Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Angående covid-19: Vi har din säkerhet i fokus och följer noggrant myndigheternas rekommendationer. I det fall det utfärdas restriktioner som begränsar resande eller sammankomster i mindre grupper kommer utbildningarna att genomföras online.
Till alla utbildningar

Employer branding – så attraherar och behåller du talangerna

Strategisk kommunikation

Det är medarbetarnas stolthet och ambassadörskap, som tillsammans med extern kommunikation och image skapar arbetsgivarvarumärke. Denna utbildning handlar om hur du kan arbeta praktiskt och strategiskt med employer branding mot nuvarande och blivande medarbetare. Du får lära dig att göra en employee journey mapping, identifiera dina viktigaste målgrupper på talangmarknaden, i vilka kanaler du når dessa och vad de attraheras av hos en arbetsgivare.

Om Utbildningen

För att säkerställa talangförsörjningen, engagemanget och prestationen i företaget krävs det att man arbetar lika professionellt med sitt arbetsgivarvarumärke som med verksamhetens övriga varumärken. Rätt medarbetare är avgörande för att nå sina mål och sin vision. Och lika viktigt som att attrahera talanger är det att engagera och utveckla befintliga.

Idag väljer kunder och medarbetare inte endast ett företag utifrån vad det gör utan även varför och hur de gör det. Insidan av företaget har blivit utsidan. Att ha rätt medarbetare är avgörande för att skapa kundlojalitet, nå sina mål och sin vision. Det gäller dock inte bara att attrahera rätt talanger utan också engagera, utveckla och behålla de befintliga. 

DU FÅR LÄRA DIG:

  • Vad som gör att du attraherar och behåller talangerna
  • Att identifiera dina viktigaste målgrupper på talangmarknaden och ta fram personas
  • Slagkraftiga och autentiska medarbetarerbjudanden
  • Hur du gör en employee journey mapping och identifierar era kandidaters och medarbetares alla kontakter med er som arbetsgivare och därigenom tydliggör era viktigaste kommunikationsutmaningar

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:

  • Kommunikationschefer och kommunikatörer
  • Marknadschefer och marknadsförare
  • HR-chefer och HR-specialister
  • Affärs- och verksamhetschefer

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:

  • Kunskap och förståelse för hur du arbetar med employer branding, employee journey och employee experience
  • Lära dig hur du identifierar era viktigaste målgrupper på talangmarknaden och kommunicerar med dessa
  • Kunskap och inspiration i hur du kan arbeta strategiskt och taktiskt med ditt arbetsgivarvarumärke
  • Kunskaper i hur du gör en employee journey mapping och hur den kan ligga till grund för att attrahera rätt talanger och skapa ambassadörer av befintliga
  • Plan för hur du kan ta nästa steg i din verksamhet

Dela kursen

Program

09.00 Välkomnande och introduktion

  • Presentation av deltagarna
  • Introduktion till dagen
  • Mål och syfte

09.30 Employer Branding, Employee Journey och Employee Experience

  • Introduktion till begreppen
  • Trender
  • ROI och Employer Branding

10.15 Kaffe

10.30 Talangmålgrupper, personas och Employer Value Proposition 

  • Generation ”Connect”
  • Målgrupper på talangmarknaden och personas
  • Unika försäljningsargument som arbetsgivare
  • Positionering på arbetsmarknaden

11.15 Syfte och de unika med arbetsplatsen [övning]

  • Skapa ett Employer Value Proposition (EVP) light

12.00 Lunch

13.00 Employee Experience och Employee Journey Mapping

  • Introduktion till begreppen
  • Case

13.45 Employee Journey Mapping [övning]

  • Praktisk övning i att göra sitt eget företags EJM (faser, kanaler, och kontaktpunkter). – Hur kan vi kvalitetssäkra medarbetarupplevelsen?

14.30 Kaffe

14.45 forts Employee Journey Mapping [övning]

  • Feedback och lärdomar
  • Hur mäter vi medarbetarupplevelsen?

15.30 Vilka utmaningar har min organisation? [reflektion]

16.00 Sammanfattning av dagen och frågor

  • Tips och råd för att lyckas hemma

16.30 Avslutning