostade kampanjer...
Sportbladet och landslaget i gemensam kampanj – stöttar ungdomsfotboll
Sportbladet gör en gemensam kampanj med SvFF för att stötta ungdomsfotboll Syftet är att ge ungdomsspelare så bra förutsättningar som möjligt gällande såsom material, ledare eftersom talang är...
Kampanj mot könsstympning och för kvinnors rätt till sina egna kroppar
Över tre miljoner kvinnor könstympas i världen varje år. Könsstympning är en tradition med långa anor, men det handlar inte om religion utan om makten över kvinnor och flickors kroppar. Att få...
Vad ska du med följare till?
Låt mig vara glasklar. Detta är ingen text baserad på en vetenskaplig studie. Det här handlar bara om personlig och praktisk erfarenhet. Empiri, som det heter. Det är inte det sämsta och det sätter...
SWISS försöker reda ut förvirringen mellan Sverige och Schweiz
Den klassiska sammanblandningen mellan Schweiz och Sverige är något som enligt myten ofta uppstår bland geografiskt förvirrade amerikaner. I ett försök att undvika framtida missförstånd lanserar...
Hemmagjord reklamfilm för gammal Honda Accord gör viralsuccé
De senaste åren har det dykt upp mer eller mindre kreativa annonser på plattformar som Blocket, Craigslist och eBay. Nu lägger filmskaparen Max Lanman in ytterligare ett bidrag till den kategorin....
Skandia tar kampen mot sjukskrivningar i Tillsammans första kampanj
Det är den första kampanjen baserat på det nya koncept som Tillsammans har tagit fram, som syftar till att lyfta Skandias tjänstepensioner. – För oss har det varit viktigt att lyfta fram en av de...
Scouterna och Google dokumenterar skogen – Garbergs bakom samarbetet
Reklambyrån Garbergs ville skapa uppmärksamhet för Scouterna på ett ärligt sätt och utan att spä på fördomar. Scout View går ut på att scoutkårer över hela landet väljer ut sina favoritstigar och...
Enkät
Vreden mot sexismen i branschen: ”Det är totalt mörker”
Med anledning av #metoo-kampanjen samlade Resumé i förra veckan berättelser från den svenska kommunikationsbranschen där våra läsare uppmanades att dela med sig av sina upplevelser av sexism på...
”Ledare har ett särskilt stort ansvar för att förstå när saker går överstyr”
Walter Naeslund, vd på Honesty Hur jobbar ni för att förebygga sexuella trakasserier? – Organisationer behöver en kultur där de här sakerna snabbt blir synliga och fångas upp så att de inte kan...
Efter succén – Lina Söderqvist lämnar Åhléns
Den 18 oktober utsågs Lina Söderqvist till Sveriges bästa marknadschef för sitt arbete på Åhléns. Nu står det klart att hon lämnar sin tjänst för att istället bli verkställande direktör på...
Se ryska trollannonserna som riktades mot amerikanska väljare
Tidigare i veckan vittnade representanter från Facebook, Google och Twitter i den amerikanska kongressen om hur ryska källor försökte använda plattformarna för att påverka det amerikanska valet....
Leif GW Persson: Kändisen flest svenskar vill se i reklam
Zlatan och Volvo. David Beckham och H&M. Heidi Klum och Lidl. Kändisar som frontfigurer för varumärken är ett stående inslag i reklamsammanhang. Ett sätt att nå genom bruset. Men vilken kändis vil...
"Vi ska ju vara en modern bransch — Hur kan detta hända?"
Sedir Ajeenah, vd Garbergs Hur jobbar ni för att förebygga sexuella trakasserier? – Det korta svaret är nolltolerans. Men för att skapa en kultur där övergrepp eller sexuella trakasserier inte får...
Burger King rakar kungen inför Movember
Burger Kings maskot The King har inte bara en stabil mustasch, han kombinerar den med en tät skepparkrans though. Så det bästa Burger King kan göra för att väcka uppmärksamhet blir att slätraka...
