Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Till alla utbildningar

Diplomerad projektledare – kommunikation och marknadsföring

Ledarskap & organisation

Välkommen till vår utbildning i projektledning inom kommunikation och marknadsföring för dig som är ny i rollen eller dig som vill uppgradera dina kunskaper. Kursen ger dig de verktyg och den kunskap som behövs för att arbeta som projektledare och driva lyckade projekt i alla dess faser – från initiering och planering till genomförande och avslut. Du får bland annat lära dig att göra projektplaner, riskanalyser, briefer och att välja KPI:er.

Om Utbildningen

DU FÅR LÄRA DIG:

  • Rollen som projektledare och vad den innebär
  • Olika typer av projekt och vad det innebär att projektleda dessa
  • Hur du skapar projektplaner och tidsplaner (Gantt-scheman)
  • Att skapa briefer och svara på briefer
  • Hur du kan använda workshops för att få lyckade projekt
  • Att identifiera och arbeta med KPI:er
  • Att identifiera risker och skapa riskanalyser
  • Vanliga ”oväntade” scenarios under ett projekt och hur du hanterar dessa
  • Hur du rapporterar och utvärderar ett projekt gentemot både beställare och inom projekt-gruppen.
  • Att ge feedback till de inblandade i ett projekt

I utbildningen får du konkreta verktyg och mallar som du kan använda i ditt arbete.

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som är ny i rollen som projektledare inom marknadsföring och kommunikation, dig som är på väg att axla rollen eller dig som behöver få ny inspiration och fräscha upp dina kunskaper.

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du ska få praktisk och teoretisk kunskap som du kan implementera direkt, samt förståelse för ett projekts olika faser och vad du behöver för att framgångsrikt leda ett team genom varje fas.

Dela kursen

Program

09.15 Vad är projektledning?

  • Olika typer av projektledare
  • Olika typer av projekt 

10.15 Kaffe

10.30 Briefer

  • Hur du identifierar relevanta KPI:er för ett projekt
  • Brief-processen
  • Att skapa en brief
  • Övning: att skapa en brief

12.00 Lunch

13.00 Briefer (forts.)

  • Övning: fortsättning
  • Genomgång av övning
  • Att svara på en brief och att skapa en debrief

14.15 Skapa tidsplaner och flödescheman

  • Att skapa tidsplaner och Gantt-scheman (flödesscheman)
  • Övning: att skapa en tidsplan

15.00 Kaffe

15.15 Riskanalysen och andra verktyg

  • Att identifiera risker, skapa en riskanalys och hantera uppkomna hinder
  • Verktyg i en projektledares verktygslåda (för teamet och det egna arbetet)
  • Övning: riskanalys och olika scenarios

16.30-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut dag 1

Dag 2

09.00 Introduktion och återblick

  • Kort repetition av gårdagen

09.15 Feedback

  • Att ge feedback som projektledare (till team och personer inblandade i projektet)
  • Övning: att ge feedback som projektledare

10.15 Kaffe

10.30 Workshops som verktyg

  • Genomgång av feedback-övningen
  • Workshop som verktyg för ett lyckat arbete

12.00 Lunch

13.00 Rapportering och utvärdering

  • Rapportering och utvärdering av ett projekt gentemot en beställare
  • Rapportering och utvärdering (inom projektteamet) av ett team-arbete

15.15 Kaffe

15.30 Rapportering och utvärdering (forts.)

  • Rapportering: övning och genomgång

16.30-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut