Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag19.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Angående covid-19: Vi har din säkerhet i fokus och följer noggrant myndigheternas rekommendationer. I det fall det utfärdas restriktioner som direkt avråder från inrikes resande eller sammankomster i mindre grupper kommer våra fysiska utbildningar att genomföras online.
Till alla utbildningar

Mediestrategi – så lyckas du med kanalval, målsättning, målgrupper och effekter

Medieval & marknadsstrategi

Att välja medier och kanaler har aldrig varit mer komplext. Denna utbildning handlar om hur du kan skapa en strategi för dina medieval och optimera dina investeringar oavsett om det handlar om sociala medier, webb, tv, radio, print, content marketing eller utomhus. Du får lära dig att sätta en tydlig målsättning, välja kanaler, segmentera målgrupper och hur du ska tänka kring räckvidd och frekvens.

Om Utbildningen

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Hur du utifrån modeller och tekniker sätter en tydlig målsättning med din media och kommunikation
  • Kanalval – vilka medier passar bäst för dina produkter
  • Målgrupper – hur du kan segmentera målgrupper och nå dem
  • Flighting – hur ofta behöver jag annonsera?
  • Budgetering – vad det krävs för budget och vad som styr budgetens storlek
  • Räckvidd och frekvens – hur du ska tänka
  • Effekter – hur du kan man mäta reklamens effekter
  • Hur man anpassar sin medieplan i en alltmer fragmenterad och digital värld
  • Kortfattat om den digitala utvecklingen senaste 5-10 åren: tillgång till Internet, smartphonepenetration, aktiviteter online osv.
  • Problemen med banners, adblockers, in-screen, reklamtrötthet.
  • Nya tidens ”kändisar” i och med utvecklingen inom sociala medier
  • Nya kampanjmekaniken när kommunikationen med publiken flyttar online
  • Case – lyckade och misslyckade – samt slutsatser och vägledning

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som ansvarar för eller arbetar med marknadsföring, kommunikation och försäljning, till exempel:

  • Marknadschefer och marknadsförare
  • Produktchefer
  • Mediesäljare 

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:

  • Kunskaper och tekniker hur du kan jobba med mediestrategi för just din produkt och målgrupp
  • Större förståelse för reklamens effekter, och hur dessa kan mätas
  • Insikt i hur du ska manövrera strategiskt i ett digitalt landskap

Dela kursen

Program

09.00 Mediemålsättningar

  • Medieval i stort – några modeller du kan använda
  • Från kommunikationsmålsättningar till mediemålsättningar

10.30 Kaffe

10.45 Flighting

  • När ska du annonsera
  • Hur mäts och analyseras ”uplift”, ”decay” och andra parametrar 

11.15 Räckvidd och frekvens

  • Hur mycket ska jag annonsera?
  • På vilket sätt olika kanaler driver räckvidd och frekvens 

11.45 Målgrupp

  • Olika tekniker gällande målgruppssegmentering
  • Effekter på medieval och kommunikation 

12.15 Lunch

13.15 Medieval i en digital värld

  • Kortfattat om den digitala utvecklingen senaste 5-10 åren
  • Vilka utmaningar får man som annonsör när mediekonsumtionen digitaliseras, och hur tacklar man dem?
  • Sociala medier
  • Ny kampanjmekanik när publiken flyttar online

14.30 Kaffe och fika

15.00 Hur teorierna appliceras på verkligheten

  • Kursledarna presenterar ett verkligt case, där vi diskuterar hur annonsören har förhållit sig till medieval, flighting, räckvidd/frekvens samt målgrupp.
  • Hur har man tänkt? Vad har man prioriterat? Vilka modeller har använts?
  • Gruppdiskussion

16.30 Sammanfattning och avslutning