Se Forsman & Bodenfors kampanj för Uber i Asien
När Uber för första gången har satsat på en värderingsdriven kampanj har man vänt sig till svenska Forsman & Bodenfors för det rörliga uttaget. Kampanjen kretsar kring att vi i städer åker ohälsosa...
Byråchefen: ”Vi har rannsakat oss själva”
Petronella Panerus, vd på Åkestam Holst Hur jobbar ni för att förebygga sexuella trakasserier? – Genom ett gediget och tydligt värderingsarbete som omfattar alla mellanmänskliga relationer. Har ni ...
Svag kvartalsrapport från WPP
Under förmiddagen presenterade världens största byråkoncern, WPP, sina resultat för årets tredje kvartal. I jämförelse med Q3 2016 minskade koncernens intäkter med 1,1 procent. Den marknad som ser...
Så lanseras utmanaren på den svenska medtech-scenen
Den nya digitala vårdcentralen Doktor24 utmanar på en allt trängre e-vårdsmarknad. Som konkurrensfördel vill den nya aktören lyfta fram en bättre integreration och ett bättre samarbete med den...
Brothers tar kampen mot manliga kroppsideal i ny kampanj
I samband med vårkampanjen "We Serve To Suit You" samlade Brothers in data om svenska mäns kroppar och tog därefter fram en avatar av den svenska genomsnittsmannen, baserad på denna data. Resultate...
IKEA uppmanar tittarna att klicka bort reklamen i ny "poänglös" kampanj
Den gyllene regeln för pre-roll kampanjer på YouTube är att få tittaren att stanna kvar efter de inledande fem sekunderna, då de kan välja att klicka bort reklamen. I en ny rad filmer från IKEA och...
Uppmanar till jakt på ”sockerspöken” i Stockholm
Det sockerfria godiset N!cks är oroliga för att Halloween ska bli en sockerfest. Under den amerikanska högtiden ökar sockerkonfektyrförsäljningen med 11 procent jämfört med en vanlig vecka på året....
De är årets Bris-idoler
Sedan 1998 har Bris delat ut idolbilder till svenska sjätteklassare där kända svenska profiler delar med sig av sina erfarenheter av utsatthet och mobbning från barndomen. Bilderna är tänkta att...
Ny undersökning: Så påverkar alkoholreklamen våra köpvanor
Alkoholreklamen ökar kraftigt i Sverige med över en miljard i årliga reklaminvesteringar. Alkoholreklamen i Sverige är också strikt reglerad och marknadsföringen får inte vara påträngande, uppmana...
Centern lanserar kampanjen #tågupproret: ”Folk är förbannade”
Kampanjen #tåguppropet är sprungen ur den utlovade tågsatsning som partiledare Annie Lööf presenterade på Centerns partistämma i slutet av september. Partiet investerar i höstens budgetmotion 4...
Försvarsmakten i stor höstkampanj
Sedan Försvarsmakten i fjol bytte byrå från DDB Stockholm till Volt har det nya samarbetet renderat i en rad hyllade kampanjer. Under 2017 har de bland annat ställt sig frågan hur många skäl man...
Så lanserar B-Reel H&M:s nya designsamarbete
H&M har lanserat designersamarbeten årligen sedan Karl Lagerfelds kollektion presenterades 2004. I fjol gjordes samarbetet med det franska modehuset Kenzo och i år föll valet på den London-baserade...
McDonalds i minimalistisk printkampanj
Sedan 2013 har TBWA Paris kampanjer för McDonalds anammat en minimalistisk design, trygga i att varumärket i sig självt är tillräckligt igenkännbart. Sedan tidigare har man producerat printkampanje...
Främlingsfientlig kampanj tog hjälp av Facebook och Google
Kampanjen, med starkt islamkriktiska budskap bland annat med att porträttera Frankrike "Islamic State of France", men också med riktade budskap mot Hillary Clinton , behandlades som en storkund av...
Sveriges bästa marknadschefer
Det modiga varuhuset berör och provocerar
Lina Söderqvist tillträdde marknadschef på Åhléns våren 2015. Bara under den här tiden har hon märkt stor skillnad på hur folk reagerar på deras kommunikation. Under de 30 månaderna som har passera...
