Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Till alla utbildningar

Beteendedesign, nudging och gamification på digitala plattformar – så får du användaren att göra rätt

Dataanalys & konvertering, Strategisk kommunikation

I vår uppkopplade vardag ställs vi dagligen inför mängder av digitala valsituationer – på sajter, i epost och appar. Denna utbildning handlar om hur du genom kunskaper i beteendedesign kan använda nudging och gamification för att styra användarna till ett önskat beteende. Vi går igenom forskningsbaserade metoder som använder hjärnans inbyggda mekanismer för att till exempel få användarna att konvertera eller återkomma till plattformen. Du får lära dig hur du steg för steg analyserar beteendeproblem, utformar nudgar, konceptualiserar, designar, testar effekter, implementerar och utvärderar resultat.

Om Utbildningen

DU FÅR LÄRA DIG:

  • Nudgingteori och bakomliggande kunskaper i beteendevetenskap, psykologi, kognitionsvetenskap och design
  • Vad som styr användarnas beteenden i digitala miljöer
  • Att analysera vanliga valsituationer digitalt – återkommande tankefel och psykologiska mekanismer som gör att användarna ofta snubblar och inte beter sig som vi hade tänkt från början och hur du kan använda dessa tankefel för att skapa action 
  • Hur du med hjälp av konkreta exempel kan designa digitala miljöer så att det blir lätt att göra rätt och hur du skapar beteenden som leder till mätbara resultat
  • Hur nudgingtekniken gamification kan användas för att genom spelrelaterade element, till exempel quiz, motivera och engagera användaren till ett visst beteende eller val
  • Konvertering – olika nudgingtekniker för att lyckas
  • Hur du gör en beteendeanalys av en utmaning eller ett problem
  • Hur du designar en nudge
  • Att mäta effekten av nudgar
  • Hur du internt kan organisera nudgingarbetet och sätta ihop ett projektteam 

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som arbetar med eller ansvarar för att designa digitala miljöer.

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:

  • Kunskap om mänskligt beslutsfattande och nudgingteori i digital miljö
  • Kunskap om hur olika nudgingtekniker kan användas digitalt
  • Förståelse för hur processen från beteendeanalys till genomförd nudge går till
  • Verktyg för att komma igång och hjälpa användarna att få ut så mycket av tjänsten/appen/hemsidan/plattformen som möjligt

Dela kursen

Program

09.00 Teori och inspiration
Välkomna och agenda

09.15 Nudgingteori

  • Vad är nudging?
  • Beteendepsykologi i digitala miljöer
  • Nudgingtekniker och exempel
  • Vad gamification är och hur det kan användas för att hjälpa användarna i rätt riktning

10.30 Paus

10.45 Best practise – konkreta och inspirerande case på hur nudging kan användas

11.30 Workshop kring beteendeutmaning

  • Gruppdiskussion: vilket beteende vill du nudga?
  • Frågor och reflektioner kring diskussionen

12.00 Lunch

13.00 Nudging i praktiken – metodstöd i sex steg
Arbetsprocess för nudgingprojekt: Utifrån ett metodstöd i sex steg får du lära dig hur du hur du analyserar beteendeproblem, utformar nudgar, konceptualiserar, designar, testar effekten, implementerar och utvärderar resultatet.

13.30 Workshops – beteendeanalys och nudgeskapande

  • Beteendeanalys – du får testa på att göra en enklare beteendeanalys och planera för hur du kommer igång med en djupare beteendekartläggning efter kursen.
  • Nudgeskapande – du får testa den kreativa processen med att komma på idéer till och designa olika nudgar som matchar konkreta beteendeutmaningar du möter i ditt arbete. 

15.00 Fika

15.15 Från inspiration till handling

  • Diskussion kring det som kommit fram under workshopen
  • Handlingsplan – vi går igenom hur du skriver en konkret handlingsplan för att komma igång med nudgingprojekt direkt efter kursen.

16.30 Resurser för att komma igång samt tid för frågor