Under denna utbildning får du lära dig att skapa snyggt producerade och proffsiga klipp och filmer för att marknadsföra, informera och utbilda i sociala medier och på webben – utan att själv filma. Du får bland annat lära dig hur du enkelt redigerar olika typer av rörligt material, lägger speakerröst, textar och skapar en dynamik och dramaturgi så att folk vill dela dem. Vi går även igenom var du hittar bra stockmaterial och vilka typer av film som passar bäst för olika kanaler.
Under utbildningen fokuserar vi på att göra filmer utifrån existerande material. För att lära dig att skapa egna videor genom att filma med mobilen rekommenderar vi istället kursen Filma och producera proffsiga filmer med mobilen.
DU FÅR LÄRA DIG:
Att producera och redigera olika typer av filmer och klipp, till exempel annonser, utbildningsfilmer, informationsfilm eller för att promota event
Vilka kanaler du ska satsa på och vilken typ av rörligt material som funkar bäst i olika sociala medier och på webbsidor
Smarta sätt och tekniker för att skapa och klippa slagkraftiga filmer och klipp
Vilka sajter du ska använda för att hitta stockmaterial som gör att filmerna känns både personliga och professionella
Textning och att lägga speakerröst
Var du hittar den bästa musiken och ljudeffekterna och hur du kan använda det för att bygga rätt stämning och skapa känslor
Hur du gör stillbilder till snygga klipp och filmer
Hur du ger filmen rätt dynamik och dramaturgi så att folk vill dela dem.
Under utbildningen varvar vi teori med praktik och du får göra en egen film som du kan använda i verksamheten.
UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
Dig som vill lära dig att producera korta, effektiva filmer och annat rörligt material för att marknadsföra, informera eller utbilda i sociala medier eller på webben.
MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få lära dig att producera och redigera olika typer av filmer och annat rörligt material (utan att filma).
Program
09.00 Introduktion och förberedelser
Förståelse för filmmediet idag, dess utveckling och dess betydelse för att marknadsföra, utbilda och informera
Vilka typer av rörligt material, längd och uppbyggnad som passar i olika kanaler, till exempel Facebook, Instagram och webbsidor
Förproduktionsarbete och strategier för att nå ut
Olika typer av filmer som du kan skapa själv, till exempel informationsfilm, utbildningsfilm, trailers eller ögonöppnare på bara 15-30 sekunder
10.00 Videoredigeringens grunder
Genomgång av sajter för att hitta bra videomaterial, bilder, musik och ljudeffekter
Vilken typ av videomaterial du ska satsa på och hur du jobbar med rörelse i klippen så att redigeringen känns dynamisk och tittaren vill fortsätta titta
Musiken och hur du använder den på bästa sätt till ditt material
10.30 Kaffe
10.45 Videoredigering del 1
Under detta pass påbörjar du arbetet med att producera en egen film.
12.00 Lunch
13.00 Filmklippningstekniker som gör skillnaden
Fördjupning inom redigering, hur du skapar bra tajming
Färgkorrigering
Export av film till olika format
Uppladdning till olika videoplattformar
Taggning och namngivning av filmen
14.00 Videoredigering av egen film - del 2
14.45 Kaffe
15.00 Visning av film
15.45 Sammanfattning & steget vidare
Sammanfattning av vad vi gått igenom under kursen
Hur du skapar en effektiv filmstrategi för framtiden
Ytterligare exempel på filmer och kampanjer som gått bra
16.45-17.00 Tid för frågor/avslut