Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Denna utbildning lär dig att kommunicera hållbarhet effektivt och trovärdigt. Under dagen får du bland annat lära dig vilka målgrupper som triggas av vilka argument, hur du undviker greenwash och hur du bygger ett trovärdigt, hållbart varumärke.
Bra hållbarhetskommunikation är en nyckel till att driva såväl förändringar som affärer. Det kan vara utmanande att kommunicera sitt hållbarhetsarbete, men med rätt angreppssätt kan det inspirera både kunder och medarbetare. Vi hjälper dig att använda hållbarhetsarbetet som en konkurrensfördel och för att bygga förtroende. Kursen kommer att ge dig insikter om olika målgrupper och vad som triggar dem, idéer kring hur man kan påvisa hållbarhetsfördelar även för kundens kund samt verkliga exempel på bra hållbarhetskommunikation.
Utbildningen består av föreläsningar blandat med workshops där du får testa dina nya kunskaper.
VI GÅR IGENOM:
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att ge deltagaren:
09:00 Välkomna och presentation av kurs och kursdeltagare
09:30 Omvärld och trender
10:00 PAUS
10:15 Strategi
Vi går igenom vad som gör att en organisation eller ett varumärke kan kommunicera hållbar utveckling på ett trovärdigt sätt. Vi presenterar konkreta modeller för att strukturera sin hållbarhetskommunikation. Under detta pass går vi också igenom varför ett tydligt syfte är en av de viktigaste framgångsfaktorerna för hållbarhetskommunikation. Vi förklarar även begreppet greenwash och hur man med enkla åtgärder undviker det.
12:00 LUNCH
13:00 Målgrupper
Alla målgrupper kan övertygas om vikten av en hållbar utveckling, men alla målgrupper tycker inte att precis samma saker är viktiga. Vi tittar på olika målgruppssegmenteringar som sätter hållbar utveckling i centrum så som LOHAS och Values Modes.
14:20 PAUS
14:40 Budskap och taktik
Olika målgrupper engageras av olika typer av budskap. Under detta pass går vi igenom hur du formulerar budskap som når fram till och engagerar dina målgrupper. Vi går även igenom hur du gör för att öka försäljningen av ditt hållbara erbjudande och hur du förändrar beteenden.
15:30 Presentationer
Under dagen har deltagarna arbetat i grupper med olika utmaningar. Nu presenterar de olika grupperna för varandra vad de kommit fram till i sina arbeten.
16:15 Sammanfattning och avslutning
17.00 Avslut