Denna utbildning handlar om hur du kan använda AI i marknadsföringen – för att producera innehåll, göra research och analyser, ta fram strategier, analysera konkurrenter, distribuera och optimera kampanjer. Du får kunskap om vilka AI-verktyg som finns och hur du kan använda dem. Vi lägger stor vikt vid hur AI-verktygen fungerar och hur du ska använda den kunskapen när du promptar för att få det resultat du vill ha.
DU FÅR LÄRA DIG:
Ekosystemet av AI-verktyg och hur dessa hänger ihop (och inte)
Hur du kan använda AI för att ta fram strategier, skapa innehåll och optimera distribution av marknadsaktiviteter
Hur du promptar för att få det resultat du önskar med AI-verktygen
Vad som är viktigt att tänka på när du ställer frågor
Hur AI-verktygen fungerar och hur du kan använda den kunskapen för att få mer kreativa resultat
Hur du skapar texter, bilder, video och webbplatser/landningssidor med olika AI-verktyg
Hur du kan göra målgruppsanalyser och segmentering med hjälp av AI
Att analysera konkurrenternas närvaro i digitala kanaler med verktyg
Att skapa kampanjtaktik med innehållsverktyg för idégenerering
Vilka användbara AI-funktioner som finns i de verktyg du redan använder (till exempel annonseringsplattformar, marketing automation-system och content management-system)
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Marknadschefer, marknadskoordinatorer, marknadsassistenter, digital marketing manager och småföretagare.
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:
Förståelse för ekosystemet av AI-verktyg, hur de hänger ihop och fungerar
Metoder för att ställa AI-verktygen de rätta frågorna
Förmåga att prompta/iterera i AI-verktyg för att nyttja kreativitet och skapa material
Mer ut av de verktyg som du redan använder genom att nyttja deras AI-lösningar
Förståelse för plattformarnas AI vid distribution av marknadsföring
Program
09.00 Presentation av kursledare, deltagare och intro till kursen
09.15 Så börjar du arbeta med AI
En introduktion till AI inom marknadsföring med en inblick i hur ekosystemet ser ut där vi går igenom:
Hur de olika verktygen hänger ihop - OpenAI, ChatGPT, Sidney, Bard med flera
Förmågan att ställa de rätta frågorna – genomgång av hur du bli bra på att formulera dig för en chat-motor för att få tillräckligt insiktsfulla och unika svar
10.15 Kaffe
10.30 Workshop: Målgruppsanalys, segmentering och konkurrensanalys med hjälp av AI
Vi tar fram målgruppsanalyser med hjälp av AI och genomför:
Insiktsarbete för målgruppssegmentering, exempelvis med Databricks
Får koll på konkurrenterna och deras framväxt i digitala kanaler med verktyg som till exempel Competitors.app
12.00 Lunch
13.00 Skapa kampanjinnehåll med AI – prompta för att sätta din egna prägel
Verktyg som bygger på att AI inte spottar ur sig perfekta förslag per automatik – du måste bli en duktig beställare och ha en god förståelse för hur verktygen arbetar för att kunna få ut det innehåll som du vill ha. Under detta pass går vi igenom:
Hur du arbetar med promptning för ett mer kreativt resultat genom att prompta inom olika språk- och stilmodeller
Skapa kampanjtaktik och höja kvalitén på marknadsaktiviteter – vi tar hjälp av innehållsverktyg för idégenerering, som exempelvis Memorable.io
14.00 Workshop: Skapa en kampanj med AI-verktyg
Vi använder AI-verktyg för att skapa en fiktiv kampanj och skapar tillhörande video, bilder, texter, ljud och landningssidor.
Vi kommer:
Skapa texter – exempelvis med Jasper.io
Skapa bilder – exempelvis med Mid-journey och Dall-E
Skapa video – exempelvis med Synthesia
Skapa webbplatser/landningssidor – exempelvis med Durable
15.00 Kaffe
15.15 Optimera och distribuera i de marknadsföringsverktyg som du redan använder
De flesta plattformar vi jobbar med som marknadsförare har redan idag någon form av AI-verktyg, till exempel annonseringsplattformar, marketing automation-system och content management-system. Under detta pass går vi igenom de vanligaste funktionerna som du kan använda dig av redan idag:
Hur AI kan hjälpa oss att nå ut på olika medieplattformar och nyttja AI för att nå ut bättre på platser där vi annonserar (vi använder Meta-annonsering som exempel)
AI i ditt marketing automation-system
Rapportera och optimera med hjälp av AI – skapa insikt inför kommande marknadsaktiviteter, med exempelvis Clari
16.30-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut