Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag12.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Angående covid-19: Vi har din säkerhet i fokus och följer noggrant myndigheternas rekommendationer. I det fall det utfärdas restriktioner som begränsar resande eller sammankomster i mindre grupper kommer utbildningarna att genomföras online.
Till alla utbildningar

Diplomerad social media manager

Medieval & marknadsstrategi, Sociala medier

Att vara ansvarig för sociala medier kräver ofta att du har en multikompetens – du ska kunna tänka strategiskt, kommunicera kreativt, analysera data, ha teknisk förståelse och samtidigt kunna samarbeta mellan olika funktioner och avdelningar. Denna utbildning syftar till att stärka dig som arbetar med sociala medier i din roll och att ge dig kunskaper och färdighet i att ta fram en strategi, planera, produktionsleda, budgetera, arbeta med kundvård och krishantera. Stor vikt ligger även vid hur du tar fram kreativa koncept, skapar engagemang och mäter och analyserar resultatet av dina aktiviteter.

Om Utbildningen

I rollen som sociala medier-ansvarig är det lätt att känna sig otillräcklig och splittrad. Dessa två dagar ska därför ge dig som arbetar med sociala medier en ökad trygghet i din yrkesroll, ge dig insikt om olika vägval för att lösa såväl dagliga utmaningar som strategiska beslut samt förståelse för hur och när du kan ta in hjälp av verktyg eller externa resurser. 

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Rollen som social media manager och hur du hanterar kravet att vara såväl strategisk och analytisk som tekniskt kunnig
  • Hur du tar fram en strategi för sociala medier utifrån organisationens övergripande marknadsstrategi och affärsplan
  • Hur du kan planera, produktionsleda och budgetera  
  • Kundvård och krishantering i sociala medier
  • Hur du tar fram kreativa koncept och skapar engagemang
  • Dina verktyg som social media manager
  • Mäta och analysera resultat i sociala medier
  • Hur du blir en bra beställare

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som arbetar med och/eller ansvarar för sociala medier, till exempel:

  • Social media managers
  • Marknadsassistenter
  • Marknadsansvariga
  • Digitala marknadsförare
  • Online marketing managers
  • Community managers
  • Kundtjänstmedarbetare med ansvar för sociala medier

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska:

  • Utveckla din förmåga att arbeta självständigt i din roll som social media manager
  • Få bättre färdigheter för att mer effektivt kunna utföra ditt arbete, både strategiskt och praktiskt
  • Kunna ta fram en budget och räkna på resultatet av aktiviteter i sociala medier
  • Känna dig trygg i rollen som beställare och leverantör i sociala medier
  • Få med dig en verktygslåda med verktyg som underlättar ditt arbete

Ett diplom delas ut till samtliga deltagare som genomfört båda kursdagarna.

Dela kursen

Program

DAG 1

09.00 Välkomnande och introduktion
Introduktion till kursen och kursupplägget

09.15 Vad krävs av en social media manager?

  • En multikompetens-roll – att hantera kravet på att vara strateg, kommunikatör, analytiker och tekniskt kunnig i en roll
  • Samarbeta mellan avdelningar – social media managerns roll i organisationen
  • Skriv din egen arbetsbeskrivning – när ingen annan vet så tar du kontrollen över din roll och din framtida utveckling inom den

10.15 Kaffe

10.30 Ta fram en strategi

  • Sätta rätt ambitionsnivå för sociala medier – ta fram syfte och mål som har sitt fäste i övergripande marknadstrategi och affärsplan
  • Strategi för målgrupper och communities – anpassa den övergripande målgruppsstrategin till dynamiken i sociala medier
  • Strategi för aktiviteter, innehåll, kanaler och frekvens – skapa en hållbar strategi som håller genom förändringar av algoritmer och funktioner i sociala medier 

12.00 Lunch 

13.00 Planera och budgetera

  • Vad ska du planera för i sociala medier? När? Hur långt i förväg? Vi går igenom vanliga arbetssätt när det kommer till att planera för sociala medier
  • Skapa en plan – exempel på uppställningar av planer för olika typer av organisationer
  • Så tar du fram en mediabudget för sociala medier – organsikt vs. köpt. Tips på hur du kan tänka när du tar fram en budget för att köpa annonser i sociala medier 
  • Workshop: ta fram en plan med tillhörande budget

15.00 Kaffe

15.15 Upprätthålla kommunikation i sociala medier  

  • Vikten av att vara konsekvent i sociala medier – så hittar du rätt ton och bygger berättandet i sociala medier
  • Kundvård – att leva upp till kundens förväntningar och få hela organisationen att förstå vikten av att kunna svara i sociala medier
  • Hantera kritik och troll – ibland tar stormen fart. Tips på hur du gör för att dämpa den 

16.30-17.00 Sammanfattning/Tid för frågor 

 

DAG 2 

09.00 Reflektion av dag 1
Vad lärde vi oss igår och vad tar jag med 

09.15 Arbeta kreativt

  • Hur blir vi mer kreativa i sociala medier? Tips på förhållningsätt och metoder
  • Ta fram kreativa koncept som engagerar följare och bygger ett community
  • Tid för trender – så får du in trendspaning i ditt arbete 

10.15 Kaffe

10.30 Social media managerns verktyg 

  • Facebook Business Manager – en grundlig genomgång
  • Social listening/monitoring – exempel på användbara verktyg
  • Planerings- och analysverktyg – exempel på användbara verktyg
  • Workshop: ta fram ett kreativt koncept och hitta influencers

12.00 Lunch

13.00 Vara en beställare och en leverantör

  • Ta in hjälp av annan kompetens – vilken hjälp finns att få? Vi kartlägger och du får tips på hur du kan gå tillväga när du avgör när/varför du ska ta in hjälp
  • Produktionsleda – rätt leverans vid rätt tid, sätta upp krav på dig och din organisation samt din leverantör
  • Rapportera och leverara insikt – tips på hur du kan arbeta för att dela insikt och löpande utbilda din arbetsgrupp  
  • Workshop: ta fram en produktionsplan

15.00 Kaffe

15.15 Tre case – tre situationer att hantera 
Under den avslutande examinerade delen av kursen får du individuellt och i grupp arbeta med tre typiska case för social media manager och komma med förslag på lösningar utifrån vad du lärt dig under de två dagarna av kursen (samt har med dig sedan tidigare).

16.30-17.00 Sammanfattning/ Tid för frågor / Avslut