Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Angående covid-19: Vi har din säkerhet i fokus och följer noggrant myndigheternas rekommendationer. I det fall det utfärdas restriktioner som begränsar resande eller sammankomster i mindre grupper kommer utbildningarna att genomföras online.
Till alla utbildningar

Masterclass B2B marketing – strategi, budskap, process och kanalval

Medieval & marknadsstrategi, Strategisk kommunikation

Förutsättningarna för hur B2B-företag gör affärer har förändrats snabbt. De flesta köp börjar på nätet och beslutsfattare gör allt mer av sin köpresa på egen hand i digitala kanaler. Det betyder att din marknadsföring också måste förändras. Under denna utbildning i modern B2B-marknadsföring får du fördjupade kunskaper i hur du tar fram en kommunikationsstrategi och marknadsplan, använder tydliga budskap, arbetar med kundinsikt, inbound marketing och content marketing efter en tydlig process.

Om Utbildningen

DU FÅR LÄRA DIG:

  • Hur du skapar en kommunikationsstrategi och marknadsplan för din B2B-marknadsföring
  • Hur B2B-marknadsföringen har förändrats till följd av nya köpbeteenden
  • Om samspelet mellan marknadsföring och försäljning; två sidor av samma mynt
  • Hur du går från kampanj till kontinuerlig kunddialog med content marketing 
  • Att arbeta med kundinsikt och personas som grund för marknadsföringen
  • Hur du använder teman som den röda tråden för din marknadsföring
  • Om inbound marketing, aktivering i digitala kanaler och marketing automation
  • Hur du mäter och följer upp marknadsföringsarbetet

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Denna utbildning riktar sig till dig som arbetar med eller ansvarar för marknadsföring och försäljning i ett B2B-företag, till exempel du som:

  • Har en (projekt)ledande roll och vill få en samlad bild av verktyg och arbetsmetoder inom den nya B2B-marknadsföringen
  • Har jobbat med B2B-marknadsföring ett tag och vill uppdatera dina kunskaper med den senaste utvecklingen på området
  • Är ny på området och vill få ett helhetsperspektiv på hur B2B-marknadsföring fungerar

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Målet med utbildningen är att du som deltagare ska få den kunskap och de verktyg du behöver för att ta fram en konkret plan för ditt fortsatta marknadsföringsarbete, med fokus på digitala kanaler och samarbetet mellan marknadsföring och försäljning.

Dela kursen

Program

09:00 Välkommen och introduktion

  • Kort presentation av kursledaren och alla deltagare med fokus på erfarenheter och förväntningar

09:30 Den nya B2B-marknadsföringen

  • B2B-försäljning – mänskliga relationer som löser problem
  • Det förändrade köpbeteendet
  • Marknadsföring och försäljning, två sidor av samma mynt
  • Inbound marketing, content marketing, marketing automation och andra buzzwords
  • Från kampanj till kontinuerlig dialog

10:15 Förstå dina kunder

  • Därför måste du förstå dina kunder både som grupper och som individer
  • Vad är personas och hur drar du nytta av det i ditt marknadsföringsarbete?
  • Tre vägar till kundinsikt

10:45 Fika med gruppövning

11:30 Tema och budskap 

  • Det kommunikativa temat – röda tråden i ditt arbete
  • Köpresan och olika former av budskap
  • Så bryter du ner ditt tema i taktiska budskad

12:15 Lunch

13:00 Content marketing: Så paketerar du din berättelse

  • Olika former av content: från blogg till video
  • Därför är det viktigt med en bredd i paketeringen
  • Jobba smartare med Content Recyling

14.15 Det löpande redaktionella arbetet

  • Så skapar du en redaktionell kalender
  • Redaktionsrådets roll och arbete
  • Så rekryterar du rätt personer till ditt redaktionsråd

14.45 Fika

15.00 Aktivera ditt content och omsätt det i affärer

  • Den hjälpsamma företagswebben
  • Content Marketing och SEO 
  • Från nyhetsbrev till inspirationsbrev
  • Marketing Automation och leadsgenererande kampanjer

16.00 Mätning och uppföljning

  • Vad är värt att mäta?
  • Mätpunkter från besökare till kund

16:30 Summering av dagen och reflektioner

17:00 Slut för idag