Att vara ansvarig för sociala medier kräver ofta att du har en multikompetens – du ska kunna tänka strategiskt, kommunicera kreativt, analysera data, ha teknisk förståelse och samtidigt kunna samarbeta mellan olika funktioner och avdelningar. Denna utbildning syftar till att stärka dig som arbetar med sociala medier i din roll och att ge dig kunskaper och färdighet i att ta fram en strategi, planera, produktionsleda, budgetera, arbeta med kundvård och krishantera. Stor vikt ligger även vid hur du tar fram kreativa koncept, skapar engagemang och mäter och analyserar resultatet av dina aktiviteter.
I rollen som sociala medier-ansvarig är det lätt att känna sig otillräcklig och splittrad. Dessa två dagar ska därför ge dig som arbetar med sociala medier en ökad trygghet i din yrkesroll, ge dig insikt om olika vägval för att lösa såväl dagliga utmaningar som strategiska beslut samt förståelse för hur och när du kan ta in hjälp av verktyg eller externa resurser.
UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
Rollen som social media manager och hur du hanterar kravet att vara såväl strategisk och analytisk som tekniskt kunnig
Hur du tar fram en strategi för sociala medier utifrån organisationens övergripande marknadsstrategi och affärsplan
Hur du kan planera, produktionsleda och budgetera
Kundvård och krishantering i sociala medier
Hur du tar fram kreativa koncept och skapar engagemang
Dina verktyg som social media manager
Mäta och analysera resultat i sociala medier
Hur du blir en bra beställare
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som arbetar med och/eller ansvarar för sociala medier, till exempel:
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska:
Utveckla din förmåga att arbeta självständigt i din roll som social media manager
Få bättre färdigheter för att mer effektivt kunna utföra ditt arbete, både strategiskt och praktiskt
Kunna ta fram en budget och räkna på resultatet av aktiviteter i sociala medier
Känna dig trygg i rollen som beställare och leverantör i sociala medier
Få med dig en verktygslåda med verktyg som underlättar ditt arbete
Ett diplom delas ut till samtliga deltagare som genomfört båda kursdagarna.
Program
DAG 1
09.00 Välkomnande och introduktion
Introduktion till kursen och kursupplägget
09.15 Vad krävs av en social media manager?
En multikompetens-roll – att hantera kravet på att vara strateg, kommunikatör, analytiker och tekniskt kunnig i en roll
Samarbeta mellan avdelningar – social media managerns roll i organisationen
Skriv din egen arbetsbeskrivning – när ingen annan vet så tar du kontrollen över din roll och din framtida utveckling inom den
10.15 Kaffe
10.30 Ta fram en strategi
Sätta rätt ambitionsnivå för sociala medier – ta fram syfte och mål som har sitt fäste i övergripande marknadstrategi och affärsplan
Strategi för målgrupper och communities – anpassa den övergripande målgruppsstrategin till dynamiken i sociala medier
Strategi för aktiviteter, innehåll, kanaler och frekvens – skapa en hållbar strategi som håller genom förändringar av algoritmer och funktioner i sociala medier
12.00 Lunch
13.00 Planera och budgetera
Vad ska du planera för i sociala medier? När? Hur långt i förväg? Vi går igenom vanliga arbetssätt när det kommer till att planera för sociala medier
Skapa en plan – exempel på uppställningar av planer för olika typer av organisationer
Så tar du fram en mediabudget för sociala medier – organsikt vs. köpt. Tips på hur du kan tänka när du tar fram en budget för att köpa annonser i sociala medier
Workshop: ta fram en plan med tillhörande budget
15.00 Kaffe
15.15 Upprätthålla kommunikation i sociala medier
Vikten av att vara konsekvent i sociala medier – så hittar du rätt ton och bygger berättandet i sociala medier
Kundvård – att leva upp till kundens förväntningar och få hela organisationen att förstå vikten av att kunna svara i sociala medier
Hantera kritik och troll – ibland tar stormen fart. Tips på hur du gör för att dämpa den
16.30-17.00 Sammanfattning/Tid för frågor
DAG 2
09.00 Reflektion av dag 1
Vad lärde vi oss igår och vad tar jag med
09.15 Arbeta kreativt
Hur blir vi mer kreativa i sociala medier? Tips på förhållningsätt och metoder
Ta fram kreativa koncept som engagerar följare och bygger ett community
Tid för trender – så får du in trendspaning i ditt arbete
10.15 Kaffe
10.30 Social media managerns verktyg
Facebook Business Manager – en grundlig genomgång
Social listening/monitoring – exempel på användbara verktyg
Planerings- och analysverktyg – exempel på användbara verktyg
Workshop: ta fram ett kreativt koncept och hitta influencers
12.00 Lunch
13.00 Vara en beställare och en leverantör
Ta in hjälp av annan kompetens – vilken hjälp finns att få? Vi kartlägger och du får tips på hur du kan gå tillväga när du avgör när/varför du ska ta in hjälp
Produktionsleda – rätt leverans vid rätt tid, sätta upp krav på dig och din organisation samt din leverantör
Rapportera och leverara insikt – tips på hur du kan arbeta för att dela insikt och löpande utbilda din arbetsgrupp
Workshop: ta fram en produktionsplan
15.00 Kaffe
15.15 Tre case – tre situationer att hantera
Under den avslutande examinerade delen av kursen får du individuellt och i grupp arbeta med tre typiska case för social media manager och komma med förslag på lösningar utifrån vad du lärt dig under de två dagarna av kursen (samt har med dig sedan tidigare).
16.30-17.00 Sammanfattning/ Tid för frågor / Avslut