Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Till alla utbildningar

Lagar och regler i sociala medier – upphovsrätt, sponsring och annonsmärkning

Sociala medier, Lagar & regler

Denna utbildning handlar om vilka lagar och regler kring upphovsrätt och sponsring som du som publicerar på nätet och i sociala medier behöver känna till för att inte riskera att göra fel. Vi går igenom vad som gäller vid delningar av bild och videomaterial, legala skillnader mellan privata åsikter, annonser och kommersiella meddelanden. Du får även lära dig hur upphovsrätten fungerar på nätet, sponsring och kommersiella samarbeten och vad som avgör om det anses vara ett företag eller en privatperson som publicerar.

Om utbildningen

DU FÅR LÄRA DIG:

  • Vem som har äganderätten till bilder och filmer och hur de får användas i olika kanaler
  • När du köper bilder och filmer: vad du köper rätten till och hur användning och ersättning regleras
  • Regler kring kopiering och länkning till annans material
  • Vad som gäller kring bilder på människor eftersom det är en personuppgiftsbehandling som omfattas av GDPR, samt annan personuppgiftsbehandling
  • Reglering kring att göra bilder och videomaterial sökbara
  • Bildanvändning i sociala medier
  • Influencers och influencernätverk
  • Länkning och delning av material på nätet och i sociala medier
  • Bilder som köps från bilddatabaser på nätet eller Creative Commons licenser
  • Gränsdragning mellan redaktionella inlägg och kommersiella samarbeten, såsom sponsring
  • Rättspraxis avseende reklamidentifiering och sändarangivelse
  • Hur annonsmärkning bör ske i praktiken

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som ansvarar för eller arbetar med publicering på nätet och i sociala medier.

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du ansvarar för eller arbetar med publicering på nätet eller i sociala medier ska få kunskap om vilka lagar och regler som gäller.

Dela kursen

Program

09.00 Välkomnande och introduktion
Genomgång av kursens upplägg, kursmaterial och målsättning vid kursavslut.

09.15 Ansvar vid publicering i sociala medier
Kursens första del ger dig som deltagare en grundläggande förståelse för vem som är ansvarig för vilken del vid publicering i sociala medier. Vi reder ut ansvarsordningen gällande huvudansvar och medverkansansvar för inlägg och spridning av material i sociala medier samt ansvar för andra användares kommentarer. Vi går igenom hur du avtalar i praktiken och vad du ska tänka på när du köper bilder från bilddatabaser. Vi går även igenom delar av de sociala mediaplattformarnas användarvillkor samt ger tips om hur du länkar och delar vidare material.

10.15 Kaffe