tisdag6 juni

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera
Till alla utbildningar

Masterclass e-handel – så lyckas du med trafik, konvertering och kundlojalitet

Dataanalys & konvertering, Kundupplevelse

Denna utbildning ger dig ger dig en djupgående kunskap i e-handel och vad som skapar framgång i dess olika delar – från att sätta strategi, driva trafik, skapa effektiva köpresor, ta fram attraktiva kunderbjudanden och analysera data. Du får handfasta tips, idéer, inspiration och verktyg för att få dina besökare att konvertera och bli mer lojala och återkommande kunder.

DU FÅR LÄRA DIG:

  • Hur du sätter en strategisk position för din e-handel
  • Hur du optimerar e-handeln för att skapa bästa möjliga förutsättningar för köp
  • 20 grundläggande UX-parametrar som påverkar köpupplevelsen och optimerar köpen
  • Hur du får ett kundresetänk att genomsyra hela kundens upplevelse
  • Hur du skapar attraktiva kunderbjudanden
  • Hur du ökar kundlojaliteten och får dina kunder att handla igen
  • Att välja rätt marknadsföringskanaler för att attrahera trafik från dina målgrupper
  • Att analysera trafiken och sätta upp bra datapunkter

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som arbetar inom försäljning och marknadsföring, och inom e-handel. Detta är en utbildning för dig som vill berika din kunskap inom e-handel och få en bred kunskapsplattform att jobba utifrån. Utbildningen är teoretisk med övningar som på ett pedagogiskt sätt trimmar e-handelscellerna i hjärnan.

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska:

  • Få en djupare förståelse för vad som skapar framgång i e-handelns olika delar
  • Få verktyg för mätbarhet och lönsamhet
  • Nätverka och problemlösa tillsammans med andra med liknande utmaningar

Dela kursen

Program

09.00 Check-in och introduktion till utbildningen

  • Kort presentationsrunda
  • Mål, syfte och förväntningar

09.20 Introduktion till e-handel

  • Begrepp och definitioner: liten användbar ordlista
  • E-handelns olika delar och hur de fungerar
  • Klassiska misstag och missuppfattningar om e-handel
  • Övning: Fundera på ett misstag ni gjort kopplat till e-handel och dela med er i gruppen. Diskutera kring lärdomar kopplade till det.

10.30 Kaffe

10:45 Strategi och kundresan
Strategi i e-handel utifrån VAD, HUR, VARFÖR. Den strategiska positionen är fundamentet för e-handelns syfte att finnas. Här diskuterar vi om vikten av strategi och att veta vem man är och vilka man vill vara på marknaden utifrån följande parametrar:

  • Vem är vi? Vad säljer vi? Varför?
  • Hur ska vi erövra den icke-lojala kunden?
  • See-, Think-, Do-, Care-modellen
  • CRM ur ett e-handelsperspektiv
  • Gruppövning där vi tillsammans skapar den perfekta kundresan

12.00 Lunch

13:00 Trafik och försäljning
I trafikdelen pratar vi om inkommande trafik. Vi går igenom kanalmix, målgrupper och verktyg. Här jobbar vi också igenom begreppet KPI (Key Performance Indicator) och varför det är bra att använda sig av.

  • Potentialen i att förstå trafik
  • Trafik och nyckeltal
  • Övning: Vilka KPIer ska vi jobba med och när? Vi går igenom olika case och workshoppar fram relevanta KPIer
  • Optimera möjligheten till köp
  • Skapa attraktiva kunderbjudanden – vart börjar man?
  • Automation – vad innebär det och hur kan man jobba med det?
  • 20 grundläggande UX-parametrar
  • Uppgift: Gör en UX-analys på din sajt eller vår exempelsajt

15.00 Fika

15:20 Data
Här tittar vi på vikten av korrekt uppsatta datapunkter och hur man på enklast möjliga sätt kan kontrollera att den datan man samlar in stämmer med verkligheten.

  • Datamätning
  • Förståelse av data
  • Användning av data

16.30-17.00 Sammanfattning/tid för frågor/avslut