Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag27.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Angående covid-19: Vi har din säkerhet i fokus och följer noggrant myndigheternas rekommendationer. I det fall det utfärdas restriktioner som direkt avråder från inrikes resande eller sammankomster i mindre grupper kommer våra fysiska utbildningar att genomföras online.
Till alla utbildningar

Storytelling – kommunikation som berör, sätter avtryck och får spridning

Content & kreativitet, Strategisk kommunikation

Vilken är den gemensamma nämnaren för all kommunikation som berör och sätter avtryck? Varför får vissa berättelser viral spridning? Vad är det som gör att vi kommer ihåg ett företag men inte det andra? Svaret är att de som lyckas med sin kommunikation är de som kan berätta en historia. Välkommen till en heldagsutbildning i storytelling.

Om Utbildningen

Vi matas med en mängd historier och budskap varje dag. Hemma, på jobbet och på nätet lyssnar vi till stories och berättar våra egna. De desperata skriken efter uppmärksamhet från företagen blir allt fler och trängs med nyheter, sociala medier och influencers för att nämna några. Extra pris. Extra fin. Extra smart. Seriestart. Säsongstart. 

Mitt i denna lavin av intryck vill du berätta din historia. Hur ska ditt budskap och din berättelse stå ut och nå igenom? Vad är då en bra historia? Varför ska du berätta den? Hur ska du berätta den?

Det är det som den här heldagsutbildningen handlar om. Utbildningen går igenom grundstrukturen för berättande och lyfter fram tydliga exempel, ger handfasta tips och verktyg att ta med hem. Det kommer även hållas små utmanande workshops under dagen.

UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:

  • Vad, varför och hur: Grunden till din historia
  • Den kreativa processen: Känsla, tydlighet och målsättning
  • Dramaturgi: Struktur för berättande
  • Trovärdighet: Så skapar du relation med mottagaren 
  • Tydliga exempel på bra och dåligt berättande från reklam, film, barnböcker och sociala medier

UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:

  • Du som vill fördjupa dina kunskapar inom berättande och att bygga en story som berör och som sätter avtryck
  • Du som vill lyckas med ditt berättande i text, bild eller film
  • Dig som vill skapa tydliga resultat med din kommunikation

MÅL MED UTBILDNINGEN:
Att du som deltagare ska få:

  • Handfasta tips och struktur till grund för kreativt skapande
  • Insikter i kommunikation mellan avsändare och mottagare på olika plattformar 
  • Energi och inspiration till kreativt skapande
  • Verktyg för framgångsrik storytelling

Dela kursen

Program

09.00 Välkomnande och introduktion

  • Presentation av kursledare och deltagare 
  • Presentation av ämnet storytelling
  • Genomgång av dagen 

09.15 Varför är en historia bra? 

  • Vad är bra kommunikation?  
  • Intro om struktur och komponenter
  • Vad, varför och hur? Grunden för en historia.
  • Genomgång, exempel och diskussion 

10:30 Paus

10:45 Så skapar du kommunikation som ger resultat 

  • Tydliga exempel på bra och dåligt berättande från reklam, film, barnböcker och sociala medier
  • Fantastiska femman: Verktyg för berättande 
  • Workshop: Utforska ditt kreativa skapande 

12:00 Lunch

13:00 Dramaturgi

  • Dramaturgi: Struktur för berättande
  • Känslor: Kontrasterna som får dig att stå ut
  • Workshop: Att beskriva en stor sak med få ord   

14.30 Paus 

15.00 Trovärdighet och ansvar

  • Trovärdighet: Så skapar du relation med mottagaren 
  • Syfte och relevans: Med mod skapar du fans som vill berätta din historia 
  • Workshop: Skapa ditt nya budskap   
  • Summering av dagen då vi listar verktyg för storytelling och diskuterar de utmaningar och insikter som kommit upp under dagen.

17.00 Avslutning