Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Till alla utbildningar

Nudging för kommunikatörer och marknadsförare

Content & kreativitet, Strategisk kommunikation

Bra kommunikation kan leda till beteendeförändring, och som kommunikatör är det viktigt att få människor att välja att både titta, lyssna och även agera på det som förmedlas. Denna kurs riktar sig till dig som arbetar som kommunikatör eller marknadsförare och som vill veta mer om hur lärdomar från psykologi och beteendevetenskap kan vara ett verktyg i ditt arbete. Utifrån ett metodstöd i sex steg får du lära dig hur du analyserar beteendeproblem, utformar nudgar, konceptualiserar, designar, testar effekten, implementerar och utvärderar resultatet.

Om Utbildningen

DU FÅR LÄRA DIG:

  • Nudgingteori och bakomliggande kunskaper i beteendevetenskap, psykologi, kognitionsvetenskap och design
  • Definitionen av en nudge
  • Nudgingtekniker, inspirerande exempel och konkreta case
  • Nudgingprocessen – ett metodstöd i sex steg för hur du tar fram, testar och mäter effekten av nudgar
  • Hur du gör en beteendeanalys av en utmaning eller ett problem
  • Hur du designar en nudge
  • Hur du väljer rätt vinkel, budskapsbärare och tonalitet som ramar in ditt budskap så det främjar beteendeförändring
  • Att mäta effekten av nudgar
  • Hur du internt kan organisera nudgingarbetet och sätta ihop ett projektteam
  • Att ta fram en konkret handlingsplan

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Kommunikatörer och marknadsförare

MÅL MED UTBILDNINGEN:

  • Grundläggande kunskap om mänskligt beslutsfattande och nudgingteori
  • Kunskap om olika nudgingtekniker och hur du kan använda dem i kommunikationsarbetet
  • Förståelse för hur processen från beteendeanalys till genomförd nudge går till
  • Handlingsplan för att komma igång med nudging i den egna organisationen

Dela kursen

Program

09.00 Teori och inspiration
Välkomna och agenda

09.15 Nudgingteori

  • Vad är nudging och hur kan jag använda det som kommunikatör?
  • Beteendepsykologi i kommunikation
  • Nudgingtekniker och exempel

10.30 Paus

10.45 Best practise
Konkreta och inspirerande case och hur de kan användas

11.30 Workshop kring beteendeutmaning

  • Vilket beteende vill du nudga?
  • Frågor och reflektioner kring diskussionen

12.00-13.00 Lunch

13.00 Nudging i praktiken
Arbetsprocess för nudgingprojekt. Du får lära dig ett beprövat metodstöd för hur du tar fram, testar och mäter effekten av nudgar.

13.30 Workshop

  • Beteendeanalys - du får testa på att göra en enklare beteendeanalys och planera för hur du kommer igång med en djupare beteendekartläggning efter kursen.
  • Nudgeskapande - du får testa den kreativa processen med att komma på idéer till och designa olika nudgar som matchar konkreta beteendeutmaningar du möter i ditt arbete.

15.00 Fika

15.15 Från inspiration till handling

  • Diskussion kring det som kommit fram under workshopen
  • Handlingsplan - vi går igenom hur du skriver en konkret handlingsplan för att komma igång med nudgingprojekt direkt efter kursen.

16.30 Resurser för att komma igång samt tid för frågor