Denna utbildning handlar om hur du som arbetar B2B kan marknadsföra dig i sociala medier och med små resurser själv ta fram snyggt och effektivt material, samt annonsera så att varenda krona av marknadsbudgeten går till precis rätt publik. Du får lära dig hur du steg för steg identifierar och hittar din målgrupp, tar fram ett digitalt erbjudande som når ut genom bruset, utformar annonser som ger bäst effekt och sätter upp egna kampanjer. Vi går även igenom hur du mäter effekten av dina insatser.
Om Utbildningen
Med dagens möjligheter till spårning och det utbredda användandet av sociala medier är det med enkla medel och små resurser möjligt att nå ut till dina viktigaste kunder. Denna praktiskt inriktade utbildning riktar sig till dig som vill bli bättre på att annonsera i sociala medier för att nå företagskunder.
DU FÅR LÄRA DIG:
Att identifiera vilka digitala plattformar som är bäst för just din verksamhet
Hur du definierar och hittar din målgrupp och marknad
Att forma ett digitalt erbjudande/kampanj som når ut genom bruset
Hur annonser bör utformas för bäst effekt
Att göra medieköp i praktiken – sätta upp kampanjer och optimera
Hur du kan nyttja flera kanaler samtidigt för effektivast annonsering
Exempel på framgångsrika kampanjstrategier från olika branscher
Att följa upp och analysera dina kampanjer – de viktigaste nyckeltalen och hur du läser dem
Hur du optimerar målgrupper och innehåll utifrån resultatet av kampanjanalyser
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som har hand om marknadsföring och kommunikation på B2B-företag.
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få alla verktyg för att själv kunna lyckas med en annonseringskampanj i sociala medier, vilket innefattar:
Kampanjstrategi
Målgruppsidentifiering
Uppsättning av kampanjstruktur i annonskonto för Facebook/Instagram & LinkedIn
Produktion av digitala annonser som ger effekt
Medieköp och optimering
Resultatdriven analysering
Program
09.00 Introduktion
09.20 Kampanjstrategi och målgruppsanalys
Varför B2B-marknadsföring i sociala kanaler fungerar
Hur du formar ett digitalt erbjudande/kampanj som når ut genom bruset
Hur du ramar in din målgrupp
Att identifiera en rimlig målsättning med en digital kampanj, och vad du kan förvänta dig
Identifiera vilka digitala plattformar som är bäst för just din verksamhet
Exempel på kampanjstrategier från olika branscher
10.30 Kaffe
10.45 Grafisk produktion och visuell strategi
Hur du skapar digitala annonser som ger effekt
Kreativ process kopplat till ert erbjudande och/eller mål med er marknadsföring
Tips på enkla verktyg för att skapa fantastiskt innehåll
Övning: Quiz – bra och mindre bra exempel på annonser
12.00 Lunch
13.00 Uppsättning av kampanjstruktur
Vanliga fallgropar vid uppstart och hur du undviker dem
Hur du bestämmer en rimlig annonseringsbudget
Steg för steg – så lägger du upp din första kampanj
Manövrera i Ads manager – vad du bör tänka på när du lägger upp själva kampanjen.
15.00 Kaffe
15.15 Uppföljning och löpande optimering efter analys
De vanligaste nyckeltalen och hur du läser av dem
Optimera målgrupp och innehåll efter resultat
Vilka är de bästa riktmärkena för resultatdriven optimering?
Vi går igenom ett par praktiska case och berättar prioritering och plan
Förutsättningar för att skala upp både budget och målgrupp för ökad effekt
Uppföljning och vidareutveckling
Att hålla koll på inför framtiden
16.30-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut