söndag4 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera
Till alla utbildningar

Diplomerad B2B-marknadsförare

Medieval & marknadsstrategi

Förutsättningarna för hur B2B-företag gör affärer förändras snabbt. Idag börjar de flesta köp på nätet och beslutsfattare gör sin köpresa på egen hand i digitala kanaler. Denna tvådagarsutbildning ger dig fördjupad kunskap och konkreta verktyg för att navigera och leda utvecklingen i det digitala marknads- och säljlandskapet. Du får bland annat lära dig att ta fram en marknadsstrategi, arbeta med kundinsikt och sätta ett kommunikativt ramverk för din marknadsföring. Vi lägger också stor vikt vid hur du lyckas i samspelet mellan marknad och sälj.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • De nya förutsättningarna för B2B-affären – förändrat köpbeteende med fokus på digital dialog
  • Olika strategival inom B2B-marknadsföring – demand generation, content, inbound och account based marketing
  • Så skapar du en strategi och plan för din B2B-marknadsföring
  • Hur du lyckas i samspelet mellan marknad och sälj och ökar samarbetet för mer affärer
  • Att arbeta med kundinsikt: ideala kundprofiler (ICPer) och personas som grund för marknadsföringen
  • Att paketera din berättelse i content marketing och hur du kan använda den i olika former och kanaler
  • Aktivering i egna och köpta kanaler
  • Hur du skapar ett kommunikativt ramverk för din marknadsföring
  • Om marketing automation och aktivering i digitala kanaler
  • Hur du mäter och följer upp marknadsföringsarbetet med fokus på affären – inte bara leadsen

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som arbetar med eller ansvarar för marknadsföring i ett B2B-företag, till exempel:

  • Dig med en ledande roll som marknadschef eller projektledare och vill få en samlad bild av verktyg och arbetsmetoder inom modern B2B-marknadsföring
  • Har jobbat med B2B-marknadsföring ett tag och vill uppdatera dina kunskaper med den senaste utvecklingen på området
  • Har tidigare jobbat med konsumentmarknadsföring och vill utveckla dig mot en ledande roll inom B2B-marknadsföring

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Målet med utbildningen är att du som deltagare ska få den kunskap och de verktyg du behöver för att ta en ledande roll som marknadschef eller senior projektledare i ett B2B-företag.

Dela kursen

Program

Dag 1

09:00 Välkommen och introduktion
Presentation av kursledarna och deltagare.

09:30 Nya förutsättningar för B2B-affären

  • B2B-försäljning – människor, utmaningar och affärer
  • Det förändrade köpbeteendet: ökat fokus på digital dialog
  • Hur marknadsföring och försäljning är två sidor av samma mynt
  • Marknadsföring på kort och lång sikt: varumärke och kunskapsledarskap vs. leadsen
  • Olika strategival: demand generation, inbound, content och account based marketing – likheter och skillnader

10:30 Fika med gruppdiskussion

11:00 Kundinsikt är grunden till allt

  • Därför måste du förstå dina kunder både som grupper och som individer
  • Vad är ideala kundprofiler (Ideal Customer Profile, ICP) och personas och hur drar du nytta av det i ditt marknadsföringsarbete?
  • Praktisk modell för att jobba med personas
  • Gruppdiskussion: Så jobbar vi med kundinsikt

12:00 Lunch

13.00 Värdeerbjudandet: Från inifrån-och-ut till utifrån-och-in

  • Ett värdeerbjudande som beskriver hur företaget adderar värde utifrån kundens behov
  • Value Proposition Canvas – de olika beståndsdelarna
  • Köpresor B2B: från problem till lösning och erbjudande
  • Gruppdiskussion: Så jobbar vi med värdeerbjudandet

14:00 Content marketing: Så paketerar du din berättelse

  • Hur content marketing hjälper kunder och leads att få svar på sina frågor
  • Det kommunikativa temat – den röda tråden i kunddialogen
  • Från tema till budskapsplattform
  • Olika former av content: från blogg till podd
  • Därför ska du paketera om ditt content: reduce, reuse, recycle
  • Gruppdiskussion: Kreativ övning kring ”hållbart content-arbete”

15.00 Fika med gruppövning

15:30 Content marketing: Det redaktionella arbetet

  • Det löpande redaktionella arbetet
  • Verktyg som stöttar arbetet
  • Gruppdiskussion: Utmaningar och möjligheter i det redaktionella arbetet

16:30- 17:00 Summering av dagen

Dag 2

09.00 Aktivera ditt content och omsätt det i affärer

  • B2B-webben i förändring – från skyltfönster till hjälpsam företagswebb
  • Från blogg till inspirations- och kunskapsportal
  • Sökordsarbetet
  • Från nyhetsbrev till inspirationsbrev
  • Casearbete i grupp

10.00 Värdet av marketing automation

  • Vad innebär marketing automation
  • Olika plattformar för olika behov
  • Hur marketing automation och CRM hänger ihop
  • Så drar du nytta av marketing automation i content och inbound-arbetet

11.00 Aktivering i egna och köpta kanaler

  • Sociala medier i B2B-marknadsföringen
  • Att få med kollegorna på tåget
  • Köpta kanaler för ökad räckvidd

12.00 Lunch

13.00 Marknad och sälj tillsammans för mer affärer

  • Utmaningar när kartan ritas om och affären blir mer digital
  • Marknad och sälj mot gemensamma mål och med en gemensam strategi 
  • Gruppdiskussion: Hur funkar samarbetet i min organisation? Vilka utmaningar finns? Vad kan vi göra för att komma närmare varandra?

14.30 Fika

15.00 Mätning och uppföljning

  • Vad är värt att mäta?
  • Fokus på affären – inte bara leadsen
  • Mätpunkter från besökare till kund
  • Gruppdiskussion: Vilka KPIer är viktigast för mig och min organisation?

16:00 Summering av utbildningen

16:30 Reflektioner och utvärdering

17:00 Slut för idag