Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Angående covid-19: Med anledning av de gällande restriktionerna för allmänna sammankomster vill vi förtydliga att våra utbildningar har maximalt 20 sittande deltagare och därmed inte berörs av rådande begränsningar. Vi jobbar nära med våra konferensanläggningar för att minska trängsel och följer noggrant myndigheternas restriktioner, din säkerhet är vårt fokus. En stor del av våra kurser har även tillfällen för deltagande online, se respektive kurssida.
Till alla utbildningar

Copywriting för digitala kanaler – skrivknep och verktyg för vassare texter

Content & kreativitet

Denna utbildning handlar om hur du som arbetar med copy i digitala kanaler ska bli ännu vassare på att skriva. Vi går igenom konkreta skrivknep och verktyg, inspiration och praktisk träning i att skriva lockande texter. Du får även lära dig hur du sätter mottagaren i fokus genom att använda klarspråk, att skriva säljande texter som inte upplevs som säljiga och sätta kärnfulla rubriker och puffar.

Om Utbildningen

DU FÅR LÄRA DIG:

  • Att skriva effektiva texter som lockar din målgrupp
  • Skriva texter som sätter mottagaren i fokus genom att använda klarspråk och hjälpa din läsare genom texten
  • Språktekniska knep och tips för att bygga text som lockar
  • Att skriva rubriker och puffar
  • Att skriva säljande texter, som inte upplevs som säljiga
  • Vad som är viktigt att tänka på när du arbetar med content marketing, inbound marketing och bloggar

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som skriver i jobbet, till exempel kommunikatörer, marknadsförare, webbredaktörer eller copywriters.

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Målet är att alla deltagare, oavsett tidigare bakgrund, ska komma hem med ny kunskap och arbetssätt som går att använda direkt. Du ska även få inspiration och lust att skriva texter som passar för digitala kanaler och som gillas av både läsare och Google. 

Dela kursen

Program

09.00 Välkomnande och introduktion

  • Introduktion till skrivande för digitala kanaler
  • Presentation av kursinnehåll, lärare och deltagare

09.15 Texter med mottagaren i fokus

  • Klarspråk
  • Skrivprocessen

10.15 Paus

10.30 Effektiva texter

  • Bästa knepen från journalisten och copywritern 
  • Språktekniska tips 
  • Rädda en text – snabb textbearbetning

11.15 Innehållsmarknadsföring

  • Copywriterns och kommunikatörens roll i förändring
  • Bloggen som navet i content marketing
  • Kort om SEO

12.30 Lunchpaus

13.30 Säljande texter

  • Sälj utan att kränga
  • Blogginlägg, artiklar och nyhetsbrev
  • Kreativa skrivövningar

15.00 Paus

15.15 Kort och knepigt

  • Övning i konsten att skriva rubriker
  • Övning i att skriva puffar och ingresser som lockar 
  • Övning i att skriva Meta Description

16.30-17.00 Sammanfattning/tid för frågor /avslut