Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag15.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Angående covid-19: Vi har din säkerhet i fokus och följer noggrant myndigheternas rekommendationer. I det fall det utfärdas restriktioner som begränsar resande eller sammankomster i mindre grupper kommer utbildningarna att genomföras online.
Till alla utbildningar

Kriskommunikation i sociala medier

Sociala medier, Strategisk kommunikation

De flesta organisationer har idag både hängslen och livrem för att hantera mediala kriser. Men när det kommer till kriser i sociala medier är beredskapen ofta väldigt dålig, trots att en kris där ofta drabbar betydligt hårdare. Under denna utbildning får du lära dig hur du förbereder dig för kriser i sociala medier, identifierar dem i ett tidigt stadium och agerar när du befinner dig mitt i en.

Om Utbildningen

Det första vi gör under denna heldagsutbildning är att gå igenom hur du lär dig att identifiera en kris och hur den sedan styr hur du agerar. Vi diskuterar även vad som ofta orsakar en kris och hur du på bästa sätt undviker den. Senare övar vi på hur man arbetar när krisen är ett faktum. Inte bara hur du ska agera rent praktiskt, utan också hur du behöver strukturera ditt arbete om du sitter där med 6 000 obesvarade kommentarer på Facebook och undrar hur det här ska gå till.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Att identifiera en kris och dess potentiella konsekvenser tidigt
  • Hur du kan arbeta proaktivt för att skydda dig mot den typen av kritik som kan bli en ”kris”
  • Hur du kan vara förberedd om det händer
  • Hur du bör agera om du befinner dig mitt i en
  • Hur du kan lära dig av både bra och dåliga exempel
  • Vad som skiljer en kris i sociala medier från en kris i traditionella medier
  • Hur abetar man vidare efteråt 

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Utbildningen riktar sig till dig som arbetar strategiskt eller operativt med kommunikationsfrågor, oavsett om du idag arbetar med detta i sociala medier eller inte. Kursen är relevant både om du arbetar inom ett företag eller organisaition eller om du företräder dessa. 

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Målet med kursen är att du som deltagare ska få god förståelse för skillnaderna mellan en traditionell medial kris och en kris i sociala medier, samt lära dig hur du kan bli bättre på att förbereda dig och att agera på ett effektivt sätt. 

Dela kursen

Program

09.00-09.30 Välkomnande och introduktion

09.30-12.00 Att identifiera och förebygga en kris

  • Vad är egentligen en kris i sociala medier – gemensam diskussion och exempel.
  • Hur skiljer sig agerandet vid olika vägval när krisen inträffar.
  • Vad kan man göra för att förebygga en kris. Handfasta råd och inspiration från bra och mindre bra exempel.
  • Gruppdiskussion om risker med olika sätt att kommunicera, uttrycka sig och agera.
  • Hur kan man förbereda sig på en kris.
  • Grupparbete i framtagande av matriser och ”regler” för agerande.

12.00-13.00 Lunch

13.00-15.00 När du är mitt i det

  • Hur ska man agera mitt i kris.
  • Do’s and don’ts för att minska skadeverkningarna.
  • Hur organiserar man sig och bemannar när kommentarerna strömmar in.
  • Gruppövning i att bemöta kritik baserat på riktiga exempel.

15.00-16.00 Att gå vidare efteråt

  • Hur går man vidare efteråt och hur blir man bra på krishantering.
  • Hur ser framtiden ut – vilka plattformar kommer vara relevanta och hur kommer olika beteenden att förändras.

16.00-16.30 Summering och avslutning