Förutsättningarna för hur B2B-företag gör affärer har förändrats snabbt. De flesta köp börjar på nätet och beslutsfattare gör allt mer av sin köpresa på egen hand i digitala kanaler. Det betyder att din marknadsföring också måste förändras. Under denna utbildning i modern B2B-marknadsföring får du fördjupade kunskaper i hur du tar fram en kommunikationsstrategi och marknadsplan, använder tydliga budskap, arbetar med kundinsikt, inbound marketing och content marketing efter en tydlig process.
Om Utbildningen
DU FÅR LÄRA DIG:
Hur du skapar en kommunikationsstrategi och marknadsplan för din B2B-marknadsföring
Hur B2B-marknadsföringen har förändrats till följd av nya köpbeteenden
Om samspelet mellan marknadsföring och försäljning; två sidor av samma mynt
Hur du går från kampanj till kontinuerlig kunddialog med content marketing
Att arbeta med kundinsikt och personas som grund för marknadsföringen
Hur du använder teman som den röda tråden för din marknadsföring
Om inbound marketing, aktivering i digitala kanaler och marketing automation
Hur du mäter och följer upp marknadsföringsarbetet
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Denna utbildning riktar sig till dig som arbetar med eller ansvarar för marknadsföring och försäljning i ett B2B-företag, till exempel du som:
Har en (projekt)ledande roll och vill få en samlad bild av verktyg och arbetsmetoder inom den nya B2B-marknadsföringen
Har jobbat med B2B-marknadsföring ett tag och vill uppdatera dina kunskaper med den senaste utvecklingen på området
Är ny på området och vill få ett helhetsperspektiv på hur B2B-marknadsföring fungerar
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Målet med utbildningen är att du som deltagare ska få den kunskap och de verktyg du behöver för att ta fram en konkret plan för ditt fortsatta marknadsföringsarbete, med fokus på digitala kanaler och samarbetet mellan marknadsföring och försäljning.
Program
09:00 Välkommen och introduktion
09:30 Den nya B2B-marknadsföringen
B2B-försäljning – mänskliga relationer som löser problem
Det förändrade köpbeteendet
Marknadsföring och försäljning, två sidor av samma mynt
Inbound marketing, content marketing, marketing automation och andra buzzwords
Från kampanj till kontinuerlig dialog
10:15 Förstå dina kunder
Därför måste du förstå dina kunder både som grupper och som individer
Vad är personas och hur drar du nytta av det i ditt marknadsföringsarbete?
Tre vägar till kundinsikt
10:45 Fika med gruppövning
11:30 Tema och budskap
Det kommunikativa temat – röda tråden i ditt arbete
Köpresan och olika former av budskap
Så bryter du ner ditt tema i taktiska budskad
12:15 Lunch
13:00 Content marketing: Så paketerar du din berättelse
Olika former av content: från blogg till video
Därför är det viktigt med en bredd i paketeringen
Jobba smartare med Content Recyling
14.15 Det löpande redaktionella arbetet
Så skapar du en redaktionell kalender
Redaktionsrådets roll och arbete
Så rekryterar du rätt personer till ditt redaktionsråd
14.45 Fika
15.00 Aktivera ditt content och omsätt det i affärer
Den hjälpsamma företagswebben
Content Marketing och SEO
Från nyhetsbrev till inspirationsbrev
Marketing Automation och leadsgenererande kampanjer
16.00 Mätning och uppföljning
16:30 Summering av dagen och reflektioner
17:00 Slut för idag