Ny affär
Pinchos förvärvar Göteborgsbyrå
Restaurangkonceptet Pinchos etablerades i Göteborg 2012. Två år senare öppnades det upp för franchisetagare. I dag är kedjan en av Sveriges snabbast växande med i snitt två nya restaurangöppningar...
Efter de hyllade printkampanjerna – därför slutar Jeeps marknadschef
Under 2017 har J esper Albansson gjort uppror mot Fiat Group och centralmakten i Turin. Den anrika biljätten har liksom andra aktörer i segmentet förordat en centraliserad marknadskommunikation. De...
Kampanj: Peak Performance låter influencers tolka varumärket
Höstens kampanj "This is Peak Performance by" från Peak Performance handlar om aktivitet som livsstil vare sig du är professionell, skidåkare i motionsspåren, golfresenär eller kreatör som gillar...
Annonsering
Video- för första gången större än bannerannonsering
För första gången har videoannonsering vuxit till det största formatet inom displayannonsering. Enligt siffror från Internet Advertising Bureau (IAB) och PwC är video det snabbast växande...
Marknadschefsvinnarna: Här är största utmaningarna just nu
Fredrik Kullberg, Apotek Hjärtat Vad betydde det för dig att vinna priset? – Jättekul förstås! Men det är ett pris jag självklart delar med hela mitt grymma team – och hela Hjärtat. Att vi dessutom...
Så påverkas Doves varumärke av kritiserade kampanjen
Den senaste veckan har en av branschens största snackisar varit Doves senaste Facebook-kampanj. I kampanjen för duschtvål förvandlas en svart kvinna till vit efter att ha tvättat sig. Sociala medie...
Se Rivers första kampanj för Betser
I reklamfilmerna får tittaren följa ett gäng sportintresserade killar som vill följa sin match utan störande moment. I en av filmerna tacklar Betser-representanten bort en flickvän som anses störa...
Granskning
Delägaren om konkurshotet: Vi skulle aldrig köpt tillbaka byrån
A Loud Minority har inte haft någon vd sedan grundartrion, som arbetat ihop i 20 år, köpte tillbaka byrån från XperienceGroup. Gent Wahlström har haft det interna ansvaret, Martin Örner har varit...
A Loud Minority nära konkurs – miljonskulder hos Kronofogden
Gent Wahlström , Richard Farman och Martin Örners byrådröm hade slutat med snökaos i Åre där ett stort uppdrag för Red Bull landade i en infekterad konflikt. 2012 hade byrån dragit på sig skulder i...
Monica Lewinsky i ny kampanj mot näthat
Efter att relationen mellan den dåvarande amerikanska presidenten Bill Clinton och hans sekreterare Monica Lewinsky uppdagades utsattes Lewinsky för en flodvåg av både hat och hot. Lewinsky har sed...
Lotto låter dig uppleva livet som spelare i Djurgårdens IF
Att bli fotbollsproffs är en avlägsen dröm för många. Men nu gör Lotto det lite enklare att uppleva hur det känns. I en ny kampanj har de skapat en VR-upplevelse kring hur det kan kännas att lira m...
Ny valuta för digital utomhusreklam
Den nya reklamvalutan från Outdoor Impact ska möjliggöra för både annonsörer och mediebyråer att få mer exakt data över hur deras digitala utomhuskampanjer presterar. Målet är att medieplanerare...
Olycklig kärlek möter betalningslösningar i iZettles nya kampanj
De allra flesta förknippar kanske iZettle med deras kortläsare som används av många restauranger och mobila entrepenörer. I en ny kampanj vill de få kunder att uppmärksamma deras produktutbut borto...
Priser
Elva svenska priser i Echo Awards
I helgen gick Echo Awards, den här gången i New Orleans, av stapeln. Svenska byråer var nominerade 15 gånger om, 15 nomineringar som slutade i elva priser. Med fyra priser, de 97:e i ordningen,...