Förutsättningarna för hur B2B-företag gör affärer förändras snabbt. Idag börjar de flesta köp på nätet och beslutsfattare gör sin köpresa på egen hand i digitala kanaler. Denna tvådagarsutbildning ger dig fördjupad kunskap och konkreta verktyg för att navigera och leda utvecklingen i det digitala marknads- och säljlandskapet. Du får bland annat lära dig att ta fram en marknadsstrategi, arbeta med kundinsikt och sätta ett kommunikativt ramverk för din marknadsföring. Vi lägger också stor vikt vid hur du lyckas i samspelet mellan marknad och sälj.
UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
De nya förutsättningarna för B2B-affären – förändrat köpbeteende med fokus på digital dialog
Olika strategival inom B2B-marknadsföring – demand generation, content, inbound och account based marketing
Så skapar du en strategi och plan för din B2B-marknadsföring
Hur du lyckas i samspelet mellan marknad och sälj och ökar samarbetet för mer affärer
Att arbeta med kundinsikt: ideala kundprofiler (ICPer) och personas som grund för marknadsföringen
Att paketera din berättelse i content marketing och hur du kan använda den i olika former och kanaler
Aktivering i egna och köpta kanaler
Hur du skapar ett kommunikativt ramverk för din marknadsföring
Om marketing automation och aktivering i digitala kanaler
Hur du mäter och följer upp marknadsföringsarbetet med fokus på affären – inte bara leadsen
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som arbetar med eller ansvarar för marknadsföring i ett B2B-företag, till exempel:
Dig med en ledande roll som marknadschef eller projektledare och vill få en samlad bild av verktyg och arbetsmetoder inom modern B2B-marknadsföring
Har jobbat med B2B-marknadsföring ett tag och vill uppdatera dina kunskaper med den senaste utvecklingen på området
Har tidigare jobbat med konsumentmarknadsföring och vill utveckla dig mot en ledande roll inom B2B-marknadsföring
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Målet med utbildningen är att du som deltagare ska få den kunskap och de verktyg du behöver för att ta en ledande roll som marknadschef eller senior projektledare i ett B2B-företag.
Program
Dag 1
09:00 Välkommen och introduktion
Presentation av kursledarna och deltagare.
09:30 Nya förutsättningar för B2B-affären
B2B-försäljning – människor, utmaningar och affärer
Det förändrade köpbeteendet: ökat fokus på digital dialog
Hur marknadsföring och försäljning är två sidor av samma mynt
Marknadsföring på kort och lång sikt: varumärke och kunskapsledarskap vs. leadsen
Olika strategival: demand generation, inbound, content och account based marketing – likheter och skillnader
10:30 Fika med gruppdiskussion
11:00 Kundinsikt är grunden till allt
Därför måste du förstå dina kunder både som grupper och som individer
Vad är ideala kundprofiler (Ideal Customer Profile, ICP) och personas och hur drar du nytta av det i ditt marknadsföringsarbete?
Praktisk modell för att jobba med personas
Gruppdiskussion: Så jobbar vi med kundinsikt
12:00 Lunch
13.00 Värdeerbjudandet: Från inifrån-och-ut till utifrån-och-in
Ett värdeerbjudande som beskriver hur företaget adderar värde utifrån kundens behov
Value Proposition Canvas – de olika beståndsdelarna
Köpresor B2B: från problem till lösning och erbjudande
Gruppdiskussion: Så jobbar vi med värdeerbjudandet
14:00 Content marketing: Så paketerar du din berättelse
Hur content marketing hjälper kunder och leads att få svar på sina frågor
Det kommunikativa temat – den röda tråden i kunddialogen
Från tema till budskapsplattform
Olika former av content: från blogg till podd
Därför ska du paketera om ditt content: reduce, reuse, recycle
Gruppdiskussion: Kreativ övning kring ”hållbart content-arbete”
15.00 Fika med gruppövning
15:30 Content marketing: Det redaktionella arbetet
Det löpande redaktionella arbetet
Verktyg som stöttar arbetet
Gruppdiskussion: Utmaningar och möjligheter i det redaktionella arbetet
16:30- 17:00 Summering av dagen
Dag 2
09.00 Aktivera ditt content och omsätt det i affärer
B2B-webben i förändring – från skyltfönster till hjälpsam företagswebb
Från blogg till inspirations- och kunskapsportal
Sökordsarbetet
Från nyhetsbrev till inspirationsbrev
Casearbete i grupp
10.00 Värdet av marketing automation
Vad innebär marketing automation
Olika plattformar för olika behov
Hur marketing automation och CRM hänger ihop
Så drar du nytta av marketing automation i content och inbound-arbetet
11.00 Aktivering i egna och köpta kanaler
Sociala medier i B2B-marknadsföringen
Att få med kollegorna på tåget
Köpta kanaler för ökad räckvidd
12.00 Lunch
13.00 Marknad och sälj tillsammans för mer affärer
Utmaningar när kartan ritas om och affären blir mer digital
Marknad och sälj mot gemensamma mål och med en gemensam strategi
Gruppdiskussion: Hur funkar samarbetet i min organisation? Vilka utmaningar finns? Vad kan vi göra för att komma närmare varandra?
14.30 Fika
15.00 Mätning och uppföljning
Vad är värt att mäta?
Fokus på affären – inte bara leadsen
Mätpunkter från besökare till kund
Gruppdiskussion: Vilka KPIer är viktigast för mig och min organisation?
16:00 Summering av utbildningen
16:30 Reflektioner och utvärdering
17:00 Slut för idag