Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Till alla utbildningar

Kanalval – så lyckas du med kanalval och optimerar mediemixen

Medieval & marknadsstrategi

Med allt fler kanaler och en ständigt föränderlig omvärld har det aldrig varit mer komplext att välja medier för kommunikation. Denna utbildning syftar till att ge dig bred förståelse för hur olika kanaler fungerar – från sociala medier och webb-annonsering till tv, utomhus och influencer marketing. Du får det senaste om olika kanaler, vilka ändamål de är lämpade för och vad de kostar. Vi går igenom hur kanalerna samverkar och hur de kan kombineras för bästa möjliga resultat.

Om Utbildningen

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Vilka kanaler du kan använda för varumärkesbyggande respektive säljdrivande kommunikation
  • Hur olika kanaler fungerar
  • Djupdykning i sociala medier, tv, utomhus och influencer marketing
  • Vilka målgrupper du når genom olika kanaler
  • Hur du sätter mål och väljer KPI:er för respektive kanal
  • Kostnader för olika kanaler
  • Hur du skapar en bra mediemix av olika kanaler
  • Mallar och verktyg du kan använda för att skapa din kanalplan

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som arbetar med eller ansvarar för marknadsföring och medieinvesteringar. Kanske är du ny i rollen som kommunikationsansvarig eller mediestrateg. Kanske har du expertis inom en eller ett par kanaler och vill nu få en helhetsbild kring hur resterande kanaler fungerar och kan nyttjas för bästa möjliga resultat.

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:

  • Du får förståelse och konkret kunskap kring hur olika kanaler fungerar, samverkar och kan kombineras för bästa möjliga resultat
  • Förståelse för hur beställare kan tänka vid skapandet av en medieplan, till exempel hur mycket det bör kosta att synas i olika kanaler och vilka KPI:er som är mest relevanta för respektive kanal.

Dela kursen

Program

09.00 Introduktion

  • Varumärkesbyggande och säljdrivande kanaler
  • Case från verkligheten: lärdomar och framgångsfaktorer

09.15 Syfte, mål, KPI:er
Syfte, mål och KPI:er inför skapande av en medieplan

09.30 Influencer marketing
Kanalens roll i mediemixen, vilka målgrupper du når, kostnader och hur du sätter mål och KPI:er.

10.15 Kaffe

10.30 Sociala medier
Kanalens roll i mediemixen, vilka målgrupper du når, kostnader och hur du sätter mål och KPI:er.

13.00 Lunch

13.00 Webb-annonsering, TV, utomhus
Kanalernas roll i mediemixen, vilka målgrupper du når, kostnader och hur du sätter mål och KPI:er.

15.00 Kaffe

15.15 Mallar, verktyg och hur du skapar den perfekta mixen

  • Mallar och verktyg som behövs när du ska skapa din medieplan
  • Att skapa den perfekta mediemixen

16.40-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut