Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Ett hårdare medieklimat och drevmentalitet och kunder som ställer högre krav på transparens och korrekt agerande gör att företags och organisationers förtroendekapital och rykte aldrig varit så sköra som nu. Denna heldagsutbildning syftar till att ge dig verktyg och konkreta tips för att effektivt hantera förtroendekriser och mediala granskningar. Du får lära dig att undvika de vanligaste misstagen och hur du steg för steg bör agera när krisen kommer.
Makthavare, chefer och offentliga personer upplever att medieklimatet allt mer präglas av personfixering, sensationsrubriker, drevmentalitet och jakten på underhållningsvärde. Enstaka uttalanden eller misstag kan få stora konsekvenser.
Samtidigt gör företag och organisationer ofta misstag i krishantering. Bland de vanligaste är den mänskliga försvarsmekanismen som uppstår när man blir granskad i sömmarna eller ett problem uppdagas – man reagerar med taggarna utåt och undviker att ge raka och tydliga svar. Istället för att analysera kritiken och arbeta strukturerat tenderar människor i en organisation att springa åt olika håll. Detta spär på mediedramaturgin och bidrar till upptrappning och fler artiklar.
Denna utbildning syftar till att ge dig insikter, verktyg och tips för att hantera en kris på ett korrekt och effektiv sätt och undvika de vanligaste misstagen.
DU FÅR LÄRA DIG:
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som arbetar strategiskt eller operativt med krishantering, kriskommunikation och mediehantering eller har en ledande position som gör att du har en nyckelfunktion när krisen kommer.
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:
09.00 Välkomna och introduktion
Presentation av kursen, kursledaren och kursdeltagarna
09.30 Praktisk krishantering
– De vanligaste misstagen och de grundläggande framgångsfaktorerna
– Så gör du när krisen kommer, steg för steg
– Så tar ledningen och krisgruppen ett samlat grepp
10.30 Paus
10.45 Medielogik och mediedramaturgi
– Så fungerar medielogiken och mediedramaturgin
– Det allt tuffare medieklimatet och drevmentalitetens logik
12.00 Lunch
13.00 Så bemöter du en medial granskning
– Strategier, vägval och förberedelser
– Do's and don'ts
– Så äger du din egen berättelse och når ut med dina budskap och argument
14.15 Förebyggande krisarbete
– Krisgruppens sammansättning - roller och ansvar
– Krisplanen - vad ska den innehålla?
– Krisgruppens rutiner - metoder för effektivt arbete
15.15 Paus
15.30 Övningar
– Bedöm din organisations krismedvetenhet och reaktionsförmåga
– Vad kan din organisation utveckla redan imorgon?
16.30-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut