Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag22.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Angående covid-19: Vi har din säkerhet i fokus och följer noggrant myndigheternas rekommendationer. I det fall det utfärdas restriktioner som direkt avråder från inrikes resande eller sammankomster i mindre grupper kommer våra fysiska utbildningar att genomföras online.
Till alla utbildningar

Så lyckas du på Amazon – steg för steg

Medieval & marknadsstrategi

Amazons etablering i Sverige förväntas skaka om den svenska e-handeln i grunden. Även om plattformen är ett hot mot många e-handlare, är Amazon också en stor möjlighet för svenska varumärken och e-handlare att nå en global marknad. Denna utbildning handlar om hur du lyckas på Amazon – steg för steg. Vi går igenom hur du utreder era möjligheter på Amazon och om det kan vara ett komplement till er egna e-handel. Du får lära dig hur du kommer igång, utformar och implementerar en lämplig strategi, och inte minst marknadsför och annonserar i Amazons universum.

Om Utbildningen

DU FÅR LÄRA DIG:
Utbildningen bygger på en femstegsmodell för att sätta upp och komma igång med försäljning och marknadsföring på Amazon.

Steg 1: Förstå Amazon
Vi tar dig igenom hur Amazon-plattformen fungerar genom att beskriva viktiga begrepp som "The Flywheel", "Buy Box" och hur du kan utforska potentialen för en produkt och uppskatta vilka försäljningsvolymer du kan förvänta dig på Amazon. 

Steg 2: Skapa & hantera konto
Vi går igenom hur du skapar ett konto på Amazon, hur ni väljer vilka marknader ert varumärke ska finnas på, hur du registrerar ditt varumärke och hur du säkerställer att ditt konto är bra underhållet och aktivt för att säkerställa en gynnsam försäljning.

Steg 3: Produkter och försäljning
Hur ni  väljer ut  produkter och listar dem på Amazon, skapar en prisstrategi, hanterar ert produktval, optimerar produktlistor för att driva försäljningen framåt och hur man mäter framgång med hjälp av den data som finns tillgänglig på Amazon.

Steg 4: Logistik, uppfyllande, ekonomi och kundservice
Hur du bäst hanterar återförsäljare på Amazon och undviker fallgropar, samt väljer hur du ska hantera leveranser - skicka från eget lager eller låta Amazon hantera leveransen. Vi går igenom skattefrågor och finansiella modeller för att säkerställa att ni kan lägga fokus på de viktigaste delarna med att driva försäljningen och hur ni kan fokusera på kundservice för att generera mer intäkter.

Steg 5: Marknadsföring på Amazon
För att lyckas på Amazon måste ditt företag arbeta på ett strukturerat sätt med marknadsföringen på plattformen. Vi kommer att gå igenom olika sätt att  generera trafik till dina Amazon-listade produkter med interna Amazonverktyg (SEO-taktik, SEM-strategier, display advertising, influencers, etc.)

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Alla som vill lära sig hur man kan använda Amazon för att nå en global marknad, till exempel:

  • Marknadsförare
  • Säljchefer
  • E-commerceansvariga

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få lära dig att arbeta med försäljning på Amazon.


Kursen kommer att hållas på engelska. Kursledaren Edward Basse är engelskspråkig men förstår svenska mycket väl.

Dela kursen

Program

09.00 Välkomnande och introduktion

09.15 Steg 1: Förstå Amazon

  • Förstå styrkan med Amazon som marknadsplats och hur man utnyttjar Amazons räckvidd för att driva försäljning och stärka ert varumärke
  • Varför du ska se på Amazon som ett ekosystem och inte bara som en plattform för försäljning av produkter
  • Hur Amazon har utvecklats som företag och vart de riktar utvecklingen av Amazon som ekosystem (tex marknadsplats, hårdvaruleverantör och som annonseringsplattform)
  • Amazon-koncept: Leadership Principles, The Buy Box, The Flywheel etc.
  • Vad gör dina konkurrenter på Amazon? Vilka lärdomar kan du få genom en konkurrentanalys? 

10.15 Kaffe

10.30 Steg 2: Skapa och hantera konto

  • Hur du skapar ett konto på Amazon
  • Välja vilka marknader att starta på - en eller flera?
  • Varumärke och varumärkesregistrering
  • Vad behöver jag tänka på som säljare på Amazon?
  • De primära KPI: erna
  • Intern strategi: ange hur mycket tid att spendera på Amazon och vem som ska ansvara för projektet
  • Hur du undersöker marknadspotentialen för en produkt eller produktkategori på Amazon
  • Hur man uppskattar vilka försäljningsvolymer du kan förvänta dig på olika marknader

12.00 Lunch

13.00 Steg 3: Produkter och försäljning

  • Listningsstrategi för produkter
  • Prissättningsstrategi
  • Hur du gör produkter till "Retail Ready"
  • Varumärkessidor - skapa en varumärkesida där du får möjlighet att presentera ditt företag med både bild och text 

14.00 Steg 4: Logistik, uppfyllande, ekonomi och kundservice

  • Hur du hanterar återförsäljare (både verkliga och falska) och hur man undviker eventuella fallgropar
  • Fördelar och nackdelar med olika leveransvillkor
  • Vad de olika leveransalternativen betyder för ditt företag
  • Amazon Customer Care och varför detta påverkar ditt företag
  • Hantera kundrecensioner (reviews) och förstå hur de påverkar A10-algoritmen

14.45 Kaffe

15.00- 16.30 Steg 5: Marknadsföring på Amazon

  • SEO på Amazon
  • SEM på Amazon och hur du köper sponsrade länkar på Amazon för att driva försäljning
  • Display-annonsering, både internt på Amazon och på externa trafikkällor

16.30- 17.00 Sammanfattning/Tid för frågor/Avslut